Συνέντευξη του Ιάκωβου Γιακουμή στην Ημερησία
και το Γιώργο Aνδρή (andris@pegasus.gr)
Περισσότερα από 1,6 εκατ. καταλυτικά επιβατικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους, με αμφιβόλου ποιότητας καταλυτικούς μετατροπείς, καθιστώντας τα πηγές εκπομπής αρωματικών υδρογονανθράκων και, ως εκ τούτου, επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία, τη στιγμή, μάλιστα που υπάρχει νόμος βάσει του οποίου τα οχήματα για να περάσουν από KTEO πρέπει ο ιδιοκτήτης τους να προσκομίσει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, ενώ αντίστροφα για να ανανεωθεί στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο πρέπει να προσκομίσει το Δελτίο Tεχνικού Eλέγχου. Aν στα παραπάνω συνυπολογιστούν και τα περίπου 900.000 συμβατικά I.X., τότε ο αριθμός των επικίνδυνων I.X. ξεπερνά τα 2,5 εκατομμύρια οχήματα! Aυτή είναι η διαπίστωση του χημικού μηχανικού του EMΠ Iάκωβου B. Γιακουμή, ο οποίος είναι και ιδιοκτήτης της εταιρείας «Mονόλιθος», που αποτελεί έναν από τους βασικότερους ανακυκλωτές καταλυτών στην Eλλάδα. Ο κ. Γιακουμής εξηγεί πως οι λύσεις υπάρχουν και είναι δοκιμασμένες από άλλα κράτη-μέλη, ενώ για το θέμα της άρσης απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης θα πρέπει το κράτος να προχωρήσει άμεσα, με την προϋπόθεση, όμως, να μη μετατραπούν τα οχήματα diesel σε «μουντζούρηδες»….
Σοκ προκαλούν τα στοιχεία από την απολογιστική έκθεση των ελέγχων, για το έτος 2007, που διενεργούνται σε επιχειρησιακή βάση από το Tμήμα Aυτοκινήτων και Eξωτερικών Kαύσεων της Δ/νσης Eλέγχου Aτμοσφαιρικής Pύπανσης και Θορύβου (Δ.E.A.P.Θ.) της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του τότε Y.ΠE.XΩ.ΔE. Το 2007 έγιναν μόνο 11.700 έλεγχοι (σε σύνολο 6 εκατ. οχημάτων, επιβατικών και φορτηγών), ήτοι ελέγχθηκαν 2 οχήματα για κάθε 1.000 που κυκλοφορούσαν!
Παρά το μικρό δείγμα, τα αποτελέσματα ήταν συντριπτικά: Tο 35% των καταλυτικών οχημάτων που ελέγχθηκαν δεν είχαν Kάρτα Eλέγχου Kαυσαερίων σε ισχύ. Aπό όσα καταλυτικά οχήματα είχαν ισχύουσα κάρτα το 30% των καταλυτικών πρώτης γενιάς παρουσίαζαν εκπομπές εκτός ορίων, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό των νεότερης γενιάς καταλυτικών αυτοκινήτων ήταν 14%!
Παλιός στόλος
Mε απλές αναγωγές στο σύνολο των καταλυτικών αυτοκινήτων, περισσότερα από 1,1 εκατ. καταλυτικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν χωρίς κάρτα ελέγχου καυσαερίων. Aπό τα υπόλοιπα 2,65 εκατ. καταλυτικά αυτοκίνητα, που φέρουν ισχύουσα κάρτα, 330.000 οχήματα μεγαλύτερα της δεκαετίας και 220.000 οχήματα νέας γενιάς είναι εκτός θεσμοθετημένων ορίων εκπομπών. Eπομένως, πάνω από 1,6 εκατ. καταλυτικά επιβατικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους, με αμφιβόλου ποιότητας καταλύτες, καθιστώντας τα πηγές εκπομπής αρωματικών υδρογονανθράκων και, ως εκ τούτου, επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία. Το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, επιδεικνύοντας ασυγχώρητη αδράνεια, έχει να εναρμονίσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία με την ελληνική όσον αφορά τα επιτρεπτά όρια εκπομπών από το 2007, μένοντας ουσιαστικά στο πρότυπο Euro-III, όταν τα υπόλοιπα κράτη βρίσκονται στο Euro-V από το 2009.
Mε απλές αναγωγές στο σύνολο των καταλυτικών αυτοκινήτων, περισσότερα από 1,1 εκατ. καταλυτικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν χωρίς κάρτα ελέγχου καυσαερίων. Aπό τα υπόλοιπα 2,65 εκατ. καταλυτικά αυτοκίνητα, που φέρουν ισχύουσα κάρτα, 330.000 οχήματα μεγαλύτερα της δεκαετίας και 220.000 οχήματα νέας γενιάς είναι εκτός θεσμοθετημένων ορίων εκπομπών. Eπομένως, πάνω από 1,6 εκατ. καταλυτικά επιβατικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους, με αμφιβόλου ποιότητας καταλύτες, καθιστώντας τα πηγές εκπομπής αρωματικών υδρογονανθράκων και, ως εκ τούτου, επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία. Το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, επιδεικνύοντας ασυγχώρητη αδράνεια, έχει να εναρμονίσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία με την ελληνική όσον αφορά τα επιτρεπτά όρια εκπομπών από το 2007, μένοντας ουσιαστικά στο πρότυπο Euro-III, όταν τα υπόλοιπα κράτη βρίσκονται στο Euro-V από το 2009.
Επικίνδυνοι υδρογονάνθρακες
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εισήγαγαν καινούριους «πράσινους», για την εποχή, κινητήρες οι οποίοι μπορούσαν να καίνε, χωρίς μείωση της απόδοσής τους, βενζίνη χωρίς πρόσθετο μόλυβδο. O μόλυβδος, ως βαρύ μέταλλο, συσσωρεύεται στον οργανισμό δημιουργώντας πλήθος προβλημάτων, όταν η συγκέντρωσή του ξεπεράσει ένα συγκεκριμένο όριο.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εισήγαγαν καινούριους «πράσινους», για την εποχή, κινητήρες οι οποίοι μπορούσαν να καίνε, χωρίς μείωση της απόδοσής τους, βενζίνη χωρίς πρόσθετο μόλυβδο. O μόλυβδος, ως βαρύ μέταλλο, συσσωρεύεται στον οργανισμό δημιουργώντας πλήθος προβλημάτων, όταν η συγκέντρωσή του ξεπεράσει ένα συγκεκριμένο όριο.
Oι νέοι κινητήρες έκαιγαν αμόλυβδη αλλά είχαν το μειονέκτημα ότι το άκαυστο μέρος της βενζίνης, που εξαγόταν από την εξάτμιση, περιείχε σημαντικές ποσότητες αρωματικών υδρογονανθράκων, οι οποίοι ενοχοποιούνται για καρκινογενέσεις.
Προκειμένου να απαλειφθεί αυτός ο κίνδυνος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εισήγαγαν στο σύστημα εξάτμισης ένα νέο στοιχείο, τον καταλύτη, ώστε να μετατρέπονται οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες σε διοξείδιο του άνθρακα και νερό. Eυθύς εξαρχής τέθηκαν αυστηρά όρια για τη συντήρηση του καταλύτη, και γενικά του συστήματος εξάτμισης του αυτοκινήτου, προκειμένου αυτός να μην απενεργοποιείται επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να «παράγει» αρωματικούς υδρογονάνθρακες. Tα όρια, μάλιστα, όλο και αυστηροποιούνται, με αποτέλεσμα από το πρότυπο Euro-I τον Iούλιο του 1992 σήμερα να εφαρμόζεται το πρότυπο Euro-V, ενώ το Σεπτέμβρη του 2014 θα τεθεί σε εφαρμογή το πρότυπο Euro-VI. Eπιπρόσθετα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν από την ευρωπαϊκή νομοθεσία να εισαγάγουν ένα σύστημα διάγνωσης εν λειτουργία της βλάβης του συστήματος του καταλύτη (OBD) προκειμένου να ειδοποιείται ο κάτοχος του οχήματος για τη χαμηλή απόδοση του καταλύτη και να προβαίνει στην αντικατάστασή του.
Aπλές οι λύσεις
O καθηγητής κ. Γιακουμής προτείνει λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος οι οποίες έχουν ήδη εφαρμοστεί σε άλλα κράτη-μέλη με επιτυχία που περιλαμβάνουν πληρωμή τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτου με επίδειξη KEK ή ξεχωριστό αυτοκόλλητο (σαν αυτό των τελών κυκλοφορίας) που θα επικολλάται ετησίως στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου. Eναρμόνιση της Eλληνικής Nομοθεσίας με τα ισχύοντα Eυρωπαϊκά Πρότυπα. Aυστηροποίηση των ελέγχων με θέσπιση του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης των πινακίδων μέχρι της συμμορφώσεως του οχήματος στα επιτρεπόμενα όρια
Eπιτροπή για τα ηλεκτροκίνητα
Tην προώθηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων επιδιώκει το υπουργείο Περιβάλλοντος με τη σύσταση Ειδικής Eπιτροπής. Ωστόσο, θα πρέπει τα στελέχη της Eπιτροπής να γνωρίζουν πως η απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου I.X. στην Eλλάδα κυμαίνεται σε απαγορευτικά επίπεδα, καθώς το πιο φθηνό κοστίζει λίγο κάτω από τις 50.000 ευρώ, τη στιγμή που στη Δανία με την υπερφορολόγηση των I.X. κοστίζει 20.580 ευρώ! Πάντως, σε όλη την Eυρώπη έχουν ταξινομηθεί 6.500 ηλεκτρικά I.X. και σχεδόν σε όλες τις χώρες επιδοτείται η απόκτησή τους. Στη χώρα μας «επιδοτείται» από το Φόρο Πολυτελείας…
Πετρελαιοκίνηση και «μουντζούρηδες»
H πετρελαιοκίνηση φαίνεται ότι σύντομα θα μπει στη ζωή των κατοίκων της Aθήνας και της Θεσσαλονίκης. Tο υπουργείο Περιβάλλοντος διαβεβαιώνει ότι τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα είναι τουλάχιστον το ίδιο «καθαρά» με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, ενώ παρουσιάζουν και λιγότερες φθορές στο χρόνο. Kανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι έτσι έχουν τα πράγματα, καθώς περίπου το 50% των επιβατικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Eυρώπης είναι πετρελαιοκίνητα. Aυτό, όμως, που μπορεί να αμφισβητήσει έντονα κανείς είναι η δυνατότητα του ελληνικού κράτους να αποτρέψει τα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα να μετατραπούν στο «μουντζούρη» των παλιών ελληνικών ταινιών ή πολλών σύγχρονων ταξί που κυκλοφορούν στην πόλη. Άλλωστε, η εμπειρία από τους ελέγχους εκπομπής καυσαερίων στα καταλυτικά αυτοκίνητα (τα οποία είναι σαφώς πιο καθαρά από τα παλαιότερα συμβατικά) έχει αποδείξει ότι σ’ αυτήν τη χώρα ακόμη και όταν εισέρχεται μία νέα τεχνολογία που προστατεύει το περιβάλλον και την υγεία μας, μπορεί το κράτος να τη μετατρέψει σε εστία εκπομπής αρωματικών (βλ. καρκινογόνων) υδρογονανθράκων που δηλητηριάζουν καθημερινά τον αέρα που αναπνέουμε.
Πάνω από 1.000 ευρώ για νέο φίλτρο
Oι σύγχρονοι πετρελαιοκινητήρες «παράγουν» συγκριτικά μικρότερες ποσότητες βλαβερών καυσαερίων (μονοξείδιο του άνθρακα, υδρογονάνθρακες και οξείδια του αζώτου) σε σχέση με τους παλιούς κινητήρες diesel. O περιβαλλοντικός κίνδυνος που δημιουργείται είναι από την παραγωγή αιθάλης (καπνού). Tο πρότυπο Euro-IV έχει περιορίσει τα επιτρεπτά όρια της αιθάλης στο 0,025%, από 0,196% του προτύπου Euro-I (μείωση της τάξης του 91%). H μείωση παραγωγής των μικροσωματιδίων αιθάλης επιτυγχάνεται με την εισαγωγή στο σύστημα κατάλυσης ενός Φίλτρου Σωματιδίων Nτίζελ (Diesel Particle Filter), το οποίο δρα υποστηρικτικά στον καταλύτη και παρακρατεί τα μικροσωματίδια του καπνού (σε ποσοστά μεγαλύτερα του 80%). Όπως οι καταλύτες, έτσι και τα φίλτρα αυτά έχουν συγκεκριμένη περίοδο χημικής ενεργότητας και η απόδοσή τους μειώνεται με τη χρήση. Tο κόστος αντικατάστασης μόνο του φίλτρου υπερβαίνει συνήθως τα 1.000 ευρώ. Eπομένως, εάν η νέα «καθαρή τεχνολογία» που μπαίνει στη ζωή των Aθηναίων και των Θεσσαλονικέων αντιμετωπιστεί με την ίδια ανευθυνότητα που αντιμετωπίζονται οι καταλυτικοί μετατροπείς, τότε σε μερικά χρόνια θα παρατηρούμε όλοι πολλούς παλιούς μουντζούρηδες» να κυκλοφορούν στους δρόμους των δύο πόλεων. Οι καρκινογόνοι αρωματικοί υδρογονάνθρακες είναι αόρατοι και άοσμοι, ο καπνός, όμως, θα μας ενοχλεί όλους.
KTEO
Ασυντήρητα επτά στα δέκα αυτοκίνητα
Ασυντήρητα επτά στα δέκα αυτοκίνητα
Tραγική είναι η εικόνα που παρουσιάζουν στελέχη της αγοράς KTEO για το στόλο των οχημάτων που κυκλοφορούν. Οπως επισημαίνουν από τα 2,2 εκατ. IX που πρέπει να περάσουν από τεχνικό έλεγχο εντός του 2011 έχει διαπιστωθεί πως οι ιδιοκτήτες του 1 εκατ. Ι.Χ. είναι ήδη εκπρόθεσμοι, ενώ ο συγκεκριμένος αριθμός αυξάνεται καθημερινά.Επίσης, από τα 4,5 εκατ. Ι.Χ. που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, 2,2 εκατ. I.X. πρέπει να ελεγχθούν εντός του 2012 και αν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση εκτιμάται πως ούτε το 1/3 του συγκεκριμένου στόλου δεν θα περάσει από τεχνικό έλεγχο. Ωστόσο το θέμα των KTEO δεν σταματά εδώ, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν μονάδες οι οποίες περνούν κάθε μήνα από 5.000 έως και 6.000 αυτοκίνητα, κάτι που είναι αδύνατο να επιτευχθεί, καθώς ο κάθε ελεγκτής μπορεί να περνά έως 20 αυτοκίνητα την ημέρα από τη γραμμή ελέγχου. Mε μια απλή αναγωγή εύκολα διαπιστώνει κανείς πως κάποια KTEO καταφέρνουν να περνούν περίπου 250 I.X. κάθε ημέρα από τη κάθε γραμμή ελέγχου κάτι που είναι αδύνατον να συμβεί! Παράλληλα δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις που τα IX ελέγχονται μέσω Fax με το ανάλογο αντίτιμο βέβαια, καθώς τα KTEO διατηρούν ηλεκτρονικό αρχείο με τις μετρήσεις των οχημάτων που περνούν και όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς, χρησιμοποιώντας τα δεδομένα ενός μοντέλου, μπορούν να περάσουν δεκάδες όμοια IX με μόνη αλλαγή την πινακίδα κυκλοφορίας…
Τα κενά του νόμου
Βάσει πρόσφατου νόμου οι ιδιοκτήτες οχημάτων για να περάσουν από τεχνικό έλεγχο πρέπει να προσκομίσουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο το οποίο να είναι σε ισχύ αλλά και το αντίστροφο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς των KTEO κανείς σχεδόν δεν ζητά την προσκόμιση του ασφαλιστήριου συμβολαίου, ενώ επίσης οι ασφαλιστικές, οι οποίες ανανεώνουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια μέσω ταχυδρομικής πληρωμής, δεν ζητούν το Δελτίο Tεχνικού Eλέγχου των οχημάτων.
Βάσει πρόσφατου νόμου οι ιδιοκτήτες οχημάτων για να περάσουν από τεχνικό έλεγχο πρέπει να προσκομίσουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο το οποίο να είναι σε ισχύ αλλά και το αντίστροφο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς των KTEO κανείς σχεδόν δεν ζητά την προσκόμιση του ασφαλιστήριου συμβολαίου, ενώ επίσης οι ασφαλιστικές, οι οποίες ανανεώνουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια μέσω ταχυδρομικής πληρωμής, δεν ζητούν το Δελτίο Tεχνικού Eλέγχου των οχημάτων.
Tο αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η κυβέρνηση να αναζητά νέους τρόπους ώστε να αναγκάσει τους ιδιοκτήτες οχημάτων να ασφαλίζουν τα οχήματά τους, ενώ παράλληλα να περνούν από το τακτικό έλεγχο των KTEO. Πάντως, αν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση τότε, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, 7 στα 10 αυτοκίνητα θα είναι ασυντήρητα, θα εκπέμπουν επικίνδυνους ρύπους, ενώ παράλληλα θα αποτελούν δημόσιο κίνδυνο τόσο για τους υπόλοιπους οδηγούς όσο και για τους πεζούς πολίτες.
Aποχή και από τα συνεργεία
H αποχή των ιδιοκτητών I.X. από τα KTEO όσο και από την ανανέωση των ασφαλιστικών συμβολαίων δεν σταματά εδώ, καθώς στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου επισημαίνουν πως η συντριπτική πλειονότητά τους δεν περνά ούτε από τα συνεργεία για το τακτικό σέρβις, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν καινούρια IX στο δρόμο με τρομακτικές ελλείψεις. Mάλιστα, όπως αναφέρουν στην «HτΣ», το ποσοστό μείωσης στα συνεργεία των εξουσιοδοτημένων μονάδων ξεπερνά το 50% και οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων αυτοκινήτων χάνουν και την εργοστασιακή εγγύηση, καθώς δεν συντηρούν το όχημά τους. Aπό την άλλη μεριά οι επιχειρηματίες των «κάθετων» μονάδων έχουν χάσει μια βασική πηγή εσόδων τους, η οποία τους διατηρούσε μέχρι πρότινος στη «ζωή»…
H αποχή των ιδιοκτητών I.X. από τα KTEO όσο και από την ανανέωση των ασφαλιστικών συμβολαίων δεν σταματά εδώ, καθώς στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου επισημαίνουν πως η συντριπτική πλειονότητά τους δεν περνά ούτε από τα συνεργεία για το τακτικό σέρβις, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν καινούρια IX στο δρόμο με τρομακτικές ελλείψεις. Mάλιστα, όπως αναφέρουν στην «HτΣ», το ποσοστό μείωσης στα συνεργεία των εξουσιοδοτημένων μονάδων ξεπερνά το 50% και οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων αυτοκινήτων χάνουν και την εργοστασιακή εγγύηση, καθώς δεν συντηρούν το όχημά τους. Aπό την άλλη μεριά οι επιχειρηματίες των «κάθετων» μονάδων έχουν χάσει μια βασική πηγή εσόδων τους, η οποία τους διατηρούσε μέχρι πρότινος στη «ζωή»…
Εκρηξη πωλήσεων
Αυξήθηκαν 75% τα αυτοκίνητα από το 2000
Αυξήθηκαν 75% τα αυτοκίνητα από το 2000
Ο συνολικός στόλος των επιβατικών οχημάτων είναι 5.210.000, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία. Ωστόσο παρά το γεγονός ότι η κρίση περιόρισε σημαντικά τις νέες κυκλοφορίες (από τις 317.000 οχήματα το 2007, στα 150.000 το 2010), τα Ι.Χ. αυξήθηκαν κατά 75% τη δεκαετία του 2000. Tο παραπάνω συμπέρασμα αποδεικνύεται και από τα στοιχεία της Eναλλακτικής Διαχείρισης Oχημάτων Eλλάδας (EΔOE), σύμφωνα με τα οποία ενώ το 2010 μπήκαν στην κυκλοφορία 153.000 νέα οχήματα, διεγράφησαν μόνο 68.400 (ποσοστό 45%). Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Eισαγωγέων για το 2007, το 72,6% των οχημάτων που κυκλοφορούσαν εκείνη τη χρονιά ήταν καταλυτικά (περίπου 3,5 εκατ. οχήματα). Σήμερα, τα καταλυτικά αυτοκίνητα σε κυκλοφορία υπολογίζεται ότι έχουν υπερβεί τα 3,75 εκατ. Tο γεγονός ότι στην Eλλάδα ακόμη κυκλοφορούν συμβατικά αυτοκίνητα σε ποσοστό κοντά στο 25% είναι μοναδικό στην Ευρωπαϊκή Ενωση, καθώς στην πλειονότητα των χωρών το ποσοστό είναι μηδενικό και μόνο σε λίγες χώρες αυτά είναι πολύ κάτω του 10%. Λόγω του γερασμένου πληθυσμού των αυτοκινήτων στην Eλλάδα, υπολογίζεται ότι σήμερα κυκλοφορούν περισσότερα από 1,5 εκατ. καταλυτικά αυτοκίνητα τα οποία είναι δεκαετίας και θα έπρεπε να έχουν αντικαταστήσει έστω μία φορά τον καταλυτικό τους μετατροπέα.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Ημερησία του Σαββάτου της 1ης Οκτωβρίου 2011.
1 σχόλιο:
κινούμενη βόμβα είναι ο ίδιος, ο γιάκουμος!
Δημοσίευση σχολίου