Προς : Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα
Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (Ε.Ε.) 165/2014 για τους ταχογράφους στον τομέα των οδικών μεταφορών, κάθε νέο φορτηγό ή λεωφορείο που ταξινομείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να είναι εφοδιασμένο με ευφυή ταχογράφο.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει και η σχετική εγκύκλιος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με αριθμό Φ450/οικ.52365/2738 (27/6/2019), "Σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) 165/2014, σε συνδυασμό με τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2016/799, οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων μικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων, συμπεριλαμβανομένου οποιουδήποτε ρυμουλκουμένου ή ημιρυμουλκουμένου, και οχήματα μεταφοράς επιβατών άνω των 9 θέσεων, για τα οποία εκδίδεται για πρώτη φορά άδεια κυκλοφορίας μετά τις 15 Ιουνίου 2019, εάν δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση τοποθέτησης ταχογράφου, πρέπει να είναι εφοδιασμένα με ευφυή ταχογράφο (smart tachograph), δηλαδή ταχογράφο συνδεδεμένο με υπηρεσία εντοπισμού βασιζόμενη σε δορυφορικό σύστημα πλοήγησης (GPS)".
Περαιτέρω, η σχετική κάρτα ταχογράφου αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να πάρουν τα εν λόγω οχήματα Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ). Για όλα τα βαρέως τύπου οχήματα, ο έλεγχος σε ΚΤΕΟ γίνεται σε ετήσια βάση.
Όμως, στα νησιά των Κυκλάδων δεν υπάρχουν συνεργεία ταχογράφων. Όπως μάλιστα αναφέρει το Σωματείο Τουριστικών Λεωφορείων Επαρχίας Θήρας σε σχετική επιστολή του, μέχρι σήμερα, προκειμένου να προμηθευτούν το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) και να μπορούν τα λεωφορεία να κυκλοφορούν, έφερναν οι ίδιοι κατάλληλο τεχνικό, ο οποίος αφού έκανε τους απαραίτητους ελέγχους, ρυθμίσεις και τυχόν διορθώσεις, εξέδιδε την σχετική βεβαίωση ταχογράφου.
Το παραπάνω πρόβλημα αυξάνεται ακόμη περισσότερο καθώς με την πρόσφατη ΚΥΑ 149519/15-5-2023, ο έλεγχος για τους ταχογράφους πρέπει υποχρεωτικά να διενεργείται στον χώρο του συνεργείου, το οποίο πρέπει να έχει ειδικές προδιαγραφές και εξοπλισμό.
Με δεδομένη της απουσία εξειδικευμένων συνεργείων για τον σκοπό αυτό στις Κυκλάδες, γίνεται εύκολα αντιληπτό το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου στις περιοχές αυτές. Το ζήτημα αυτό, αφορά σε πάνω από χίλια λεωφορεία, αφού ενδεικτικά, μόνο στην Σαντορίνη λειτουργούν 600 λεωφορεία.
Για παράδειγμα, όπως περιγράφει ο πρόεδρος του Σωματείου Τουριστικών Λεωφορείων Επαρχίας Θήρας, σήμερα για να γίνει ο παραπάνω έλεγχος, πρέπει ο ιδιοκτήτης ή οδηγός να μεταβεί στον Πειραιά. Το δε κόστος μόνο για τα μεταφορικά ανά λεωφορείο, για να μεταβεί και να επιστρέψει από τον Πειραιά στην Σαντορίνη, ανέρχεται στα 800 ευρώ!
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε ώστε να υπάρξει λύση στο παραπάνω πρόβλημα για τους ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων με έδρα τις Κυκλάδες, ώστε να μην επιβαρύνονται με δυσβάστακτα έξοδα προκειμένου να λειτουργήσουν με ασφάλεια τα οχήματα;
2. Είναι στις προθέσεις σας να επιτραπεί εκ νέου η διενέργεια των ελέγχων ταχογράφων από κατάλληλο τεχνικό, όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα, έως ότου δοθεί μια οριστική λύση;
3. Προτίθεστε να προβείτε σε περαιτέρω μέτρα και ενέργειες προκειμένου να αμβλυνθούν τα ιδιαίτερα και αντικειμενικά προβλήματα που δημιουργούνται λόγω της νησιωτικότητας;
Αθήνα, 15/1/2024
Ο Ερωτών Βουλευτής
Βουλευτής Κυκλάδων Ν.Δ