Τη δική του ξεχωριστή θέση ως πύλη εμπορίου Ανατολής - Δύσης καταλαμβάνει πλέον ο Πειραιάς ύστερα από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στην κινεζική Cosco.
Εκτιμάται ότι σταδιακά και με τις επενδύσεις που θα γίνουν από την πλευρά της Cosco για τον εκσυγχρονισμό του λιμένος, θα ισχυροποιηθεί και ο ρόλος της Ελλάδας ως οικονομικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μεσογείου, καθώς θα αναδειχθεί ως κρίσιμος διαμετακομιστικός κόμβος για τα κινεζικά προϊόντα που εισάγονται στην Ευρώπη.
Το συνολικό αντάλλαγμα της παραχώρησης που θα καταβάλει η Cosco στον ΟΛΠ ανέρχεται σε 4,3 δισ. ευρώ σταδιακά στη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης εκ των οποίων 3,4 δισ. ευρώ η κινεζική εταιρεία τα έχει εγγυηθεί. Το αντάλλαγμα του ΟΛΠ βασίζεται σε ποσοστό επί των ετήσιων συνολικών εσόδων, το οποίο ανέρχεται σε 21% για τα πρώτα 8 χρόνια της παραχώρησης και σε 24,5% από τον ένατο χρόνο και μετά.
Εκτός από το ετήσιο αντάλλαγμα, επιπλέον θα δοθούν στον ΟΛΠ: 1) 50 εκατ. ευρώ που θα καταβληθούν εντός 15 ημερών από τη δημοσίευση της κύρωσης της σύμβασης στο ΦΕΚ. 2) Επιπρόσθετη καταβολή 700.000 ευρώ σε πέντε ετήσιες δόσεις από την 1η Ιανουαρίου του 2010, που αφορά την κοστολογική επιβάρυνση της ΟΛΠ Α.Ε. για τη διαχείριση και την εν γένει παρακολούθηση της λειτουργίας της Σύμβασης, καθώς και 3) Σταθερό ετήσιο αντάλλαγμα βάσει του μήκους και της έκτασης των Προβλητών, που ανέρχεται σε τιμές 2008 σε περίπου 5 εκατ. ευρώ για τον προβλήτα ΙΙ και 2 εκατ. ευρώ για τον προβλήτα ΙΙΙ, προσαυξανόμενο με το ΔΤΚ +2% κατ’ έτος.
Επιπροσθέτως, όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ Α.Ε.), «εξασφαλίζεται η ανάπτυξη της εμπορικής δραστηριότητας με νέα φορτία, σχεδόν τριπλασιασμό της δυναμικότητας μέσω υλοποίησης επενδύσεων ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ μέχρι το 2015, που σε συνδυασμό με την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΠ θα επιτρέψει στο λιμάνι του Πειραιά να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου. Δημιουργούνται περί τις 1.000 νέες θέσεις εργασίας χωρίς να μεταβάλλεται το υφιστάμενο εργασιακό καθεστώς. Ενισχύονται η παραλιμενική βιομηχανία, όπως η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, οι πρακτορεύσεις, οι προμήθειες που εκτιμάται ότι θα πραγματοποιούν πολλαπλάσιο ετήσιο όγκο εργασιών».
To ΣΕΜΠΟ σήμερα είναι δυναμικότητας 1.500.000. teu’ s και με την αναβάθμιση του προβλήτα ΙΙ και την κατασκευή δύο ακόμη προβλητών, του Ι και του ΙΙΙ, σχεδιάζεται έως το 2015 να αυξηθεί η δυναμικότητα στα 4.700.000.teu ’s.
O πρόεδρος της κινεζικής Cosco, captain Wei Jafu, μιλώντας τη Δευτέρα σε δημοσιογράφους ανέφερε ότι τον ενδιαφέρει να διατηρήσει καλές σχέσεις με τους εργαζόμενους στο λιμάνι. Υποστήριξε σε όλους τους τόνους ότι δεν θα πρέπει να ανησυχούν οι Ελληνες εργαζόμενοι, καθώς στα σχέδια δεν υπάρχει καμία αλλαγή, όπως η αντικατάστασή τους με Κινέζους, κάτι που συνεχώς επαναλαμβάνει και η διοίκηση του Οργανισμού. «Δεν θα προσλάβουμε Κινέζους εργάτες ούτε μεσαία στελέχη αλλά Ελληνες. Τους μόνους Κινέζους που θα προσλάβουμε θα σταλούν από τα κεντρικά μας γραφεία και θα είναι 2-3 άτομα που θα αναλάβουν τη διοίκηση», τόνισε. Σύμφωνα με τα σχέδια του Ομίλου υπολογίζεται ότι ο ελάχιστος αριθμός νέων θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθούν θα είναι 1.000.
Από την πλευρά τους, πάντως, οι λιμενεργάτες εμφανίζονται αντίθετοι στη σύμβαση παραχώρησης, την οποία χαρακτηρίζουν «σύμβαση ξεπουλήματος ενός κερδοφόρου δημόσιου φορέα» και προαναγγέλλουν ότι θα παλέψουν «με όλους τους τρόπους να μην υλοποιηθεί».
3,2 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα είναι η αξία των εισαγωγών που πραγματοποίησε η Ελλάδα φέτος από την Κίνα.
200 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων προς την Κίνα για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα και αφορούν κυρίως μέταλλα και μάρμαρο.
12 δισ. ευρώ είναι το άνοιγμα μεταξύ εισαγωγών και εξαγωγών για την τελευταία πενταετία.
1,4 δισ. ευρώ ήταν το άθροισμα των συναλλαγών μεταξύ των δύο χωρών μόλις πριν από τέσσερα χρόνια, το 2004.
52% αυξήθηκε το άθροισμα των εμπορικών συναλλαγών Ελλάδας – Κίνας μεταξύ 2007 και 2008.
23 δισ. δολάρια φτάνουν οι παραγγελίες Ελλήνων εφοπλιστών σε κινεζικά ναυπηγεία.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ