slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

Προτάσεις του Περιφερειακού Σύμβουλου Νοτίου Αιγαίου Κώστα Ν. Μπιζάς προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων σε τέσσερα νησιά των Κυκλάδων.


ΚΩΣΤΑΣ Ν. ΜΠΙΖΑΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΥ-ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ
ΠΡΟΣ :  ΠΡΟΕΔΡΟ Π.Σ. ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ κα. Ανδριάνα Μπαφίτη
ΚΟΙΝ. : ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ κ. Ιωάννη Μαχαιρίδη
ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ κ. Γεώργιο Πουσσαίο
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΥ-ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ -
ΔΗΜΟ ΠΑΡΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ Π.Ν.Α.
Μ.Μ.Ε.
ΘΕΜΑ : Έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων σε τέσσερα νησιά των Κυκλάδων.
Αξιότιμη κα. Πρόεδρε
Στις 23 Δεκεμβρίου 2013 ο Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής κ. Γ. Μανιάτης ( ΑΔΑ: ΒΛΓΓ0-Ε3Χ, α.π.172568 ) αποφάσισε να εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς Όρους για την κατασκευή και λειτουργία του έργου : «Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας ( ΑΣΠΗΕ ) συνολικής ισχύος 218,5 MW ( 95 Α/Γ ) και των συνοδών σε αυτό έργων στα νησιά Νάξο, Πάρο, Τήνο, Άνδρο του Νομού Κυκλάδων και διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς 150 KV των Αιολικών Πάρκων με το ΚΥΤ Παλλήνης , Νομού Αττικής.ας υπενθυμίζω ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο είχε συζητήσει το σχετικό θέμα στις 9 Νοεμβρίου 2011.Στο παραπάνω Περιφερειακό Συμβούλιο αφού λάβαμε υπόψημας :
1ον)Τις παρακάτω θέσεις των Δήμων Νάξου, Πάρου, Άνδρου & Τήνου

A. Ο Δήμος Νάξου με την υπ’ αρ. 303/2011 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου
γνωμοδοτεί αρνητικά επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την
εγκατάσταση στην νήσο Νάξο δυο αιολικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 68,2MW».

B. O Δήμος Πάρου με την υπ’ αριθμ.378/2011 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίουομόφωνα αποφάσισε :
α. Να εκφράσει την αντίθεση στην πρακτική της εγκατάστασης κάθε μορφής
ΑΠΕ στην Ν. Πάρο, Ν. Κυκλάδων, χωρίς την σύμφωνη γνώμη του ΔήμουΠάρου  
β. Να υπάρξει συντονισμένη συνεργασία με τους Δήμους Νάξου, Τήνου και
Άνδρου επί του εν λόγω θέματος.
γ. Να διευρυνθεί από την Νομική Υπηρεσία του Δήμου η προσφυγή στο
Συμβούλιο Επικρατείας κατά των διοικητικών πράξεων, όλων τωνπεριπτώσεων εγκατάστασης ΑΠΕ στην Πάρο.
δ. Οργάνωση λαϊκής συνέλευσης για το θέμα των ΑΠΕ με συγκεκριμένη
επιστημονική παρέμβαση
ε. Ευαισθητοποίηση Παριανού Λαού για την οργάνωση κινητοποιήσεων.

Γ. Ο Δήμος Τήνου με την υπ’ αριθμ. 246/2011απόφαση Δημοτικού Συμβουλίουαποφάσισε ομόφωνα :
α. Γνωμοδοτεί αρνητικά στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) τωνέργων «Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας» των εταιρειών για τηνΤήνο «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΦΩΛΙΑ Α.Ε.» και «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΑΓΚΑΡΙΑ.Ε.», διότι τέθηκε στο Συμβούλιο αιφνιδιαστικά και χωρίς επαρκή ενημέρωση.
β. Καταθέτει τις παρακάτω απόψεις του, όσον αφορά την εγκατάσταση αιολικώνσταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Τήνο :
·         Το Δημοτικό Συμβούλιο είναι υπέρ της Αιολικής ενέργειας και της
εγκατάστασης των Αιολικών πάρκων στο νησί, με τις δικλείδες ασφαλείας που
εκτίθενται κατωτέρω.
·         Σε όποια απόφαση για εγκατάσταση αιολικών πάρκων, καθοριστική
πρέπει να είναι η θετική άποψη του Δημοτικού Συμβουλίου.
·         Να υπάρξουν αυστηρότεροι περιορισμοί όσον αφορά την φέρουσα
ικανότητα του νησιού κα να εξεταστεί πλέον αυτό ως ένας ενιαίος Δήμος (από 1-1-2011), με νομοθετική τροποποίηση εφόσον απαιτηθεί και αφού ληφθεί υπόψη ηιδιαιτερότητα του νησιού ως έχοντος δεκάδες παραδοσιακούς οικισμούς καιαπαράμιλλης ομορφιάς ενδοχώρα, περί του οποίου υπάρχει και νομολογία τουΣυμβουλίου της Επικρατείας (από την υπόθεση της εγκατάστασης των πυλών καιιστών της ΔΕΗ). Επίσης, να επανεξεταστούν τα όρια των αποστάσεων απόοικισμούς, επαρχιακό οδικό δίκτυο και τόπους που χρήζουν προστασίας.
·         Να ζητηθεί η αναβολή της συζήτησης του άνω θέματος από το
Περιφερειακό Συμβούλιο, λόγω ακριβώς των ανωτέρω λόγων αλλά και των
απεργιακών κινητοποιήσεων που είναι σε εξέλιξη.
·         Την σύσταση επιτροπής αποτελούμενη από όλους τους Προέδρους και τους εκπροσώπους των Τοπικών Συμβουλίων του Δήμου Τήνου και τους ΔημοτικούΣυμβούλους Νικηφόρο Δελασούδα, ως Πρόεδρο της Επιτροπής, ΑντώνιοΞενόπουλο, Φραγκίσκο Καγιώργη, Σίμο Ορφανό και Ηλία Τζαβελόπουλο,προκειμένου να καταθέσει στο Δημοτικό Συμβούλιο πρόταση για τις περιοχές στις οποίες ενδείκνυται, με βάση τα ανωτέρω κριτήρια, να πραγματοποιηθεί εγκατάστασηαιολικών πάρκων στην Τήνο.

Δ. Ο Δήμος Άνδρου με την υπ’ αριθμ. 205/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίουαποφάσισε ομόφωνα :
α.Γνωμοδοτεί αρνητικά για την κατασκευή των αιολικών πάρκων : «ΑΙΟΛΙΚΟ
ΠΑΡΚΟ ΣΚΟΥΜΠΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΟΡΑΚΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΚΑΦΟΥΤΣΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΕΤΑΛΟ Α.Ε.» στην Άνδρο.
β.Να εκπονηθεί χωροταξική μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις της
Ορνιθολογικής εταιρείας και άλλων επιστημόνων»



2ον) Την τοποθέτηση του  Αναπληρωτή Προϊσταμένου της Δ/νσης
Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού – Τμήμα Περιβάλλοντος κ. Βούρου Παναγιώτη ο οποίος ανέφερε τα εξής :

«Με Το με αριθ. πρωτ. 67291/6298/23-09-2011 έγγραφο της Οικονομικής Επιτροπήςτης Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου διαβιβάστηκε στην υπηρεσία μας για γνωμοδότηση η ΜΠΕτου έργου του θέματος.
Κατόπιν εξέτασης του διαβιβασθέντος φακέλου ΜΠΕ των έργων: «Αιολικοί ΣταθμοίΠαραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) των εταιρειών: «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΣΚΟΥΜΠΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΟΡΑΚΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΚΑΦΟΥΤΣΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΕΤΑΛΟ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΒΟΥΡΛΑΣΑ.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΔΙΣΤΟΜΟΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΡΛΕΣ Α.Ε.»,«ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΤΡΟΥΜΠΟΥΛΑΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΦΩΛΙΑ Α.Ε.»,«ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΑΓΚΑΡΗ Α.Ε.», στα νησιά Νάξο, Πάρο, Τήνο και Άνδρο,συνολικής μέγιστης ισχύος παραγωγής 316,7 MW και εγκατεστημένης ισχύος 322MW»,εισηγούμαστε αρνητικά για την έγκριση της εξεταζόμενης ΜΠΕ, για τους παρακάτωλόγους:
Υποέργο 1 (Υποέργο Άνδρου)
Α/Π Σκουμπί:
·         Για το τμήμα στη θέση Σκουμπί που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α5 έως Α13, δεντηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τον οικισμό Άνω Γαυρίου (μηοριοθετημένος – απαιτούμενη απόσταση μεγαλύτερη των 1000 μ.), κατά παράβασητου Πίνακα Δ του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).
Α/Π Γκοράκι και Α/Π Πέταλο:
·         Ανεπαρκής εξέταση εναλλακτικών λύσεων ως προς τη δυνατότητα χωροθέτησης τωναιολικών πάρκων εκτός περιοχών δικτύου NATURA 2000, Τόπους ΚοινοτικήςΣημασίας με κωδ. ΤΚΣ (SCI): GR4220001 και ζώνες Ειδικής Προστασίας με κωδ.ΖΕΠ (SPA): GR4220028.
·         Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μέγιστη εποχικά ισχύς που απαιτείται για τανησιά Τήνου και Άνδρου, που καλύπτονται ήδη από τη διασύνδεση με το εθνικόδίκτυο της ΔΕΗ, εκτιμάται στα 25 MW περίπου, ενώ ο ΑΣΠ Άνδρου που λειτουργείεφεδρικά για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των δύο νησιών, έχειονομαστική ισχύς περίπου 12MW. Πρόσφατα, αδειοδοτήθηκε ΑΣΠΗΕ, ισχύος 119,6MW στο νότιο τμήμα της Άνδρου.
Συνεπώς, η συνολική ισχύς των τεσσάρων προτεινόμενων αιολικών πάρκων
συνολικής παραγόμενης ενέργειας 137,9 MW, υπερβαίνει πολλαπλάσια τις
ενεργειακές ανάγκες της νήσου Άνδρου. Θεωρούμε, για το συγκεκριμένο υποέργο,ότι το μέγεθος των εργασιών και επεμβάσεων που πρόκειται να πραγματοποιηθούνεντός Τόπων Κοινοτικής Σημασίας και Ζωνών Ειδικής Προστασίας του δικτύουNATURA 2000, καθώς και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τη μετατροπή μιαςτόσο εκτεταμένης περιοχής του ευαίσθητου και μοναδικού νησιωτικούπεριβάλλοντος σε μία εκβιομηχανισμένη περιοχή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας,πέραν των τοπικών αναγκών, αντίκειται στις αρχές τις βιώσιμης ανάπτυξης,υπερβαίνει κατά πολύ τη φέρουσα ικανότητα του νησιού, επιβάλλοντας στονησί ένατεράστιο περιβαλλοντικό κόστος, υπό τη μορφή εξωτερικότητας.
·         Για την εγκατάσταση καθενός από τους πυλώνες των Α/Γ θα πρέπει νακατασκευαστούν πλατείες και νέες οδοποιίες συνολικού μήκους περίπου 19.529,73mπου θα εξυπηρετούν και τα 4 υπό μελέτη Α/Π. Επομένως, είναι σαφές ότι πρόκειταιγια έργο μεγάλης τάξης μεγέθους και ότι η κατασκευή των προτεινόμενων Α/Π θαπροκαλέσει πλήρη και βίαιη αλλαγή στη φυσιογνωμία της περιοχής.
·         Επίσης, γίνεται χαρακτηρισμός των προς διάνοιξη οδών ως δασικών παρά την σαφήαναφορά της σκοπιμότητας διάνοιξης των συγκεκριμένων οδών για τηναντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Υποέργο 2 (Υποέργο Νάξου)
 Α/Π Βούρλας:
·         Για το δυτικό τμήμα στη θέση «Ξυλόκαστρο» που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α1 έως Α7,δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τον οικισμό Αγίου Θαλλέλαιου (μη-χαρακτηρισμένος και μη-οριοθετημένος οικισμός προ του έτους 1923), κατάπαράβαση του Πίνακα Δ (λοιποί οικισμοί: απαιτούμενη απόσταση 500μ. από τοκέντρο του οικισμού, προσαυξημένη κατά 500μ. και σε κάθε περίπτωση σεαπόσταση μεγαλύτερη των 500μ. από την τελευταία κατοικία του οικισμού) τουΠαραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).
·          Για το ανατολικό τμήμα στη θέση «Βούρλας» που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α8 έως Α14,δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τον οριοθετημένο, παραδοσιακόοικισμό «Κουρουνοχώρι», κατά παράβαση του Πίνακα Δ (παραδοσιακοί οικισμοί:απαιτούμενη απόσταση 1.500μ. από το όριο του οικισμού) του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).
·         Κατά παράβαση του Πίνακα ΣΤ του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ
2464/Β/3.12.2008), για το ανατολικό τμήμα στη θέση «Βούρλας» που περιλαμβάνειτις Α/Γ Α8 έως Α14, δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από το υφιστάμενολατομείο αδρανών υλικών (της εταιρείας ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΗ ΝΑΞΟΥ,ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ – ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ Ο.Ε.), για τοοποίο έχει εκδοθεί και ισχύει η υπ’ αρ. πρωτ. 9938/20-7-2005 Απόφαση ΈγκρισηςΠεριβαλλοντικών Όρων Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
·         Εντός της ζώνης των 45dB υφίστανται αρκετά κτίσματα στο δυτικό κλάδο του Α/ΠΒούρλας (ορισμένα κτίσματα βρίσκονται πλησίον της προτεινόμενης θέσηςεγκατάστασης της Α/Γ1), καθώς και δύο κτίσματα στον ανατολικό κλάδο του Α/ΠΒούρλας. Στην υποβληθείσα Μ.Π.Ε., δεν αναφέρεται ποια είναι η χρήση τωνσυγκεκριμένων κτισμάτων, με αποτέλεσμα να μην καθίσταται δυνατή η εκτίμησητης Υπηρεσίαςμας σχετικά με το αν τηρείται ή όχι το κριτήριο εξασφάλισηςελάχιστου επιπέδου θορύβου μικρότερου από 45dB από μεμονωμένες, νομίμωςυφιστάμενες κατοικίες (Πίνακας Δ Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828/ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
 Α/Π Δίστομος:
·         Ανεπαρκής εξέταση εναλλακτικών λύσεων ως προς τη δυνατότητα χωροθέτησης τουαιολικού πάρκου εκτός περιοχών δικτύου NATURA 2000 και εκτός ορίων της Σημαντικής Περιοχής για τα Πουλιά με κωδικό: GR154 και ονομασία: «Όρη Δίας,Μαυροβούνι και Κόρωνος».
·          Ενδεχόμενη ύπαρξη κινδύνου για το είδος ορνιθοπανίδαςGypsfulvus(όρνιο),κυρίως στο τμήμα στη θέση «Καβαλλάρη» που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α1 έως Α12.
·         Συνολικά για Α/Π Δίστομος και Α/Π Βούρλας:
H συνολική παραγόμενη ισχύς (68,2 MW) των δύο προτεινόμενων αιολικών πάρκωνυπερβαίνει τις ενεργειακές ανάγκες της νήσου Νάξου. Για το συγκεκριμένο υποέργοθεωρούμε ότι το μέγεθος των εργασιών και επεμβάσεων που πρόκειται ναπραγματοποιηθούν, καθώς και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τη μετατροπή μιαςτόσο εκτεταμένης περιοχής του ευαίσθητου και μοναδικού νησιωτικού περιβάλλοντοςσε μία εκβιομηχανισμένη περιοχή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, πέραν τωντοπικών αναγκών, αντίκειται στις αρχές τις βιώσιμης ανάπτυξης, επιβάλλοντας στονησί ένα τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος, υπό τη μορφή εξωτερικότητας. Για τηνεγκατάσταση των αιολικών πάρκων, σύμφωνα με την υποβληθείσα Μ.Π.Ε. θα πρέπεινα γίνει διάνοιξη νέας οδοποιίας συνολικού μήκους 22km περίπου. Επομένως, είναισαφές ότι πρόκειται για έργο μεγάλης τάξης μεγέθους και η κατασκευή τωνπροτεινόμενων Α/Π θα προκαλέσει πλήρη και βίαιη αλλαγή στη φυσιογνωμία της νήσου Νάξου.

Υποέργο 3 (Υποέργο Πάρου)
Α/Π Γούρλες:
·         Για το δυτικό τμήμα στη θέση «Ράχες», που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α9 έως και Α12και βρίσκεται βορειοανατολικά του παραδοσιακού οικισμού «Μαράθι» Δ.Δ. Κώστου(Π.Δ./17-6-88 ΦΕΚ 504/Δ/14-7-88), δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις κατάπαράβαση του Πίνακα Δ (παραδοσιακοί οικισμοί: απαιτούμενη απόσταση 1.500μ.επακριβώς, από το όριο του οικισμού) του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
·         Ενδεχόμενη ύπαρξη κινδύνου για το είδος ορνιθοπανίδαςHieraaetusFaciatus(Σπιζαετός), κυρίως στη περιοχή «Στρούμπουλας».
·         Όπως προκύπτει από την εξέταση της Μελέτης για την κατασκευή, εγκατάσταση καιλειτουργία των 2 Α/Π θα πρέπει να προηγηθεί η βελτίωση υφιστάμενων αγροτικώνοδών, καθώς και η κατασκευή νέων οδών. Σε ό,τι αφορά στη βελτίωση, διαπλάτυνσηκ.λ.π. των υφιστάμενων αγροτικών οδών, αυτή δύναται να πραγματοποιηθεί μόνονεφόσον αποδειχθεί ότι οι οδοί αυτές έχουν διανοιχτεί με νόμιμο τρόπο,προϋφίστανται δηλαδή νομίμως.

Υποέργο 4 (Υποέργο Τήνου)
 Α/Π Φωλιά:
·         Για το τμήμα στη θέση Πατέλες που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α7 έως Α10, δεντηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τους οικισμούς Μαμάδο (μηοριοθετημένος – απαιτούμενη απόσταση μεγαλύτερη των 1000 μ. ) και Μαρλά(παραδοσιακός μη οριοθετημένος – απαιτούμενη απόσταση μεγαλύτερη των 2000μ.), κατά παράβαση του Πίνακα Δ του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
·         Για το τμήμα στη θέση Πατέλες που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α7 έως Α10, δεντηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από υφιστάμενο λατομείο μαρμάρου (της εταιρείας ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ & ΣΙΑ Ο.Ε.), κατά παράβαση του Πίνακα ΣΤ τουΠαραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).
 Α/Π Γκαγκάρη:
·         Για το τμήμα στη θέση Ανώγεια που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α4 έως Α11, δεντηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από την ακτή κολύμβησης τουΑγ.Ρωμανούη οποία περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα παρακολούθησης της ποιότητας νερώνκολύμβησης (με κωδικό GR4220060182061301) που συντονίζεται από το ΥΠΕΚΑ,κατά παράβαση του Πίνακα B του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
Γενικές παρατηρήσεις:
·         Σε κάθε περίπτωση και σε ό,τι αφορά τη βελτίωση, διαπλάτυνση κλπ τωνυφιστάμενων αγροτικών οδών αυτή δύναται να πραγματοποιηθεί μόνον εφόσοναποδειχθεί ότι οι οδοί αυτές έχουν διανοιχθεί με νόμιμο τρόπο και προϋφίστανταινομίμως. Όπως έχει διατυπωθεί από το υπ. αριθμό 15205/26-5-2003 έγγραφο της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΧΩΔΕ, νομίμως διανοιγμένες οδοί σε εκτόςσχεδίου περιοχές θεωρούνται μόνον:
·         οι εθνικές οδοί
·         οι επαρχιακές οδοί
·         οι δημοτικές ή κοινοτικές οδοί που έχουν αναγνωρισθεί με απόφασηΝομάρχη
·         οι αγροτικές οδοί που αποδεικνύεται βάσει συμβολαίου ότιπροϋφίστανται της 16-4-1924 κλπ. Από την εξέταση της μελέτης ωστόσο, δεν προκύπτει η νομιμότητα του συνόλου τωνυφιστάμενων οδών.
·         Σε ότι αφορά στις νέες χαράξεις δεν γίνεται εκτενής αναφορά στη πιθανή σύγκρουσηχρήσεων με ήδη υφιστάμενες (διέλευση μέσω αγροτοκτηνοτροφικών εκτάσεων,λατομικών περιοχών κ.α.) καθώς και στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τηδιάνοιξη και τη μετέπειτα χρήση (η κοινή χρήση πρέπει να αποκλειστεί) καιαποκατάσταση δεδομένου ότι μέρος αυτών βρίσκονται εντός δασικών περιοχών καιπεριοχών του δικτύου NATURA.
·         Επίσης δεν γίνεται αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας απομάκρυνσης καιδιαχείρισης του εξοπλισμού μετά το τέλος ζωής του πάρκου καθώς και της αποκατάστασης της περιοχής με δεδομένο το μέγεθος του την κατάσταση του, τοείδος των εξαρτημάτων του και τα φυσικά χαρακτηριστικά των περιοχώνεγκατάστασης.
·         Τέλος δεν αναφέρονται εκτενώς έως καθόλου οι επιπτώσεις στο θαλάσσιοπεριβάλλον από την πόντιση των καλωδίων των δύο Γραμμών Μεταφοράς ΥψηλήςΤάσης με τα οποία θα διασυνδεθούν μέσω ανεξάρτητης υποθαλάσσιας σύνδεσης ταΑιολικά Πάρκα. Μάλιστα οι επιπτώσεις αυτές διαφοροποιούνται και από το αν οιγραμμές αφορούν τη μεταφορά συνεχούς ή εναλλασσόμενου ρεύματος. Σε κάθεπερίπτωση εκτιμάται ότι θα πρέπει να συνοδεύει τη μελέτη μία ικανοποιητικήπεριγραφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τα σημεία που θα διέρθουν οι γραμμέςμεταφοράς καθώς οι επιπτώσεις αυτών από τη πόντιση και λειτουργία τους σεσυνάρτηση και με παράλληλες δραστηριότητες που αναπτύσσονται στη κάθε περιοχήόπως η αλιεία ».

Μετά από διαλογική συζήτηση μεταξύ των μελών του περιφερειακού συμβουλίουΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, στις 9.11.2011,  αποφάσισε τα παρακάτω  :

1. Γνωμοδοτεί αρνητικά σύμφωνα με την εισήγηση της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Περιφέρειας για την συγκεκριμένη επένδυση «Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) των εταιρειών: «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΚΟΥΜΠΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΟΡΑΚΙ Α.Ε.»,«ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΚΑΦΟΥΤΣΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΕΤΑΛΟ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟΠΑΡΚΟ ΒΟΥΡΛΑΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΔΙΣΤΟΜΟΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΓΟΥΡΛΕΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΤΡΟΥΜΠΟΥΛΑΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΦΩΛΙΑΑ.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΑΓΚΑΡΗ Α.Ε.», στα νησιά Νάξο, Πάρο, Τήνο και Άνδρο,συνολικής μέγιστης ισχύος παραγωγής 316,7 MW και εγκατεστημένης ισχύος 322 MW».
2. Τάσσεται υπέρ της αξιοποίησης και της ανάπτυξης των ΑΠΕ στα νησιά ώστε να καλυφθούν οιτοπικές ενεργειακές ανάγκες με δημιουργία πλεονάσματος για την κάλυψη μελλοντικών αναγκώνενδεχόμενης αύξησης πληθυσμού. Αναγνωρίζει επίσης ότι το υψηλό αιολικό δυναμικό των νησιών μπορεί να αξιοποιηθεί, ώστε να παραχθεί ενέργεια για διάθεση σε ελλειμματικές περιοχέςτης χώρας και κάλυψη των εθνικών στόχων για διείσδυση των ΑΠΕ κατά 20% στη συνολικήπαραγωγή ενέργειας έως το 2020. Θεωρεί παράλληλα ότι είναι αδύνατη, τεχνολογικάκαι ποσοτικά, η επίτευξη των στόχων αυτών μόνο με εξοικονόμηση ενέργειας, ή μόνο με μικράαιολικά ή μόνο με φωτοβολταϊκά. Στα πλαίσια αυτά, η τοποθέτηση ανεμογεννητριών και αιολικώνπάρκων στα νησιά με τη διασύνδεσή τους μέσω υποβρύχιου καλωδίου είναι απαραίτητη. Τασυστήματα αυτά μετά από ουσιαστικό διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες και με τρόπο και σχήματαπου θα εξυπηρετούν ένα οικολογικό μοντέλο παραγωγής ενέργειας, δηλαδή θα σέβονται τονησιωτικό χώρο, θα μεγιστοποιούν το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος για τις τοπικέςκοινωνίες, θα προσφέρουν θέσεις απασχόλησης στους νησιώτες και ιδιαίτερα τους νέους, θαενδυναμώσουν το ρόλο των τοπικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων του Ν Αιγαίου σε θέματαπαραγωγής μέρους της τεχνολογίας και παροχής μέρους των αναγκαίων υπηρεσιών πουαπαιτούνται, συμπεριλαμβανομένης και της συντήρησης και θα συνεισφέρουν στην εθνικήοικονομία μέσω της κατασκευής μέρους του εξοπλισμού από ελληνικές βιομηχανίες.
3. Την εκπόνηση Ενεργειακού Σχεδιασμού εγκατάστασης ΑΠΕ στο Νότιο Αιγαίο μέσω της αξιοποίησης του συνόλου των υφιστάμενων τεχνικών και χωρικών δεδομένων (ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ,κ.ά.) για το κάθε νησί και της διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες. Τίθεται ως στόχος ηεκπόνηση και έγκριση του να έχει ολοκληρωθεί εντός του 1ου τριμήνου του 2012 και νααποτελέσει τη βάση χωροθέτησης για τις ΑΠΕ στη λογική της κοινωνικής συνεννόησης και της ωφέλειας των τοπικών κοινωνιών, του περιβάλλοντος και του τόπου συνολικά.
Επειδή το Δίκτυο Αειφορίας νήσων Αιγαίου “ΔΑΦΝΗ” έχει ήδη εκπονήσει το στρατηγικόσχεδιασμό ΑΠΕ στα νησιά του Αιγαίου προτείνεται η ανάθεση του ενεργειακού σχεδιασμού στοΔΑΦΝΗ με ορίζοντα που αναφέρεται συνεκτιμώντας και τις θέσεις των ΟΤΑ.
4. Τη δημιουργία μίας επιτροπής μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου προκειμένου να φέρει σεδιάστημα 2 μηνών, εισήγηση για την εμπειρία “συμμετοχικών εταιριών ευρείας μετοχικής βάσης” ,τις δυνατότητες προώθησής τους στο Ν Αιγαίο καθώς και τις πηγές χρηματοδότησης καιεπενδύσεων που απαιτούνται. Η επιτροπή θα πρέπει να συνεργαστεί με την υπό εξέλιξηπρωτοβουλία στη Σίφνο σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Κυκλάδων κι άλλους φορείς.


Επίσης κα Πρόεδρε, Σας υπενθυμίζω

ότι στις 19 Οκτωβρίου2013 το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφάσισε την έγκρισηΠρογραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την υλοποίηση του έργου «Εξειδίκευση του χωρικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη και χωροθέτηση αιολικών εγκαταστάσεων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου »

Δυστυχώς πριν ολοκληρωθεί η παραπάνω μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ( διάρκεια 6 μήνες ) και παρόλο ότι υπάρχουν αρνητικές γνωμοδοτήσεις από τις τοπικές αυτοδιοικήσεις των νησιών μας, το Αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος παρακάμπτει την βούληση των τοπικών κοινωνιών και εγκρίνει την εγκατάσταση των συγκεκριμένων αιολικών πάρκων στα νησιά μας.

Δυστυχώς κάποιοι καρεκλοκένταυροι της Αθήνας συνεχίζουν να μας αγνοούν επιδεικτικά. Δεν νοιάζονται για την προστασία του νησιώτικου τοπίου, δεν ενδιαφέρονται για τις επιπτώσεις που θα έχει η λειτουργία των αιολικών πάρκων στο περιβάλλον και τις τουριστικές επιχειρήσεις των  νησιών μας αλλά κόπτονται για τα συμφέροντα συγκεκριμένων επιχειρηματικών ομίλων που θα καρπωθούν τα οικονομικά οφέλη από τις παραπάνω επενδύσεις.

Κα Πρόεδρε,Σας προτείνω

α) να ζητήσετε από τις τοπικές αυτοδιοικήσεις των παραπάνω νησιών να σας καταθέσουν τις προτάσεις του για το σχετικό θέμα ώστε να σταματήσουμε την επερχόμενη καταστροφή η οποία θα επιφέρει δυσβάσταχτες συνέπειες στα νησιά μας.

β) να διευρυνθεί από την Νομική Υπηρεσία της Περιφέρειας η προσφυγή στοΣυμβούλιο Επικρατείας κατά των διοικητικών πράξεων, όλων των περιπτώσεων εγκατάστασης ΑΠΕ στα νησιά μας.

γ) να ζητηθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος η ανάκληση της απόφασης  (ΑΔΑ: ΒΛΓΓ0-Ε3Χ, α.π.172568 / 23.12.2013 ) μέχρι να ολοκληρωθεί και εγκριθεί η σχετική μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με την προϋπόθεση ότι :
α) θα συνθέσει τις προτάσεις των τοπικών φορέων και της  τοπικής  αυτοδιοίκησης 1ου και 2ου βαθμού, που θα προκύψουν από τις διαβουλεύσεις, για τα αναγκαία μέτρα και ρυθμίσεις με στόχο την προστασία του τοπίου από την ανάπτυξη των  αιολικών πάρκων
β) θα προσκομίσει επιστημονικά στοιχεία για την «φέρουσα ικανότητα» όλων των νησιών της Περιφέρειας και
γ) θα προβεί σε προτάσεις θεσμοθέτησης προς την αρμόδια αρχή  (ΥΠΕΚΑ).



  




Με εκτίμηση


Κώστας Ν. Μπιζάς
Περιφερειακός Σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: