slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

ΟΠΕΚΕΠΕ : πώς να σωθεί η παρτίδα μέσω της Ψηφιακής Διακυβέρνησης έστω και αργά…

Γραφεί ο Chris Gouvelos Chris Gouvelos
Για κάποιον περίεργο λόγο, μας άφησαν να πιστεύουμε πως από τα 532 εκατ. ευρώ που επέβαλε ως πρόστιμο σε 16 χώρες η ΕΕ, τα 415 εκατ. ευρώ επιβλήθηκαν στην Ελλάδα για το χρονικό διάστημα 2016-2023, επειδή οι αγρότες δήλωσαν περισσότερα ζώα ή εκτάσεις από αυτές που διαθέτουν. Βασικά, και το δεύτερο σκέλος ισχύει, το έχει επισημάνει η τρόικα από το 2011 και αποτελεί αντικείμενο της έρευνας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στην χώρα μας. Όμως, το συγκεκριμένο πρόστιμο δεν επιβλήθηκε για αυτόν τον λόγο.
Γιατί μας άφησαν να πιστεύουμε κάτι τέτοιο; Γιατί είναι πιο εύπεπτο και ενδείκνυται για πολιτικούς σκυλοκαβγάδες προς απόδοση ευθυνών, ενώ στην πραγματικότητα το πρόβλημα είναι η πλημμελής λειτουργία της εκτελεστικής εξουσίας στην Ελλάδα, το οποίο είναι διαχρονικό και μεταλαμπαδεύεται από τη μία κυβέρνηση στην άλλη εδώ και δεκαετίες. Άρα, ξέρουμε πως έχουμε πρόβλημα εδώ και 25 τουλάχιστον, αλλά αποφεύγουμε να το λύσουμε, μέχρι να μας βάλει η ΕΕ το μαχαίρι στο λαιμό.
Που οφείλονται τα πρόστιμα;
Η βασική αιτία της κύρωσης εντοπίζεται στην ανεπαρκή λειτουργία των ελέγχων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, τον αρμόδιο ελληνικό οργανισμό πληρωμών. Η Επιτροπή κάνει λόγο για συστημικά και μακροχρόνια προβλήματα στα συστήματα ελέγχου, όπως ανακριβή δεδομένα στο γεωγραφικό σύστημα πληροφοριών (LPIS), καθυστερημένες ή ελλιπείς επιτόπιες επαληθεύσεις και προβληματική αξιολόγηση δικαιούχων, ιδιαίτερα για καθεστώτα όπως η ενίσχυση νέων αγροτών (Young Farmers Scheme) και οι πράσινες άμεσες ενισχύσεις (Greening).
Πως θα πληρωθούν τα πρόστιμα;
Θα παρακρατηθούν τα ποσά αυτά από επόμενη πληρωμή των αγροτικών ενισχύσεων της χώρα μας (ανέρχονται σε 3 δισ. ετησίως), αλλά ενδέχεται ο κος Τσιάρας να προχωρήσει σε διαπραγμάτευση με την Κομισιόν και να μην πληρωθεί ολόκληρο το ποσό σε ένα έτος αλλά με δόσεις σε βάθος χρόνου. Βέβαια, αν δε βρεθεί μια φόρμουλα, θα ακολουθήσουν ΚΙ ΑΛΛΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ.
Ποιος ασκεί την εκτελεστική εξουσία;
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η κυβέρνηση, η οποία όμως συνεπικουρείται από τα όλα τα διοικητικά όργανα του κρατικού μηχανισμού.
Τι εργαλεία μπορεί να χρησιμοποιήσει η εκτελεστική εξουσία για βελτίωση της λειτουργίας της;
Το μέλλον για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της έγκειται μεταξύ άλλων στις έννοιες της Ψηφιακής Διακυβέρνησης, των Πληροφοριακών Συστημάτων και της Διαλειτουργικότητας αυτών.
Δηλαδή;
Τα πάντα διενεργούνται πλέον με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής κι επικοινωνιών (ΤΠΕ). Τι χρειάζονται αυτά για να δουλέψουν; Δεδομένα, τα οποία τα συγκεντρώνουμε, τα επεξεργαζόμαστε και τα διανέμουμε. Η Ψηφιακή Διακυβέρνηση αναφέρεται στη χρήση ΤΠΕ για τη βελτίωση της λειτουργίας του δημόσιου τομέα. Με εργαλεία τα Πληροφοριακά Συστήματα (σύνολα αλληλοσυνδεδεμένων στοιχείων που συλλέγουν, επεξεργάζονται, αποθηκεύουν και διανέμουν πληροφορίες για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου στόχου), η Ψηφιακή Διακυβένρη θα είναι σε θέση να επιτύχει τους στόχους της.
Δεν διαθέτουμε Πληροφοριακά Συστήματα (ΠΣ) για να συνδράμουν στο έργο της Ψηφιακής Διακυβέρνησης;
Φυσικά και διαθέτουμε. Όμως υπάρχει ένα θεματάκι. Εδώ και πολλά χρόνια δεν επενδύσαμε στη Διαλειτουργικότητα, δηλαδή στην επικοινωνία των διαφορετικών ΠΣ ώστε να μπορούν να ανταλλάξουν δεδομένα σε μορφή κατανοητή μεταξύ τους επιτυχώς, τα οποία ακολούθως θα επεξεργαστούν και θα διαμοιράσουν. Κάπως έτσι, λόγω μη πρόβλεψης ενιαίων πρωτοκόλλων και γενικών αρχών επικοινωνίας ΠΣ, είναι δύσκολο ή αδύνατο να δημιουργηθούν γέφυρες και αρκετά στοιχεία πρέπει να χτιστούν από την αρχή.
Ένα σπουδαίο βήμα έγινε εδώ και κάποια χρόνια μέσω του gov.gr, το οποίο διαρκώς επεκτείνεται και διασυνδέεται με άλλα ΠΣ. Όμως, έχει ήδη χαθεί πολύτιμος χρόνος. Η μετάπτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ ουσιαστικά θα εξυπηρετήσει τη διασταύρωση και την αξιολόγηση, με πιθανή διασύνδεση με το Κτηματολόγιο όταν αυτό ολοκληρωθεί.
Με αυτόν τον τρόπο, θα δημιουργηθεί ένα σύμπλεγμα πληροφοριακών συστημάτων που θα διαλειτουργούν μεταξύ τους, ώστε οι υπάλληλοι στον νέο ΟΠΕΚΕΠΕ να διαθέτουν τα κατάλληλα ηλεκτρονικά εργαλεία για έλεγχο, επαληθεύσεις και αξιολογήσεις, στα οποία ενδέχεται να συνδράμει και η τεχνολογία ΑΙ μελλοντικά.
Όπως βλέπετε σύντροφοι, μετά από ανάλυση 2 σελίδων Α4, πιθανότατα θα έχετε βαρεθεί και ο τηλεοπτικός καυγάς μεταξύ βουλευτών θα ήταν πολύ πιο συναρπαστικός.
Όμως, σας απάντησα με παρρησία στο ερώτημα «τις πταίει» χωρίς χρωματιστά γυαλιά...
Το ξερό μας το κεφάλι, γιατί όταν η τρόικα μας έλεγε πως ψηφιακά είμαστε ανύπαρκτοι, αντί να χαράξουμε μια ενιαία ψηφιακή στρατηγική για μελλοντική ενιαία διασύνδεση όλων των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου (που δε θα επέτρεπε ούτε ψευδείς δηλώσεις), ο καθένας υπέγραφε κι εκτελούσε ό,τι ψηφιακό έργο του έφερναν μπροστά του μόνο για τις ανάγκες ενός φορέα ή ενός project.
Τώρα έχει μπει μια σειρά, αλλά έχουμε δρόμο μπροστά μας… Κι ως υπάλληλος του Κτηματολογίου, σας διαβεβαιώνω πως είναι μακρύς και δύσβατος...
Edit: 415 εκατ. ευρώ είναι το πρόστιμο της ΕΕ για τους ανεπαρκείς ελέγχους. Το ύψος της ζημιάς από τις ψευδείς δηλώσεις βοσκήσιμων γαιών δεν το γνωρίζουμε ακόμα, είναι υπό διερεύνηση.
Πηγές:
https://www.agrotypos.gr/.../prostimo-415-ek-evro-apo-tin...
https://www.huffingtonpost.gr/.../prostimo-392-ekat-eero...
https://www.capital.gr/.../prostimo-415-ekat-euro-apo.../
https://ebooks.edu.gr/.../Pliroforiki_B.../index3_2.html
https://www.digitaltransform.gr/.../nomothesia-psifiakis.../

Δεν υπάρχουν σχόλια: