Με γνώμονα την προστασία των λαϊκών οικογενειών, χτες 15-3- 2019, το
ΚΚΕ κατέθεσε στη Βουλή, τις παρακάτω τροπολογίες
-
Άμεσα μέτρα για τη Διαγραφή Χρεών προς Δήμους
-
μη συμψηφισμός του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής
εργασίας και του οικογενειακού επιδόματος με την προσωπική διαφορά
Η τροπολογία
για τη διαγραφή χρεών προς δήμους
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Προώθηση
της ουσιαστικής ισότητας των φύλων, πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης βίας -
Ρυθμίσεις για την απονομή της ιθαγένειας - Διατάξεις σχετικές με τις εκλογές
στην Τοπική Αυτοδιοίκηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ»
Θέμα : «Άμεσα μέτρα για τη Διαγραφή Χρεών προς Δήμους»
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Η παρούσα τροπολογία αφορά τη δυνατότητα των Δημοτικών
Συμβουλίων με βάση τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στο παρόν,
να προβαίνουν στη διαγραφή χρεών, βεβαιωθέντων ή μη, με βάση εισοδηματικά
κριτήρια και με γνώμονα την προστασία των λαϊκών οικογενειών.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εξέδωσε την
εγκύκλιο 1017/1-02-2018 που περιλαμβάνει και τους Δήμους που πρέπει υποχρεωτικά
από 1η Μάη 2018 να διενεργούν ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς για κατάσχεση
κινητών και ακινήτων, για χρέη προς τους Δήμους που θα ξεκινούν από τα 500
ευρώ. Γίνεται πλέον φανερό ότι το επόμενο διάστημα θα έχουμε φαινόμενα μαζικών
πλειστηριασμών από το σύνολο των κρατικών φορέων (εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία
κ.ά.).
Η επίθεση αφορά όλα όσα, με κόπους μιας ολόκληρης
ζωής, έχει κατακτήσει η λαϊκή οικογένεια, όπως το σπίτι, το μαγαζί, το
αυτοκίνητο, το ταξί, το χωράφι του μικρού αγρότη. Στόχος είναι η ενίσχυση της
επιχειρηματικότητας και η επέλαση του μεγάλου κεφαλαίου. Σε μια περίοδο που η
φορολεηλασία συνεχίζεται, τα εισοδήματα έχουν μειωθεί δραματικά για κάθε λαϊκή
οικογένεια, το βίαιο ξεκλήρισμα των αγροτών στην ύπαιθρο, των επαγγελματιών και
βιοτεχνών στην πόλη, συνθέτουν τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνει ο λαός μας
και είναι το διαβατήριο της νέας φάσης της καπιταλιστικής ανάπτυξης.
Στο στόχαστρο του νέου πλαισίου βρίσκονται τα λαϊκά
νοικοκυριά που χρωστούν μικρά ποσά. Την ίδια ώρα που τα μεγάλα επιχειρηματικά
συμφέροντα καταφέρνουν, όπως και στο παρελθόν, τα τεράστια χρέη τους να
θεωρούνται νόμιμα "ξεγραμμένα". Θυμίζουμε ότι
οι προηγούμενες κυβερνήσεις μαζί και η σημερινή, με νόμο έχουν δώσει 60
απαλλαγές στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, αποσυνδέοντας τα έσοδα από τη φορολογία που
πρέπει να πληρώσουν, γνωστές και οι απαλλαγές που απολαμβάνουν
"επενδυτές" σε αεροδρόμια και λιμάνια για τέλη και φόρους στους
δήμους, οι νομοθετημένες απαλλαγές από χρέη στις ΔΕΥΑ για να καρποφορήσουν
πρόσφατοι επενδυτικοί σχεδιασμοί κ.ά.
Με τον «Κλεισθένη 1» η κυβέρνηση με σειρά από
διατάξεις ανοίγει νέα πεδία για την άνθηση της επιχειρηματικότητας θέτοντας σε
προτεραιότητα τη μακρόχρονη παραχώρηση σε επιχειρηματικούς ομίλους της
δημοτικής ακίνητης περιουσίας και άλλων υποδομών τους με συνοδεία και εδώ
προκλητικών φοροαπαλλαγών και διευκολύνσεων.
Αντίθετα, τα κλιμακούμενα φοροεισπρακτικά μέτρα και το
φόβητρο των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών για τα λαϊκά νοικοκυριά επιβεβαιώνουν
ότι όπως στην κρίση έτσι και στη φάση ανάπτυξης ο λαός θα συνεχίσει να βιώνει
τη φτώχεια, το φοροκυνηγητό, την ανασφάλεια, να αγκομαχά να τα βγάλει πέρα.
Οι οφειλές των νοικοκυριών προς τους Δήμους αφορούν:
Σε ανταποδοτικά τέλη, τέλη νεκροταφείου, οφειλές νερού, τροφεία παιδικών
σταθμών, κατάληψης πεζοδρομίων, το τέλος επιτηδεύματος, κλήσεις από τη
στάθμευση αυτοκινήτων ΤΑΠ κλπ. Σε κάποιες περιπτώσεις μεγάλα ποσά οφειλών
αφορούν σε απαλλοτριώσεις ελευθέρων χώρων και πλατειών που επιβαρύνουν τα
παρακείμενα σπίτια κ.ά. Αυτές οι οφειλές αποτυπώνονται στους προϋπολογισμούς
των Δήμων ως έσοδα παρελθόντων ετών (ΠΟΕ). Για την είσπραξή τους έχουν
προωθηθεί σειρά από νομοθετικές ρυθμίσεις, από τη σημερινή και τις προηγούμενες
κυβερνήσεις ως προς την αυστηρή πιστοποίηση των οφειλών στους Δήμους, την
ευθυγράμμιση του χρόνου και των διαδικασιών παραγραφής τους με αυτές του
Δημοσίου, τον έλεγχο των δημοτικών υπηρεσιών, δημοτικών αρχών από ελεγκτικό
συνέδριο, τον καταλογισμό τυχόν παραλείψεων είσπραξης οφειλών σε υπηρεσιακούς
παράγοντες και δημοτικές αρχές. Πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις έδωσαν τη
δυνατότητα στους Δήμους να διασταυρώνουν στοιχεία οφειλετών με άλλους κρατικούς
εισπρακτικούς μηχανισμούς (εφορία, Ε9, ΔΕΗ).
Επειδή η πλειοψηφία του λαού αδυνατεί να ανταποκριθεί
σε όλα αυτά τα βάρη που συνολικά έχουν φορτωθεί στις πλάτες της, κρίνεται
σκόπιμο να δίνεται η δυνατότητα με βάση συγκεκριμένα εισοδηματικά και
οικογενειακά κριτήρια να διαγράφονται χρέη, πρόστιμα και προσαυξήσεις προς τους
Δήμους, βεβαιωθέντα ή μη.
Από την υπάρχουσα εμπειρία των έως τώρα «δυνατοτήτων»
διακανονισμών, όπως αυτός των 100 δόσεων, έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει αδυναμία
των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των μισθωτών, των συνταξιούχων, των ανέργων που
αποτελούσαν την πλειοψηφία όσων μπήκαν σε ρύθμιση, να ανταποκριθούν στην
εκτεταμένη φοροληστεία και είναι επείγουσα ανάγκη να θεσπιστεί σαφές και
καθορισμένο νομοθετικό πλαίσιο με το οποίο θα δίνεται η δυνατότητα περαιτέρω
διευκολύνσεων με απόφαση και ευθύνη των Δημοτικών Συμβουλίων.
Οι πάσης φύσεως οφειλές προς τους Δήμους είναι ζήτημα
για το οποίο πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στα Δημοτικά Συμβούλια να
αποφασίζουν επ’ αυτού, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες σε κάθε διοικητική
περιφέρεια, τον αριθμό των ανέργων, των ενταγμένων στο ΚΕΑ και άλλες
ιδιαιτερότητες κοινωνικοοικονομικές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν κριτήριο,
διευκόλυνσης, μερικής ή ολικής απαλλαγής, ώστε κατά το δυνατόν να προστατευτούν
το όποιο εισόδημα και η περιουσία των λαϊκών οικογενειών.
Επειδή δε δίνεται ήδη η δυνατότητα διαγραφής των
προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής σε περιπτώσεις οικονομικής αδυναμίας που
προήλθε από γεγονότα ανωτέρας βίας με βάση την παρ. 3 του άρθρου 174 Ν.
3463/2006, ως εκ τούτου τελολογικά συνάγεται ότι η οικονομική αδυναμία συνιστά
επαρκή αιτιολογικό λόγο της αδυναμίας ανταπόκρισης σε χρέη προς τους Δήμους.
Με δεδομένο το υφιστάμενο ασφυκτικό πλαίσιο, εφόσον
νομοθετηθεί η δυνατότητα των Δημοτικών Συμβουλίων να διαγράφουν σε περιπτώσεις
οικονομικής αδυναμίας με συγκεκριμένα κριτήρια πάσης φύσεως χρέη προς τους
Δήμους, επιτυγχάνεται η στάθμιση ωφέλειας και βλάβης η οποία θα προκαλούνταν
από την εφαρμογή αναγκαστικών μέτρων για χρέη οικονομικά αδύναμων οικογενειών,
επιλέγεται το ηπιότερο μέτρο, καθώς η απειλή με κατασχέσεις στα ήδη
ρημαγμένα νοικοκυριά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή ούτε να
θεωρηθεί «πρόσφορη» ή «αναγκαία».
Με την προσθήκη παραγράφων στο άρθρο 174 του ν.
3463/2006, δίνεται η δυνατότητα στα Δημοτικά Συμβούλια, που γνωρίζουν από κοντά
και μέσω των κοινωνικών υπηρεσιών τους την κατάσταση του νοικοκυριού, αφενός να
αποφασίζουν για τα κριτήρια ολικής, μερικής διαγραφής πάσης φύσεως χρεών, τη
δοσοποίηση κλπ., αφετέρου να λαμβάνουν ειδικά αιτιολογημένες αποφάσεις κατά
περίπτωση και εφόσον πληρούνται τα κριτήρια για τη διαγραφή των χρεών. Με αυτή
τη νομοθετική πρόβλεψη μπαίνουν κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια και θα μπορούν
περιπτωσιολογικά να απαλλάσσονται από χρέη οι μακροχρόνια άνεργοι, οι
ενταγμένοι στο ΚΕΑ, τα άτομα με αναπηρία, οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι, οι
μονογονεϊκές οικογένειες κλπ. και να προστατεύονται οι εργαζόμενοι στις
αντίστοιχες υπηρεσίες των δήμων από τυχόν καταλογισμό, υπόνοια σε δόλο ή
αμέλεια στην είσπραξη των εσόδων .
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Προώθηση
της ουσιαστικής ισότητας των φύλων, πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης βίας -
Ρυθμίσεις για την απονομή της ιθαγένειας - Διατάξεις σχετικές με τις εκλογές
στην Τοπική Αυτοδιοίκηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ»
Μετά την παράγραφο 2 του άρθρου 174 του ν. 3463/2006,
προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής:
3α. « Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που
λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του, είναι δυνατή η
διαγραφή κάθε είδους χρεών , βεβαιωθέντων ή μη, προς τους Δήμους ολόκληρων ή εν
μέρει για τους απόρους, τα άτομα με αναπηρίες, τους πολύτεκνους, τους
τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες και τους μακροχρόνια άνεργους, όπως η ιδιότητα
των ανωτέρω οριοθετείται αντίστοιχα από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και τους
δικαιούχους του πρώτου κεφαλαίου του ν. 4320/2015 (Α’ 29) και για περίπτωση που
αποδεδειγμένα υπάρχει οικονομική αδυναμία που προήλθε ανεξάρτητα από δική τους
υπαιτιότητα. Με την ίδια απόφαση μπορεί να τίθενται και τα εισοδηματικά
κριτήρια για τη χορήγηση της ως άνω διαγραφής χρεών, η μείωση, ή δοσοποίησή
τους».
β. «Οι ΔΕΥΑ και τα ΝΠΔΔ των δήμων με απόφαση του
Διοικητικού Συμβουλίου τους μπορούν να αποφασίζουν κατά αντιστοιχία και με τα
ίδια κριτήρια μετά από αίτηση των χρηστών τους. Οι ΔΕΥΑ μπορούν επίσης να
θεσπίζουν διαγραφή χρεών ολοκληρωτικά ή εν μέρει, καθώς και τη δοσοποίηση τους
για επαγγελματίες και αγρότες που αποδεδειγμένα υπάρχει οικονομική αδυναμία,
που προήλθε από γεγονότα ανεξάρτητα από δική τους υπαιτιότητα και των οποίων το
οικογενειακό ετήσιο εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 12 χιλιάδες (12.000) ευρώ. Με
την ίδια απόφαση τίθενται τα εισοδηματικά και άλλα κοινωνικά κριτήρια για τη
χορήγηση της ως άνω διαγραφής χρεών ή μείωση ή δοσοποίησή τους».
- Η υφιστάμενη παράγραφος 3 του άρθρου 174 του ν.
3463/2006 αναριθμείται και παίρνει τον αύξοντα αριθμό 4.
Αθήνα 15 Μαρτίου 2019
Οι προτείνοντες βουλευτές
ΔΕΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΚΑΤΣΩΤΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ, ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Η τροπολογία
για τον μη συμψηφισμό επιδομάτων με την προσωπική διαφορά
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Προώθηση
της ουσιαστικής ισότητας των φύλων, πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης βίας -
Ρυθμίσεις για την απονομή της ιθαγένειας - Διατάξεις σχετικές με τις εκλογές
στην Τοπική Αυτοδιοίκηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ».
Θέμα: «Ο μη συμψηφισμός επιδόματος επικίνδυνης και
ανθυγιεινής εργασίας καθώς και του οικογενειακού επιδόματος με την προσωπική διαφορά».
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Στο νόμο 4354/2015 (ενιαίο μισθολόγιο δημοσίων
υπάλληλων) επαναδιατυπώθηκε η έννοια της προσωπικής διαφοράς στις αποδοχές των
υπαλλήλων η οποία προέρχεται από μια σύγκριση των μισθών πριν και μετά την
εφαρμογή του προηγούμενου μισθολογίου, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα ποσό που
διαφοροποιείται από υπάλληλο σε υπάλληλο και καταβάλλεται στη μηνιαία
μισθοδοσία. Στο άρθρο 27 του 4354/2015 αναφέρεται ότι κάθε μελλοντική αύξηση
στις αποδοχές των υπαλλήλων θα αφαιρείται από την προσωπική διαφορά, με
εξαίρεση το επίδομα θέσης ευθύνης και τη μισθολογική εξέλιξη. Σαν αποτέλεσμα
αυτής της διάταξης οι νέοι δικαιούχοι του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας καθώς
και οι νέοι γονείς δεν παίρνουν ολόκληρο το ποσό του επιδόματος ή της
οικογενειακής παροχής καθώς αυτά συμψηφίζονται με την όποια προσωπική διαφορά
έχει ο κάθε υπάλληλος. Για το λόγο αυτό προτείνεται η παρακάτω τροπολογία:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Προώθηση
της ουσιαστικής ισότητας των φύλων, πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης βίας -
Ρυθμίσεις για την απονομή της ιθαγένειας - Διατάξεις σχετικές με τις εκλογές
στην Τοπική Αυτοδιοίκηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ».
Το τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του
νόμου 4354/2015 τροποποιείται ως εξής:
«Η νέα προσωπική διαφορά μειώνεται από οποιαδήποτε
μελλοντική αύξηση των αποδοχών των υπαλλήλων πλην του επιδόματος θέσης ευθύνης,
της προωθημένης εξέλιξης, του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας
και της οικογενειακής παροχής».
Αθήνα 15 Μαρτίου 2019
Οι προτείνοντες βουλευτές
ΔΕΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΚΑΤΣΩΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ,
ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου