slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

Ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ μιλάει στον Σωτήρη Πίκουλα «Μοντέλο Κύπρου για να γίνουμε περιφερειακό ακαδημαϊκό κέντρο»


Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να φέρουμε στη Βουλή τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων ως παραρτημάτων ιδρυμάτων του εξωτερικού Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «

 Ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης μιλάει στην «Political» για τον βασικό στόχο της κυβέρνησης να κάνει τη χώρα ακαδημαϊκό κόμβο, απελευθερώνοντας τις δυνατότητες του ακαδημαϊκού και ερευνητικού δυναμικού της. Βαθύτερος όμως σκοπός είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16, καθώς υπάρχει πολύ έντονο ενδιαφέρον για τη σύσταση μη κρατικών ΑΕΙ.

Παράλληλα, ο κ. Πιερρακάκης ξεκαθαρίζει ότι πρωταρχικό μέλημα του υπουργείου είναι να ενισχύεται συνέχεια το δημόσιο πανεπιστήμιο, ενώ σημειώνει τις κινήσεις του για την ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε νέους και ενήλικες.

Τέλος, αποκαλύπτει ότι προωθεί και νέες ψηφιακές υπηρεσίες στο υπουργείο, όπως η ψηφιακή πλατφόρμα για καταγγελίες bullying κ.ά. Όλοι περιμένουν τη νομοθετική ρύθμιση που θα δίνει το δικαίωμα σε πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού να μπορούν να ιδρύσουν παράρτημα στην ελληνική επικράτεια. Μπορείτε να μας αποκαλύψετε περισσότερα; Και τελικά, ποια θα είναι τα κριτήρια που θα τεθούν ώστε να παραμείνει σε υψηλά στάνταρ η ποιότητα σπουδών στα μη κρατικά πανεπιστήμια;

 Πράγματι το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να φέρουμε στη Βουλή τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων ως παραρτημάτων ιδρυμάτων του εξωτερικού.             Η ρύθμιση αυτή έρχεται να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που μας δίνουν τόσο το Σύνταγμα όσο και το ενωσιακό δίκαιο, ώστε η Ελλάδα να ευθυγραμμιστεί με τη διεθνή πρακτική. Θέλουμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Κύπρου, η οποία με τις κατάλληλες θεσμικές μεταρρυθμίσεις αναδείχτηκε μέσα σε λίγα χρόνια σε περιφερειακό ακαδημαϊκό κέντρο, απελευθερώνοντας τις δυνατότητες του ακαδημαϊκού και ερευνητικού δυναμικού της και προσελκύοντας φοιτητές και καθηγητές από άλλες χώρες.

Τώρα, ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης για να θέσουμε τα ακαδημαϊκά και λειτουργικά κριτήρια των μη κρατικών πανεπιστημίων. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι οι απόψεις μας συμπίπτουν στην αναγκαιότητα αυτά τα κριτήρια να είναι υψηλά: Θέλουμε ιδρύματα που θα εστιάζουν σε πολλαπλά αντικείμενα και θα έχουν τη γνώση και την έρευνα στο επίκεντρο της λειτουργίας τους.

Επειδή υπάρχει ενδιαφέρον γενικότερο για τη δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων και από την εγχώρια ιδιωτική εκπαίδευση, ποιοι θα μπορούν να ιδρύσουν μη κρατικά πανεπιστήμια έπειτα από μια ενδεχόμενη ψήφιση της αναθεώρησης του άρθρου 16;

 Η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος παραμένει βασική μας επιδίωξη, καθώς έτσι θα επιλύσουμε με τρόπο οριστικό έναν ιστορικό αναχρονισμό. Όταν έρθει η ώρα της συζήτησης για τη Συνταγματική Αναθεώρηση θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε όλες τις παραμέτρους, ωστόσο αυτό που μπορούμε να πούμε αυτήν τη στιγμή είναι ότι εκτιμούμε ότι θα έχουμε ακόμη πιο έντονο ενδιαφέρον. Αυτήν τη στιγμή επικεντρώνουμε την προσοχή μας στην επικείμενη νομοθετική παρέμβαση. Και πιστεύουμε ότι μέχρι να ανοίξει η Συνταγματική Αναθεώρηση, η πρόοδος που θα έχουμε καταγράψει θα αποτελεί το καλύτερο επιχείρημα για να κάνουμε το επόμενο βήμα με ακόμη περισσότερη αυτοπεποίθηση και αποφασιστικότητα, προσελκύοντας ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

 Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ασφαλώς θα δημιουργήσει συνθήκες ανταγωνισμού με τα δημόσια. Είναι στον σχεδιασμό του υπουργείου η αύξηση της χρηματοδότησης προς τα υφιστάμενα ΑΕΙ; Και θα μπορούσε αυτή η παράμετρος να αποτελέσει πεδίο συνεννόησης με την αντιπολίτευση;

Μου δίνετε την ευκαιρία να ξεκαθαρίσω κάτι, κύριε Πίκουλα: τα δημόσια πανεπιστήμια παραμένουν η βασική μας προτεραιότητα και η ενίσχυσή τους αποτελεί κεντρική μας επιδίωξη. Και η πρόοδος των δημόσιων πανεπιστημίων μας περνά μέσα από πολλές πρωτοβουλίες: είναι ασφαλώς η αύξηση της χρηματοδότησης για υποδομές, για έρευνα και για τη φοιτητική μέριμνα, αλλά ταυτόχρονα πρόοδος είναι και η μείωση της γραφειοκρατίας, η ενθάρρυνση της εξωστρέφειας, η επένδυση σε σύγχρονα αντικείμενα και προγράμματα σπουδών.

 Όλα αυτά για εμάς αποτελούν μια ενιαία πρόκληση που θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε ως «ελεύθερο πανεπιστήμιο»: ένα πανεπιστήμιο που θα διαθέτει αναγκαίους πόρους, λειτουργικές δομές, έμφαση στη γνώση και καινοτόμο προσανατολισμό.

Τώρα, όσον αφορά το κομμάτι της ερώτησής σας σχετικά με τη δημιουργία συναινέσεων, θα σας πω ότι την προηγούμενη τετραετία τα περισσότερα νομοσχέδια του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπερψηφίστηκαν με ευρείες -ενίοτε και ευρύτατες- πλειοψηφίες. Έχουμε αποδείξει λοιπόν ότι και πιστεύουμε στις συναινέσεις και ξέρουμε πώς να τις πετύχουμε. Ωστόσο, επαναλαμβάνω ότι για εμάς η ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων δεν θα μπορούσε να συνιστά υποχώρηση, γιατί πολύ απλά αποτελεί αδιαπραγμάτευτο κομμάτι του σχεδιασμού μας.

 Τι σκέφτεται να κάνει το υπουργείο για να βελτιώσει τη θέση της χώρας στην ΕΕ στον τομέα της Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ενηλίκων (ΕΚΕ) και στην τεχνική εκπαίδευση που παρέχεται σε νέους;

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελούν κομβικά στοιχεία κάθε σύγχρονου και αποδοτικού εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι αλήθεια ότι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της θητείας μας είναι να βελτιώσουμε σημαντικά τις επιδόσεις της χώρας σε αυτό τον τομέα. Και σκοπεύουμε να το πετύχουμε αξιοποιώντας το νομοθετικό πλαίσιο που θεσπίστηκε την προηγούμενη τετραετία και εμπλουτίζοντάς το με στοιχεία που θα κάνουν ελκυστική την εναλλακτική της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Για τον λόγο αυτό, έχουμε επεξεργαστεί έναν ακόμη νόμο, ο οποίος θα προβλέπει τη σύσταση και λειτουργία έως 60 Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στα οποία συστεγάζονται και θα αλληλεπιδρούν τουλάχιστον μια δομή εκπαίδευσης, μια δομή κατάρτισης και ένα εργαστηριακό κέντρο. Περαιτέρω νομοθετούμε την επέκταση των καινοτομιών που εφαρμόστηκαν στα πρότυπα ΕΠΑΛ σε όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας αναβαθμίζοντας τη λειτουργία τους.

 Με τον νέο νόμο στοχεύουμε επίσης στην ενίσχυση του αντικειμένου και της εικόνας των ΙΕΚ, με στόχο να δημιουργούμε ακόμη καλύτερους επαγγελματίες. Επιπλέον, διασυνδέουμε τις δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας και τις τοπικές κοινωνίες ώστε να πετύχουμε πιο στοχευμένα και πιο αποδοτικά προγράμματα σπουδών. Και, τέλος, αξιοποιούμε την τεχνολογία με στόχο η ενιαία ψηφιακή πύλη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που υλοποιούμε να εξελιχθεί στο σημείο όπου οι ενδιαφερόμενοι θα βρίσκουν ό,τι αναζητούν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη φοίτησή τους.

 Η κυβέρνηση και στην προηγούμενη θητεία της έχει κάνει χιλιάδες μόνιμες προσλήψεις στην Παιδεία, ωστόσο ακόμη βλέπουμε κενά στις θέσεις των δασκάλων και των καθηγητών. Θα υπάρξει μόνιμη πλήρωση των κενών έως το τέλος αυτής της θητείας;

Για πρώτη φορά ύστερα από δέκα χρόνια οι διορισμοί μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού ήταν περισσότεροι από τις αφυπηρετήσεις. Ταυτόχρονα όμως σκοπεύουμε να βελτιώσουμε σημαντικά το σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών καθηγητών ώστε τα κενά να διαπιστώνονται και να καλύπτονται ταχύτερα και αποτελεσματικότερα.

 Βλέπουμε ότι υπάρχει ένας ορίζοντας για την ένταξη των ψηφιακών μέσων στον χώρο της εκπαίδευσης. Είδαμε ότι έχετε προαναγγείλει την Ψηφιακή Ενισχυτική Διδασκαλία. Τι άλλο υπάρχει στο πρόγραμμά σας;

 Αντιλαμβανόμαστε την τεχνολογία ως πολύτιμο εργαλείο διευκόλυνσης και εμβάθυνσης, ωστόσο είναι πεποίθησή μας ότι στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας παραμένουν οι δάσκαλοι. Θέλουμε λοιπόν μέσα από τα ψηφιακά εργαλεία να κάνουμε καλύτερη την καθημερινότητα όλης της σχολικής κοινότητας τόσο μέσα στην τάξη όσο και ευρύτερα στο σχολικό περιβάλλον.

 Μια τέτοια πρωτοβουλία είναι η Ψηφιακή Ενισχυτική Διδασκαλία που αναφέρατε. Και θα ακολουθήσουν πολλές παρόμοιες πρωτοβουλίες, όπως ενδεικτικά η πλατφόρμα για την υποβολή καταγγελιών για περιστατικά bullying, ο επανασχεδιασμός και εμπλουτισμός του MySchool και η ψηφιοποίηση όλων των «υπηρεσιακών» εντύπων.

 Ευρύτερα, μπορούμε να πούμε ότι σκοπεύουμε να επανασχεδιάσουμε το σύνολο των διοικητικών διαδικασιών, βάζοντας τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και το διοικητικό προσωπικό στο επίκεντρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: