ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Μετατίθεται χρονικά το μεγάλο πρόβλημα των χιλιάδων συνταξιούχων, πλήττοντας καίρια το εισόδημά τους, αφού η χορήγηση προκαταβολής έναντι της συντάξεως που δικαιούνται,
δεν λύνει οριστικά το πρόβλημα
Ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος συνυπέγραψε μαζί με άλλους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ερώτηση για το μεγάλο πρόβλημα που έχει προκύψει με τις συντάξεις.
Ειδικότερα, με διάταξη του ν. 4778/19-02-2021 και με την προσθήκη του άρθρου 7Α στον ν. 4387/2016 χορηγείται προκαταβολή σύνταξης έως και 384 ευρώ στους δικαιούχους. Η νομοθετική ρύθμιση εντάσσεται στην επίσπευση της διαδικασίας απονομής των εκκρεμών συντάξεων, οι οποίες έχουν φτάσει περίπου τις 430.000 από τις οποίες οι 175.000 αφορούν κύρια σύνταξη. Ο απερχόμενος Υπουργός επί ενάμιση χρόνο ανακοίνωνε, ότι έχει λύσει το μεγαλύτερο πρόβλημα του ασφαλιστικού συστήματος και από στιγμή σε στιγμή θα εκδίδονται οι εκκρεμείς συντάξεις με το πάτημα ενός κουμπιού.
Η πλήρης αποδοχή του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων, από το νέο Υπουργό Εργασίας, που συνιστά πρόβλημα με κοινωνικές προεκτάσεις και η αποτυχία επίλυσης του από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου, έχει ως αποτέλεσμα με ευθύνη της πολιτείας, οι εν αναμονή συνταξιούχοι να έχουν καταστεί μη ΄΄επιδοτούμενοι άποροι΄΄. Χιλιάδες ασφαλισμένοι, που έχουν πληρώσει για χρόνια τις εισφορές τους παραμένουν για πολλούς μήνες χωρίς σύνταξη. Η χορήγηση προκαταβολής έναντι της συντάξεως, χωρίς να αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού της προσωρινής, στο σύνολο των εν αναμονή συνταξιούχων προσθέτει ακόμα ένα στάδιο στη διαδικασία συνταξιοδότησης και αποτελεί μια λύση με την οποία οι ασφαλισμένοι καλούνται να ζήσουν με 360-384 ευρώ το μήνα. Η χορήγηση προκαταβολής έναντι της συντάξεως δεν λύνει το πρόβλημα των υποψηφίων συνταξιούχων, αλλά μετατίθεται χρονικά, πλήττοντας καίρια το εισόδημα τους και ίσως να αποτελεί το άλλοθι για μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην έκδοση προσωρινών και οριστικών συντάξεων. Η διαδικασία αυτή μπορεί να αποδειχθεί ατελής, αυξάνοντας το διοικητικό κόστος, αφού καλείται να εξετάσει το ίδιο ανθρώπινο δυναμικό, την ίδια συνταξιοδοτική υπόθεση περισσότερες φορές.
Η αύξηση του ρυθμού έκδοσης κυρίων και επικουρικών συντάξεων επιβάλλεται, καθώς οι νέες αιτήσεις που κατατίθενται κάθε μήνα, οδηγούν σε περαιτέρω διόγκωση του αριθμού των εκκρεμών αιτήσεων. Η σημερινή εικόνα είναι τραγική, καθώς λαμβάνει προσωρινή σύνταξη 1 στους 6 εν αναμονή συνταξιούχους ταμείων εκτός του Δημοσίου, η οποία καθυστερεί πολλούς μήνες. Ο μέσος χρόνος αναμονής είναι, στα 2 με 2,5 έτη σε ταμεία ΤΣΑΥ και ΤΣΜΕΔΕ στο ΟΑΕΕ και ΙΚΑ με διαδοχική ασφάλιση, πάνω από 2 έτη και στο ΙΚΑ όταν δεν υπάρχει διαδοχική ασφάλιση καθώς και όταν ο ασφαλισμένος έχει μόνο ΟΑΕΕ η σύνταξη εκδίδεται, μετά από ένα χρόνο αναμονή.
Οι υπάλληλοι του e-ΕΦΚΑ δουλεύουν χωρίς εκπαίδευση και κάποιοι καλούνται χωρίς να γνωρίζουν τη λειτουργία τους να χειρίζονται δυο-τρεις πλατφόρμες και ενώ η ψηφιοποίηση προχωράει, τα περισσότερα ασφαλιστικά στοιχεία πριν το 2001 δεν έχουν καταχωρηθεί ακόμα. Ενδεικτικό είναι, ότι από 1-1-2002 οι εργαζόμενοι έχουν πλήρη και αξιόπιστη εικόνα του ασφαλιστικού τους ιστορικού, για τα έτη ασφάλισης όμως πριν από το 2002 τα στοιχεία είναι ακόμη σε καρτέλες, με αποτέλεσμα ο υπάλληλος να επιβεβαιώνει στοιχεία από τον φυσικό φάκελο. Σήμερα στον e-ΕΦΚΑ υπάρχουν και λειτουργούν διαφορετικά προγράμματα που εξυπηρετούν τις ανάγκες περιορισμένα. Οι μετακομίσεις διευθύνσεων ταμείων και η μετακίνηση υπηρεσιών και φακέλων σε άλλα κτίρια, έχει ως αποτέλεσμα οι φάκελοι συνταξιοδότησης να βρίσκονται επί μήνες σε κούτες, αντί να διεκπεραιώνονται και οι αιτήσεις να διαβιβάζονται από την μία υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ στην άλλη, καθώς επίσης καθίσταται αδύνατη η παρακολούθηση των εισερχόμενων εγγράφων, αφού δεν υπάρχει ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής και πρωτοκόλλησής τους.
Η τοποθέτηση project manager σύμφωνα με ανακοινώσεις του νέου Υπουργού αποτελεί βασική πρωτοβουλία για τη λύση του προβλήματος, ο οποίος θα καταφέρει να επιταχύνει την έκδοση των εκκρεμών συντάξεων. Δυστυχώς, ένας project manager δεν αρκεί, μιας και ο περιορισμός των εκκρεμών συντάξεων, θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μιας οργανωμένης προσπάθειας που θα αντιμετωπίζει παθογένειες και θα στοχεύει στην ριζική βελτίωσή του και όχι μια προσωρινή διευθέτηση, η οποία δεν θα λύσει το διοικητικό αδιέξοδο και θα επανεμφανίσει τις απαράδεκτες σημερινές καταστάσεις. Ωστόσο, η ψηφιοποίηση και η δια λειτουργικότητα των πλατφόρμων είναι πολύ σημαντική τομή για την εξάλειψη του προβλήματος. Η δραματική μείωση του προσωπικού στον e-ΕΦΚΑ και η έλλειψη ή το προβληματικό λογισμικό, έχει ως αποτέλεσμα χιλιάδες περιπτώσεις έκδοσης οριστικών συντάξεων να βρίσκονται στον αέρα. Ήδη υπάρχουν αιτήσεις συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί πριν από το 2018 και τα περισσότερα ταμεία κύριας σύνταξης, καθυστερούν δύο με τρία χρόνια να εκδώσουν σύνταξη και οι ασφαλισμένοι δεν αντέχουν άλλο χωρίς εισοδήματα. Παράλληλα, πρέπει να επιταχυνθεί η απονομή συντάξεων σε ταμεία, όπου εντοπίζονται μεγάλες δυσκολίες, όπως το ΝΑΤ, το ΤΣΑΥ και το ΤΣΜΕΔΕ. Επίσης, έχει δοθεί έμφαση στην έκδοση κύριων και όχι επικουρικών συντάξεων, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο ποσοστό των υπαλλήλων, στις υπηρεσίες έκδοσης συντάξεων του e-ΕΦΚΑ, να αφιερώνεται αποκλειστικά, στην έκδοση κύριων συντάξεων.
Σήμερα έχουν σωρευτεί μαζί με τις 180.000 εκκρεμότητες σε κύριες συντάξεις, επιπλέον 128.000 στις επικουρικές και άλλες 60.000 στον κλάδο του εφάπαξ που κανείς δεν γνωρίζει πως και πότε θα δρομολογηθούν.Υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από τους ασφαλισμένους τόσο για την δραματική καθυστέρηση στην έκδοση των συντάξεων, όσο και για τη λειτουργία του e-ΕΦΚΑ. Παράλληλα, έρχεται νέο κύμα αιτήσεων συνταξιοδότησης εντός του έτους, λόγω της ωρίμανσης του νόμου του 2015 με τα μεταβατικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από την 1-1-2022 αλλά και της πανδημίας του κορωνοϊού, που ωθεί όποιον έχει θεμελιωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα, να υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης.
Δείτε συνημμένη την ερώτηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου