… από τους ελεγκτές της Αρχής Διαφάνειας
Λάθη, καθυστερήσεις και παραλείψεις καταγράφονται στο πολυσέλιδο πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας για τη σύμβαση 717 του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα.
Στην 185 σελίδων δικογραφία για την τραγωδία στα Τέμπη προστέθηκε και το πολυσέλιδο πόρισμα των επιθεωρητών της αρχής Διαφάνειας για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και την πορεία της επίμαχης σύμβασης 717.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, την έκθεση συνέταξαν δύο ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και το τελικό πόρισμα συντάχθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021.
Το αντικείμενο του ελέγχου ήταν εξέταση υλοποίησης της σύμβασης 717 με τίτλο: «Ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης –Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς στον Άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας»
Η υπογραφή σύμβασης ήταν στις 26/9/2014 και όριζε:
-ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
-7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου. Εδώ υπάρχουν και 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες.
Συμπέρασμα επιθεωρητών:
-Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
-Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών
-Δεν μερίμνησαν για την τήρηση της εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
-Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Για την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».
Τέλος, το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει, όπως αναφέρεται στην έκθεση, την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.
Εγκληματικές παραλείψεις και λάθη επί σειρά ετών. Οι ελεγκτές της Αρχής Διαφάνειας που εξέτασαν την «αμαρτωλή» σύμβαση 717, για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, από το 2012 έως το 2021, με το πόρισμά τους, των 190 σελίδων, που εφερε στη δημοσιότητα το MEGA βάζουν στο κάδρο των ευθυνών τον τρόπο χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ αλλά και του αναδόχου, κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom.
Ένα έργο που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τις 26/9/2016 και 7 χρόνια μετά ακόμη υπάρχουν τρομερές ελλείψεις και κενά.
Σύμφωνα με το πόρισμα, η διεύθυνση έργου δε μερίμνησε ώστε να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, αλλά παρέλειψε ακόμη και να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα εγκρίσεων των απαραίτητων μελετών:
«Σημαντικές καθυστερήσεις εκτέλεσης εργασιών ‘…κυρίως λόγω μη έγκαιρης παράδοσης χώρων και διάθεσης του απαιτούμενου στελεχιακού προσωπικού από τον ΟΣΕ…’».
«Εγώ έβλεπα έναν τοίχο και είχα στείλει επιστολές στους αρμόδιους. Τα τρένα πηγαίναν στα τυφλά, ήταν ένα έγκλημα, αν λειτουργούσε το σύστημα δε θα είχε γίνει το κακό», δήλωσε ο Χρήστος Κατσιούλης, πρώην πρόεδρος επιτροπής ΕTCS ΕΡΓΟΣΕ.
Το πόρισμα των 190 σελίδων συνεχίζει:
«Στο προϋπάρχον σύστημα Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης που είχε εγκατασταθεί από παλαιότερες συμβάσεις του ΟΣΕ, λειτουργούσε για βραχύ χρονικό διάστημα διότι υπήρξαν σε μεγάλη έκταση ανεπαρκές ζημίες από βανδαλισμούς και κλοπές στον εξοπλισμό».
«Εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, το λάθος που έκανε ο σταθμάρχης να μη γυρίσει το κλειδί και να βάλει την επιβατική αμαξοστοιχία στην γραμμή καθόδου, δε θα το επέτρεπε η τηλεδιοίκηση, θα το έβλεπε», έχει πει ο Ιωάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης Λάρισσας.
Βανδαλισμοί & κλοπές
Τα στοιχεία δείχνουν πως οι εκτεταμένοι βανδαλισμοί και οι κλοπές προκάλεσαν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του αντικειμένου της σύμβασης και των αναγκών του έργου σε υλικά και χρόνο, καθυστερώντας την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
«Δεν καλύπτεται η απαίτηση του άρθρου 57.1 του νόμου περί απρόβλεπτης περίστασης, ενώ περιλαμβάνονται εργασίες βελτίωσης της ποιότητας του έργου (όπως αντικατάσταση λαμπτήρων φωτοσημάτων), οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές».
«Όταν ήρθα στη Λάρισα, το 1994, ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια δε δουλεύει γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους τέσσερις με πέντε μήνες από αρχές Νοέμβριου του 2022», είχε πει ο Γιώργος Ζήνδρος, σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου.
Το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας περιλαμβάνει αναλυτικούς οικονομικούς πίνακες αλλά και φωτογραφίες τεκμηρίωσης του έργου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου