slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

Κατοχύρωση θαλασσίων συνόρων των χωρών-μελών της Ε.Ε. ως ευρωπαϊκά σύνορα

Νίκος Συρμαλένιος
«Το θέμα της ασφάλειας στη θάλασσα είναι κρίσιμο, καθώς μέσω της θάλασσας κινείται το νόμιμο και παράνομο εμπόριο, αλλά και τα μεγάλα ρεύματα των προσφύγων και μεταναστών, με αποτέλεσμα να θρηνούμε εκατοντάδες χαμένες ψυχές, παρά την καθημερινή μάχη που δίνει το λιμενικό και οι άλλες υπηρεσίες για να σώσουν ανθρώπινες ζωές που κινδυνεύουν», τόνισε στην ομιλία του στην χθεσινή εκδήλωση του Ομίλου Νέων Πολιτικών Επιστημόνων, με θέμα ««Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Ασφάλεια στην Θάλασσα: Η Ελληνική Οπτική», ο βουλευτής Κυκλάδων και Υπεύθυνος ΕΠΕΚΕ Ναυτιλίας Νίκος Συρμαλένιος.
Ο Ν. Συρμαλένιος ανέφερε επίσης: «Είναι υπέρ-επείγον η Ευρώπη να αποκτήσει επιτέλους κοινή μεταναστευτική πολιτική ενιαίας αντιμετώπισης και κατανομής των βαρών αναλογικά ανάμεσα σε όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. και όχι μόνο στις χώρες που είναι πύλες εισόδου. Η κοινή αυτή πολιτική δεν πρέπει να περιοριστεί στην αναθεώρηση των συμφωνιών του Δουβλίνου ΙΙΙ, αλλά να τείνει να κατοχυρώσει ότι τα θαλάσσια σύνορα των χωρών-μελών της, άρα και της Ελλάδας, είναι ευρωπαϊκά σύνορα».

«Στο θέμα της ασφάλειας υπάρχουν όμως και άλλες παράμετροι: Η ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας, είτε πρόκειται για εσωτερικούς πλόες (κατά κανόνα ακτοπλοΐα), είτε επίσης για τους πλόες των τουριστικών πλοίων, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως ο σωστός έλεγχος, η αξιόπιστη επιθεώρηση, ο έλεγχος του διαύλου των πλόων με χάρτες πλόων κ.ά.»

Ο Ν. Συρμαλένιος έκανε αναφορά και στο πρόσφατο ναυάγιο του NormanAtlantic, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Στο ναυάγιο του Norman Atlantic ακόμα και σήμερα δεν γνωρίζουμε τον πραγματικό αριθμό των νεκρών και δεν έχουν καταλογιστεί ευθύνες. Στην περίπτωση αυτή, πώς αξιολογείται η συνεργασία δύο χωρών-μελών της Ε.Ε., της Ελλάδας και της Ιταλίας, και πώς μπορεί στην περίπτωση αυτή να λειτουργήσει η έννοια της «Μικροπεριφέρειας», εν προκειμένω η Μικροπεριφέρεια Αδριατικής-Ιονίου Πελάγους;»

«Επίσης ένα εξωγενές φαινόμενο ενάντια στην ασφάλεια στη θάλασσα είναι το φαινόμενο της πειρατείας, που ανθεί στη Σομαλία, ενώ πρόσφατα είχαμε και κάποιο κρούσμα και στη Νιγηρία. Εκεί υπάρχουν κάποιες προτάσεις, με προεξάρχουσα αυτή της δύναμης ναυτικής ασφάλειας.»

Ο Ν. Συρμαλένιος ανέφερε επίσης ότι στο θέμα της ασφάλειας σημαντικό ρόλο παίζει και η ναυτεργασία, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό να υπάρχει ποιοτική εργασία από ναυτικούς με αξιοπρεπείς αμοιβές, επαγγελματική κατάρτιση και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας.

Στην ομιλία του, έθεσε μια σειρά από ζητήματα, όπως: Αντιμετώπιση της ρύπανσης των θαλασσών, κυρίως από πετρέλαιο αλλά και από ανεξέλεγκτη απόθεση των αποβλήτων. Επίσης, αντιμετώπιση θεμάτων ναυαγίων, με κύριο το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, το οποίο, σε αντίθεση με την Ιταλία που έσπευσε να ανασύρει το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia από τα ύδατά της, βρίσκεται ακόμα στον βυθό της Καλντέρας στη Σαντορίνη, σε έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς. Επίσης, η αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου ανθρώπων, όπλων και ναρκωτικών, για τα οποία δεν αρκούν οι κατασταλτικές πολιτικές. Αντιθέτως, απαιτείται πρόληψη και κυρίως χτύπημα στα ισχυρά διαπλεκόμενα συμφέροντα, με πολιτικές που απαιτούν πολιτική βούληση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κάτι που μέχρι σήμερα δεν βλέπουμε να υπάρχει. Ανέφερε ότι πολλά από τα παραπάνω ζητήματα εξαρτώνται από το αξιόμαχο του Λιμενικού Σώματος-Ακτοφυλακής, ως φορέα διαχείρισης, ελέγχου και διάσωσης, κάτι που απαιτεί άρτια κατάρτιση, επιχειρησιακή ικανότητα και καλά οργανωμένα εξοπλιστικά μέσα.

Τέλος ανέφερε: «Όλα τα παραπάνω απαιτούν την ανάγκη συνεργασίας και χάραξης κοινών πολιτικών, καταρχήν σε ευρωπαϊκό, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως και ενίσχυση όλων των συναρμόδιων υπηρεσιών και οργανισμών, ανάμεσα δε σε αυτούς και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφαλείας (EMSA), που ιδρύθηκε το 2003».

Δεν υπάρχουν σχόλια: