Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας επιχειρεί να δημιουργήσει κανόνες διαφάνειας και δημοκρατίας στα θέματα της επιθεώρησης πλοίων, της διαχείρισης αποβλήτων, των υπηρεσιακών μεταβολών του Λιμενικού Σώματος, εισάγει κομβικές διατάξεις για τη διαχείριση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων και τη διεύρυνση των παρόχων, για την υπεράσπιση των εργαζομένων, για τη δημιουργία ενός σταθερού πλαισίου κανόνων για τον θαλάσσιο τουρισμό, επεσήμανε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου.
Ο Ν. Συρμαλένιος αναφέρθηκε ειδικότερα σε μια σειρά από άρθρα, τα οποία κυρίως αφορούν τη νησιωτική περιοχή και τις ακτογραμμές της χώρας, τονίζοντας χαρακτηριστικά:
Άρθρο 20 παρ. 4: Καλώς υπολογίζονται τα πρόστιμα για παραβάσεις στους αιγιαλούς και στις παραλίες με έναν αλγόριθμο. Ωστόσο, παραμένει η ασάφεια του τελικού καθορισμού των προστίμων, εφόσον οι συντελεστές βαρύτητας θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση. Επειδή ακριβώς οι υπουργικές αποφάσεις και γενικά τα ΠΔ στα οποία αναφέρονται πάρα πολλοί νόμοι δεν δημιουργούν καλό προηγούμενο, η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων θα πρέπει να έχει ένα χρονικό όριο, έτσι ώστε να δεσμεύεται και το υπουργείο Ναυτιλίας για την έκδοσή τους.
Άρθρο 26. Όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές γίνονται μετά από γνωμοδότηση του συμβουλίου μεταθέσεων. Η κριτική ότι με απόφαση του Υπουργού γίνονται οι μεταθέσεις και οι υπηρεσιακές μεταβολές δεν είναι αληθής. Με απόφαση του Υπουργού κυρώνονται οι αντίστοιχοι πίνακες τοποθετήσεων, μεταθέσεων και αποσπάσεων που έχει προαποφασίσει με τους πίνακες το Συμβούλιο Μεταθέσεων. Κατά συνέπεια, η απόφαση του Υπουργού αφορά την κύρωση, δηλαδή κατά τεκμήριο την επικύρωση ειλημμένων αποφάσεων από το Συμβούλιο των Μεταθέσεων.
Άρθρο 74, παράγραφος 4: Αφορά διαδικασίες σφράγισης και αποσφράγισης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, εντός χερσαίων ζωνών λιμένων ή αγκυροβολημένων πλοίων. Με απόφαση του Υπουργού αποφασίζονται οι όροι και προϋποθέσεις, ωστόσο θα πρέπει να σταματήσει η αόριστη μετάθεση με Υπουργικές Αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα. Ένα τετράμηνο είναι ικανό για να μπορεί να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση.
Άρθρο 76: Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα άρθρα για τα νησιά μας και αφορά τη διαχείριση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων από εταιρείες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλες ναυτικές εταιρείες του νόμου 959/79, μέσω προγραμματικών συμβάσεων με το Υπουργείο και για νησιά μέχρι 5.000 κατοίκους και μέχρι 5 έτη. Με τη διάταξη αυτή, επιχειρείται η διεύρυνση των παρόχων του ακτοπλοϊκού έργου και η κάλυψη αναγκών που δεν καλύπτονται από τις μεγάλες ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες. Το άρθρο αυτό μπορεί να σηματοδοτήσει, συνολικά, το θέμα της ακτοπλοΐας, στο μέλλον και σε όλη τη χώρα.
Άρθρο 78: Ένα εμβληματικό άρθρο για την υπεράσπιση των εργαζομένων, που αφορά την καταβολή μισθών, εισφορών κ.λ.π. των εργαζομένων, πριν από την έναρξη της δρομολογιακής περιόδου. Δεν είναι σωστές οι αιτιάσεις που πρόβαλε ο Σύλλογος Ακτοπλόων για το άρθρο αυτό, καθώς έχουν υπάρξει πολλές φορές στο παρελθόν περιπτώσεις εργαζομένων που δεν έχουν πληρωθεί για μήνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο η παρούσα κυβέρνηση είχε την πολιτική βούληση να υπάρξει σε ανάλογη περίπτωση η αποπληρωμή των εργαζομένων.
Άρθρο 79: Εισαγωγή στις σχολές Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, μέσω πανελληνίων εξετάσεων. Σαφώς, αποτελεί άλλη μια εμβληματική διάταξη, που ενισχύει τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την αντικειμενικότητα στο Λιμενικό Σώμα, παρά τις όποιες ενστάσεις. Οι ενστάσεις περί μη ετοιμότητας των απαραίτητων δομών και διαδικασιών πάντα υπάρχουν και θα υπάρχουν, αλλά η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.
Άρθρο 86: Τέλος Παραμονής και Πλόων. Ένα πάρα πολύ σημαντικό άρθρο, που πρέπει να εφαρμοστεί, διότι και μέχρι σήμερα υπήρχε Τέλος Πλόων, αλλά δεν εφαρμόστηκε στην πράξη με αποτέλεσμα να μην έχει μέχρι σήμερα εισπραχθεί ούτε ένα ευρώ. Για να μην υπάρξουν αδικίες, πρέπει να ληφθούν υπ' όψιν οι παρατηρήσεις και των φορέων, για τα τέλη πλεύσης και όχι στασιμότητας, δηλαδή παροπλισμού. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Υπουργός, αυτό ενδέχεται να γίνει δεκτό, δηλαδή στην περίοδο του παροπλισμού, να μην υπάρχουν τέλη. Επίσης, για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης, θα πρέπει να υπάρξει ένας συνδυασμός και με την ιπποδύναμη π.χ. πάνω από 15 ίππους.
Επίσης, για τα επαγγελματικά σκάφη άνω των 12 μέτρων, υπάρχει έκπτωση 25% και υπάρχει δυνατότητα επιπλέον έκπτωσης 20%, άρα συνολικά η έκπτωση φθάνει το 45%, εφόσον τα σκάφη αυτά χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για επαγγελματική χρήση. Άρα, οι αιτιάσεις των συνδέσμων, που έβαλαν αυτό το ζήτημα, νομίζω ότι δεν υπάρχουν. Επίσης, το Τέλος Ελλιμενισμού των σκαφών θα πρέπει να τη λογική του Τέλους Πλόων. Υπάρχει μια Υπουργική Απόφαση του 2014, η οποία δημιουργεί μια αδικία για όσα σκάφη είναι από 7 μέτρα και πάνω. Το Υπουργείο Ναυτιλίας θα πρέπει να προχωρήσει σε εξορθολογισμό, έτσι ώστε τα σκάφη, τα οποία έχουν πάνω από 7 μέτρα, να μην πληρώνουν με τον τρόπο που πληρώνουν σήμερα.
Άρθρο 87: Ένα κομβικό άρθρο για τα νησιά και για την παράκτια χώρα, που αφορά τη νομιμοποίηση λιμένων και λιμενικών εγκαταστάσεων, που κατασκευάστηκαν μέχρι τις 29/04/2013 και είναι σήμερα παράνομα. Επίσης, σημαντικός είναι ο καθορισμός αιγιαλού και παραλίας μέχρι τις 01/01/2020. Πρέπει να απαλειφθεί η αποζημίωση αυθαίρετης χρήσης, διότι εδώ έχουμε μια πληρωμή από Δημόσιο προς Δημόσιο. Είναι μια διάταξη η οποία δεν βοηθάει στη γενικότερη αντίληψη αυτού του άρθρου.
Άρθρου 92: Μεγάλη ανακούφιση αποτελεί η δυνατότητα επισκευής από τους φορείς διαχείρισης των λιμένων ζημιών με προϋπολογισμό μέχρι ύψους 20.000 ευρώ συν Φ.Π.Α.. Θα λύσει πολλά προβλήματα σε μικρές λιμενικές εγκαταστάσεις, των οποίων τη διαχείριση έχει μόνο ο τοπικός φορέας.
Άρθρο 95: Επιχειρείται να υπάρξει ένα σταθερό πλαίσιο κανόνων για τον θαλάσσιο τουρισμό στη χώρα μας. Ένας τομέας μέχρι σήμερα υποτιμημένος από την επίσημη Πολιτεία, αλλά με πολύ μεγάλο βάρος για την τουριστική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας. Ακόμα και αν δεν είναι τέλειο το άρθρο αυτό, το πλαίσιο που δημιουργεί αναγάγει τον θαλάσσιο τουρισμό σε βασικό αναπτυξιακό πυλώνα και ξεκαθαρίζει τους κανόνες λειτουργίας των επιχειρήσεων και των σκαφών αυτού του χώρου. Διασφαλίζει τη νομιμότητα και την ασφάλεια των ναυλώσεων.
Δύο παρατηρήσεις: Στην παράγραφο 5 του άρθρου, για την έκδοση πιστοποιητικού ελέγχου του ξένου επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, πάλι υπάρχει Υπουργική Απόφαση και εδώ θα πρέπει να τεθεί χρονικό όριο. Επίσης, στην παράγραφο 6, σε συνδυασμό με την παράγραφο 8, η ενημέρωση των επιβαινόντων κατά τη διάρκεια του χρόνου του ναυλοσύμφωνου, πρέπει να γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο και να ενημερώνεται μέσω αυτού του τρόπου, εφόσον υπάρχουν αλλαγές σε επιβιβάσεις και αποβιβάσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου