Τοποθέτηση του βουλευτή Κυκλάδων Νίκου Συρμαλένιου στην Ολομέλεια της Βουλής για τον "Εθνικό Κλιματικό Νόμο"
Στην τοποθέτηση του ο Νίκος Συρμαλένιος τόνισε ότι ο Κλιματικός Νόμος της κυβέρνησης που κατατέθηκε στη βουλή καθυστερημένα και με ελάχιστη διαβούλευση, δεν διασφαλίζει την κλιματική ουδετερότητα και είναι πολύ κατώτερος των περιστάσεων. Είναι επίσης πλήρως ανακόλουθος με τους στόχους των διεθνών εξελίξεων, καθώς και με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ε.Ε. Επί πλέον δεν εντάσσεται σε μια ολιστική αντιμετώπιση μιας βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης. Έθεσε τρία ερωτήματα: Α) πως ενσωματώνονται οι μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις, ιδιαίτερα στα νησιά, με την κλιματική ουδετερότητα; Β) γιατί αποκλείονται πάλι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από τον κλιματικό νόμο; Γ) πως ενσωματώνεται η νέα βιομηχανική στρατηγική για την Ευρώπη με την εγχώρια βιομηχανία;
Επεσήμανε επίσης ότι, ενώ η κυβέρνηση ομνύει στην ενίσχυση των ΑΠΕ, δεν προχωράει στην ολοκλήρωση του Ειδικού Χωροταξικού που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2019, όπως επίσης και το θεσμικό πλαίσιο για τις θαλάσσιες ΑΠΕ, που και αυτές χρειάζονται θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.
Στηλίτευσε τη στάση του ΥΠΕΝ κ. Σκρέκα για τις αυθαίρετες παρεμβάσεις του που ακύρωσε τις αποφάσεις 4 δημόσιων υπηρεσιών που επέβαλλαν κυρώσεις σε παραβίαση περιβαλλοντικών όρων σε αιολική επένδυση στην Άνδρο και τέλος σχετικά με το άρθρο 21 που αφορά το μετασχηματισμό του αναπτυξιακού υποδείγματος των νησιών, απέρριψε το θεσμό του «αναδόχου των νησιών» που χωρίς καμμιά συνεργασία με τους Δήμους θα προχωρά σε μελέτες και έργα, προφανώς για ίδιον όφελος και ανέφερε ότι η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα τον καταργήσει.
Δείτε ολόκληρη την ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:
"Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το παρόν νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα δεν διασφαλίζει την κλιματική ουδετερότητα. Σε μία εποχή που οξύνεται η κλιματική κρίση και οι επιπτώσεις της εκδηλώνονται με κάθε τρόπο, θεομηνίες, πρωτοφανείς καταστροφές σε εποχές και χώρες που δεν είχαμε ποτέ φανταστεί, ο νόμος αυτός, που έρχεται σήμερα από εσάς και καθυστερημένα και με ελάχιστη διαβούλευση, είναι πολύ κατώτερος των περιστάσεων. Διότι στην πράξη και παρά τις διακηρύξεις και τα ευχολόγια ακυρώνονται και αυτά τα ευχολόγια μέσα από την ασκούμενη κυβερνητική πολιτική σε όλα τα μέτωπα, που είναι πλήρως ανακόλουθη με τις απαιτήσεις και τους στόχους των διεθνών εξελίξεων όσο και με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τόσο στον ενεργειακό τομέα, το μείγμα του οποίου και τις παλινωδίες της ενεργειακής πολιτικής τις έχει δοκιμάσει και τις δοκιμάζει σφοδρά ο ελληνικός λαός, αλλά όσο και σε άλλους τομείς όπως η χωροταξική πολιτική, όπου η κυβερνητική πολιτική βρίθει αντιφάσεων και σε τελευταία ανάλυση υποτάσσεται πάντα σε ισχυρά πολυεθνικά και εγχώρια συμφέροντα. Αυτό, άλλωστε, εξυπηρετούν και οι στόχοι του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως εσείς το διαχειρίζεστε, που, όπως και ο παρών νόμος, τύποις μπήκαν σε διαβούλευση με την κοινωνία και τους φορείς της.
Επίσης, κρίσιμο σημείο αποτελεί η μη ένταξη του κλιματικού νόμου σε μία ολιστική αντιμετώπιση της βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης. Βεβαίως, αυτή η κοινωνικά δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη ούτως ή άλλως δεν ασκείται. Και δεν υπάρχει, βεβαίως, ολιστική αντιμετώπιση όχι φυσικά με την έννοια που έδωσε ο Πρωθυπουργός στην ολιστική συμπεριφορά των ανθρώπων, δηλαδή να μην σκέφτονται μόνο πόσα βγάζουν αλλά να σκέφτονται συνολικά πώς θα τα βγάλουν πέρα στη ζωή τους. Αυτή η πολιτική, μάλιστα, έρχεται σε αντίθεση πλήρως με τις συνολικές επιλογές της Κυβέρνησης στη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου. Δεν υπάρχει στόχευση για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας.
Σας θέτω το ερώτημα: Η επιλογή των μεγάλων στρατηγικών επενδύσεων πώς συνάδει με τους στόχους της κλιματικής ουδετερότητας και μάλιστα, στα νησιά, κατά παράβαση των όρων και των ορίων του νησιωτικού χώρου. Πώς συνάδει η κλιματική ουδετερότητα με την έγκριση συνεχώς μεγάλων στρατηγικών επενδύσεων;
Αλλά να θέσω και άλλα δύο ερωτήματα: Πρώτον, γιατί αποκλείονται και πάλι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις από τις διατάξεις του κλιματικού νόμου; Δεύτερο ερώτημα: Πώς ενσωματώνεται η νέα βιομηχανική στρατηγική για την Ευρώπη στην εγχώρια βιομηχανία σε σχέση με την κλιματική ουδετερότητα; Ποια μέτρα ενσωμάτωσης και κυρίως περιβαλλοντικής πολιτικής συστήνονται και ποιος θα ελέγχει, αν εφαρμόζονται;
Επίσης, ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι η πρόβλεψη για συμμετοχή των περιφερειών και των δήμων για μείωση των εκπομπών. Πώς θα επιδοτηθεί από την ελλιπέστατη στελέχωση και την παντελή έλλειψη τεχνογνωσίας, όταν μάλιστα παγώσατε τις 1.500 προσλήψεις που είχαν δρομολογηθεί από το 2019 από τα Υπουργεία Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ;
Επίσης, οι προθεσμίες που βάζετε για τα δημοτικά σχέδια μείωσης των εκπομπών από 31/3/2023 νομίζετε ότι θα εφαρμοστούν;
Η Κυβέρνηση, βεβαίως, ομνύει στην ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά πέραν από τις διευκολύνσεις που παρέχει αφειδώς στα φιλικά επιχειρηματικά συμφέροντα, καθυστερεί απαράδεκτα τόσο το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο -που ξεκίνησε το 2019, αλλά φαίνεται ότι έχει βαλτώσει- όσο βεβαίως και το θεσμικό πλαίσιο για τις θαλάσσιες ΑΠΕ, που επίσης χρειάζεται θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.
Στο μεταξύ, οι απαράδεκτες παρεμβάσεις Υπουργών, όπως του Υπουργού Περιβάλλοντος, εσάς, κύριε Σκρέκα, δημιουργούν ένα πλαίσιο ειδεχθούς αυταρχισμού. Και εξηγούμαι: Είναι αυταρχισμός που δεν στρέφεται μόνο ενάντια στους πολίτες που διαμαρτύρονται, όπως στην Τήνο και την Άνδρο, για τις αποφάσεις εγκατάστασης αιολικών πάρκων. Με την ακύρωση αποφάσεων δημοσίων υπηρεσιών στρέφεστε ενάντια και σε δημόσιες υπηρεσίες, όπως η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, το Λιμεναρχείο Άνδρου, η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών, το Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Σε αυτές τις τέσσερις υπηρεσίες ακυρώσατε τις αποφάσεις με τις οποίες είχαν επιβάλει πρόστιμα στην εταιρεία που δεν εφάρμοσε τους περιβαλλοντικούς όρους ως όφειλε.
Ο συνδυασμός, λοιπόν, του νόμου Χατζηδάκη, δηλ. του ν.4685, με τη fast track αδειοδότηση των ΑΠΕ, μαζί με την έλλειψη ειδικού χωροταξικού δημιουργεί τεράστια αναστάτωση σε όλες τις περιοχές της χώρας και ιδιαίτερα στα πολύ ευαίσθητα νησιωτικά οικοσυστήματα που αντιμετωπίζουν την ολική περιβαλλοντική καταστροφή του εξαιρετικού κάλλους του φυσικού περιβάλλοντος και ταυτόχρονα τον κίνδυνο μιας οικονομικής καταστροφής με την απαξίωση του τουριστικού προϊόντος.
Σε ό,τι αφορά δε τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, θα ήθελα να επαναφέρω με ιδιαίτερη βαρύτητα το θέμα της ενεργειακής δημοκρατίας με κυρίαρχη την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για παραγόμενη ενέργεια από ΑΠΕ σε ποσοστό 50% τουλάχιστον από τοπικές επενδύσεις αυτοπαραγωγής, από συνεταιριστικά σχήματα, από ενεργειακές κοινότητες, τις οποίες έχετε απαξιώσει. Εκεί μέσα καλείται να παίξει έναν καθοριστικό ρόλο η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού.
Επίσης, έχετε προχωρήσει σε άλλες απαράδεκτες καθυστερήσεις, όπως είναι η καθυστέρηση των μελετών για τις περιοχές NATURA, αφού και μετά την κατάργηση των φορέων διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών όλα αυτά είτε πάνε στις καλένδες είτε προχωρούν με βήμα σημειωτόν.
Σε ό,τι αφορά το άρθρο 21 -αναφέρθηκαν πολλοί συνάδελφοι- που αναφέρεται ειδικά στον μετασχηματισμό του αναπτυξιακού υποδείγματος για τα νησιά, πέραν των άλλων προβλημάτων και τα κρίσιμα ελλείμματα που υπάρχουν στον χωροταξικό τομέα, στα ζητήματα του πολεοδομικού σχεδιασμού, στην έλλειψη μελετών στις περιοχές NATURA, στην έλλειψη στελέχωσης στους δήμους και στις περιφέρειες, πέρα όλων αυτών τίθεται τώρα και ο θεσμός του ανάδοχου του νησιού, ένας θεσμός ο οποίος χωρίς καμία διαβούλευση, χωρίς καμία συνεργασία με τους δήμους θα προωθεί μελέτες και έργα, ένας θεσμός απαράδεκτος που δημιουργεί τετελεσμένα στα νησιά, προφανώς μόνο με ίδιον όφελος.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Ολοκληρώνω σε λίγο, κύριε Πρόεδρε.
Εμείς δηλώνουμε ότι στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στη νέα προοδευτική κυβέρνηση του τόπου, θα καταργήσουμε αυτόν τον θεσμό του αναδόχου και θα αναθέσουμε στην πολιτεία να προχωρήσει την κλιματική ουδετερότητα και στις νησιωτικές περιοχές.
Σε ό,τι αφορά τις χρηματοδοτήσεις για την απανθρακοποίηση των νησιών, προφανώς έχετε μείνει σ' αυτά τα δύο δισεκατομμύρια τα οποία εξασφάλισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Επίσης, ένα άλλο ζήτημα: Δεν μιλάτε καθόλου και δεν βλέπουμε πουθενά μέσα στον κλιματικό νόμο καμία πρόβλεψη για τα πλοία και τις θαλάσσιες μεταφορές. Ποια είναι, λοιπόν, η πολιτική σας απέναντι στο κεφαλαιώδες ζήτημα των μεταφορών;
Και κάτι ακόμα, κύριε Σκρέκα, για τους δασικούς χάρτες. Ξέρω ότι δεν πρόκειται να δώσετε νέα παράταση για τις ενστάσεις, όμως πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι τα κτηματολογικά γραφεία δεν έχουν καν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τους πολίτες, να στηρίξουν τους πολίτες, να δώσουν τίτλους ιδιοκτησίας και έτσι θα βρεθούν οι πολίτες ξεκρέμαστοι απέναντι πιθανόν και σε δικαστήρια, όπου τα δικαστήρια θα κρίνουν μόνο με τις προθεσμίες που έχουν τεθεί από τον νόμο και θα βρεθούν στο τέλος μη ωφελημένοι οι ίδιοι οι πολίτες. Το θέμα αυτό μπαίνει από πάρα πολλές πλευρές.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση επί της ουσίας δεν πιστεύει ούτε στην κλιματική ουδετερότητα ούτε στη βιώσιμη κοινωνικά και περιβαλλοντικά ανάπτυξη. Πέραν από τις γενικολογίες και τις αόριστες δεσμεύσεις, αυτή η Κυβέρνηση ήλθε για να υπηρετήσει τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα και να μοιράσει τα «ιμάτια» του κράτους στα «δικά της παιδιά». Γι' αυτό δεν θέλει και δεν μπορεί. Απαιτείται μια συνολική πολιτική αλλαγή, μια νέα προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ που και θέλει και μπορεί να προχωρήσει και να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις και κρίσεις για τον τόπο".
Για να δείτε το βίντεο της ομιλίας του Νίκου Συρμαλένιου, κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου