Ήδη, οι προβολές μετά και και τη μηνιαία άνοδο, που έχει καταγράψει το μπρεν και φτάνει σχεδόν το 10% είναι για τιμές που σε πολλές τουριστικές περιοχές μπορεί να φτάσουν και το 2,80 ευρώ/λιτρο ή ακόμη και παραπάνω.
Τούτου δοθέντος δημιουργείται μια δύσκολη εξίσωση, που καλείται να επιλύσει το οικονομικό επιτελείο. Από τη μια, δηλαδή, υπάρχει η αδήριτη ανάγκη για στήριξη ειδικά των νησιωτών αλλά και των παραγωγικών επιχειρήσεων που βρίσκονται εκεί, (χωρίς να σημαίνει βέβαια ότι και οι άλλες περιοχές δε χρήζουν ανάλογης στήριξης) κι από την άλλη να διασφαλιστούν έσοδα. Εδώ εμφυλοχωρεί και το δίλημμα για μείωση των ΕΦΚ, που μπορεί να φέρει άμεση αποκλιμάκωση στις τιμές, αλλά ενδεχομένως να πλήξει τα έσοδα, ειδικά όταν λόγω της σεζόν αναμένουμε οι τουρίστες να πληρώσουν μέσω των έμμεσων φόρων “μέρισμα” στο κρατικό ταμείο, λειτουργώντας, άθελά τους, ως “χορηγοί” των επιδοτήσεων.
Με βάση πάντως τα προκαταρκτικά στοιχεία, που δόθηκαν πριν δέκα μέρες στη δημοσιότητα και σήμερα “σφραγίζονται” και τυπικά υπήρξε υπέρβαση εισπράξεων από φόρους τον Απρίλιο 8,6%, δηλαδή 320 εκατομμύρια πάνω από τους στόχους. Και συνολική υπέρβαση 12,5% ή σχεδόν 1,8 δισ. στους 4 πρώτους μήνες του 2022.
Αυτό που ενδιαφέρει βέβαια είναι η πορεία των εσόδων από τα καύσιμα, ώστε να φανεί εάν μπορεί η είσπραξη του “ταμείου” μπορεί να μεταφερθεί στοχευμένα π.χ. σε νησιά ή σε μεταφορές ή και σε ευάλωτες ομάδες ώστε να ανασχεθούν, κατά το δυνατόν, οι επιπτώσεις του ράλι του πετρελαίου.
Ένεση ΦΠΑ
Αυτό που μπορεί να δει κανείς εάν αναλύσει τις αποδόσεις των φόρων καυσίμων είναι ότι η αύξηση της τιμής έχει θετική επίπτωση στο ΦΠΑ, λόγω του ότι το ΦΠΑ μπαίνει “καπέλο” στην τελική τιμή αφού προστεθεί και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Ο ΕΦΚ πάντως είναι σταθερός και δεν έχει αναλογικότητα στην τιμή, ώστε να αποφεύγονται οι “εκπλήξεις” από τυχόν μειώσεις. Βέβαια επηρεάζεται από την κατανάλωση, όπως είναι φυσικό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, με βάση τα επίσημα στοιχεία, ένα επιπλέον του στόχου ποσό, ύψους 97 εκατ. ευρώ, μπήκε στο κρατικό ταμείο από ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή.
Ουσιαστικά ο ΦΠΑ σχεδόν κάλυψε τη “χασούρα” του ΕΦΚ, πάντα σε σχέση με τους στόχους. Έφτασε, δε, τα 82 εκατ. ευρώ τα λόγω μικρότερων ποσοτήτων που πουλήθηκαν στην αγορά. Άρα “μηδεν στο πηλίκο” όπως λέει ο λαός κάτι που θα πρέπει να προβληματίσει σε σχέση με την απόδοση της υπερφορολόγησης των καυσίμων, που πέρα από τα άλλα φέρνει και έκρηξη λαθρεμπορίου, όπως έχει καταδειχθεί από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ.
Κατανάλωση
Πάντως με βάση τα δεδομένα που συγκεντρώνει η αγορά για το Μάιο, παρά τις τιμές, σε σχέση με πέρυσι η εικόνα των πωλήσεων είναι ανοδική. Βέβαια πέρυσι τέτοιες μέρες γινόταν τα πρώτα βήματα επανεκκίνησης στην οικονομία μετά από την άρση περιοροστικών μέτρων, ενώ ο τουρισμός δεν είχε αξιόλογες επιδόσεις. Φέτος, υπάρχει μια δυναμική ανάκαμψη και βέβαια οι προσδοκίες για είναι για αακόμη καλύτερη πορεία, κάτι που θα "σπρώξει" και τις καταναλώσεις προς τα πάνω.
Βέβαια, συγκριτικά με το 2019 και στην αγορά καυσίμων, με βάση πληροφορίες, η ανάκτηση του χαμένου εδάφους δεν είναι ολική, ενώ η όλη προσπάθεια γίνεται, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, σε ένα άκρως δυσμενές περιβάλλον, με πολλαπλές αβεβαιότητες, λόγω των τιμών και συνολικά των κοστολογίων λειτουργίας των πρατηρίων.
Οι πρατηριούχοι
«Τα κερδοσκοπικά παιχνίδια που γίνονται εκτός Ελλάδας μεταξύ αργού πετρελαίου και διυλισμένου προϊόντος πάνω σε αυτό το χρηματιστηριακό προϊόν είναι που έφτασαν σε αυτή την τιμή την βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης» τόνισε χθες ο αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου, σχετικά με την ανάρτηση του υπουργού Ανάπτυξης, περί αθέμιτης κερδοφορίας στο 26% των πρατηρίων στα οποία έγιναν έλεγχοι από την ΔΙΜΕΑ.
«Έχει ακριβύνει η βενζίνη και έχει φτάσει σε αυτά τα επίπεδα και φταίει ο πρατηριούχος; Ο πρατηριούχος είναι ο τελευταίος ο οποίος έχει άμεση επαφή ο καταναλωτής και αυτόν βλέπει. Η βενζίνη που έχει φτάσει στα 2,5 ευρώ είναι ο πρατηριούχος ο φταίχτης; Σήμερα η τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς τιμές του αργού είναι 110 δολάρια. Στο παρελθόν υπήρχαν διεθνείς τιμές του αργού στα 137 δολάρια το βαρέλι και η τιμή της αμόλυβδης ήταν στο 1,87 χωρίς να αλλάξει ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και χωρίς να αλλάξει ο ΦΠΑ» ανέφερε ο κ. Ασμάτογλου στο Πρώτο Πρόγραμμα.
«Σε αυτά όλα δεν φταίει ο πρατηριούχος, όμως φαίνεται ότι υπάρχει κερδοσκοπία. Ποιος είναι ο ορισμός της κερδοσκοπίας σε μια ελεύθερη οικονομία όταν έχει έναν ολόκληρο πίνακα, τεράστιο με πολύ μεγάλες τιμές το πρατήριο και βλέπουμε και κάνουμε την επιλογή μας;» διερώτηθη ο ίδιος.
Οι τιμές
Απαντώντας στο γιατί οι τιμές παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις από το ένα πρατήριο στο άλλο, ο κ. Ασμάτογλου έδωσε την εξήγηση πως η τιμή αγοράς και χρέωσης του καυσίμου είναι διαφορετική σε κάθε επιχείρηση, γιατί μπαίνουν μέσα οι επενδύσεις που έχει κάνει η κάθε εταιρεία. «Εγώ αγοράζω σε τιμή διαφορετική από τον συνάδελφό μου γιατί υπάρχει διαφορετική συμφωνία με την εταιρεία μου. Άρα σε αυτή την ελεύθερη οικονομία που ζούμε και γι΄ αυτό επιλέγουμε να πάμε εκεί που μας συμφέρει υπάρχει αυτή η διαφορετική τιμή. Για το θέμα της αθέμιτης κερδοσκοπίας όπως το είπαν, θα πω ότι σε περιόδους κρίσης υπάρχει η επιβολή πλαφόν του κέρδους.
Το πλαφόν κέρδους
Έρχεται λοιπόν το κράτος και λέει ότι θα κερδίζεις τα ίδια λεφτά με το 2021. Το δεχόμαστε, σε μια περίοδο που έχουν αυξηθεί οι μισθοί και καλώς αυξήθηκαν και έχει τριπλασιαστεί το ρεύμα. Δεχόμαστε όμως να είναι πράγματι αυτή η κερδοφορία μας. Αν όμως υπάρχει μια παράβαση από το 1,5% που κέρδιζε ο πρατηριούχος στο 2%, είναι μέσα στο ένα στα τέσσερα (σ.σ. όπου διαπιστώθηκε αθέμιτη κερδοφορία). Αν αυτό θεωρείται ότι είναι πράγματι αυτό που ανεβάζει τις τιμές του καυσίμου ή έχει φτάσει την βενζίνη σε αυτά τα επίπεδα εγώ δεν το πιστεύω. Είναι αμελητέο. Σε αυτή την τιμή που έχει φτάσει η βενζίνη δεν φταίει ο πρατηριούχος» επανέλαβε ο κ. Ασμάτογλου.
Σημειώνοντας ότι η Ιταλία μείωσε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης όπως αντίστοιχα έκαναν και η Ολλανδία, η Γερμανία, υποστήριξε ότι δεν μπορεί να υποδείξει ο ίδιος κανέναν για κερδοσκοπία. «Αυτό το ξέρει το κράτος από τους ελέγχους που κάνει. Έχει κάνει και έλεγχο στα διυλιστήρια ο κ. Γεωργιάδης και πολύ καλά έκανε, γιατί είναι ο μοναδικός υπουργός που το έχει κάνει και είναι πολύ έμπειρος στο κομμάτι αυτό αλλά ξέρει πολύ καλά ότι η παραβατικότητα που είδε είναι πολύ μικρή στην τσέπη μας» κατέληξε ο κ. Ασμάτογλου.
Γιώργος Αλεξάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου