slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΠ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ Γ. ΒΡΟΥΤΣΗ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ

«Ο βασικός μισθός των 586 ευρώ δεν συνδέεται με το ποσοστό ανεργίας 10%»
 «Τον επόμενο μήνα ξεκινάμε πρόγραμμα 55.000 θέσεων για νέους ανέργους»
 «Η στάση και παρουσία του Φώτη Κουβέλη συνέβαλε θετικά στην διαπραγμάτευση για τα εργασιακά»
 «Οι θέσεις εργασίας δεν δημιουργούνται με νομοθετήματα και υπουργικές αποφάσεις. Μόνο με ανάπτυξη και.....
επενδύσεις»
 Πως θα δημιουργηθούν  θέσεις εργασίας σε συνθήκες ύφεσης και τι θα κάνετε στην παρούσα φάση με την ανεργία πάνω από 25%;
 Τα υψηλά επίπεδα  ανεργίας που βιώνει με επώδυνο τρόπο  η κοινωνία μας, αποτελεί για εμάς την....
μεγαλύτερη πρόκληση. Κινητοποιούμε κάθε διαθέσιμο πόρο για να προσφέρουμε θέσεις δουλειάς σε ανέργους, για να διατηρήσουν την επαφή τους με την αγορά εργασίας.
Ωστόσο, οι θέσεις εργασίας δεν κατασκευάζονται ούτε με νομοθετήματα και υπουργικές αποφάσεις, ούτε και επιβολή στις επιχειρήσεις. Δημιουργούνται από μια ακμαία και εξωστρεφή οικονομία με αναπτυξιακό δυναμισμό. Και αυτή ακριβώς την οικονομία προσπαθούμε να οικοδομήσουμε σήμερα. Με τις αλλαγές που υλοποιούμε στη διάρθρωση της οικονομίας, την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς εργασίας, το άνοιγμα και απελευθέρωση των επαγγελμάτων,  τις ιδιωτικοποιήσεις κ.λπ. όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις απευθύνονται στην επόμενη, καλύτερη μέρα της οικονομίας, η οποία θα έρθει πολύ συντομότερα από ότι μερικοί πιστεύουν.




Αποδίδουν τα προγράμματα απασχόλησης, ή όχι;


Η αλήθεια είναι ότι  αυτή την περίοδο, μεγαλύτερη απήχηση και απορροφητικότητα έχουν τα προγράμματα διατήρησης του προσωπικού, δηλαδή αποτροπής των απολύσεων.
Ωστόσο, προωθούμε και  νέα, ολοκληρωμένα προγράμματα που  ανταποκρίνονται περισσότερο στις απαιτήσεις της τωρινής συγκυρίας. Π.χ. το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την απασχόληση των νέων, στο οποίο για πρώτη φορά ενοποιούνται όλες οι δράσεις που αφορούν την απασχόληση των νέων, από πολλά διαφορετικά υπουργεία και φορείς, σε ένα ενιαίο και ολοκληρωμένο σχέδιο. Πρόκειται για «πακέτο» μέτρων και παρεμβάσεων που χρηματοδοτούνται με 537 εκατ. (κοινοτικοί πόροι) και θα ωφελήσουν συνολικά 337.000 νέους.
Στο πλαίσιο αυτού  του Σχεδίου θα ξεκινήσουμε τον  επόμενο μήνα, δράσεις που θα φέρουν στην εργασία 52.000 νέους (με ολοκληρωμένες  διαδρομές εκπαίδευσης, πρακτικής άσκησης και εργασιακής ενσωμάτωσης, καθώς και με πρόγραμμα νεανικής επιχειρηματικότητας).
Παράλληλα, με νέες δράσεις  προώθησης της κοινωνικής οικονομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, προχωρούμε στη συστηματική αξιοποίηση ενός κοιτάσματος απασχόλησης με πολλές δυνατότητες.




Από τις πολύωρες συζητήσεις με την τρόϊκα, τι συμπέρασμα έχετε βγάλει; Μας καταλαβαίνουν, ή «θέλουν το κακό μας»; Τους είπατε ότι με τα 586 ευρώ κανένας εργαζόμενος  δεν τα βγάζει πέρα και τι σας  απάντησαν;


Θα ήταν ψέμα αν ισχυριζόμουν ότι ένας μισθός 586 ευρώ παρέχει σε ένα άτομο τη δυνατότητα να ζει άνετα και να προγραμματίζει τη ζωή του. Από την άλλη, βέβαια, σκεφτείτε τους πάνω από 1 εκ ανέργους που δεν έχουν κανένα εισόδημα. Ακόμη περισσότερο τα νοικοκυριά που και τα δύο μέλη τους είναι χωρίς δουλειά.
Το ζήτημα είναι να φτιάξουμε από την αρχή μια  υγιή και παραγωγική οικονομική βάση που όχι μόνο θα δίνει ευκαιρίες  δουλειάς σε όλους, χωρίς αποκλεισμούς και κραυγαλέες ανισότητες, αλλά θα δικαιολογεί και υψηλότερα επίπεδα εισοδημάτων. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με διαρθρωτικές αλλαγές και αλλαγή του παλαιού υποδείγματος ανάπτυξης που έχει φτάσει στα όρια του.




Με την εφαρμογή των μέτρων δηλαδή, και μέχρι να πέσει η ανεργία στο 10%, το κράτος θα διατηρεί «παγωμένο» τον κατώτατο μισθό στα 586 ευρώ;


Ας το ξεκαθαρίσουμε. Το ποσόστό ανεργίας στο 10% δεν συνδέεται  με τον κατώτατο μισθό. Είναι ένα  όριο που συνδέεται μόνο με το ξεπάγωμα των τριετιών και των επιδομάτων προϋπηρεσίας. Από κει και πέρα, οι οποιεσδήποτε αυξήσεις του κατώτατου μισθού εξαρτώνται από την εξέλιξη της παραγωγικότητας και των οικονομικών επιδόσεων της χώρας. Και αυτές οι θετικές εξελίξεις είμαι σίγουρος ότι θα συμβούν σύντομα.




Η στάση και  η παρουσία της ΔΗΜ.ΑΡ ενίσχυσε ή  όχι τη διαπραγματευτική σας θέση; Θα μπορούσε να σωθεί το επίδομα γάμου και πως;


Έστω και σε ένα πλαίσιο διαφορετικής πολιτικής ιεράρχησης και εκτιμήσεων, πιστεύω ότι η γενικότερη στάση  και παρουσία του κ. Κουβέλησυνέβαλε θετικά στη διαπραγμάτευση για τα εργασιακά.
Βοήθησε την προσπάθειά μας, ούτως ώστε το τελικό πακέτο μέτρων που προέκυψε να είναι πολύ βελτιωμένο σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις της τρόικα.
Το επίδομα γάμου  διατηρείται και σώζεται στο  βαθμό που οι κοινωνικοί εταίροι  θα αποφασίζουν εφεξής να το συμπεριλαμβάνουν στις ελεύθερες συμφωνίες που συνάπτουν.




Είσαστε ο υπουργός ο οποίος κλήθηκε να εφαρμόσει  πρόσθετες επώδυνες αλλαγές στα  εργασιακά και στις συντάξεις. Θα το φέρετε βαρέως, στο μέλλον ή όχι;


Θα το έφερα «βαρέως» όπως λέτε, εάν με τη στάση μου και την πολιτική μου γινόμουν η αιτία να μην ολοκληρωθεί το πακέτο και  να μην πάρουμε την επόμενη δόση του δανείου. Εάν συνέβαλλα με αυτό τον τρόπο στην καταστροφή της χώρας.
 Υπ΄ αυτή την  έννοια, αισθάνομαι μέρος μιας  κυβερνητικής ομάδας που έχει  παλέψει και κατάφερε την αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας.




Έχουμε τελειώσει με τα εργασιακά, ή μήπως θα πρέπει να ανησυχούμε για νέες μειώσεις και νέες αλλαγές στις συμβάσεις, τις αποζημιώσεις, τα ωράρια κ.λπ.;


Η διαπραγμάτευση και  η τελική νομοθέτηση εργασιακών διατάξεων ήταν, ουσιαστικά, το «κλείσιμο» συσσωρευμένων ρυθμιστικών  εκκρεμοτήτων από το νομοθέτημα του Φεβρουαρίου, του ν.4046/2012.  Γενικότερα, εκτιμώ ότι οι αλλαγές των δυόμισι τελευταίων ετών στα εργασιακά έχουν κλείσει όλα τα σχετικά θέματα που έθεσαν οι δανειστές μας από την υπαγωγή της χώρας στο χρηματοδοτικό μηχανισμό στήριξης μέχρι σήμερα.
Μένει η εφαρμογή τους και, κυρίως, η αποκατάσταση της ισορροπίας και της εμπιστοσύνης στην αγορά εργασίας.




Πως θα γίνουν οι κρατήσεις στις συντάξεις; Για παράδειγμα η σύνταξη Ιανουαρίου που καταβάλλεται 22 Δεκεμβρίου θα έχει μείωση ή όχι;


Το Δεκέμβριο, οι συντάξεις  θα καταβληθούν κανονικά (χωρίς μειώσεις) και στο χρόνο τους. Από τη σύνταξη  του Φεβρουαρίου και μετά θα εφαρμοστούν  οι μειώσεις – όπου βέβαια αυτές προβλέπονται - καθώς και η αναδρομική προσαρμογή της ήδη καταβληθείσας σύνταξης του Ιανουαρίου.




Ποια είναι η βιωσιμότητα  των Ταμείων μετά και τις νέες περικοπές και πως διασφαλίζετε ότι δεν θα χρειαστεί να προχωρήσουν  σε νέες μειώσεις; 


Στα στοιχεία του Κοινωνικού προϋπολογισμού αναλύεται η οικονομική θέση των  Ταμείων, και όσον αφορά στο 2013, εμφανίζουν πλεόνασμα ύψους 2,81 δις ευρώ. Και  δεν είναι μόνο από περικοπές  αλλά και από μέτρα εξορθολογισμού παροχών, διακοπής παράνομων συντάξεων, μείωσης λειτουργικών δαπανών. Αν δεν προχωρούσαμε σε μείωση λειτουργικών δαπανών, τα Ταμεία θα εμφάνιζαν έλλειμμα 1.9 δις ευρώ και τότε θα έπρεπε να αφαιρεθεί το τμήμα της σύνταξης. Θα είχαμε μία άτακτη περικοπή των συντάξεων. Για το διάστημα 2013-2016, έχουμε προβλέψει στο Μεσοπρόθεσμο ότι η χρηματοδότηση των Ταμείων θα ανέλθει στα 97 δις ευρώ εκ των οποίων τα 59.8 δις ευρώ από ασφαλιστικές εισφορές και 41,4 δις ευρώ ως κρατική χρηματοδότηση. Και τα αποτελέσματα αυτά έγιναν παραδεκτά με τις πιο δυσμενείς εκτιμήσεις ως προς την εξέλιξη της ύφεσης και την ανεργία.




Για ποιο λόγο προχωράτε σε μετεγκατάσταση των  υπηρεσιών του Υπουργείου σε άλλα κτίρια;


Πρόκειται καταρχήν για ορθολογικές  κινήσεις εξοικονόμησης λειτουργικού κόστους.   Δεν μπορεί οι υπηρεσίες του υπουργείου να είναι διάσπαρτες σε διάφορα ενοικιαζόμενα κτίρια, ενώ μπορούν να συγκεντρωθούν σε λιγότερα ή/και ιδιόκτητα. Με την ολοκλήρωση των μετεγκαταστάσεων (κεντρικής υπηρεσίας, επιθεώρησης εργασίας και Πρόνοιας) τον Ιανουάριο, το συνολικό όφελος από εξοικονομήσεις λειτουργικών εξόδων θα ανέλθει περίπου στο 1.500.000 ευρώ. Από την άλλη, με την πρόσφατη απόφαση για καταγγελία μισθωτηρίων συμβολαίων και μετεγκαταστάσεις κεντρικών υπηρεσιών του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας που βρίσκεται σε διαδικασία εκκαθάρισης, πετύχαμε εξοικονόμηση ύψους 552.000 ευρώ από λειτουργικές δαπάνες.
Οι κινήσεις αυτές, όμως , εντάσσονται  και σε μια γενικότερη αναθεώρηση και επανεκτίμηση της στεγαστικής  πολιτικής του Υπουργείου Εργασίας. Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ίδιου του υπουργείου και ιδιαίτερα των ασφαλιστικών ταμείων, δεν μπορεί να συνεχιστεί να γίνεται με άναρχο και κατακερματισμένο τρόπο, όπως στο παρελθόν. Αυτή τη φορά, πρέπει να υπάρχει κεντρικός συντονισμός, ορθολογική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας προς όφελος των ασφαλιστικών ταμείων και των ασφαλισμένων, αλλά και βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: