Μείωση κατά 25% της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των κομμμάτων, τη δυνατότητα χρηματοδότησης και από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και από ιδιώτες και με παροχές, αλλά και περισσότερη διαφάνεια προτείνει ο υπουργός Εσωτερικών Τάσος Γιαννίτσης στο σχέδιο προτεινόμενων διατάξεων, σχετικών με τη χρηματοδότηση των κομμάτων που απέστειλε στον πρόεδρο της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής Θανάση Τσούρα.
Στην επιστολή του, ο κ. Γιαννίτσης επαναλαμβάνει αυτό που είχε δηλώσει και στην εν λόγω Επιτροπή, στις 14/2/2012, δηλαδή ότι «λόγω της φύσης της περιόδου, που διανύουμε, το υπουργείο Εσωτερικών δεν θεωρεί σκόπιμη ή και εφικτή την κίνηση οποιαδήποτε περαιτέρω πρωτοβουλίας, εκτός εάν η κοινοβουλευτική πλειοψηφία θελήσει να επισπεύσει σχετικές διαδικασίες».
Επίσης, διευκρινίζει ότι «οι διατάξεις που προτείνονται, ενσωματώνουν θέσεις και προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από την πλευρά του υπουργείου Εσωτερικών, κατά τις εργασίες της Επιτροπής και στις οποίες, κατά τη συζήτηση, διαφάνηκε δυνατότητα ευρύτερης αποδοχής μεταξύ των πολιτικών κομμάτων ή περιθώρια συζήτησης, προς διερεύνηση οριστικών θέσεων».
Σύμφωνα με τις διατάξεις που προτείνει το υπουργείο Εσωτερικών, ρυθμίζονται τα εξής:
1. Η μείωση του ποσοστού της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων κατά 25% και η θέσπιση ανώτατου ορίου, ώστε η βελτίωση των κρατικών εσόδων να μην οδηγεί σε περαιτέρω αύξηση της χρηματοδότησης αυτής.
2. Ο υπολογισμός της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης σε απολογιστική αντί προϋπολογιστική βάση επί των πραγματοποιηθέντων τακτικών εσόδων της τελευταίας δημοσιευθείσας χρήσης,
3. Η καταβολή της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης σε τέσσερις τριμηνιαίες δόσεις, όπως είναι η πρακτική του 2011 και του 2012,
4. Ο καθορισμός της εκλογικής χρηματοδότησης των κομμάτων άπαξ κάθε τέσσερα έτη για το σύνολο των γενικών βουλευτικών εκλογών που διενεργούνται κατά τη διάρκεια της τετραετίας,
5. Ο καθορισμός του ύψους της εκλογικής χρηματοδότησης ως ποσοστό 25% της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των κομμάτων και η θέσπιση ανώτατου ορίου,
6. Η διαδικασία επιμερισμού της άπαξ ανά τετραετία καθοριζόμενης συνολικής εκλογικής χρηματοδότησης σε κάθε επιμέρους εκλογική διαδικασία από τη διακομματική επιτροπή,
7. Η αυτοτελής εκλογική χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων για τις γενικές εκλογές ανάδειξης των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με ποσό που συνιστά ποσοστό 30% επί της συνολικής ανά τετραετία εκλογικής χρηματοδότησης για τις γενικές βουλευτικές εκλογές,
8. Η σύνδεση της οικονομικής ενίσχυσης των πολιτικών κομμάτων για ερευνητικούς και επιμορφωτικούς σκοπούς με το ύψος της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των κομμάτων και η μείωσή της κατά 30% με ταυτόχρονη θέσπιση ανώτατου ορίου,
9. Η δυνατότητα χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων και από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με όρους διαφάνειας,
10. Η δυνατότητα ενίσχυσης των πολιτικών κομμάτων από ιδιώτες και με παροχές σε είδος,
11. Η δυνατότητα αξιοποίησης τηλεπικοινωνιακών και διαδικτυακών υπηρεσιών από τα πολιτικά κόμματα για τη συγκέντρωση οικονομικών ενισχύσεων από ιδιώτες,
12. Η συμμετοχή στην Επιτροπή Ελέγχου ως μελών μη κοινοβουλευτικών οικονομικών επιστημόνων με κύρος και εμπειρία σε ζητήματα οικονομικών ελέγχων,
13. Η δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο των αποτελεσμάτων και των ελέγχων της Επιτροπής για τα οικονομικά των κομμάτων,
14. Η απαγόρευση της εκχώρησης ως εγγύησης στις τράπεζες της κρατικής χρηματοδότησης πέραν του τρέχοντος ημερολογιακού έτους,
15. Η απαγόρευση της σύναψης νέων δανείων με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση από κόμματα που έχουν οφειλές προς τράπεζες μέχρι την εξόφληση των υφιστάμενων δανείων τους.
Η έναρξη ισχύος των προτεινόμενων ρυθμίσεων από 1.1.2013.
Στην επιστολή του, ο κ. Γιαννίτσης επαναλαμβάνει αυτό που είχε δηλώσει και στην εν λόγω Επιτροπή, στις 14/2/2012, δηλαδή ότι «λόγω της φύσης της περιόδου, που διανύουμε, το υπουργείο Εσωτερικών δεν θεωρεί σκόπιμη ή και εφικτή την κίνηση οποιαδήποτε περαιτέρω πρωτοβουλίας, εκτός εάν η κοινοβουλευτική πλειοψηφία θελήσει να επισπεύσει σχετικές διαδικασίες».
Επίσης, διευκρινίζει ότι «οι διατάξεις που προτείνονται, ενσωματώνουν θέσεις και προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από την πλευρά του υπουργείου Εσωτερικών, κατά τις εργασίες της Επιτροπής και στις οποίες, κατά τη συζήτηση, διαφάνηκε δυνατότητα ευρύτερης αποδοχής μεταξύ των πολιτικών κομμάτων ή περιθώρια συζήτησης, προς διερεύνηση οριστικών θέσεων».
Σύμφωνα με τις διατάξεις που προτείνει το υπουργείο Εσωτερικών, ρυθμίζονται τα εξής:
1. Η μείωση του ποσοστού της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων κατά 25% και η θέσπιση ανώτατου ορίου, ώστε η βελτίωση των κρατικών εσόδων να μην οδηγεί σε περαιτέρω αύξηση της χρηματοδότησης αυτής.
2. Ο υπολογισμός της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης σε απολογιστική αντί προϋπολογιστική βάση επί των πραγματοποιηθέντων τακτικών εσόδων της τελευταίας δημοσιευθείσας χρήσης,
3. Η καταβολή της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης σε τέσσερις τριμηνιαίες δόσεις, όπως είναι η πρακτική του 2011 και του 2012,
4. Ο καθορισμός της εκλογικής χρηματοδότησης των κομμάτων άπαξ κάθε τέσσερα έτη για το σύνολο των γενικών βουλευτικών εκλογών που διενεργούνται κατά τη διάρκεια της τετραετίας,
5. Ο καθορισμός του ύψους της εκλογικής χρηματοδότησης ως ποσοστό 25% της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των κομμάτων και η θέσπιση ανώτατου ορίου,
6. Η διαδικασία επιμερισμού της άπαξ ανά τετραετία καθοριζόμενης συνολικής εκλογικής χρηματοδότησης σε κάθε επιμέρους εκλογική διαδικασία από τη διακομματική επιτροπή,
7. Η αυτοτελής εκλογική χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων για τις γενικές εκλογές ανάδειξης των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με ποσό που συνιστά ποσοστό 30% επί της συνολικής ανά τετραετία εκλογικής χρηματοδότησης για τις γενικές βουλευτικές εκλογές,
8. Η σύνδεση της οικονομικής ενίσχυσης των πολιτικών κομμάτων για ερευνητικούς και επιμορφωτικούς σκοπούς με το ύψος της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των κομμάτων και η μείωσή της κατά 30% με ταυτόχρονη θέσπιση ανώτατου ορίου,
9. Η δυνατότητα χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων και από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με όρους διαφάνειας,
10. Η δυνατότητα ενίσχυσης των πολιτικών κομμάτων από ιδιώτες και με παροχές σε είδος,
11. Η δυνατότητα αξιοποίησης τηλεπικοινωνιακών και διαδικτυακών υπηρεσιών από τα πολιτικά κόμματα για τη συγκέντρωση οικονομικών ενισχύσεων από ιδιώτες,
12. Η συμμετοχή στην Επιτροπή Ελέγχου ως μελών μη κοινοβουλευτικών οικονομικών επιστημόνων με κύρος και εμπειρία σε ζητήματα οικονομικών ελέγχων,
13. Η δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο των αποτελεσμάτων και των ελέγχων της Επιτροπής για τα οικονομικά των κομμάτων,
14. Η απαγόρευση της εκχώρησης ως εγγύησης στις τράπεζες της κρατικής χρηματοδότησης πέραν του τρέχοντος ημερολογιακού έτους,
15. Η απαγόρευση της σύναψης νέων δανείων με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση από κόμματα που έχουν οφειλές προς τράπεζες μέχρι την εξόφληση των υφιστάμενων δανείων τους.
Η έναρξη ισχύος των προτεινόμενων ρυθμίσεων από 1.1.2013.