ΣΤΗΝ ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
1. Γιατί μιλάτε για ξήλωμα του Νόμου
Κατρούγκαλου;
Ο Νόμος “Κατρούκαλου”
έχει αποτύχει στην πράξη και στη συνείδηση του κόσμου. Δεκάδες τροποποιήσεις,
έχουν ψηφιστεί από την εφαρμογή του μέχρι σήμερα. Μόλις προχθές “ξήλωσαν” το
βασικό του πυλώνα, αυτό που επί 2,5 ολόκληρα χρόνια υπερασπίζονταν με πολιτικό
πάθος και ιδεοληπτική εμμονή, το ενιαίο 20% στις ασφαλιστικές εισφορές μισθωτών
και μη μισθωτών για όλους τους ασφαλισμένους. Αυτό που υπερασπίζονταν, ως
“ασφαλιστική δικαιοσύνη” και “μεταρρύθμιση”, λοιδορώντας και καταγγέλλοντας
όλους όσους είχαν διαφορετική άποψη.
Το “ξήλωμα” του
βασικού πυλώνα του νόμου “Κατρούκαλου” (Ν.4387/2016) για το ενιαίο των
εισφορών, αποτελεί ημίμετρο και μπάλωμα, καθώς οι προκλήσεις για ένα
ασφαλιστικό δίκαιο, γενναία ανταποδοτικό, ελκυστικό, που να ενισχύει την
απασχόληση και την ασφαλιστική συνείδηση παραμένουν ακόμη ανοιχτές.
2. Κατηγορείτε την κυβέρνηση ότι
προσχώρησαν σε διακηρυγμένες θέσεις της Νέας Δημοκρατίας, όπως η μείωση των
ασφαλιστικών εισφορών στους ελεύθερους
επαγγελματίες. Ποιες είναι πλεον
οι διαφορές σας από την κυβέρνηση;
Η μείωση των
ασφαλιστικών εισφορών, αποτελεί διακηρυγμένη θέση της Νέας Δημοκρατίας. Από την
πρώτη μέρα που η κυβέρνηση έφερε το Νόμο “Κατρούκαλου” στη βουλή μέχρι και
σήμερα, αναδεικνύαμε συνεχώς –με παρεμβάσεις μας- τις αρνητικές επιπτώσεις των
εξοντωτικών εισφορών σε ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Αυτό
που –επί 2,5 χρόνια- εισπράτταμε ήταν αλαζονεία, καθώς και τη μόνιμη άρνηση της
κυβέρνησης, που έθετε ως βασικό επιχείρημα το ενιαίο 20% των ασφαλιστικών
εισφορών ότι αποτελούσε ακρογωνιαίο λίθο του Νόμου “Κατρούγκαλου”.
Ήταν αυτονόητη,
λοιπόν, η δική μας στάση απέναντι στη μείωση των εισφορών, έστω και αν αυτή
είναι ανεπαρκής.
Σήμερα, παρά τη
μείωση των εισφορών –που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ- κατά 33,33% για κύρια
σύνταξη (από το 20% στο 13,3%), οι ευεργετικές ωφέλειες στους ασφαλισμένους θα
είναι σημαντικά μικρότερες, καθώς από την 1/1/2019 καταργείται η έκπτωση του
15% στο ασφαλιστέο εισόδημα. Την ίδια στιγμή, το ύψος του ασφαλιστέου
εισοδήματος (586x10x12=70,320 ευρώ) παραμένει ιδιαίτερα υψηλό και επώδυνο, καθώς
οι νέες ασφαλιστικές εισφορές που προκύπτουν -σε ετήσια βάση- μαζί με την
εισφορά υγείας φτάνουν στο ύψος των 14.260,89 ευρώ! Ένα ποσό, που συνεχίζει να
είναι ιδιαίτερα επαχθές, ενώ η σύνταξη που αντιστοιχεί σε αυτό δεν είναι
ανταποδοτική. Αποτέλεσμα είναι, να συνεχίζονται οι αδικίες και συνακόλουθα η
αντιαναπτυξιακή λογική του νόμου.
Επιπλέον, το
ύψος του μη μισθολογικού κόστους (tax wedge) φτάνει το 41%, γεγονός που
αποτελεί τροχοπέδη στη βελτίωση των μισθών των εργαζομένων, στον ρυθμό
αποκλιμάκωσης της ανεργίας και στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
Συνεπώς, αποτελεί αδήριτη ανάγκη η μείωσή του.
Ωστόσο, σας
θυμίζω ότι μείωση, κατά 6 μονάδες (5 από την κύρια και 1 από την επικουρική),
υλοποίησα ως υπουργός στην κυβέρνηση Σαμαρά. Η μείωση των εισφορών την περίοδο
2013-2014, σε συνδυασμό με τα αυστηρά κατασταλτικά μέτρα για την αδήλωτη
εργασία (πρόστιμό 10.500 ευρώ), έφεραν άμεσα και χειροπιαστά αποτελέσματα. Ήταν
οι βασικοί συντελεστές για την έναρξη της αποκλιμάκωσης της ανεργίας και της
καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας.
3. Ψηφίσατε τη μείωση των ασφαλιστικών
εισφορών, και θα ψηφισετε τη μη περικοπή των συντάξεων. Σας έχουν στριμώξει από
την κυβέρνηση, όπως καυχήθηκε σε συνέντευξη του ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας;
Αντίθετα, η
κυβέρνηση βρίσκεται εκτεθειμένη καθώς “ξηλώνει” νομοθετικές πρωτοβουλίες που
μόνη της ψήφισε και υπερασπίστηκε. Συγκεκριμένα, οι εξοντωτικές ασφαλιστικές
εισφορές του Ν.4387/2016 αναδείχθηκαν και καταψηφίστηκαν από τη Ν.Δ.. Όπως,
επίσης, και οι άδικες και αχρείαστες μειώσεις του Ν.4472/2017.
Σήμερα, η
κυβέρνηση δίνοντας ένα απίστευτο ρεσιτάλ υποκρισίας θριαμβολογεί για την
κατάργηση νόμων που μόνη της έφερε και μόνη της ψήφισε.
4. Οι συντάξεις χηρείας διαμορφώνεται στο
50% και όριο ηλικίας το 55ο για τον επιζώντα σύζυγο. Θα το αλλάξετε αυτό αν γίνεται κυβέρνηση;
Στις συντάξεις χηρείας, οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εξάντλησαν
την αναλγησία τους. Έχουμε επανειλημμένως διαβεβαιώσει ότι αυτή η ειδική και
ευαίσθητη κατηγορία των συντάξεων, θα αλλάξει και θα αντιμετωπιστεί με
ευαισθησία. Κάτι για το οποίο και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δεσμευτεί.
5. Τι καινούργιο εισαγάγει ο δικό σας νόμος
για τον κατώτατο μισθό, που τώρα υιοθετεί και εφαρμόζει η κυβέρνηση;
Ο Ν.4172/2013, που διαμορφώσαμε στο
υπουργείο εργασίας -επί κυβερνήσεως Σαμαρά- αποτελεί κορυφαία διαρθρωτική
αλλαγή και τολμηρή μεταρρύθμιση στην αγορά εργασίας. Πρόκειται για το νόμο που
προβλέπει τη διαδικασία διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού. Η καινοτομία του
συγκεκριμένου νόμου που δημιουργήσαμε και βρίσκεται σε ισχύ, έγκειται στο
γεγονός ότι –για πρώτη φορά- το πλαίσιο, το ύψος και τη δυνατότητα αύξησης του
κατώτατου μισθού γίνεται συνδυαστικά λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές
δυνατότητες της οικονομίας και την κοινωνική διαβούλευση.
Δηλαδή, την ανταγωνιστικότητα, την
παραγωγικότητα της εργασίας, το ύψος της απασχόλησης, της ανεργίας, το ρυθμό
ανάπτυξης κ.o.κ. ενώ την αξιολόγηση την κάνουν οι πιο μεγάλοι και αξιόπιστοι
οικονομικοί θεσμικοί φορείς της χώρας (Τράπεζα Ελλάδος, ΙΟΒΕ, ΚΕΠΕ κ.α.).
Ένας νόμος, που καταψήφισε και πολέμησε
λυσσαλέα ο ΣΥΡΙΖΑ και σήμερα τον υιοθετεί και τον εφαρμόζει απόλυτα!
6. Η μείωση των εισφορών σε επικουρικές
και εφάπαξ σύμφωνα με μελέτες σας τι
τελικά θα αποδώσει στους ασφαλισμένους;
Η μείωση των
εισφορών και ο προσδιορισμός τους στο χαμηλότερο επίπεδο (εφάπαξ 586x4%=23,44 και επικουρικό 586x7%=41,02 σε μηνιαία βάση), οδηγεί εμμέσως πλην σαφώς και στην εξαΰλωσή
τους. Ενδεικτικά, ελεύθερος επαγγελματίας μετά από 35 χρόνια εργασιακού βίου και
με προσδόκιμο ζωής τα 81 έτη, θα λάβει σε παρούσα αξία επικουρική σύνταξη 35
ευρώ το μήνα και εφάπαξ 3.500 ευρώ.
7. Είναι πλεον βιώσιμο το ασφαλιστικό
σύστημα; Τι πρέπει να γίνει;
Κανείς, δεν μπορεί να ισχυριστεί
ότι το ασφαλιστικό σύστημα είναι βιώσιμο, όταν το μεγαλύτερο τμήμα της
χρηματοδότησής του εξαρτάται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρωτίστως, όμως, το
ασφαλιστικό πρέπει να εκπληρώνει τους όρους βιωσιμότητας που έχουν συμφωνηθεί.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, η εθνική συμφωνία προβλέπει η συνταξιοδοτική δαπάνη
να παραμένει χαμηλότερη από το 16% του ΑΕΠ μέχρι το 2060. Είναι προφανές, ότι
το ΑΕΠ αποτελεί τον πιο σημαντικό και κρίσιμο δείκτη. Επιβάλλεται, λοιπόν, να γίνει
η οικονομία μας πιο ανταγωνιστική, ελκυστική στις επενδύσεις, να στηριχθεί η
επιχειρηματικότητα και να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις, με ένα και μόνο σκοπό.
Να μεγαλώσει ο πλούτος της χώρας -το ΑΕΠ- και να υπάρχει ανάπτυξη.
8. Υπάρχει πλεονασματικός προϋπολογισμός στο
ασφαλιστικό; Ποια είναι η ετήσια δαπάνη για το ασφαλιστικό;
Δυστυχώς, η
γνωστή προπαγάνδα του ΣΥΡΙΖΑ έχει μετατρέψει το υπουργείο Εργασίας σε υπουργείο
αλχημείας! Τα στοιχεία και οι Εκθέσεις χρησιμοποιούνται κατά το δοκούν. Στη
συγκεκριμένη περίπτωση, μια σειρά από μεθοδεύσεις οδηγούν σε αλλοιωμένα
αποτελέσματα. Ενδεικτικά, η μη πληρωμή των συντάξεων (κύριων και επικουρικών)
και των αναδρομικών τους, σε συνδυασμό με τις νέες μειωμένες συντάξεις –κατά
35% οι κύριες και 45% οι επικουρικές- μετά το Νόμο “Κατρούγκαλου”, το σπάσιμο
του κουμπαρά του ΑΚΑΓΕ και την απορρόφηση των αποθεματικών, οδηγούν στην
παραμόρφωση της πραγματικής εικόνας για το ασφαλιστικό.
Ενδεικτικά
αναφέρω, ότι η ετήσια δαπάνη για συντάξεις (κύριες, επικουρικές, μερίσματα) το
2018 –σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη βουλή (πίνακας
3.26, σελ. 91)- είναι 28,662 δις ευρώ. Από αυτά, τα 2,327 δις αποτελούν
αποδόσεις από το ΚΕΑΟ και περιουσίας και μόνο τα 13,477 δις ευρώ αποτελούν
έσοδα από εισφορές. Αυτό σημαίνει, ότι ο φορολογούμενος πολίτης καλείται να καταβάλλει
ετησίως για συντάξεις και παροχές το πόσο των 14,790 δις ευρώ, πλέον ΑΚΑΓΕ και
κοινωνικούς πόρους! Μάλλον, για πλεόνασμα θράσους και υποκρισίας πρόκειται.
9. Ποια είναι η πραγματικότητα στην αγορά
εργασίας σήμερα σύμφωνα με επίσημα στοιχεία;
Την πραγματική
εικόνα για την αγορά εργασίας στη χώρα μας, την περιέγραψε η Έκθεση –κόλαφος-
του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO), δίνοντας ένα
ηχηρό ράπισμα στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Σύμφωνα με την
Έκθεση, η Ελλάδα το 2017 είχε τη μεγαλύτερη μείωση μισθών πανευρωπαϊκά (-3,5%).
Την ίδια στιγμή, από ίδια έκθεση φαίνεται ότι οι μισθοί κυμαίνονται πλέον σε
επίπεδα χαμηλότερα του 2014, χρονιά κατά την οποία οι εργαζόμενοι είδαν τη
μεγαλύτερη αύξηση στις απολαβές τους καθ’ ολη τη διάρκεια της κρίσης καθώς
αυτές τότε αυξήθηκαν κατά 1,9%.
Συγκεκριμένα το
2014 επί διακυβέρνησης Σαμαρά, η αύξηση των μισθών ήταν το αποτέλεσμα μιας
σειράς σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας,
που σε συνδυασμό με την θετική πορεία της οικονομίας, έφερε απτά αποτελέσματα
στην καθημερινότητα και την τσέπη των εργαζομένων για πρώτη φορά στα χρόνια της
κρίσης. Κάτι το οποίο δυστυχώς ανετράπη στις αρχές του 2015 μετά την αλλαγή της
κυβέρνησης και τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου