slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios


Ως αδικαιολόγητη θεωρούν, οι αναλυτές της Alpha Bank, τη θέση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) για τις οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας και συγκεκριμένα τις εκτιμήσεις που εκφράζονται για χρηματοδοτικό και δημοσιονομικό κενό, κατά τα προσεχή έτη. Στο τελευταίο οικονομικό της δελτίο, η Τράπεζα, θεωρώντας πως οι «εμμονές» αυτές υπονομεύουν τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης για... ανάκαμψη, παραθέτει τα αντεπιχειρήματα, έναντι των προγνωστικών του ΔΝΤ.
Όπως γράφει το ΚΕΡΔΟΣ " η Alpha Bank, επικαλούμενη τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το πρώτο εξάμηνο και της πορείας των εσόδων για τον Ιούλιο, σημειώνει πως όποιες αμφισβητήσεις περί αποτυχίας της χώρας να ανταποκριθεί στους στόχους του προγράμματος υποβαθμίζονται. Όπως εκτιμάται, το πρόγραμμα υλοποίησης του προϋπολογισμού εκτελείται συστηματικά και όχι μόνο, αφού υπερβαίνει, σε πολλές περιπτώσεις, τον αρχικό στόχο, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα πως το πρωτογενές πλεόνασμα που επιδιώκεται θα επιτευχθεί το 2013, ενώ το 2014, αυτό αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Οι αναλυτές υπογραμμίζουν πως η προσπάθεια για αύξηση των εσόδων με την παράλληλη μείωση των δαπανών βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο, ενώ οι προσδοκίες για αυξημένη είσπραξη των εσόδων, κατά τους επόμενους μήνες, είναι υψηλότερες, υπό το δεδομένο πως η κυβέρνηση θα καταβάλλει τον απαραίτητα βαθμό προσπάθειας.
Άρα, δεν θα χρειαστούν και νέα μέτρα, όπως τονίζεται.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται, με την αναμενόμενη υλοποίηση του προγράμματος για το 2013 με πρωτογενές πλεόνασμα και με την ήδη εμφανή επιτάχυνση της πορείας ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας από τις αρχές του 2014, με πτώση του ΑΕΠ χαμηλότερη από το - 4,0% το 2013, η χρηματοδότηση του ελληνικού Δημοσίου και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα είναι ήδη ουσιαστικά εξασφαλισμένη έως το 2020.

Κατά τους αναλυτές της Τράπεζας, λοιπόν, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, δεν προκύπτουν δημοσιονομικά ή και χρηματοδοτικά κενά για την Ελλάδα έως το 2020.
Η εκτίμηση αυτή ενισχύεται ουσιαστικά και από τις ακόλουθες εξελίξεις:
1.Από την εντυπωσιακή αύξηση των τουριστικών αφίξεων (αεροπορικές αφίξεις +18,7% τον Μάιο του 2013 και +15,02% τον Ιούνιο του 2013) και εισπράξεων (Μάιος 2013: +38,5%) και από τις εκτιμήσεις που γίνονται σήμερα για τα έσοδα από τον εξωτερικό τουρισμό που προσεγγίζουν ακόμη και τα 12,0 δισ. ευρώ το 2013.
2.Από τον περιορισμό της πτωτικής πορείας του όγκου των πωλήσεων των καταστημάτων λιανικού εμπορίου (Μάιος 2013:-2,2%, πρώτο τρίμηνο 2013: -12,5%).
3.Από τη σταθεροποίηση της παραγωγής της μεταποιητικής βιομηχανίας (τέταρτο τρίμηνο 2012: +1,7%, πρώτο πεντάμηνο 2013: -0,2%).
4.Από την πολύ καλύτερη του αναμενομένου υλοποίηση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζώνμε συμβολή από τον ιδιωτικό τομέα σημαντικών κεφαλαίων, περί το 1,5 δισ. ευρώ περισσότερων από ό,τι αναμενόταν. Πρόσθετα ιδιωτικά κεφάλαια από αυτήν την πηγή μπορεί να προκύψουν με την άσκηση των δικαιωμάτων αγοράς (warrants) περισσότερων μετοχών των τραπεζών (τα οποία κυμαίνονται σε αυξανόμενη θετική αξία έως σήμερα) και με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση και της Eurobank.
Ήδη το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας (HFSF, ή ΤΧΣ) διαθέτει μη διατεθέντα κεφάλαια άνω των 10 δισ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για κάλυψη τυχόν χρηματοδοτικών ανοιγμάτων της γενικής κυβέρνησης.

Αδικαιολόγητη η εμμονή του ΔΝΤ ...

Οι αναλυτές θεωρούν ως αδικαιολόγητη την «εμμονή» του ΔΝΤ στην εκτίμηση από σήμερα δημοσιονομικών και χρηματοδοτικών κενών ακόμη και για το 2015, το 2016 και το 2017.
Όπως τονίζουν, όχι μόνο δικαιολογημένη δεν είναι, αλλά αντιθέτως, δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα στην προσπάθεια της χώρας για έξοδο από την κρίση και ευνοεί τη διατήρηση της αβεβαιότητας για την Ελλάδα ακόμη και τώρα που τα επιτεύγματά της στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής δεν τα αρνείται ούτε αυτό το ίδιο το ΔΝΤ.
Όπως αναφέρεται ναι μεν, στην τελευταία έκθεσή του, το ΔΝΤ αναγνωρίζει ότι η μείωση του προσαρμοσμένου ως προς τον οικονομικό κύκλο πρωτογενούς ελλείμματος κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, μέσα σε 3,5 έτη, αλλά και η μετατροπή του μεγάλου ελλείμματος (-10,3% του ΑΕΠ το 2009) του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της χώρας, σε πλεόνασμα 1,0% του ΑΕΠ το 2013 αποτελούν πρωτοφανή επιτεύγματα, εμμένει, δε, στην άποψη περί χρηματοδοτικού και δημοσιονομικού κενού.
Το ΔΝΤ επιχειρηματολογεί στην τελευταία έκθεσή του και για τα ακόλουθα:
Πρώτον, ότι η τεράστια (από κάθε άποψη) μακροοικονομική προσαρμογή που υλοποιήθηκε στην Ελλάδα στηρίχθηκε κυρίως στη δραστική μείωση της εγχώριας ζήτησης και όχι στις αναγκαίες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα συνέβαλαν στην αύξηση της παραγωγικότητας και στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Σε αυτό το έλλειμμα μεταρρυθμίσεων αποδίδει τη μεγάλη πτώση του ΑΕΠ στην Ελλάδα την περίοδο 2010-2013. Εκτιμά, προφανώς, ότι το πρόγραμμα είχε σχεδιαστεί ορθά, αλλά οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν πέτυχαν την έγκαιρη υλοποίηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων και γι’ αυτό η ύφεση ήταν πολύ μεγαλύτερη.
Δεύτερον, ότι η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει δημοσιονομικά κενά της τάξης των 3,4 δισ. ευρώ το 2015 και επιπλέον 0,7 δισ. ευρώ το 2016 και 0,2 δισ. ευρώ το 2017, τα οποία, προφανώς (έτσι το ερμηνεύουν οι αναλυτές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό) θα πρέπει να καλυφθούν με νέα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών.
Τρίτον, ότι εξακολουθεί να υπάρχει ένα χρηματοδοτικό κενό για την Ελλάδα ύψους 4,4 δισ. ευρώ το 2014 και 6,5 δισ. ευρώ το 2015, η χρηματοδότηση του οποίου θα πρέπει να έχει προσδιοριστεί σαφώς κατά τον χρόνο της πέμπτης εξέτασης της πορείας προόδου της Ελλάδος από την Τρόικα (μετά τον Σεπτ. 2013) για να εξασφαλιστεί ότι η χώρα θα εξακολουθήσει να έχει την αναγκαία χρηματοδότηση για να καλύψει τις υποχρεώσεις της σε μια περίοδο δώδεκα μηνών.

Τα αντεπιχειρήματα

Σε όλα τα παραπάνω, έρχεται η Alpha Bank να απαντήσει τα ακόλουθα: Η εκτίμηση του ΔΝΤ περί μη προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα έρχεται ασφαλώς σε πλήρη αντίθεση με τις εκτιμήσεις άλλων διεθνών οργανισμών (όπως, π.χ., ο ΟΟΣΑ) που υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα είναι η αναμφισβήτητη πρωταθλήτρια παγκοσμίως στην υλοποίηση φιλικών προς την ανάπτυξη διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στα τελευταία 3,5 έτη.
Η εκτίμηση του ΔΝΤ για την ανεπάρκεια των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων οδηγεί σε εκτιμήσεις ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας δεν θα έρθει έγκαιρα γεγονός που μπορεί να συμβάλει στα δημοσιονομικά κενά που προαναφέρθηκαν, Ωστόσο, αυτά τα κενά δεν στηρίζονται τελικά στην ανεπαρκή αύξηση του ΑΕΠ αλλά στην εκτιμώμενη από το ΔΝΤ πτώση των εσόδων από το 44,1% του ΑΕΠ το 2012 στο 42,9% του ΑΕΠ το 2013 και στο 42% του ΑΕΠ το 2016 και το 2017. Όλα δε αυτά παρότι οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ιδιωτών έναντι του δημοσίου από φόρους και από εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία στην τρέχουσα περίοδο υπερβαίνουν τα 70 δισ. ευρώ. Αντί δηλαδή να μειωθούν αυτές οι υποχρεώσεις στα επόμενα έτη, εάν οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ για τα έσοδα το 2015-2017 επιβεβαιωθούν στην πράξη, τότε θα αυξηθούν περαιτέρω και μπορεί να υπερβαίνουν το 2016 τα 85 δισ. ευρώ. Είναι πραγματικά δύσκολο να κατανοηθεί τί εννοεί το ΔΝΤ εκτιμώντας ότι θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό ύψους 3,4 δισ. ευρώ το 2015. Θα συνεχίσει να υπάρχει αυτό το δημοσιονομικό κενό αν οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ιδιωτών προς το κράτος μειωθούν κατά 5 δισ. ευρώ έως το 2015, λόγω, π.χ., της σταδιακής αποπληρωμής τους, υπό την πίεση των δραστικών μέτρων που λαμβάνονται ήδη για τον σκοπό αυτό; Η απάντηση είναι ότι το όποιο εκτιμώμενο δημοσιονομικό κενό εξαφανίζεται αν η ανάκαμψη της οικονομίας είναι ταχύτερη (όπως φαίνεται να προκύπτει από τις πρόσφατες οικονομικές εξελίξεις) και, κυρίως, αν εισπραχθεί έστω και το 15% των συνολικών βεβαιωμένων εσόδων του κράτους από φόρους και εισφορές. Τέλος, όσον αφορά στο χρηματοδοτικό κενό που εκτιμά το ΔΝΤ για το 2014 και το 2015, σημειώνεται από το ίδιο το ταμείο ότι σήμερα η Ελλάδα έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση έως τον Αύγουστο του 2014. Απομένει, επομένως, να προσδιοριστεί και ο τρόπος κάλυψης του κενού των 4,4 δισ. ευρώ που το ΔΝΤ εκτιμά ότι θα υπάρξει στο τελευταίο τετράμηνο του 2014. Και αυτός ο προσδιορισμός θα πρέπει να γίνει στην επόμενη διαπραγμάτευση με την τρόικα, για να μπορέσει το ΔΝΤ να δώσει το «ok» για τη συνέχιση της χρηματοδότησης του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής. Όλα αυτά ηχούν ασφαλώς περίεργα όταν το πρωτογενές πλεόνασμα το 2013-2014 μπορεί να είναι έως και κατά 2,5 δισ. ευρώ καλύτερο από ό,τι προβλέπει το ΔΝΤ και όταν το ΤΧΣ διαθέτει ήδη πλεονασματικά κεφάλαια άνω των 10 δισ. ευρώ, τα οποία ενδέχεται να αυξηθούν με πωλήσεις επιπλέον μετοχών έως το τέλος του 2014. Επίσης, τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις μπορεί να είναι υψηλότερα το 2014. Σε κάθε περίπτωση, όταν οι πρωτογενείς δαπάνες έχουν μειωθεί κατά 34 δισ. ευρώ σε μια περίοδο όπου το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε κατά περισσότερο από 45 δισ. ευρώ, είναι πραγματικά σουρεαλιστικό να μας θέτει προ των ευθυνών μας το ΔΝΤ για το αν μπορούμε να βρούμε επιπλέον 4,4 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2014.

Και να πούμε βέβαια ότι μέχρι σήμερα η ALPHABANK πάντα έχει πέσει μέσα στσις προβλέψεις της...

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΛΑΜΟΓΙΑ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!