Αρθρο του Ευτύχη Βαρδουλάκη στην «Κ»: Είναι το 40% «ταβάνι» για τη Ν.Δ.;© Παρέχεται από: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Το εύρος της νίκης της Ν.Δ. ήταν απρόσμενο. Η ερμηνεία της ωστόσο, όχι. Η Ν.Δ. θριάμβευσε επειδή –σε αντίθεση με τους αντιπάλους της– διάβασε σωστά το κλίμα της εποχής και εξέφρασε την
Νέα ανακάλυψη: Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί πλέον να βγάλει χρήματα
Ad
Επιχειρηματικά
Το 41,79% της Ν.Δ. υπερβαίνει την παραδοσιακή εκλογική της βάση. Τα στοιχεία του exit poll δείχνουν ότι 1 στους 5 ψηφοφόρους της δεν την είχε ψηφίσει το 2019. Οι νέες εισροές της προέρχονταν από όλο το πολιτικό φάσμα, υπερκαλύπτοντας τις όποιες απώλειες δικών της ψηφοφόρων, με πιο εντυπωσιακά στοιχεία το 14% των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ και το 11% των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ του 2019 (3% περίπου του εκλογικού σώματος), που σ’ αυτές τις εκλογές ψήφισε Ν.Δ.
Ποιοι είναι αυτοί οι ψηφοφόροι; Προέρχονται κυρίως από τρεις ομάδες: ελεύθερους επαγγελματίες που στηρίχθηκαν την περίοδο της πανδημίας και επιπλέον είδαν μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Δικαιούχους διαφόρων επιδομάτων, εξ ου και η μεγάλη άνοδος στις πιο λαϊκές περιοχές της Αττικής. Συνταξιούχοι που είδαν το ζήτημα των εκκρεμών συντάξεων να επιλύεται, αλλά και αυξήσεις έπειτα από πολλά χρόνια.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται –και παράλληλα δικαιώνει– στη στρατηγική πολιτικής τριγωνοποίησης (σ.σ.: όρος εκλογικής στρατηγικής της 10ετίας του ’90), που ακολουθεί σταθερά ο κ. Μητσοτάκης, διαμορφώνοντας μια προσωπική πολιτική ατζέντα με στοιχεία που απευθύνονται και στα δεξιά και στα αριστερά του πολιτικού φάσματος. Μειώσεις φόρων, αλλά και επιδόματα. Επενδύσεις, αλλά και αυξήσεις συντάξεων. Εξοπλιστικά, αλλά και προώθηση αιτημάτων της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας. Θεσμικές εμφανίσεις υψηλού κύρους, αλλά και παρουσία σε ανάλαφρες εκπομπές και χρήση του TikTok. Κατάφερνε έτσι ο κ. Μητσοτάκης να συνομιλεί, ανά περίσταση, με ευρύτερα ακροατήρια, δίνοντάς τους λόγους να μένουν στη σφαίρα επιρροής του, ακόμη κι αν δεν ήταν απολύτως ικανοποιημένα μαζί του. Την ώρα μάλιστα που οι αντίπαλοί του απευθύνονταν σταθερά σε ένα ολοένα και πιο φανατισμένο, αλλά μονίμως εσωστρεφές εκλογικό κοινό.
Είναι το συγκεκριμένο ποσοστό ταβάνι για τη Ν.Δ.; Οχι, δεν είναι, παρά το ότι οι δυνητικές δεξαμενές της Ν.Δ. είναι πλέον μικρές. Ούτε όμως η διατήρησή του είναι δεδομένη.
Εχει παρατηρηθεί ότι αμέσως μετά τις εκλογές, το ποσοστό και τα ποιοτικά στοιχεία του νικητή βελτιώνονται (bandwagon effect), στοιχείο αναμφίβολα ενθαρρυντικό για τη Ν.Δ.
Τώρα δεν υπάρχουν βάρβαροι. Ο κίνδυνος μιας κυβέρνησης ηττημένων πλέον δεν υφίσταται.
Επιπλέον, οι κοινωνικές ομάδες που αποτελούν τη βάση της Ν.Δ. (μεγαλύτερες ηλικίες, νοικοκυραίοι, κ.λπ.) είναι διαχρονικά συνεπείς ως προς τη συμμετοχή τους στις κάλπες. Ενώ ευνοϊκό για τη Ν.Δ. είναι και το ότι προχωρώντας στο καλοκαίρι, το τελευταίο που θα θέλει ο κόσμος είναι κυβερνητική αστάθεια.
Κάπου εδώ όμως αρχίζουν και τα αλλά. Η βεβαιότητα νίκης και η πιθανότατα και αυτοδυναμίας της Ν.Δ., ενδεχομένως να οδηγήσουν σε εφησυχασμό κάποιους ψηφοφόρους της.
Επίσης, τώρα δεν υπάρχουν βάρβαροι. Ο κίνδυνος μιας κυβέρνησης ηττημένων (όπως για ακατανόητους λόγους έσπευσε να τη βαφτίσει ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας) πλέον δεν υφίσταται. Γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε αποσυσπείρωση κάποιων ψηφοφόρων που ψήφισαν με βαριά καρδιά τη Ν.Δ., υπό τον φόβο του ΣΥΡΙΖΑ.
Στις δυσκολίες της Ν.Δ. προστίθεται και το ότι στις ερχόμενες εκλογές δεν θα υπάρχει σταυρός προτίμησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κινητοποίηση προσωπικών εκλογικών μηχανισμών. Ενώ, τέλος, δεν πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο κάποιοι πασοκογενείς ψηφοφόροι της Ν.Δ. να επιλέξουν το παλαιό κόμμα τους για να το ενισχύσουν στον ανταγωνισμό που ήδη αναπτύσσεται στον χώρο της αντιπολίτευσης.
Το επιτελείο της Ν.Δ. θα επιδιώξει να διαχειριστεί όλα αυτά τα ενδεχόμενα ώστε να αποτρέψει τον όποιο εφησυχασμό και να διατηρήσει τα εκλογικά της ποσοστά.
Πέραν όμως των όποιων κινήσεων τακτικής, είναι βασικό για τη Ν.Δ., προκειμένου να διατηρήσει το εκλογικό της μομέντουμ, να επιχειρήσει ένα γενναίο άνοιγμα προς το κοινό που δεν την ψήφισε. Να παρουσιάσει τους στόχους της για την επόμενη 4ετία ως στόχους μιας ολόκληρης χώρας, ενισχύοντας έτσι τις ταυτίσεις και την εγγύτητά της με τους πιο διστακτικούς απέναντί της ψηφοφόρους. Οποτε ο κ. Μητσοτάκης κινήθηκε σε αυτή τη λογική (κρίση στον Εβρο, α΄ φάση πανδημίας, κ.ά.) συσσώρευσε πολιτικό κεφάλαιο. Οι πολιτικές συνθήκες του επιτρέπουν να το επιχειρήσει και τώρα. Οι φανατικοί αντίπαλοι της Ν.Δ. δεν θα πειστούν. Υπάρχουν όμως ακόμη πολίτες που θέλουν να βρεθούν στην πλευρά των νικητών και να νιώσουν ότι η προσπάθεια που γίνεται τους αφορά. Αυτοί μπορούν να αποτελέσουν το κρίσιμο εκλογικό κοινό που θα εδραιώσει και ενδεχομένως θα αυξήσει την εκλογική επιρροή της Ν.Δ.
Ο κ. Ευτύχης Βαρδουλάκης είναι σύμβουλος στρατηγικής και επικοινωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου