Ομιλία στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής
Τη σημασία της περιφερειακή διάστασης του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να τεθούν και ζητήματα περιφερειακής ανάπτυξης και χρηματοδότησης σημαντικών έργων στη χώρα μέχρι το 2026, έθεσε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος στην ομιλία του στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής. Μεταξύ των προτάσεων που κατέθεσε στην Επιτροπή ο Νίκος Συρμαλένιος, είναι να ζητήσει έναν απολογισμό έργων από κάθε περιφερειακό πρόγραμμα, έναν απολογισμό έργων και απορροφήσεων, αλλά και προγραμματισμού για την επόμενη περίοδο, ώστε να είναι γνωστό ποια έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, μέσα από τα περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ, καθώς και ποια έργα βρίσκονται σε πολύ μεγάλη καθυστέρηση είτε χρειάζονται κάποια σοβαρή ώθηση, για να ξεκινήσουν.Ένα δεύτερο ζήτημα που έθεσε ο βουλευτής Κυκλάδων είναι η «Πράσινη Μετάβαση», και ειδικότερα το ζήτημα της αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με ποιο τρόπο αυτές θα αξιοποιηθούν, από ποιους θα αξιοποιηθούν, ποιους θα ωφελήσουν. Επίσης ανέφερε ότι είναι σημαντικό να δούμε πού βρίσκεται επιτέλους το περίφημο χωροταξικό σχέδιο για τις ΑΠΕ, τις ανανεώσιμες πηγές και μαζί με αυτό, το χωροταξικό και την περίφημη έννοια της φέρουσας ικανότητας σε κάθε περιοχή.
Ένα τρίτο θέμα που έθεσε ο Νίκος Συρμαλένιος είναι η ενίσχυση του αγροτοδιατροφικού τομέα σε περιφερειακό επίπεδο, με στήριξη του αγροτοδιατροφικού τομέα σε κάθε περιφέρεια, με τις δικές της ιδιαιτερότητες και μάλιστα με φόντο την αναθεώρηση της ΚΑΠ.
Επίσης, ο βουλευτής Κυκλάδων έθεσε στην Επιτροπή τα θέματα της Δημόσιας Υγείας και του Εθνικού Συστήματος Υγείας, επισημαίνοντας ότι έχει έρθει πιστεύω επιτέλους η ώρα να επεξεργαστούμε και να νομοθετήσουμε νέα επιπλέον κίνητρα προσέλκυσης ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στα νησιά και στις ορεινές απομακρυσμένες περιοχές.
Δείτε την ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:
«Η παρούσα συνεδρίαση γίνεται μετά από πολλούς μήνες, για πολλούς λόγους φαντάζομαι και λόγω της πανδημίας. Νομίζω ότι η παράδοση αυτής της Επιτροπής είναι θετική σε ό,τι αφορά τη σύνθεση που υπάρχει μεταξύ των διαφόρων απόψεων, σε σχέση με τα συζητούμενα ζητήματα και για αυτό πιστεύω ότι θα βαδίσουμε περίπου στην ίδια πορεία, με σύνθεση απόψεων, στην προσπάθεια να συμβάλουμε οι απόψεις και οι συνθέσεις που θα υπάρχουν στην Επιτροπή να περάσουν και στο νομοθετικό έργο. Αυτό είναι το κρίσιμο. Βεβαίως δεν είναι θεσμοθετημένη η διαδικασία η Επιτροπή Περιφερειών να προετοιμάζει νομοσχέδια, όμως, μπορεί το Προεδρείο και ο Πρόεδρος να ασκήσει ένα καθοριστικό δυναμικό ρόλο και προς το Προεδρείο της Βουλής, έτσι ώστε τα δικά μας συμπεράσματα να μπορούν να κατατίθενται στο βαθμό που υπάρχουν μεγάλες συναινέσεις να κατατίθενται και προς ψήφιση στο νομοθετικό έργο.
Τώρα ένα δεύτερο που θέλω να πω είναι να επικροτήσω και εγώ τους συναδέλφους που είπαν ότι καλό θα είναι όλες οι εισηγήσεις να προϋπάρχουν, να είναι σε γνώση όλων των συναδέλφων, πριν έρθουμε στην Επιτροπή και ένα τρίτο ότι θεωρώ ότι μας έπιασε λίγο εξαπίνης ο Πρόεδρος που έβαλε και τα ζητήματα προγραμματισμού των νησιωτικών περιοχών, αλλά βεβαίως δεν υπάρχει πρόβλημα, γιατί τα ζούμε χρόνια, συμμετέχουμε σε αυτή την Υποεπιτροπή, απλώς δεν είχαμε ενημερωθεί ότι θα είναι προγραμματισμός και της Υποεπιτροπής, αλλά θα κάνουμε και ιδιαίτερη συνεδρίαση.
Τώρα η δική μας η θέση διαμορφώνεται ότι βασικά μέσω της Επιτροπής Περιφερειών πρέπει να συζητήσουμε την περιφερειακή διάσταση όλων των ασκούμενων πολιτικών, ασκούμενων και από την κεντρική διοίκηση, τα υπουργεία και βεβαίως και από τις περιφερειακές αρχές, από τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις. Με αυτή την έννοια βρίσκω ενδιαφέρουσες τις προτάσεις που έκανε ο Πρόεδρος και που θα τις παραλάβουμε να τις μελετήσουμε περισσότερο, πιστεύω όμως ότι αυτές οι προτάσεις μπορούν και πρέπει να εξειδικευτούν σε πάρα πολλές θεματικές ενότητες, οι οποίες θα μας πάρουν και αρκετό χρόνο σε μία σειρά συζήτησής τους, για αυτό νομίζω ότι χρειάζεται να υπάρχει και μία ιεράρχηση, με βάση τους στόχους και τη συζήτηση που είναι σε εξέλιξη και στα νομοσχέδια, τα οποία συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής.
Παραδείγματος χάρη, μιλώντας για περιφερειακή διάσταση των πολιτικών βάζουμε ένα θέμα κατ’ αρχήν την περιφερειακή διάσταση του Ταμείου Ανάκαμψης, η οποία επισημάνθηκε στη μία και μοναδική συζήτηση που έγινε σε επίπεδο Επιτροπών ότι δεν υπήρξε περιφερειακή διάσταση της του προγράμματος που πρότεινε η Κυβέρνηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και βεβαίως επισημάναμε ότι δεν υπήρξε καθόλου διαβούλευση, καμία διαβούλευση, με τους κοινωνικούς φορείς της χώρας, έτσι ώστε να τεθούν και ζητήματα περιφερειακής διάστασης, όμως έχει πολύ μεγάλη σημασία, επειδή το Ταμείο Ανάκαμψης θα χρηματοδοτήσει σημαντικά έργα στη χώρα μέχρι το 2026, να μπούμε σε αυτή τη διάσταση και βεβαίως μαζί με το Ταμείο Ανάκαμψης πρέπει να δούμε και όλα τα υπόλοιπα χρηματοδοτικά εργαλεία, το ΕΣΠΑ, τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά προγράμματα, τα οποία διαμέσου της Κυβέρνησης ή διαμέσου των περιφερειών απευθύνονται στις περιφέρειες μας.
Παραδείγματος χάρη, θα μπορούσαμε να ζητήσουμε ένα απολογισμό έργων από κάθε περιφερειακό πρόγραμμα, έναν απολογισμό έργων και απορροφήσεων, αλλά και προγραμματισμού για την επόμενη περίοδο, ποια έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, μέσα από τα περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ, όπως επίσης θα μπορούσαμε την αντίστοιχη διάσταση να τη δούμε και μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τι έχει απορροφηθεί, τι βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, έτσι ώστε να κάνουμε μία εκτίμηση και να συμβάλουμε και εμείς, κατά το δυνατόν, σε έργα τα οποία είτε βρίσκονται σε πολύ μεγάλη καθυστέρηση είτε χρειάζονται κάποια σοβαρή ώθηση, για να ξεκινήσουν.
Ένα δεύτερο ζήτημα, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό και είναι μέσα στα πλαίσια και των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι η περίφημη «Πράσινη Μετάβαση». Η «Πράσινη Μετάβαση» όλοι ξέρουμε ότι είναι στόχος και της χώρας μας, μέσα στους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και μέχρι το 2030 και μέχρι το 2050. Όμως, εμείς θα θέλαμε να εξειδικεύσουμε το ζήτημα της αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με ποιο τρόπο αυτές θα αξιοποιηθούν, από ποιους θα αξιοποιηθούν, ποιους θα ωφελήσουν και στα πλαίσια αυτά να δούμε πού βρίσκεται επιτέλους το περίφημο χωροταξικό σχέδιο για τις ΑΠΕ, τις ανανεώσιμες πηγές και μαζί με αυτό, το χωροταξικό και την περίφημη έννοια της φέρουσας ικανότητας σε κάθε περιοχή.
Ειδικότερα για τις νησιωτικές περιοχές, μία και μπήκε το ζήτημα της Υποεπιτροπής Νησιωτικών Περιοχών, ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες αντιδράσεις στο θέμα των ανεμογεννητριών. Ξεκαθαρίζω ευθύς εξαρχής ότι δεν είμαστε συνολικά κατά της αξιοποίησης των ΑΠΕ, μέσω και ανεμογεννητριών, όμως, όλα αυτά πρέπει να τεθούν. Αποκλείουμε τα μεγάλα βιομηχανικά αιολικά πάρκα που θεωρούμε ότι μετατρέπουν τα νησιά μας σε νησιά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θεωρούμε ότι πρέπει ταχύτατα να υπάρξει χωροταξικός σχεδιασμός ανά νησί και φέρουσα ικανότητα, έτσι ώστε να μπορούν να δεχθούν και ανεμογεννήτριες, στα μέτρα και στην κλίμακα του νησιωτικού χώρου. Αυτό το τονίζω, διότι πρέπει να γίνει κατανοητό. Άλλωστε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στη συζήτηση που κάναμε για το Ταμείο Ανάκαμψης, κάποια στιγμή αναφέρθηκε και είπε ότι υπάρχουν αντιδράσεις στα νησιά και πρέπει να το δούμε και αυτό, Σας το σημειώνω προς επίρρωση και της άποψης του κυβερνώντος κόμματος να συνηγορήσει δηλαδή σε αυτό το ζήτημα και να συμβάλει στην επιτάχυνση αυτών των προαπαιτούμενων.
Ένα τρίτο θέμα που μπήκε και από άλλους συναδέλφους είναι η ενίσχυση του αγροτοδιατροφικού τομέα σε περιφερειακό επίπεδο, περιφερειακή εξειδίκευση, τι σημαίνει στήριξη του αγροτοδιατροφικού τομέα σε κάθε περιφέρεια, με τις δικές της ιδιαιτερότητες και μάλιστα με φόντο την αναθεώρηση της ΚΑΠ. Όλοι ξέρουμε ότι υπάρχει αυτή η διαδικασία στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, νομίζω ότι εάν προετοιμάσουμε συγκεκριμένες προτάσεις, ανά περιφέρεια και ανά περιοχή θα έχουμε και σημαντικά αποτελέσματα και σαν χώρα συνολικά στο πρόβλημα της κατοχύρωσης πόρων, μέσα από την Κοινή Αγροτική Πολιτική.
Ένα τέταρτο ζήτημα είναι αυτό που είπατε, κύριε Πρόεδρε, στην εισήγηση για την Υποεπιτροπή Νησιωτικών Περιοχών, τα θέματα της Δημόσιας Υγείας και του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Στα θέματα αυτά έχει έρθει πιστεύω επιτέλους η ώρα να επεξεργαστούμε και να νομοθετήσουμε νέα επιπλέον κίνητρα προσέλκυσης ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στα νησιά και στις ορεινές απομακρυσμένες περιοχές. Εμείς από την πλευρά μας, ως ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, καταθέσαμε ένα συνολικό πλαίσιο για το νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στα πλαίσια αυτής της πρότασης υπάρχει ειδικό κεφάλαιο για τα κίνητρα, οικονομικά, επιστημονικά και διοικητικά, ένα τρίπτυχο αξόνων κινήτρων, τα οποία τα έχουμε επεξεργαστεί και έχουν πάρει και τη μορφή σχεδίου νόμου, ανεξάρτητα αν και η Κυβέρνηση κατεβάσει και αυτή το δικό της σχέδιο νόμου και θα είναι ευχής έργον να υπάρξει πολύ σύντομα μία τέτοια νομοθέτηση κινήτρων, για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της μεγάλης ανεπάρκειας των δομών υγείας στα νησιά και στις απομακρυσμένες περιοχές.
Ένα πέμπτο θέμα είναι ο περιφερειακός χωροταξικός σχεδιασμός. Σε κάποιες περιφέρειες είναι σε εξέλιξη σήμερα η αναθεώρηση αυτού του περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού, Νομίζω ότι πρέπει να γίνει συζήτηση πάνω σε αυτό το ζήτημα και σαν γενική έννοια, αλλά θα έλεγα και ανά περιφέρεια, έτσι ώστε να δούμε μέσα από αυτό τον περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό και τις ιεραρχήσεις και τις προτεραιότητες τις αναπτυξιακές, με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιφέρειας. Επομένως, αυτό είναι ένα θέμα.
Άλλο ένα θέμα που αφορά κυρίως και τις νησιωτικές περιοχές είναι οι συνδυασμένες μεταφορές και το ακτοπλοϊκό δίκτυο. Δηλαδή, ανάπτυξη ενός σταθερού ακτοπλοϊκού δικτύου, σε συνδυασμό, σε συνάρτηση με αυτό που λέμε συνδυασμένες μεταφορές, αεροπορικές και οδικές μεταφορές, όταν φτάνει σε κάποιο λιμάνι της ηπειρωτικής χώρας ή σε κάποιο μεγάλο νησί. Διασύνδεση π.χ. παραδείγματος χάρη με την Κρήτη ή με τη Μυτιλήνη ή με κάποια άλλα μεγάλα νησιά, στα οποία θα υπάρχει ένας συνδυασμός όλων των τρόπων μεταφοράς.
Επίσης, κύριε Πρόεδρε, υπάρχει ένα ζήτημα όπως το βάλατε και εσείς με τα περιφερειακά πανεπιστήμια, το θέμα δηλαδή της εκπαίδευσης και τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Εδώ έχουμε ζητήματα μεγάλα και έχουμε ζητήματα μεγάλα γιατί αποφάσισε η Κυβέρνηση να κλείσει πολλά τμήματα στην περιφέρεια και αυτό δημιουργεί πρόβλημα και σε σχέση με το συνδυασμό που κάνει με το νέο σύστημα το εξεταστικό, όπου θα μειωθεί κατά 30% ο αριθμός των εισακτέων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και εδώ πρέπει να δούμε την περιφερειακή διάσταση, ακριβώς ανά περιφέρεια.
Επίσης, ένα τελευταίο ζήτημα είναι προτάσεις που έχουν να κάνουν από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με τις εφορείες των αρχαιοτήτων, για ζητήματα, τα οποία αφορούν την αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων, που είναι ένας πάρα πολύ μεγάλος σημαντικός τομέας για την περιφερειακή ανάπτυξη και την τουριστική ανάπτυξη της χώρας, με σεβασμό στην πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά της χώρας.
Κλείνω, για να μη μακρηγορήσω άλλο, λέγοντας ότι προφανώς και σε όλα τα άλλα υπουργεία, όπως είπατε και στο Διοικητικής Μεταρρύθμισης με αξιοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού για την εξυπηρέτηση όλων των πολιτών στο χώρο κατοικίας τους και με τη μείωση των μεταφορών και των μετακινήσεων, που κοστίζουν στους πολίτες, σε όλα τα υπουργεία υπάρχει αυτή η περιφερειακή διάσταση. Αυτή λοιπόν νομίζω ότι πρέπει εμείς να αναδείξουμε μέσα από την Επιτροπή μας. Οι προτάσεις σας νομίζω μπορούν να συνδυαστούν και με τις προτάσεις που ακούστηκαν από όλους τους συναδέλφους και με τις δικές μας προτάσεις και φυσικά σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς που έχουν σχέση με τα συγκεκριμένα θέματα, μπορούν να καλούνται στην Επιτροπή και να διοργανώνουμε μία τέτοια συζήτηση ολοκληρωμένη που πράγματι θα μπορεί να βοηθήσει και πιο συγκεκριμένα το νομοθετικό έργο. Ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου