Άρθρο του Θανάση Παπαμιχαήλ -
Επικοινωνιολόγου
Στα χαρακώματα
θα βρεθούν για άλλη μια φορά Κυβέρνηση και το σύνολο της Αντιπολίτευσης. Η
πρώτη να πανηγυρίζει μεγαλοφώνως ότι «κατατρόπωσε» τις απαιτήσεις των δανειστών
και δεν θα πάρει «ούτε ένα ευρώ νέα μέτρα», η δε Αντιπολίτευση να μιλά για
«πανωλεθρία» και κίνδυνο για νέο σκληρότερο μνημόνιο. Φυσικά ο λαός θα πληρώσει
το τίμημα, το μάρμαρο της νέας συμφωνίας. Όποια κι αν αποδειχτεί στο τέλος. Το
μόνο σίγουρο είναι ότι το GREXIT πήρε για άλλη μια φορά «παράταση»!
Μετά τη
διαφαινόμενη επώδυνη συμφωνία της Κυβέρνησης με τους δανειστές, και τους
πανηγυρισμούς της για το ούτε ένα ευρώ νέα μέτρα, η ψήφιση όλων των νόμων και
τροπολογιών που θα έρθουν στο Κοινοβούλιο είναι μια τυπική διαδικασία για τους
βουλευτές της συγκυβέρνησης. Ψηφίζουμε και
«κερδάμε» χρόνο παραμονής στην
εξουσία, σύντροφοι! Φυσικά δεν θα θεωρηθεί παράξενο αν η Κυβερνητική πλειοψηφία
βγει και ενισχυμένη! Και ο νοών νοείτω.
Για πρώτη φορά
στην εποχή των μνημονίων χαρακτηρίζονται ως μεταρρυθμίσεις η μείωση των
συντάξεων, η μείωση του αφορολόγητου και η έγκριση για ομαδικές απολύσεις. Όσο
για τις φοροαπαλλαγές «ζωή να ΄χουμε να τις δούμε» μετά από δύο χρόνια.
Πρακτικά δώσαμε πολλά, θεωρητικά πήραμε υποσχέσεις. Θα ψηφίσουν σήμερα τα μέτρα
τα οποία αύριο θα καταγγείλουν αν γίνουν αντιπολίτευση.
Η Κυβέρνηση θα
πρέπει να σταματήσει πλέον να ενδίδει στα καθημερινά αριστερά ορμέμφυτα της, με
τις γνωστές σκόπιμες καθυστερήσεις των πραγματικών μεταρρυθμίσεων, τις
αψυχολόγητες παλινωδίες και υποσχέσεις που αθετεί συστηματικά.
Στην
επικοινωνιακή διαχείριση της νέας συμφωνίας έχει αποδειχτεί ότι θα δοθεί και
πάλι το βάρος από τα κόμματα εξουσίας. Είναι το νέο μετερίζι πολιτικής
αναμέτρησης. Στρατηγικά θα κερδίσει το πολιτικό αφήγημα που θα «χτιστεί»
ανθρωποκεντρικά. Στις απαιτητικές εποχές που θα έρθουν είναι περισσότερο από
ποτέ αναγκαίο. Τα περισσότερα κόμματα σκέφτονται επικοινωνιακά με όρους δικής
τους ωφέλειας. Από «μέσα προς τα έξω» ενώ οι πιο πετυχημένες πολιτικές
επικοινωνίας είναι όσες σκέφτονται αντίθετα. «Από έξω προς τα μέσα». Δηλαδή,
εστιάζεται και κατανοείται πρώτα ο πολίτης και οι ανάγκες του και μετά
διαμορφώνεται ο τρόπος προσέγγισης του, η πολιτική επικοινωνία.
Η Αξιωματική
Αντιπολίτευση, είχε επενδύσει επικοινωνιακά στη στρατηγική των πρόωρων εκλογών
«από μέσα προς τα έξω» που φαίνεται ότι
αυτό – ακυρώνεται από τα νέα δεδομένα. Περιμένουμε να δούμε το νέο πολιτικό
αφήγημα, το γνωστό από την οικονομία Plan B.
Αντίθετα, το κυβερνών στρατόπεδο προσεγγίζει επικοινωνιακά πιο αποτελεσματικά
το δικό της κοινό. Πάντα «από έξω προς τα μέσα». Είναι ο δρόμος που ακολουθεί πάντα η
επικοινωνία της αριστεράς.
Η αρθρογραφία
μου, όπως θα έχετε αντιληφθεί όσοι με διαβάζετε, είναι πρόδηλα φιλική στην
Ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, θεωρώντας την μονόδρομο και στόχο εθνικής
επιβίωσης. Είναι κάθετα αντίθετη στους θιασώτες της καφενειακής πολιτικής, στον
υπέρμετρο δανεισμό για μη παραγωγικές επενδύσεις, πελατειακές σχέσεις για
ψηφοθηρία και συνεχή καθυστέρηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων.
Με το άναμμα του
«πράσινου», σε ένα δύσκολα συμβιβαστικό πλαίσιο της συμφωνίας και της
στοιχειώδους συνεννόησης για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και τον
τερματισμό του ψυχοδράματος του εκτροχιασμού της οικονομίας με την αναζωπύρωση
της πιθανότητας GREXIT,
οι χειμαζόμενοι πολίτες θέλουν να πιστεύουν ότι στο τέλος της ημέρας θα βρεθεί
μια λύση για την απαλλαγή από τα μνημόνια μετά από τόσα χρόνια.
Για άλλη μια
φορά ευχόμαστε το σύνολο του πολιτικού μας συστήματος, να αρθεί στο ύψος των
περιστάσεων, να συμφωνήσει σε ένα κοινό πλαίσιο σωτηρίας της χώρας και στη
συνέχεια να δώσει τη μάχη της κάλπης, με τα κοινόχρηστα κλισέ- αφηγήματά τους
περί σκληρής διαπραγμάτευσης και διαφορετικού μίγματος πολιτικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου