Στη Βουλή φέρνει η ΚΟ της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία του βουλευτή
Ροδόπης Οζγκιούρ Φερχάτ, το θέμα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης των Δυτικών
Κυκλάδων.
Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου κατατέθηκε ερώτηση προς τον Υπουργό
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την οποία αναδεικνύονται τα τεράστια
προβλήματα που προκύπτουν λόγω της δυσχερούς ακτοπλοϊκής διασύνδεσης των
Δυτικών Κυκλάδων. Η κυβερνητική ολιγωρία και αδιαφορία έχει οδηγήσει στην
απομόνωση τους κατοίκους ή, στην καλύτερη περίπτωση, σε τεράστια ταλαιπωρία
στις μετακινήσεις τους, ακόμη και για τους πολύ σοβαρούς λόγους υγείας. Επίσης,
λόγω της δυσκολίας μετακίνησης των εμπορευμάτων προς και από τον Πειραιά, οι
κάτοικοι στερούνται ακόμη και τα βασικά είδη πρώτης ανάγκης, ενώ και ο ελλιπής
και προβληματικός ανεφοδιασμός των νησιών επιφέρει αρνητικές συνέπειες στις
τοπικές οικονομίες.
Η καθυστέρηση του διαγωνισμού για τις «άγονες» γραμμές που θα καθορίσουν την
ενδοκυκλαδική επικοινωνία, επιφέρει ακόμα περισσότερα προβλήματα στην
ενδοεπικοινωνία των νησιών. Με δεδομένη και την καθυστέρηση μόνιμης
διασύνδεσης της γραμμής Μήλος – Κρήτη, η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία για το σύνολο
των νησιών των Δυτικών Κυκλάδων κατά τους χειμερινούς μήνες, καθίσταται όχι
απλώς προβληματική αλλά μας γυρίζει δεκαετίες πίσω.
Επιπλέον, ακόμη και η καταβολή του ευεργετικού, για τα φυσικά πρόσωπα και τις
επιχειρήσεις, μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου γίνεται με τραγικές
καθυστερήσεις, οι οποίες φτάνουν να ξεπερνούν τον ένα χρόνο.
Με αυτά τα δεδομένα ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Τι μέτρα προτίθεται να πάρει ώστε να ικανοποιηθούν οι στοιχειώδης
ανάγκες των κατοίκων των Δυτικών Κυκλάδων και η απρόσκοπτη συνέχιση
της εμπορευματικής κίνησης;
2. Πότε προτίθεται να προχωρήσει στο διαγωνισμό ανάθεσης των «άγονων»
γραμμών με πολυετείς συμβάσεις και νεότευκτα πλοία;
3. Θα αποκατασταθεί επιτέλους η έγκαιρη πληρωμή των δικαιούχων φυσικών
προσώπων και επιχειρήσεων του Μεταφορικού Ισοδύναμου;
Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης.
Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: Οι Δυτικές Κυκλάδες στο έλεος της ακτοπλοϊκής εγκατάλειψης
Για μια ακόμα φορά οι Δυτικές Κυκλάδες περνάνε ένα βαρύ ακτοπλοϊκό χειμώνα,
καθώς βρίσκονται εγκαταλελειμμένες από άποψη ακτοπλοϊκής διασύνδεσης. Οι
υποσχέσεις της κυβέρνησης για ένα δεύτερο πλοίο πέφτουν στο κενό, αφού το
πλοίο «Άνεμος» μετακινείται προς το Βόρειο Αιγαίο, προκειμένου να
αντιμετωπιστούν τα ανυπέρβλητα κενά της εκεί περιοχής.
Αποτέλεσμα της κυβερνητικής ολιγωρίας και αδιαφορίας είναι η απομόνωση των
κατοίκων των Δυτικών Κυκλάδων ή, στην καλύτερη περίπτωση, η τεράστια
ταλαιπωρία στις μετακινήσεις τους, ακόμη και για τους πολύ σοβαρούς λόγους
υγείας. Επίσης, λόγω της δυσκολίας μετακίνησης των εμπορευμάτων προς και από
τον Πειραιά, αφού η χωρητικότητα στο ένα και μοναδικό πλοίο "Αδαμάντιος
Κοραής" είναι ανεπαρκής για να χωρέσουν τα φορτηγά στα τέσσερα δρομολόγια
της εβδομάδας, στερούνται ακόμη και τα βασικά είδη πρώτης ανάγκης.
Ταυτόχρονα, ο ελλιπής και προβληματικός ανεφοδιασμός των νησιών επιφέρει
αρνητικές συνέπειες στις τοπικές οικονομίες.
Επιπλέον, η καθυστέρηση του διαγωνισμού για τις «άγονες» γραμμές που θα
καθορίσουν την ενδοκυκλαδική επικοινωνία, επιφέρει ακόμα περισσότερα
προβλήματα στην ενδοεπικοινωνία των νησιών.
Με δεδομένη και την καθυστέρηση μόνιμης διασύνδεσης της γραμμής Μήλος –
Κρήτη, η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία για το σύνολο των νησιών των Δυτικών Κυκλάδων
κατά τους χειμερινούς μήνες, καθίσταται όχι απλώς προβληματική αλλά μας γυρίζει
δεκαετίες πίσω.
Επειδή η κυβερνητική πολιτική επιλογή της αυτορρύθμισης της αγοράς, οδηγεί στην
απομόνωση και την εγκατάλειψη των κατοίκων των Δυτικών Κυκλάδων.
Επειδή απαιτείται επειγόντως μια συνολική κρατική παρέμβαση αναδιάταξης και
ενίσχυσης των επιδοτούμενων γραμμών
Επειδή απαιτείται συνολικότερη αναθεώρηση της ακτοπλοϊκής πολιτικής, με
εκπόνηση ενός μόνιμου χάρτη ακτοπλοϊκών διασυνδέσεων από και προς τις
νησιωτικές περιοχές, αλλά και μεταξύ τους
Επειδή απαιτείται γενναία στήριξη του μεταφορικού ισοδύναμου και
αποκατάσταση του ρυθμού πληρωμών, ώστε αυτές να γίνονται κάθε μήνα, όπως
όταν θεσπίστηκε το μέτρο, και όχι με καθυστέρηση, που έφτασε να ξεπερνά τον ένα
χρόνο.
Ερωτάται ο κύριος υπουργός
1. Τι μέτρα προτίθεται να πάρει ώστε να ικανοποιηθούν οι στοιχειώδης
ανάγκες των κατοίκων των Δυτικών Κυκλάδων και η απρόσκοπτη συνέχιση
της εμπορευματικής κίνησης;
2. Πότε προτίθεται να προχωρήσει στο διαγωνισμό ανάθεσης των «άγονων»
γραμμών με πολυετείς συμβάσεις και νεότευκτα πλοία;
3. Θα αποκατασταθεί επιτέλους η έγκαιρη πληρωμή των δικαιούχων
φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων του Μεταφορικού Ισοδύναμου;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Φερχάτ Οζγκιούρ
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Ζεϊμπέκ Χουσείν
Φωτίου Θεανώ