«Οι μειώσεις που συντελέστηκαν –επί ΣΥΡΙΖΑ– είναι όχι μόνο άδικες, αλλά και αχρείαστες. Όλες οι θυσίες που είχαν γίνει μέχρι τότε, πήγαν χαμένες». Αυτό δήλωσε, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Βραδυνή της Κυριακής», ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ και τομεάρχης Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, κατηγορώντας την κυβέρνηση για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε το Ασφαλιστικό και επισημαίνοντας ότι με τον Ν. 4387/2016 άλλαξε η εθνική διαπραγματευτική βάση για το Ασφαλιστικό. «Αφενός μεταφέρθηκε σε αυτό –για την κάλυψη του ελλείμματος– μέρος του δημοσιονομικού εκτροχιασμού της χώρας, ύψους 3,4 δισ. ευρώ, αφετέρου εισήχθη στη διαπραγμάτευση η έννοια της «προσωπικής διαφοράς», με σκοπό και μεθόδευση την κατάργησή της», τόνισε.
Μάλιστα, εκτίμησε ότι «η συνολική δημοσιονομική προσαρμογή του ΣΥΡΙΖΑ πάνω στο Ασφαλιστικό με το γ’ μνημόνιο, φθάνει τα 10 δισ. ευρώ. Ξεπερνά και τα δύο προηγούμενα μνημόνια μαζί», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βρούτσης, εξάλλου, ξεκαθάρισε ότι η Νέα Δημοκρατία δεν είναι υπέρ των απολύσεων. «Ούτε η ΝΔ ούτε εγώ πιστεύουμε στην πλήρη απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «ούτε ωφελούν ούτε βρίσκουν πεδίο εφαρμογής, λόγω του μεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων, στην ελληνική πραγματικότητα».
Τέλος, ο κ. Βρούτσης χαρακτήρισε «ιστορικό ρεκόρ» στην αγορά εργασίας, το γεγονός ότι τα δύο χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ (2015-2016), για πρώτη φορά, οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης κυριάρχησαν απόλυτα έναντι της πλήρους απασχόλησης. «Σήμερα, οι 6 στους 10, σύμφωνα με τα στοιχεία της «ΕΡΓΑΝΗ», εργάζονται με μερική απασχόληση», είπε ο κ. Βρούτσης, «αυτή η αντιστοιχία επί ΝΔ ήταν ακριβώς η αντίθετη (6 στους 10 με πλήρη απασχόληση). Πρόκειται για ιστορική ανατροπή, η οποία φέρει την υπογραφή του ΣΥΡΙΖΑ».
Ολόκληρη η συνέντευξη στην έντυπη έκδοση
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ-EΡΓΑΣΙΑΚΟ
ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ
ΚΥΚΛΑΔΩΝ Γ. ΒΡΟΥΤΣΗ
ΣΤΗ “ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΗΣ”
ΚΑΙ
ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ
ΕΙΡΗΝΗ ΜΠΕΛΛΑ
·
10 δις
ευρώ είναι οι μειώσεις του ΣΥΡΙΖΑ στο ασφαλιστικό. Δηλαδή, περισσότερες από το
άθροισμα των δυο πρώτων μνημονίων
·
Στη Ν.Δ.
δεν πιστεύουμε στην πλήρη απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων. Ούτε ωφελούν,
ούτε βρίσκουν πεδίο εφαρμογής, στην ελληνική πραγματικότητα
·
Η Ν.Δ.
είναι αντίθετη με τη διατήρηση του αντιεργατικού νόμου 1387/1983 για το
“περίφημο” βέτο του υπουργού. Ευθύνεται για το κλείσιμο χιλιάδων
επιχειρήσεων και την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας
·
Εγκληματική
και ανεύθυνη η αλλαγή –από τον ΣΥΡΙΖΑ- της εθνικής συμφωνίας με τους εταίρους
για το ασφαλιστικό
·
Η αβεβαιότητα,
η εγκατάλειψη των μεταρρυθμίσεων, η ανασφάλεια και οι νέες εξοντωτικές
εισφορές, φέρνουν “τσουνάμι” απολύσεων τον Ιανουάριο του 2017
1.
Κύριε
Βρούτση ας ξεκινήσουμε με το ζήτημα της 2ης αξιολόγησης.
Πιστεύετε ότι η κυβέρνηση θα την κλείσει με όποιο κόστος τελικά ή το αδιέξοδο
προμηνύει εκλογές;
Σημασία δεν έχει τόσο
τι πιστεύω εγώ, αλλά το τι πρέπει να γίνει και μάλιστα άμεσα! Η αξιολόγηση
έπρεπε να είχε κλείσει χθες. Κάθε μέρα που παρατείνεται η εκκρεμότητα αυτή, η
αβεβαιότητα συνεχίζεται και στοιχίζει στον ελληνικό λαό πολύ ακριβά. Αν η
κυβέρνηση πιστεύει ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο ρόλο της και να κλείσει
την αξιολόγηση, τότε χωρίς δεύτερη σκέψη και με γνώμονα το όφελος του ελληνικού
λαού, θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε εκλογές.
2.
Οι καθυστερήσεις στην αξιολόγηση πόσο στοίχισαν
στους έλληνες πολίτες;
Η
δεύτερη αξιολόγηση έπρεπε να έχει κλείσει ήδη από το Φεβρουάριο του 2016.
Μιλάμε, λοιπόν, για μια καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους. Η κυβέρνηση, λόγω
ιδεοληψίας, δίστασε να εφαρμόσει τις ήδη δρομολογημένες διαρθρωτικές αλλαγές
ένα χρόνο πριν, ενώ παράλληλα σταμάτησε μεταρρυθμίσεις, με αποτέλεσμα να
διογκώσει κι άλλο τον δημοσιονομικό λογαριασμό.
Για
το κόστος αυτής της καθυστέρησης, θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω τα λόγια του ίδιου
του υπουργού Οικονομικών, ο οποίος έλεγε ότι αν η αξιολόγηση δεν κλείσει μέχρι
τις 5 Δεκεμβρίου, αυτό θα ισοδυναμούσε με καταστροφή. Επίσης, θα μπορούσα να
δανειστώ τις εκτιμήσεις του καθηγητή κ. Λιαργκόβα του γραφείου Προϋπολογισμού
της Βουλής, σύμφωνα με τις οποίες η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του προγράμματος
των ιδιωτικοποιήσεων για το 2017 θα στοιχίζει περίπου 2 δις ευρώ. Δηλαδή, δυο
φορές το ΕΚΑΣ που έκοψε ο ΣΥΡΙΖΑ από τους χαμηλοσυνταξιούχους!
Αλλά
και την παραδοχή του κ. Τσίπρα στη βουλή, ότι μας ζητούν νέα μέτρα ύψους 2% του
ΑΕΠ.
Προσωπικά,
θα συμφωνήσω με τις προηγούμενες εκτιμήσεις προσθέτοντας ακόμη ότι για το
κόστος της απαράδεκτης αυτής καθυστέρησης ευθύνεται η αναβλητικότητα, η ανεπάρκεια
και τα λάθη της κυβέρνησης, που συνέβαλαν σε βαρύ τίμημα
για κάθε Έλληνα πολίτη.
3.
Το ΔΝΤ ζητάει μειώσεις των συντάξεων και πρόσθετα
μέτρα από τη μια, ενώ αν μεινει ο ESM ο κ. Κλάους Ρέγκλινγκ ζητά να ανοίξει το
ασφαλιστικό. Αν γίνουν πρόωρες εκλογές και η ΝΔ αναλάβει την καυτή πατάτα, πώς
θα ξεπεράσετε τον σκόπελο;
Δυστυχώς,
επιβεβαιώνονται απόλυτα οι ανησυχίες και η διαφωνία μας στις αλλαγές του
ασφαλιστικού που επιχείρησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Οι αντιρρήσεις μας ότι το ασφαλιστικό “δεν
έχει κλείσει”, επιβεβαιώνονται απόλυτα σήμερα με τις νέες απαιτήσεις των
εταίρων, αλλά και τις δηλώσεις του κ. Ρέγκλινγκ. Και αυτά σε αντίθεση με τα ψεύδη
του κ. Κατρούγκαλου και της διαδόχου του κας. Αχτσιόγλου, που προσπαθούσαν επί
μήνες να μας πείσουν ότι το ασφαλιστικό έκλεισε και ότι δεν θα υπάρξουν νέες
μειώσεις.
Σε
κάθε περίπτωση, αν γίνουν πρόωρες εκλογές, δυο πράγματα είναι σίγουρα: Αφενός η
συντριπτική νίκη της Ν.Δ. και αφετέρου η αλλαγή κλίματος σε οικονομία, κοινωνία
αλλά και στις σχέσεις με τους εταίρους μας. Το πρώτο βήμα, θα είναι η ανάκτηση
της εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας, που θα σηματοδοτήσουν μια νέα βάση συζήτησης
σε όλες τις εκκρεμότητες με το δικό μας μίγμα οικονομικής πολιτικής.
4.
Φοβάστε μήπως ο κ. Τσίπρας σας δεσμεύσει με ένα 4ο
μνημόνιο που θα κληθείτε να το εφαρμόσετε εσείς όταν γίνετε κυβέρνηση;
Αυτό
που φοβόμαστε περισσότερο είναι η παραμονή του κ. Τσίπρα στην εξουσία, η οποία
από μόνη της δημιουργεί καθημερινά επιπρόσθετο κόστος στην κοινωνία και στην
οικονομία. Σήμερα, οι επιλογές του Πρωθυπουργού είναι τρεις: είτε άμεσα να
προχωρήσει, με αποκλειστικά δική του ευθύνη, σε άνευ όρων συνθηκολόγηση με πολλά
και σκληρά μέτρα, είτε να οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές -είτε το χειρότερο- να
βάλει τη χώρα σε τροχιά αβεβαιότητας και ανασφάλειας για αρκετούς μήνες, μέχρις
εξάντλησης όλων των χρηματικών αποθεμάτων. Τότε, ναι, η χώρα θα οδηγηθεί
μοιραία στο 4ο μνημόνιο, αλλά αυτή τη φορά της δραχμής. Δηλαδή, σε
ένα περιβάλλον απόλυτης εξαθλίωσης και φτωχοποίησης όλων των Ελλήνων.
5.
Δεχθήκατε επικρίσεις από το στρατόπεδο του ΣΥΡΙΖΑ
για το σχόλιο σας ότι οι δυο λόγοι που δεν έκλεισε την 2η αξιολόγηση
η κυβέρνηση είναι ο συνδικαλιστικός νόμος και το βέτο του υπουργού στις
απολύσεις. Πιστεύετε ότι οι ομαδικές απολύσεις πρέπει να ισχύσουν;
Ούτε η
Ν.Δ., ούτε εγώ πιστεύουμε στην πλήρη απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων. Άλλωστε,
ούτε ωφελούν, ούτε βρίσκουν πεδίο εφαρμογής, λόγω του μεγέθους των ελληνικών
επιχειρήσεων, στην ελληνική πραγματικότητα. Ταυτόχρονα, όμως, είμαι αντίθετος
με τη διατήρηση του αναχρονιστικού και αντιεργατικού νόμου 1387/1983 για το “περίφημο” βέτο του υπουργού. Ένας νόμος,
που για 34 ολόκληρα χρόνια, δηλητηρίασε και υπονόμευσε την εθνική μας οικονομία
και ευθύνεται για το κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων και την απώλεια χιλιάδων
θέσεων εργασίας.
Γι’
αυτό και ως υπουργός κατήργησα αυτή την αναχρονιστική και πελατειακή διάταξη,
μεταφέροντας την αρμοδιότητα στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας. Ένα Συμβούλιο, που
αξιολογεί με επιστημονική μεθοδολογία και αντικειμενικά κριτήρια το δικαίωμα
της κάθε επιχείρησης που προσφεύγει σε αυτό, με αίτημα τη διοικητική της αναδιάρθρωση.
Ταυτόχρονα,
αξιοποιώντας ένα από τα πιο σύγχρονα θεσμικά πλαίσια της Ευρώπης, δημιουργήσαμε
ένα κοινωνικό δίχτυ ασφάλειας, που δεν υπήρχε προηγουμένως, για όλους τους
εργαζόμενους. Δυστυχώς, ο ΣΥΡΙΖΑ, επανέφερε την αναχρονιστική αυτή διάταξη, με
ό,τι αρνητικό αυτό σημαίνει για την αγορά εργασίας, τους εργαζόμενους και τις
επιχειρήσεις.
Ουσιαστικά,
με την ενέργεια του αυτή “γκρέμισε” μια θετική συμφωνία για την αγορά εργασίας
και τους εργαζόμενους, ενώ με το λαϊκισμό του άνοιξε την πόρτα στις ομαδικές
απολύσεις.
6.
Σε τι κατάσταση βρίσκονται τα ασφαλιστικά ταμεία;
Την τρύπα στα ασφαλιστικά ταμεία την προκαλούν μόνο οι αυξανόμενες
ληξιπρόθεσμες οφειλές προς αυτά;
Τα
στοιχεία της 4ης τριμηνιαίας
έκθεσης προόδου εργασιών του ΚΕΑΟ έτους 2016, απαντούν στο ερώτημα σας. Αποτυπώνουν τις
αρνητικές εξελίξεις στο πεδίο της διευθέτησης των ληξιπροθέσμων οφειλών προς τα
ασφαλιστικά ταμεία, καθώς και την αδυναμία της πολυδιαφημισμένης -από την
κυβέρνηση- ρύθμισης των 100 δόσεων να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις.
Σύμφωνα
με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ, οι οφειλές αυξήθηκαν από τα 10,9 δις ευρώ το
Σεπτέμβριο του 2014 (1η Έκθεση ΚΕΑΟ), στα 17,5 δις ευρώ σήμερα. Δηλαδή,
παρουσίασαν μια αύξηση της τάξεως του 60% ή 6,6 δις ευρώ μέσα σε μόλις 2
χρόνια, την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Μια εξέλιξη ιδιαίτερα αρνητική
και ανησυχητική, που προκαλεί “ασφυξία” στα ασφαλιστικά ταμεία. Η ανερμάτιστη
πολιτική της κυβέρνησης έχει εξαντλήσει τόσο την φοροδοτική όσο και την
εισφοροδοτική ικανότητα των πολιτών.
Και να
σκεφτεί κανείς, ότι όλα αυτά συντελούνται, πριν ακόμη εφαρμοστούν οι
“εξοντωτικές εισφορές”, σε επιχειρήσεις, γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους και
αγρότες.
7.
Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι και επι κυβερνήσεων
ΝΔ υπήρξε πάντα πρόβλημα με τα ασφαλιστικά ταμεία. Τι διαφορετικό συμβαίνει τώρα;
Το
ασφαλιστικό σύστημα της χώρας μας για πολλές δεκαετίες ήταν κατακερματισμένο, γεμάτο αδιαφάνεια,
στρεβλώσεις και ανισότητες. Με τις θυσίες των συνταξιούχων και των εργαζομένων,
αλλά και με ένα τολμηρό πλαίσιο μεταρρυθμίσεων και διαρθρωτικών αλλαγών επιτεύχθηκε
νοικοκύρεμα, επήλθε η διαφάνεια και διασφαλίστηκαν δις ευρώ πόροι από τον
εξορθολογισμό του συστήματος.
Το
πιο κρίσιμο σημείο που δεν έχει γίνει ευρέως γνωστό στον κόσμο είναι ότι: το
2010 η δεσμευτική συμφωνία με την τρόικα –Ν. 3863/10, άρθ.11- για το
ασφαλιστικό, ήταν η επίτευξη ενός μακροοικονομικού υποδείγματος με ορίζοντα το
2060, όπου η ετήσια συνταξιοδοτική δαπάνη δεν θα ξεπερνούσε τη συνταξιοδοτική
δαπάνη του 2009 πλέον 2,5 μονάδες του ΑΕΠ.
Παρά
τη δημοσιονομική προσαρμογή στο πρώτο μνημόνιο, ο στόχος αυτός δεν επιτεύχθηκε.
Απουσίαζε η γνώση και τα εργαλεία μέτρησης του ασφαλιστικού. Εν συνεχεία το
2012, με το σύστημα ΗΛΙΟΣ, που ακτινογραφήθηκε για πρώτη φορά το ασφαλιστικό
σύστημα, τα δεδομένα άλλαξαν. Έτσι το 2014, μέσα από την αναλογιστική μελέτη
που έγινε από το Ageing Working Group της Ευρ. Επιτροπής και την Εθνική Αναλογιστική Αρχή
και κάτω από τις πιο δύσκολες δημοσιονομικές παραδοχές, ο στόχος επετεύχθη. Με
εξαίρεση τις οριακές παρεμβάσεις που βάλαμε στο email “Χαρδούβελη”,
ύψους 310 εκατ. ευρώ.
Δυστυχώς,
για την Ελλάδα, τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους, η ανατροπή της
κυβέρνησης Σαμαρά και η ανάληψη της εξουσίας από τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ “γκρέμισαν”
και ακύρωσαν την υλοποίηση της επιτευχθείσας συμφωνίας.
Με
το Ν. 4387/2016 άλλαξε η εθνική διαπραγματευτική βάση για το ασφαλιστικό.
Αφενός μεταφέρθηκε σε αυτό –για την κάλυψη του ελλείμματος- μέρος του
δημοσιονομικού εκτροχιασμού της χώρας, ύψους 3,4 δις ευρώ. Αφετέρου εισήχθη στη
διαπραγμάτευση η έννοια της “προσωπικής διαφοράς”, με σκοπό και μεθόδευση την
κατάργησή της.
Αυτή
είναι η αλήθεια που πρέπει να γνωρίζουν όλοι, μια αλήθεια που επιβεβαιώνει ότι
οι μειώσεις που συντελέστηκαν -επί ΣΥΡΙΖΑ- είναι όχι μόνο άδικες αλλά και
αχρείαστες. Όλες οι θυσίες που είχαν γίνει μέχρι τότε πήγαν χαμένες!
8.
Πόσο κοστολογείτε ότι πλήρωσαν συνολικά το νόμο
4387/2016, οι εργαζόμενοι;
Οι
αλλαγές που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ στο ασφαλιστικό και το τίμημά τους για εργαζόμενους
και συνταξιούχους, εκτός από τις 13 μειώσεις ύψους 3,5 δις ευρώ, έκρυβαν έναν
νέο μηχανισμό μείωσης συντάξεων, που επιφέρει μειώσεις μεσοσταθμικά 20% έως 25%
σε όλους τους νέους συνταξιούχους μετά τις 12.5.2016. Η συνολική απώλεια με την
ολοκλήρωση ενός πλήρους ασφαλιστικού κύκλου θα είναι από 5,5 δις ευρώ έως 6,5
δις ευρώ. Και αυτό προκύπτει, αν υπολογισθούν οι ετήσιες μεσοσταθμικές μειώσεις
πάνω στην ετήσια συνταξιοδοτική δαπάνη, που σύμφωνα με τα στοιχεία του 2015
ανέρχεται στα 31 δις ευρώ. Συνεπώς, η συνολική δημοσιονομική προσαρμογή του
ΣΥΡΙΖΑ πάνω στο ασφαλιστικό με το 3ο μνημόνιο και τις “ουρές” του,
φθάνει τα 10 δις ευρώ. Δηλαδή, ξεπερνά και τα δυο προηγούμενα μνημόνια μαζί!
9.
Σύμφωνα με την «ΕΡΓΑΝΗ», έχει αλλάξει το ισοζύγιο
μεταξύ πλήρους και ευέλικτης μορφής απασχόλησης εις βάρος της πλήρους σε
ποσοστό 58 % με 42% αντίστοιχα. Τι φταίει;
Τα 2
χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, έσπασε ένα ιστορικό ρεκόρ στην αγορά
εργασίας. Για πρώτη φορά, τα έτη 2015
και 2016, οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης κυριάρχησαν απόλυτα έναντι της
πλήρους απασχόλησης. Σήμερα, οι 6 στους 10, σύμφωνα με τα στοιχεία της «ΕΡΓΑΝΗ»,
εργάζονται με μερική απασχόληση. Αυτή η αντιστοιχία, επί Ν.Δ., ήταν ακριβώς η
αντίθετη (6 στους 10 με πλήρη απασχόληση). Πρόκειται για ιστορική ανατροπή που
φέρει την υπογραφή ΣΥΡΙΖΑ.
Ταυτόχρονα,
η ισχυρή τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας που διαμορφώσαμε με τις μεταρρυθμίσεις
και τις πολιτικές που δρομολογήσαμε, διεκόπη με ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ. ΣΤΑΤ παραλάβαμε την ανεργία στο
27,9% και την παραδώσαμε τον Ιανουάριο του 2015 στο 25,7%, δηλαδή μειωμένη κατά
2,2 μονάδες μέσα σε μόλις 1,5 χρόνο.
Επιπλέον,
σύμφωνα με τις τότε μακροοικονομικές προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος
προβλεπόταν ότι την 31η Δεκεμβρίου του 2016, η ανεργία θα έκλεινε
στο 19,5%. Δυστυχώς,
με ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ, οι προβλέψεις αυτές διαψεύστηκαν και η ανεργία θα κλείσει
στο 23,5%. Δηλαδή, απόκλιση 4 μονάδων, που αντιστοιχεί σε 200.000 χαμένες
θέσεις εργασίας.
Και το
χειρότερο, μέσα από την αβεβαιότητα, την εγκατάλειψη των μεταρρυθμίσεων, την
ανασφάλεια και τις νέες εξοντωτικές εισφορές, προβλέπω ότι ο Ιανουάριος του
2017 θα μετατραπεί σε “εφιάλτη” για τη μισθωτή απασχόληση, με “τσουνάμι”
απολύσεων.
Για
άλλη μια φορά, εργαζόμενοι και άνεργοι, πέφτουν θύματα της ανερμάτιστης και ιδεοληπτικής
πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου