συνεπάγεται από πλευράς διευκολύνσεων πολεοδομικών, χρηματοδοτικών κλπ. Η περιβαλλοντική καταστροφή που έχει υποστεί η Ίος είναι ανεπίστρεπτη. Αυτά τόνισε μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή με θέμα την περιβαλλοντική καταστροφή που συντελείται στο νησι της Ίου.
Ο βουλευτής κατέθεσε στη Βουλή το έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, Διεύθυνση Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής, στο οποίο αναφέρονται σωρεία παραβάσεων και προστίμων τα οποία έχουν καταλογιστεί, το υπόμνημα του Σωματείου «Σώστε την Ίο - Save Ios» που αποτελείται από έγκριτα και επιφανή πρόσωπα, και του Συνδέσμου Ιητών της Αθήνας, το οποίο συνοδεύεται από υπογραφές από τη συντακτική επιτροπή της Εφημερίδας Ίου, από το ελληνικό δίκτυο «Φίλοι της Φύσης», από το Σύλλογο Προστασίας Άγριας Ζωής «ANIMA», από το Σωματείο «Πολίτες Υπέρ των Ρεμάτων- Ροή», από την Ένωση Προσώπων «Οικολογική Συμμαχία», από το Σύλλογο Περίθαλψης και Προστασίας Άγριων Ζώων «Αλκυόνη», από το Σύλλογο «Προστασίας Άγριας Ζωής Νάξου», από το Ελληνικό Παρατηρητήριο Βιοποικιλότητας, από την Ένωση Κυκλαδικού Τύπου, από την ΑΜΚΕ «ΙΑΝΘΗ», από τους Νέους Πράσινους, μέλος της Ομοσπονδίας Νέων Ευρωπαίων Πρασίνων κλπ. Και τα τρία υπομνήματα τεκμηριώνουν την καταστροφή από τις κατ' εξακολούθηση παράνομες και αυθαίρετες πράξεις του επιχειρηματία.
Όπως ανέφερε ο Νίκος Συρμαλένιος, το δικαστήριο με την απόφασή του άνοιξε ένα δρόμο επιβολής δικαιοσύνης. Όμως, είναι αδιανόητο με τις αποφάσεις της Κυβέρνησης να ενισχύονται μεγάλα επιχειρηματικά μοντέλα συγκεκριμένων επιχειρηματιών τα οποία δεν σέβονται το ευρωπαϊκό και εθνικό νομικό πλαίσιο και δεν ακολουθούν την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Ο Νίκος Συρμαλένιος επεσήμανε ότι στην Ίο δεν υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός. Αντίθετα υπάρχει η απόφαση ΦΕΚ 7622/1977 του Υπουργείου Πολιτισμού που χαρακτηρίζει όλο το νησί ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Όπως επίσης υπάρχει και μελέτη του Πολυτεχνείου υπό τον καθηγητή κ.Στεφάνου που ακριβώς έχει μελετήσει την ήπια ανάπτυξη της νήσου Ίου.
Η κυβέρνηση σήμερα δίνει άδειες για στρατηγικές επενδύσεις σε τρεις μεγάλες περιοχές του νησιού, όταν ακριβώς δεν υπάρχει συνολικός χωροταξικός σχεδιασμός, έτσι ώστε να χωροθετηθούν οι επενδύσεις βάσει της φέρουσας ικανότητας, που είναι ακριβώς και οι αποφάσεις που έχει πάρει το Συμβούλιο της Επικρατείας από το 2016 όταν Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Επικρατείας ήταν η σημερινή Πρόεδρος της Δημοκρατίας η κυρία Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Από το 2016 έχει αποφασίσει το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι η Ίος και τα νησιά μας χρειάζονται ήπια ανάπτυξη και όχι μεγάλες, τεράστιες επενδύσεις.
Και μόνο ο οικισμός που θέλει να φτιάξει στη μία επένδυση στο Πικρί Νερό ο κ. Μιχαλόπουλος αντιστοιχεί σε έκταση στο σύνολο των οικισμών που υπάρχουν σήμερα στην Ίο. Οπότε είναι σαφής η διαφοροποίηση που θα υπάρξει εάν υπάρξουν οι τρεις αυτές μεγάλες επενδύσεις.
Επίσης ο Νίκος Συρμαλένιος ανέφερε ότι το Συμβούλιο Επικρατείας με την απόφασή του 36/2016 έχει αναστείλει τις εργασίες για την περιοχή Κουμπάρα-Διακοφτό, διότι ακριβώς υπήρξαν καταγγελίες από πολίτες και έτσι διαπιστώθηκαν μια σειρά από παρανομίες.
Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου και οι απαντήσεις του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Αμυρά:
«Κύριε Υπουργέ, τον Νοέμβριο του 2020 καταθέσαμε ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων προς οκτώ Υπουργούς με θέμα την περιβαλλοντική καταστροφή της Ίου από ανεξέλεγκτα επιχειρηματικά συμφέροντα υπό το μανδύα Στρατηγικών Επενδύσεων.
Σήμερα, μετά από ανεπαρκείς απαντήσεις που λάβαμε από τα αρμόδια υπουργεία, δύο εκ των οποίων δεν απάντησαν ποτέ, το Υπουργείο Οικονομικών και του Υπουργείο το δικό σας Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και με αφορμή την απόφαση του Τριμελούς Πρωτοδικείου Νάξου, το οποίο καταδίκασε σε ποινή φυλάκισης δεκαέξι μηνών με αναστολή την Πρόεδρο και Διευθύνουσα σύμβουλο της «105 Ανώνυμης Εταιρείας», η οποία κατέχει την ίδια θέση και στα τρία προεδρεία των ανωνύμων εταιρειών των τριών στρατηγικών επενδύσεων, «105 ΑΕ», «ΝΕΡΟ ΑΕ» και «LUCAS AE», αναγκαζόμαστε να επανέλθουμε στη σημερινή επίκαιρη ερώτηση.
Θα κάνω μία πολύ σύντομη αναδρομή στο ιστορικό. Στην Ίο εδώ και δεκαπέντε χρόνια συντελείται σταδιακά μια μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή από τον επιχειρηματία κ. Μιχαλόπουλο που έχει αγοράσει περίπου το 30% του νησιού. Δυστυχώς, η Ελληνική Κυβέρνηση έχει εντάξει τις φερόμενες επενδύσεις της στις Στρατηγικές Επενδύσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς διευκολύνσεων πολεοδομικών, χρηματοδοτικών κλπ. Η περιβαλλοντική καταστροφή που έχει υποστεί η Ίος είναι ανεπίστρεπτη.
Θα σας καταθέσω τόσο το έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, Διεύθυνση Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής, στο οποίο αναφέρονται σωρεία παραβάσεων και προστίμων τα οποία έχουν καταλογιστεί όσο και τα υπομνήματα του Σωματείου «Σώστε την Ίο - Save Ios» που αποτελείται από έγκριτα και επιφανή πρόσωπα, όσο και του Συνδέσμου Ιητών της Αθήνας που τεκμηριώνουν την καταστροφή από τις κατ' εξακολούθηση παράνομες και αυθαίρετες πράξεις του επιχειρηματία.
Το δικαστήριο με την απόφασή του άνοιξε ένα δρόμο επιβολής δικαιοσύνης. Όμως, είναι αδιανόητο με τις αποφάσεις της Κυβέρνησης να ενισχύονται μεγάλα επιχειρηματικά μοντέλα συγκεκριμένων επιχειρηματιών τα οποία δεν σέβονται το ευρωπαϊκό και εθνικό νομικό πλαίσιο και δεν ακολουθούν την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Επειδή η τουριστική ανάπτυξη που ταιριάζει στα νησιά μας είναι η ήπια ανάπτυξη, συνυφασμένη με την ιδιαίτερη μορφολογία των νησιών μας, το περιβάλλον, την προστασία του αιγιαλού, αλλά και τον σεβασμό στη ζωή των μόνιμων κατοίκων, ερωτάσθε: (MT)
Πρώτον, μετά την απόφαση του τριμελούς Πρωτοδικείου Νάξου προτίθεται ο Υπουργός Περιβάλλοντος να προβεί άμεσα σε ενέργειες, ώστε να διαφυλάξει το περιβάλλον της Ίου και ποιες είναι αυτές;
Δεύτερον, προτίθεται να λάβει μέτρα για τις παράνομες διανοίξεις δρόμων στις περιοχές Κουμπάρα-Διακοφτό, Παπά-Λούκα και Πικρί-Νερό;
Και για να τελειώσω, κύριε Πρόεδρε, θα αναφέρω ενδεικτικά κάποιες παρανομίες, οι οποίες συντελούνται αυτή τη στιγμή στο Νησί της Ίου. Πρώτον, παράνομες εκσκαφές και ισοπεδώσεις στις κορυφογραμμές του Νησιού Διακοφτό, που ανήκει στα ακίνητα της εταιρείας «105 ΑΕ».
Δεύτερον, παράνομη κατασκευή αμαξιτής οδού σύνδεσης του Νησιού Διακοφτό με τη χερσαία έκταση του ακινήτου της εταιρείας «105 ΑΕ», μέσω του αιγιαλού και της παραλίας της Κουμπάρας και του νησιού. Τρίτον, εκτεταμένες καταστροφές του φυσικού περιβάλλοντος στις εκτάσεις της «105 ΑΕ» στην περιοχή Κουμπάρα- Διακοφτό. Τέταρτον, καταστροφή του ρέματος και υδροβιότοπου στο Ρέμα Παπά εντός του ακινήτου της εταιρείας «LUCAS ΑΕ» στην περιοχή Ράχης Παπά.
Πέμπτον, παράνομες διανοίξεις δρόμων στις εκτάσεις των εταιρειών «105 ΑΕ» και «LUCAS ΑΕ», καθώς και εκτός αυτών. Έκτον, παράνομος αποκλεισμός της πρόσβασης λουομένων κατοίκων και παραθεριστών στις παραλίες μπροστά και γύρω από τις εκτάσεις των εταιρειών «105 ΑΕ» και «LUCAS ΑΕ» στις περιοχές Διακοφτό και Ρέμα Παπά. Έβδομον, παράνομη διάνοιξη οδού και καταστροφή παραδοσιακού μονοπατιού και ρέματος για την πρόσβαση στο ακίνητο της εταιρείας «ΝΕΡΟ ΑΕ» στην περιοχή Πικρί-Νερό, που υπάγεται στο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας, στην απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Επενδύσεων κ.λπ..
Όγδοον, αλλοίωση της φυσικής χλωρίδας του νησιού και εκτεταμένη δενδροφύτευση τεράστιων φοινίκων στα ακίνητα και των τριών εταιρειών, ως σήμα κατατεθέν του κ. Άγγελου Μιχαλόπουλου. Αυτά για την πρωτολογία μου».
Η πρωτολογία του Υγυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας
«Αγαπητέ κύριε Συρμαλένιε, θα ξεκινήσω λίγο ανάποδα, δηλαδή από τις τελευταίες οκτώ καταγγελίες που αναφέρατε. Αυτές είναι καταγγελίες που προέρχονται από ποιον; Είναι κάπου κατατεθειμένες; Παρ' όλα αυτά εγώ σας καλώ να τις καταθέσετε στα Πρακτικά και βεβαίως αμέσως θα τα παραπέμψω στην Επιθεώρηση Περιβάλλοντος, ώστε οι επιθεωρητές να κάνουν τη δουλειά τους και να δουν εάν αυτά που αναφέρετε ή μεταφέρετε, εν πάση περιπτώσει, ευσταθούν ή όχι.
Σε κάθε περίπτωση, εμείς δεν θα αφήσουμε αναπάντητη και ατιμώρητη καμία περιβαλλοντική αυθαιρεσία, κανένα πρόβλημα που θα οδηγήσει σε ανατροπή της διατήρησης της οικολογικής ισορροπίας στην Ίο, δεδομένου ότι, πολύ συχνά, σε παρόμοιου περιεχομένου ερωτήσεις, αναφέρω στις απαντήσεις μου ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εν όψει της κλιματικής κρίσης, δεν παίζει με αυτά τα ζητήματα.
Άρα, σας καλώ να τα καταθέσετε στα Πρακτικά, κύριε Συρμαλένιε, και από εκεί και πέρα θα κινήσουμε τις διαδικασίες για να δούμε αυτά που αναφέρετε, αν όντως ισχύουν ή δεν ισχύουν και σε ποιο βαθμό. Πάντως εδώ είμαστε στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, έτσι ώστε να επανέλθουμε επί των συγκεκριμένων αυτών οκτώ στοιχείων.
Πριν πω περισσότερα στην απάντησή μου, θέλω να διευκρινίσω το εξής: Ό,τι επιτρέπεται από την ενωσιακή και εθνική περιβαλλοντική νομοθεσία, αδειοδοτείται. Ό,τι δεν επιτρέπεται, κόβεται. Σε αυτό είμαστε άτεγκτοι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Πριν συνεχίσω, αγαπητέ κύριε Συρμαλένιε, θέλω να κάνουμε μια μικρή διόρθωση σε αυτό που αναφέρετε περί του Πρωτοδικείου. Τα Πρωτοδικεία είναι είτε αστικά είτε διοικητικά δικαστήρια. Επομένως, δεν έχουν τη δικαιοδοσία να επιβάλουν ποινή φυλάκισης. Άρα, μάλλον στην ερώτησή σας αναφέρεστε, όπως το είπατε και προφορικά, σε κάποιο Πλημμελειοδικείο, στο Πλημμελειοδικείο της Νάξου.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ: Πρωτοδικείο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Εν πάση περιπτώσει, ας το δούμε κι αυτό, ας το διευκρινίσουμε.
Πάμε να δούμε λίγο τις επενδύσεις στις οποίες αναφέρεστε, τι ισχύει και τι συνέβη. Το 2020 δόθηκε πράσινο φως από τη διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων και αποφασίστηκε η ένταξη αυτών των επενδύσεων στη διαδικασία στρατηγικών επενδύσεων του ν.3894 του 2010.
Εκεί έχουμε λοιπόν την ίδρυση σύνθετου τουριστικού καταλύματος στην περιοχή Κουμπάρα- Διακοφτό με ξενοδοχείο πέντε αστέρων και τουριστικών κατοικιών στις περιοχές Τζαμαριά και Φάρο από την εταιρεία που αναφέρατε, την «105 ΑΕ». Ο προϋπολογισμός επένδυσης ανέρχεται σε 43 εκατομμύρια ευρώ και πρόκειται να δημιουργηθούν εκατόν εξήντα πέντε θέσεις εργασίας.
Δεύτερη επένδυση είναι τα τουριστικά καταλύματα στην περιοχή Χαμουχάδες από την «LUCAS ΑΕ», προϋπολογισμού 90 εκατομμυρίων ευρώ, με δημιουργία εκατόν εξήντα θέσεων εργασίας και τέλος η ανέγερση ενός Boutique Hotel πέντε αστέρων και παραθεριστικών κατοικιών στην περιοχή Πικρί- Νερό από τη «ΝΕΡΟ ΑΕ». Ο προϋπολογισμός αυτής της επένδυσης ανέρχεται στα 45 εκατομμύρια ευρώ και πρόκειται να δημιουργηθούν εκατόν τριάντα θέσεις εργασίας.
Πάμε τώρα και στην ουσία των ερωτημάτων. Η δημιουργία του σύνθετου τουριστικού καταλύματος στη θέση Κουμπάρα- Διακοφτό, από αυτή την εταιρεία, έχει αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά από το τότε Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, πριν από περίπου οκτώ έτη, δηλαδή τον Αύγουστο του 2014.
Θα σημειώσω ότι στην εκδοθείσα τότε Κοινή Υπουργική Απόφαση τέθηκαν όροι και περιορισμοί για τη διασφάλιση της ποιότητας του περιβάλλοντος και εγκρίθηκαν ειδικότερα μέτρα, που στοχεύουν στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων, στην προώθηση της χρήσης φυσικών υλικών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και στη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα του αιγιαλού. Το έργο αυτό βρίσκεται εκτός του ευρωπαϊκού δικτύου Natura 2000.
Επιπροσθέτως, κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, δεν διατυπώθηκαν ενστάσεις, καταγγελίες ή αντιρρήσεις από ενδιαφερόμενους φορείς ή πολίτες και θετικά γνωμοδότησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και ο τοπικός δήμος. Εάν αναφέρεστε στη συγκεκριμένη επένδυση σε κάποιο από τα οκτώ σημεία που είπατε, βεβαίως θα το δούμε. Έχουν περάσει χρόνια από τότε, αλλά θα το δούμε. Αυτό έλειπε.
Και χωρίς να μπω σε καμία άγονη κομματική αντιπαράθεση, κύριε Πρόεδρε, απλώς αναφέρω ότι το Δεκέμβριο του 2015 είχε εκδοθεί μια Κοινή Υπουργική Απόφαση επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την παραχώρηση του αιγιαλού στην περιοχή Κουμπάρα- Διακοφτό.
Τι συμβαίνει σήμερα στην παρούσα φάση; Έχει υποβληθεί σε εμάς, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς αξιολόγηση στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ειδικό σχέδιο χωρικής ανάπτυξης στρατηγικής επένδυσης στην περιοχή που αναφέρατε, στο Πικρί-Νερό, με φορέα υλοποίησης αυτή την εταιρεία, η οποία έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Είναι υπό αξιολόγηση αυτό το ειδικό χωρικό σχέδιο. Θα κριθεί αντικειμενικά με βάση το υφιστάμενο εθνικό και ενωσιακό δίκαιο και βεβαίως εμείς θα παρεμβαίνουμε».
Η δευτερολογία του Νίκου Συρμαλένιου
«Βεβαίως, κύριε Υπουργέ, θα καταθέσω στα Πρακτικά τις καταγγελίες. Σας είπα και εκ των προτέρων ότι πρώτον πρόκειται για την απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, που επιβάλλει πρόστιμα για παρανομίες που έχουν ξεκινήσει από το 2007. Το δεύτερο κείμενο που θα καταθέσω είναι του Σωματείου «SAVE IOS», «Σώστε την Ίο», που είναι ένα σωματείο από επιφανή πρόσωπα. Και τρίτο κείμενο είναι του Συνδέσμου Ιητών της Αθήνας, το οποίο συνοδεύεται από υπογραφές από τη συντακτική επιτροπή της Εφημερίδας Ίου, από το ελληνικό δίκτυο «Φίλοι της Φύσης», από το Σύλλογο Προστασίας Άγριας Ζωής «ANIMA», από το Σωματείο «Πολίτες Υπέρ των Ρεμάτων- Ροή», από την Ένωση Προσώπων «Οικολογική Συμμαχία», από το Σύλλογο Περίθαλψης και Προστασίας Άγριων Ζώων «Αλκυόνη», από το Σύλλογο «Προστασίας Άγριας Ζωής Νάξου», από το Ελληνικό Παρατηρητήριο Βιοποικιλότητας, από την Ένωση Κυκλαδικού Τύπου, από την ΑΜΚΕ «ΙΑΝΘΗ», από τους Νέους Πράσινους, μέλος της Ομοσπονδίας Νέων Ευρωπαίων Πρασίνων κλπ. Άρα, από ό,τι βλέπετε, υπάρχουν πολλοί καταγγέλλοντες και γι' αυτό ακριβώς και η Αποκεντρωμένη έχει προχωρήσει στην καταβολή προστίμων κλπ.
Είπατε ότι θα επιληφθούν οι επιθεωρητές σε ό,τι βρουν στις καταγγελίες. Θα σας έλεγα να ψάξετε και στις δικές σας υπηρεσίες, διότι το 2018 υπήρξε κλιμάκιο των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, το οποίο πήγε στη Ίο και απ' ό,τι ξέρουμε, έχει συντάξει ένα πόρισμα- κόλαφο γι' αυτές ακριβώς τις παρανομίες. Βεβαίως, οι στρατηγικές επενδύσεις έχουν πάρει έγκριση από τη διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων.
Όμως θέλω να πω το εξής: Στην Ίο δεν υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός. Υπάρχει παντελής έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού. Αντίθετα υπάρχει η απόφαση ΦΕΚ 7622/1977 του Υπουργείου Πολιτισμού που χαρακτηρίζει όλο το νησί ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Όπως επίσης υπάρχει και μελέτη του Πολυτεχνείου υπό τον καθηγητή κ.Στεφάνου που ακριβώς έχει μελετήσει την ήπια ανάπτυξη της νήσου Ίου.
Τι θέλω να πω με αυτό; Θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή δίνετε άδειες για στρατηγικές επενδύσεις σε τρεις μεγάλες περιοχές του νησιού, όταν ακριβώς δεν υπάρχει συνολικός χωροταξικός σχεδιασμός έτσι ώστε να χωροθετηθούν οι επενδύσεις βάσει της φέρουσας ικανότητας, που είναι ακριβώς και οι αποφάσεις που έχει πάρει το Συμβούλιο της Επικρατείας από το 2016 όταν Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Επικρατείας ήταν η σημερινή Πρόεδρος της Δημοκρατίας η κυρία Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Από το 2016 έχει αποφασίσει το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι η Ίος και τα νησιά μας χρειάζονται ήπια ανάπτυξη και όχι μεγάλες, τεράστιες επενδύσεις.
Και να σας πω εδώ κάτι. Και μόνο ο οικισμός που θέλει να φτιάξει στη μία επένδυση στο Πικρό Νερό ο κ. Μιχαλόπουλος αντιστοιχεί σε έκταση στο σύνολο των οικισμών που υπάρχουν σήμερα στην Ίο. Οπότε καταλαβαίνετε τη διαφοροποίηση που θα υπάρξει εάν υπάρξουν οι τρεις αυτές μεγάλες επενδύσεις.
Επίσης θέλω να σας πω ότι το Συμβούλιο Επικρατείας με την απόφασή του 36/2016 έχει αναστείλει τις εργασίες για την περιοχή Κουμπάρα-Διακοφτό, διότι ακριβώς υπήρξαν καταγγελίες από πολίτες και έτσι διαπιστώθηκαν μια σειρά από παρανομίες.
Κατά συνέπεια αυτό που θέλαμε είναι επιτέλους να υπάρξει νομιμότητα. Μιλήσατε για την κλιματική κρίση. Πράγματι είμαστε σε περιβάλλον κλιματικής κρίσης η οποία θα εντείνεται. Επομένως οι μεγάλες επενδύσεις που είναι εκτός ορίων και εκτός διαστάσεων των νησιωτικών αυτών περιοχών δεν έχουν καμία θέση σε αυτά τα νησιά. Εμείς θέλουμε επενδύσεις οι οποίες θα προσαρμόζονται σε ένα χωροταξικό σχεδιασμό, περιφερειακό τοπικό χωροταξικό για τις ΑΠΕ και χωροταξικό για τον τουρισμό, που δεν έχουν υπάρξει. Επομένως ό,τι γίνεται χωρίς αυτόν το σχεδιασμό δεν συνάδει με μια βιώσιμη ανάπτυξη προοπτικής για τα νησιά μας και για την χώρα».
Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής, κ. Νικόλαος Συρμαλένιος, κατέθεσε για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής.
Η δευτερολογία του υφυπουργού
«Αγαπητέ, κύριε Συρμαλένιε, μου αναφέρατε ανάμεσα στους καταγγέλλοντες και κάποιες ΜΚΟ τις οποίες εγώ θεωρώ πολύ σημαντικές. Και η ΑΝΙΜΑ και η ΑΛΚΥΟΝΗ κάνουν εξαιρετική δουλειά στο πεδίο, προστατεύουν υδροβιότοπους, προστατεύουν είδη άγρια ορνιθοπανίδας. Επομένως θεωρώ ότι πρέπει να δώσουμε έμφαση στα καταγγελλόμενα.
Είπατε ότι είχε γίνει το 2018 αυτοψία από τους επιθεωρητές του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Το 2018 είχε γίνει αυτοψία από τους επιθεωρητές της Περιφέρειας, όχι του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Του Υπουργείου Περιβάλλοντος είχε γίνει νωρίτερα το 2016. Δεν έχει μεγάλη σημασία αυτό, απλά το λέω μια που γράφονται στα Πρακτικά.
Το αποτέλεσμα μας ενδιαφέρει. Το δια ταύτα είναι ότι μετά την αυτοψία που έκαναν οι επιθεωρητές περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος η εταιρεία κλήθηκε σε απολογία για 15 πιθανές περιβαλλοντικές παραβάσεις μεταξύ των οποίων και εκτεταμένες κατασκευές, που αναφέρατε και εσείς, επί του αιγιαλού στην παραλία της νησίδας Διακοφτό. Η Περιφέρεια δεν έχει γνωστοποιήσει σχετικές διοικητικές κυρώσεις ούτε έχει επιβάλει. Εμείς όμως θα ζητήσουμε να δούμε τι γίνεται, ποια είναι η τύχη αυτών των πορισμάτων και της αυτοψίας, όπως και της προηγούμενης που είχε γίνει από τους επιθεωρητές περιβάλλοντος του Σώματος Επιθεωρητών Νοτίου Ελλάδος που ανήκει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Εκεί όντως για οκτώ παραβάσεις επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 82.000 ευρώ. Βεβαίως τα πρόστιμα είναι μια ένδειξη ισχυρή ότι γίνονται περιβαλλοντικοί έλεγχοι.
Και εμάς τι μας ενδιαφέρει; Η αποκατάσταση. Άρα θα δώσουμε το βάρος αφού βεβαίως καλέσουμε και την Αποκεντρωμένη που έχει τα πορίσματά της και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να μας στείλουν όλα τους τα πορίσματα και την τύχη των διοικητικών προστίμων και κυρώσεων. Για να δούμε λοιπόν μετά τι θα γίνει με την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, εάν όντως ισχύουν και αν όντως βεβαιώνουν αυτές τις παραβάσεις οι υπεύθυνες αυτές υπηρεσίες.
Το πρόβλημα ποιο ήταν, κύριε Πρόεδρε με τις επιθεωρήσεις περιβάλλοντος και με τους επιθεωρητές; Ότι δεν υπήρχαν ούτε κριτήρια, ούτε χρονοδιαγράμματα δεσμευτικά. Βλέπετε ότι συζητάμε τώρα για ελέγχους που έγιναν πριν από τρία και τέσσερα χρόνια. Αυτό όμως δεν είναι ο σωστός τρόπος να αντιμετωπίσεις την όποια περιβαλλοντική αυθαιρεσία ή ακόμα χειρότερα, καταστροφή. Για αυτό λοιπόν εμείς φέραμε τον περασμένο Οκτώβρη τον ν.4843, που αντικατέστησε τον ν. 4014, που έβαλε συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τους τρόπους διεξαγωγής των επιθεωρήσεων όπως γίνεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Και όχι μόνο αυτό, βάλαμε και συγκεκριμένα ρητά κριτήρια για να αξιολογείται η βαρύτητα της όποιας παράβασης.
Και για αυτό το αναφέρω κύριε Συρμαλένιε, γιατί υπό αυτό το πρίσμα θα γίνουν οι έλεγχοι. Τα κριτήρια είναι: Η φύση της παράβασης, το ύψος υπέρβασης των θεσμοθετημένων ορίων της όποιας περιβαλλοντικής πολιτικής και θεσμικού πλαισίου, η υποτροπή –πολύ σημαντικό αυτό- και το ιστορικό συμμόρφωσης, όπως επίσης το εάν η παράβαση ενδεχομένως υπόκειται σε ποινικές κυρώσεις σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Για αυτό έκανα στην αρχή εκείνη τη διευκρίνιση για τα πρόστιμα.
Άρα αυτό είναι το πρίσμα των περιβαλλοντικών ελέγχων πλέον μετά τη θεσμοθέτηση του ν.4843, που δυστυχώς φοβάμαι ότι αν δεν με απατά η μνήμη μου, δεν τον υπερψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Πάντως -καταλήγω με αυτό- οποιαδήποτε επένδυση, οποιοδήποτε έργο προχωράει ή δεν προχωράει ανάλογα με το αν συμμορφώνεται με τις αυστηρές προϋποθέσεις και τους όρους της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας. Άρα, κύριε Συρμαλένιε, περιμένω μου καταθέσετε όλα αυτά τα στοιχεία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Τα κατέθεσε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Πολύ ωραία, θα τα πάρω. Θα τα δώσω στις υπηρεσίες μας για να κινηθεί εκ νέου η διαδικασία για να δούμε τι πραγματικά έχει συμβεί και τι δεν έχει συμβεί, που και αυτό έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Σας ευχαριστώ πολύ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου