ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Νίκος Συρμαλένιος: «Ο Προϋπολογισμός για το 2022 είναι υπεραισιόδοξος, διευρύνει περαιτέρω τις κοινωνικές ανισότητες και υποτάσσει τη χώρα σε ένα παραγωγικό μοντέλο που υπαγορεύουν ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα»
Ομιλία του βουλευτή στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής
Ευρωπαϊκά κονδύλια ύψους πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ έχουν δοθεί με απευθείας αναθέσεις και κλειστούς διαγωνισμούς από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, τόνισε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, κατά τη συζήτηση με θέμα τον Προϋπολογισμό. Ειδικότερα ανέφερε ότι γύρω στα 2,5 δισ. ευρώ δόθηκαν με απευθείας αναθέσεις και άλλα 2,5 δισ. δόθηκαν με κλειστούς διαγωνισμούς.
Ο Νίκος Συρμαλένιος έκανε λόγο και για το αρνητικό ισοζύγιο του Οκτωβρίου του 2021 με μείον 77.000 θέσεις εργασίας, το οποίο αποτελεί καμπανάκι για νέα αύξηση της ανεργίας, με δεδομένο ότι τα προγράμματα ενίσχυσης αναστολής εργασίας, βαίνουν προς το τέλος.
Αναφορικά με τις δαπάνες για την υγεία, ο βουλευτής ανέφερε ότι «όπως και να διαβάσουμε τους πίνακες, όσοι αστερίσκοι και να υπάρχουν στους πίνακες αυτούς, είτε βάζουμε τα 600 εκατομμύρια της υποσημείωσης 2 του πίνακα 3.13 -είτε βάζουμε αυτά τα 600 εκατομμύρια- τα οποία είναι υπό κατανομή, είτε δεν τα βάζουμε, οι συνολικές δαπάνες για την Υγεία είναι μειωμένες κατά 820 εκατομμύρια από τον τακτικό Προϋπολογισμό και κατά 280 εκατομμύρια, στα νοσοκομεία και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας».
Τέλος, αναφερόμενος για το δημόσιο χρέος, ο Νίκος Συρμαλένιος επεσήμανε τη διόγκωσή του από την κυβέρνηση της ΝΔ στο 205%-209% του Α.Ε.Π. για το 2021, ενώ τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία και το δημόσιο αυξήθηκαν κατά 4 δισ. 159 εκατομμύρια και οι οφειλέτες από 3.435.000 έφτασαν σε 3.656.000.
Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:
«Ο Προϋπολογισμός χαρακτηρίζεται ως υπεραισιόδοξος από την πλευρά της Κυβέρνησης, διότι σε σχέση με τις ενδεχόμενες δαπάνες για την πανδημία, ουσιαστικά θεωρεί ότι η πανδημία έχει τελειώσει περίπου, όπως και ο Πρωθυπουργός πάρα πολλές φορές έχει κηρύξει τη λήξη της πανδημίας και όπως πέρυσι όλα τα μέτρα του Προϋπολογισμού είχαν προϋπολογιστεί μέχρι το τέλος Μαρτίου του 2021, έτσι και φέτος φαίνεται ότι τελειώνει η πανδημία, ανεξάρτητα αν βρισκόμαστε στην κορύφωση του τέταρτου κύματος και οι προοπτικές απ' ότι διαφαίνεται, δεν είναι καθόλου καλές σ' αυτό τον τομέα, φυσικά και η διαχείριση που έχει κάνει μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, κατά την άποψή μας έχει αποτύχει.
Είναι φανερό ότι ακόμα και από το εισαγωγικό δισέλιδο του Προϋπολογισμού ότι πράγματι εκπροσωπούμε δύο διαφορετικούς κόσμους. Όχι, βεβαίως, στη βάση που ευθαρσώς είπε ο κύριος Σταϊκούρας στην αρχική τοποθέτησή του στην Επιτροπή, όπου μας αποκάλεσε «τυχοδιώκτες, ανεύθυνους, ψεύτες και άλλους λοιπούς χαρακτηρισμούς», χαρακτηρισμοί οι οποίοι «προδίδουν πανικό» για την Κυβέρνηση. Έφτασε μάλιστα να κάνει «τον ανήξερο», σε σχέση με τις προτάσεις μας, ότι είναι ακοστολόγητες προτάσεις και ζητώντας μας επίμονα, ένα αριθμό. Και επειδή, ακριβώς αυτό τον αριθμό τον είπαν οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ και θα τον επαναλάβω και εγώ, ότι η προβλεπόμενη για το 2022 πρότασή μας την οποία κάναμε ολοκληρωμένα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης το Σεπτέμβρη του 2021, ήταν 1,6 δισεκατομμύρια μόνιμα μέτρα για το 2022 και 3,2 δισ. προσωρινά μέτρα. Άρα, σύνολο 4,8 δις. Αυτή είναι η πρότασή μας, κοστολογημένη και μελετημένη και όχι απλώς λέμε για να λέμε, όπως εσείς μας κατηγορείτε.
Η προβλεπόμενη αύξηση του Α.Ε.Π. που έχετε στον Προϋπολογισμό, αναφέρομαι στο 6,9, καλύπτει προφανώς ένα μεγάλο μέρος των απωλειών του 2020. Πρόκειται για ανάκαμψη, όπως και εσείς το παραδέχεστε και όχι για ανάπτυξη, εάν δεν συμπεριλάβουμε αθροιστικά το 6,9 συν το 4,5 που προβλέπεται για το 2022, τότε φτάνουμε στην καλύτερη περίπτωση στο 11,4. Δηλαδή, έχουμε καθαρή ανάπτυξη μετά από 2 χρόνια, 2,4.
Επομένως, εδώ ταιριάζει ο όρος που μας λέγατε όταν ήμασταν κυβέρνηση, «αναιμική ανάπτυξη». Δεν θα σταθώ όμως εδώ, διότι πράγματι το ζήτημα είναι να υπάρξει ανάπτυξη. Η ανάπτυξη είναι καλοδεχούμενη, αλλά το βασικό ερώτημα είναι, σε πιο παραγωγικό μοντέλο εντάσσεται αυτή η ανάπτυξη; Η ανάπτυξη από ποιους γίνεται, για ποιους γίνεται και με ποιο στόχο;
Αυτό είναι το κρίσιμο.
Και βεβαίως, χρήματα δόθηκαν την περίοδο του 2020 - 2021 από την Κυβέρνηση, με κριτήρια κυρίως ενίσχυσης των μεγαλυτέρων οικονομικών και ισχυρών συμφερόντων. Και δόθηκαν, διότι αγαπητοί συνάδελφοι της κυβέρνησης, είμαστε σε δύο διαφορετικές εποχές. Την εποχή που πήραμε εμείς την κυβέρνηση, είχαμε 200 εκατομμύρια στα ταμεία και δεν μπορούσαμε να πληρώσουμε τις συντάξεις, παρά μόνο μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου του 2015. Σήμερα, που έχουμε βγει από τα μνημόνια, είχατε και έχετε ακόμα δύο φοβερά πλεονεκτήματα: Το ένα είναι η πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, που σας βοηθάει να παίρνετε φθηνό δανεισμό και το δεύτερο, είναι, ότι βρήκατε 37 δις στα ταμεία, τα οποία πραγματικά αποτελούν τη βάση για να μπορεί η χώρα να έχει αξιοπιστία και να δανείζεται φθηνά. Και δε σ' αυτό, θα πρέπει να προσθέσουμε και την κατάργηση της ισχύος του Συμφώνου Δημοσιονομικής Σταθερότητας μέχρι τέλους του 2022.
Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, -βεβαίως, ότι το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Καταλαβαίνετε, λοιπόν,- σε ποιο πλαίσιο λειτουργεί η οικονομία σήμερα και σε ποιο πλαίσιο λειτουργούσε μέχρι το Σεπτέμβριο του 2018, που βγήκαμε από τα Μνημόνια.
Αλλά και πάλι, για τα ποσά τα οποία δώσατε, θα ήθελα να πω το εξής. Σημερινό δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής που αναφέρεται στο Ινστιτούτο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, λέει, ότι τα ποσά από τα οποία κατευθύνθηκαν σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι δυόμισι φορές κάτω από τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Σημερινό δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής 26/11/2021.
Επίσης, θα ήθελα να πω και κάτι άλλο. Με ποια διαφάνεια δόθηκαν αυτά τα κονδύλια;
Ήδη έχει αποκαλυφθεί ότι γύρω στα 2,5 δις, δόθηκαν με απευθείας αναθέσεις και άλλα 2,5 δις δόθηκαν με κλειστούς διαγωνισμούς.
Άρα μιλάμε για 5 δις, τα οποία δόθηκαν εν κρυπτώ και παραβύστω.
Μιλήσατε πανηγυρίζοντας τη μείωση της ανεργίας. Αλλά εγώ, δεν λέω ότι δεν θα υπάρξει μείωση της ανεργίας και θα το δούμε αυτό και μακάρι να υπάρξει, αλλά το αρνητικό ισοζύγιο του Οκτωβρίου του 2021, είναι μείον 77.000 θέσεις εργασίας και αποτελεί καμπανάκι για νέα αύξηση της ανεργίας, με δεδομένο ότι τα προγράμματα ενίσχυσης αναστολής εργασίας, βαίνουν προς το τέλος.
Από εκεί και έπειτα, για τις δαπάνες για την υγεία, μια και ζούμε αυτή τη μεγάλη κρίση της πανδημίας. Όπως και να διαβάσουμε τους πίνακες, όσοι αστερίσκοι και να υπάρχουν στους πίνακες σας, είτε βάζουμε τα 600 εκατομμύρια της υποσημείωσης 2 του πίνακα 3.13 -είτε βάζουμε αυτά τα 600 εκατομμύρια- τα οποία είναι υπό κατανομή, είτε δεν τα βάζουμε, οι συνολικές δαπάνες για την Υγεία είναι μειωμένες κατά 820 εκατομμύρια από τον τακτικό Προϋπολογισμό και κατά 280 εκατομμύρια, στα νοσοκομεία και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Σε σχέση με το δημόσιο χρέος, το διογκώσατε, είναι πάνω από 200, γύρω στο 205 με 209% του Α.Ε.Π. για φέτος, αλλά, βεβαίως, οι κακοί δείκτες για εσάς, οφείλονται όλοι σε εξωγενείς παράγοντες. Το ίδιο λέτε για την πανδημία. Το ίδιο λέτε για την ακρίβεια, που σαρώνει το εισόδημα των λαϊκών νοικοκυριών και μας εμφανίζεται, ως διθυραμβικό στοιχείο ό,τι αυξήθηκαν οι καταθέσεις στο 9μηνο το 2021 κατά 13,2. Πράγματι αυξήθηκαν οι καταθέσεις, αλλά το ίδιο χρονικό διάστημα αυξήθηκαν και τα ληξιπρόθεσμα προς την εφορία και το δημόσιο, κατά 4 δις. 159 εκατομμύρια και οι οφειλέτες από τρία 3.435.000 έφτασαν σε 3.656.000.
Μας λέτε, δεν θα υπάρξει νέος φόρος. Πράγματι, τα φορολογικά έξοδα καταγράφεται στους πίνακες ότι θα αυξηθούν κατά 3,5 δις μέσα στο 2022.
Πόσα, όμως, από αυτά τα φορολογικά έσοδα και έχετε κάνει ένα υπολογισμό, θα οφείλονται στην ανάπτυξη και πόσα στις αναβαλλόμενο απλήρωτες οφειλές;
Αυτό είναι σημαντικό στοιχείο για να δούμε τελικά ότι παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει νέος φόρος, επιβαρύνονται τα νοικοκυριά με φόρους που εκ των πραγμάτων αναβλήθηκαν μέσα στο 2020 και το 2021.
Ένα τελευταίο στοιχείο, πριν κλείσω. Αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση διεξάγεται μια συζήτηση για την περίφημη προοπτική του Συμφώνου Δημοσιονομικής Σταθερότητας που θα διαμορφωθεί από το 2023 και μετά. Ποιες είναι οι θέσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης για το Σύμφωνο Σταθερότητας; Με ποιες θέσεις διαπραγματεύεται; Δεν έχουμε ακούσει μέχρι σήμερα κάποια συζήτηση. Εμείς, πάντα μιλούσαμε για Σύμφωνο Δημοσιονομικής Σταθερότητας που δε θα λάμβανε υπόψη μόνο το έλλειμμα και το ποσοστό του χρέους στο Α.Ε.Π., αλλά θα υπάρχουν και οι κοινωνικοί δείκτες, οι δείκτες απασχόλησης, οι δείκτες ανεργίας, οι δείκτες κοινωνικής συνοχής, για να δούμε τελικά ποια Ευρώπη οικοδομούμε.
Μια Ευρώπη της κοινωνικής συνοχής και της ευημερίας και της Δημοκρατίας ή μια Ευρώπη του νεοφιλελευθερισμού και των αγορών; Αυτό είναι το μεγάλο διακύβευμα και σε αυτό έχουμε απαντήσει.
Κλείνοντας, θεωρώ ότι ο Προϋπολογισμός αυτός συζητείται σε ένα πλαίσιο πολλών αβεβαιοτήτων, τόσο σε σχέση με την πανδημία, όσο σε σχέση με τον πληθωρισμό και την ακρίβεια. Συνολικά, δηλαδή, για την οικονομία. Γι' αυτό, πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι και να μην πέσουμε έξω στις υπεραισιόδοξες προβλέψεις που καταγράφονται σήμερα, με βασικά στοιχεία τα φορολογικά έσοδα, την ανεργία, τις επενδύσεις, τις εξαγωγές.
Τελικά, θεωρώ ότι ο Προϋπολογισμός είναι, πρώτον, υπεραισιόδοξος. Δεύτερον, διευρύνει περαιτέρω τις κοινωνικές ανισότητες. Τρίτον, υποτάσσει τη χώρα σε ένα παραγωγικό μοντέλο, όπως το υπαγορεύουν οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι και όχι όπως το υπαγορεύουν και πρέπει να το υπαγορεύουν οι ανάγκες του ελληνικού λαού».
Για να δείτε το βίντεο της ομιλίας του Νίκου Συρμαλένιου, κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου