slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

Γ. Βρούτσης: Ζήτημα ημερών η έκδοση και η απονομή της σύνταξης

Συνέντευξη του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κ. Γιάννη Βρούτση στη δημοσιογράφο Χριστίνα Κοραή για την εφημερίδα Real News
- Αυτό που δικαιολογεί μια ενδεχόμενη επαναξιολόγηση της ρύθμισης που ισχύει, είναι οι συσσωρευμένες συνέπειες της πρωτοφανούς κρίσης και ύφεσης των προηγούμενων ετών, καθώς και η έγνοιά μας για όσους έχουν πραγματικά πληγεί από αυτές και προσπαθούν εντούτοις να είναι συνεπείς και να επιχειρούν.
- Με το νέο ασφαλιστικό χάρτη που διαμορφώνουμε, οι χρονικές ταλαιπωρίες για την απονομή σύνταξης θα ανήκουν στο παρελθόν. Το Ενιαίο Κέντρο Απονομής Συντάξεων με την υποστήριξη του «ΑΤΛΑΣ» λύνει για πάντα το πρόβλημα.
- Ξαναχτίσαμε πάνω σε ισχυρά και σύγχρονα θεμέλια την επικουρική ασφάλιση και τις παροχές πρόνοιας (εφάπαξ) στη χώρα μας.
- Είμαστε έτοιμοι να εξετάσουμε την περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά μία (1) επιπλέον μονάδα, εφόσον διατηρηθεί η ταμειακή ισορροπία των ασφαλιστικών ταμείων μετά την πρόσφατη περικοπή των 5 μονάδων-Κρίσιμο μέγεθος η συμμόρφωση και η υπευθυνότητα του επιχειρηματικού κόσμου.
- Με νομοθετική ρύθμιση που προωθούμε, 1 εκατ. άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ δεν θα ξαναμπούν σε ουρές και ταλαιπωρία για να ανανεώσουν την κάρτα ανεργίας τους. Η ανανέωση θα γίνεται ηλεκτρονικά από τον υπολογιστή τους.
- Οι φόροι υπέρ τρίτων αποτελούσαν «κουτοπόνηρες πρακτικές» λίγων σε βάρος των πολλών. Με την κατάργηση τους κανένας δεν θα πληρώσει ξανά την ασφάλιση κάποιου «τρίτου». Τα 176 εκατ. ευρώ θα επιστρέψουν στους πολίτες.
- Μέσα σε 2 χρόνια μειώσαμε 40% τις δαπάνες ενοικίων του υπουργείου και των φορέων του. Από 25 εκατ. ευρώ σε 15 εκατ. ευρώ ετησίως. Και συνεχίζουμε.

1. Μετά την αποτυχία που είχε η παρούσα ρύθμιση των δόσεων των ληξιπρόθεσμων οφειλών, σε τι αλλαγές θα προχωρήσετε κύριε υπουργέ;
Ας πούμε επιτέλους τα πράγματα με το όνομά τους. Μέχρι σήμερα υπήρξαν περισσότερες από 100 ρυθμίσεις για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό το νούμερο επιβεβαιώνει και την αναποτελεσματικότητα αυτής της πρακτικής.
Εκείνο που πραγματικά συνέβαινε ήταν ότι με την ανακοίνωση μιας ρύθμισης, γεννιόνταν αυτομάτως η προσδοκία της επόμενης που ακύρωνε την προηγούμενη.
Αυτές οι συνεχείς αλλαγές μας στοίχισαν και σήμερα το πληρώνουμε. Ήταν μια σημαντική στρέβλωση της οικονομίας και της αγοράς. Μια αυτοτροφοδοτούμενη και ατελέσφορη διαδικασία που επιβράβευε την ασυνέπεια και έστελνε τελικά το λογαριασμό στις υγιείς και συνεπείς επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και την κοινωνία, τους οποίους και υπονόμευε. Και όλα αυτά σε καιρούς ευημερίας.
Σε ένα τέτοιο φαύλο κύκλο, λοιπόν, πρέπει να μπει ένα τέλος. Με αυτήν ακριβώς τη λογική θεσπίστηκε η πρόσφατη ρύθμιση για τη «νέα αρχή».
Το μόνο που δικαιολογεί μια ενδεχόμενη επαναξιολόγηση της ρύθμισης που ισχύει, είναι οι συσσωρευμένες συνέπειες της πρωτοφανούς κρίσης και ύφεσης των προηγούμενων ετών, καθώς και η έγνοιά μας για όσους έχουν πραγματικά πληγεί από αυτές και προσπαθούν εντούτοις να είναι συνεπείς και να επιχειρούν. Αλλά πάντα με γνώμονα την εύθραυστη ταμειακή ισορροπία της είσπραξης εισφορών και καταβολής συντάξεων

2. Έρχονται και νέες περικοπές στις επικουρικές συντάξεις μέχρι το τέλος του χρόνου; Με το νέο μαθηματικό τύπο, μπορείτε να εγγυηθείτε ότι τα εφάπαξ δεν θα «κοπούν» κι άλλο; Η εξόφληση των εφάπαξ σε τι βάθος χρόνου εκτείνεται;
Καταρχήν, πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι με τις παρεμβάσεις μας εξυγιάναμε τα συστήματα της επικουρικής ασφάλισης και των παροχών πρόνοιας (εφάπαξ). Σταματήσαμε μια σχεδόν προδιαγεγραμμένη πορεία κατάρρευσης τους, αφού σε πολλές περιπτώσεις οι παροχές ήταν πολύ υψηλότερες από τις εισφορές που είχαν πραγματικά καταβληθεί, παρότι η λογική λειτουργίας με την οποία δημιουργήθηκαν αρχικά αυτοί οι φορείς ήταν καθαρά ανταποδοτική.
Μεταξύ άλλων, λοιπόν, δημιουργήσαμε ενιαίο και αντικειμενικό μαθηματικό τύπο που εξασφαλίζει την ισότιμη απονομή των παροχών, στη βάση των εισφορών που έχουν καταβληθεί, ενώ με την εισαγωγή του συντελεστή βιωσιμότητας διασφαλίσαμε τη μακροπρόθεσμη αναλογιστική τους ισορροπία.
Με τις αλλαγές αυτές πετύχαμε, ταυτόχρονα, δύο μεγάλους στόχους: πρώτον ότι ποτέ πια στο μέλλον τα συστήματα αυτά δεν θα παρουσιάσουν ελλείμματα και προβλήματα χρηματοδότησης. Δεύτερον, και σημαντικότερο, διασφαλίσαμε ότι οι σημερινές γενιές των νέων εργαζομένων θα έχουν και αυτοί τη δυνατότητα να λάβουν επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ. Και όλα αυτά, επιλέγοντας την πιο ήπια δυνατή μέθοδο προσαρμογής, π.χ. απλώνοντας τις απλήρωτες υποχρεώσεις του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων σε βάθος 15ετίας.

3. Η «τρύπα» των Ασφαλιστικών Ταμείων έχει υπολογιστεί με ακρίβεια; Πως θα καλυφθεί;
Η δημόσια συζήτηση περί «τρύπας» στα ασφαλιστικά ταμεία, αν και προκαλεί εύλογο δημοσιογραφικό ενδιαφέρον, δεν έχει ωστόσο κανένα νόημα στο πλαίσιο ενός δημόσιου, καθολικού και τριμερούς χρηματοδότησης ασφαλιστικού συστήματος. Και αυτό γιατί ο Κρατικός Προϋπολογισμός εγγυάται την ομαλή καταβολή των συντάξεων, καλύπτοντας π.χ. για το 2013 το 55,6% της συνολικής συνταξιοδοτικής δαπάνης.
Φέτος, μάλιστα, είμαστε απολύτως εντός των στόχων, αφού στο πρώτο εξάμηνο και για προϋπολογισθείσα καταβολή 50,0% της συνολικής κρατικής επιχορήγησης για το 2014, έχει απορροφηθεί το 49,6%. Σε κάθε περίπτωση, κρίσιμη είναι η σημασία της ταμειακής ισορροπίας του ασφαλιστικού συστήματος, η οποία αποκαταστάθηκε με τις διαρθρωτικές μας παρεμβάσεις που επέφεραν μεγάλες εξοικονομήσεις πόρων και ενίσχυσαν την εισπρακτική ικανότητα των ταμείων.

4. Το ΔΝΤ προτείνει συνολική αναθεώρηση του ασφαλιστικού. Εσείς προς ποια κατεύθυνση την βλέπετε;
Η δική μας κατεύθυνση για την αναθεώρηση του ασφαλιστικού είναι σαφής. Στο πλαίσιο του δημόσιου, καθολικού και αναδιανεμητικού χαρακτήρα του συστήματος στη χώρα μας, ενισχύουμε την οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητά του, με έναν οργανωμένο και αποφασιστικό τρόπο. Απομακρύνοντας όλες τις εστίες παραλογισμού, τις αδικίες και στρεβλώσεις που το κατέστησαν ένα μωσαϊκό ειδικών καθεστώτων και εξαιρέσεων. Κλείνοντας κάθε τρύπα και «διαρροή» πόρων, ενισχύοντας την εισπρακτική ικανότητα των ταμείων, διευκολύνοντας την καθημερινότητα των ασφαλισμένων και συνταξιούχων.

5. Τον Σεπτέμβριο ξεκινάει η ενοποίηση των ταμείων; Ποια θα είναι τα πρώτα που θα ενοποιήσετε;
Η ολοκλήρωση της διοικητικής ενοποίησης των ταμείων αποτελεί τη σημαντικότερη διαρθρωτική μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό σύστημα, μετά την πλήρη ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού ιστορικού όλων των πολιτών μέσω του συστήματος «ΑΤΛΑΣ». Θα προχωρήσουμε στη βάση των εμπεριστατωμένων προτάσεων της μελέτης του ΚΕΠΕ, η οποία θα παραδοθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου, νομοθετώντας μέχρι το τέλος της χρονιάς το νέο «ασφαλιστικό χάρτη» της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτού του νέου, ενοποιημένου ασφαλιστικού τοπίου οι ασφαλισμένοι θα απευθύνονται για την έκδοση σύνταξης σε «υπηρεσία μίας στάσης», στο Ενιαίο Κέντρο Απονομής Συντάξεων και μάλιστα με μια απλή ηλεκτρονική αίτηση.

6. Οι μειώσεις φόρων υπέρ τρίτων απειλούν τα Ταμεία;
Οι φόροι «υπέρ τρίτων» αποτελούσαν οικονομικές επιβαρύνσεις (φόροι, δασμοί και τέλη) που επιβάλλονταν στις συναλλαγές όλων των πολιτών προκειμένου να χρηματοδοτηθεί προνομιακά η ασφάλιση συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων. Ήταν μια πολιτική για τους λίγους σε βάρος των πολλών, η οποία με μια κουτοπόνηρη λογική δεν δίστασε να ονομάσει αυτούς τους φόρους ως «κοινωνικούς πόρους». Εσείς για ποιο λόγο να δεχτείτε, εκτός από την ασφάλισή σας, να πληρώνετε και την ασφάλιση κάποιου «τρίτου»;
Καταργήσαμε, λοιπόν, 25 διαφορετικούς «κοινωνικούς πόρους» που αποτελούσαν στην πράξη καταχρηστικούς φόρους 176 εκ ευρώ.
Η κατάργηση αυτών των «φόρων υπέρ τρίτων», οι περισσότεροι των οποίων επιβλήθηκαν το 1928, το 1939 και την περίοδο της κατοχής, δεν απειλούν σε καμία περίπτωση τα ασφαλιστικά ταμεία. Τα έσοδά τους γυρνούν ουσιαστικά στην αγορά προς όφελος των πολιτών, μέσω της μείωσης τιμών σε μια σειρά προϊόντων και υπηρεσιών.

7. Ο εφιάλτης να περιμένουν δύο και τρία χρόνια συνταξιούχοι να πάρουν τις συντάξεις τους θα έχει ημερομηνία λήξης;
Συγκεντρώσαμε όλες μας τις δυνάμεις για να απαλλαγούμε από στρεβλώσεις και παθογένειες δεκαετιών και ήδη έχουμε καταφέρει πολλά.
Τώρα, αντιμετωπίζουμε το ζήτημα της καθυστέρησης στην απονομή των συντάξεων. Σε λίγο καιρό και αυτό θα αποτελεί μόνο μια κακή ανάμνηση.
Για αυτό φτιάξαμε το σύστημα «ΑΤΛΑΣ» με το ψηφιακό ασφαλιστικό βιογραφικό. Για αυτό επεξεργαζόμαστε, όπως προανέφερα, τη δημιουργία του Ενιαίου Κέντρου Απονομής Συντάξεων για όλους τους συνταξιούχους. Και στο οποίο οι αιτήσεις θα γίνονται πλέον ηλεκτρονικά και χωρίς ταλαιπωρία, διευκολύνοντας έτσι τη ζωή όλων των Ελλήνων. Ενώ, η έκδοση και απονομή της σύνταξης θα είναι πλέον ζήτημα ημερών, ακόμη και στις πιο σύνθετες περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης.

8. Οι μειώσεις των εισφορών άνοιξαν μία «τρύπα» 800 εκατ. ευρώ. Πως θα καλυφθεί χωρίς να πληγούν τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα;
Η Ελλάδα είχε ένα από τα υψηλότερα επίπεδα μη μισθολογικού κόστους εργασίας σε όλη την Ευρώπη. Και αυτό το γεγονός λειτουργούσε ανασταλτικά στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενώ «έσπρωχνε» την απασχόληση στην αφανή, στη «μαύρη» οικονομία.
Για αυτό το λόγο η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες ήταν μια απαραίτητη, μια θεμελιώδης μεταρρύθμιση. Μια μεταρρύθμιση που θα έχει, εν τέλει, και με δυναμικό τρόπο θετικές δημοσιονομικές επιπτώσεις. Πρώτον, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, θα τονώσει τις προσλήψεις και τη συνολική απασχόληση, άρα και τα δημόσια έσοδα. Δεύτερον, είναι λογικό -και αυτό απαιτεί η ελληνική κοινωνία από τις επιχειρήσεις- ότι η μείωση των εισφορών θα βελτιώσει δραστικά τη συμμόρφωση των εργοδοτών απέναντι στις υποχρεώσεις που έχουν στους εργαζόμενους και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Αν επιβεβαιωθεί μάλιστα η ταμειακή ισορροπία που μόλις περιέγραψα, στο τέλος του χρόνου είμαστε έτοιμοι να εξετάσουμε ακόμη και την περαιτέρω μείωση των εισφορών κατά μία (1) επιπλέον ποσοστιαία μονάδα. Κάτι τέτοιο είναι, ουσιαστικά, στο χέρι όλων μας. Εξαρτάται, όμως, κυρίως από την υπευθυνότητα με την οποία θα συμπεριφερθούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις. Όλο αυτό το εγχείρημα αποτελεί τμήμα της αναπτυξιακής πολιτικής που ξεκίνησε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς και συνεχίζεται και σήμερα.

9. Είχατε εξαγγείλει αξιοποίηση της περιουσίας των Ταμείων. Κανένα ακίνητο δεν αξιοποιήθηκε μέχρι τώρα. Γιατί;
Το αντίθετο συμβαίνει. Με τη βοήθεια της ενιαίας βάσης Ακίνητης Περιουσίας «ΕΣΤΙΑ» δρομολογήσαμε ένα ευρύ πρόγραμμα αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του υπουργείου Εργασίας και των ασφαλιστικών ταμείων, στο οποίο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, μετεγκαταστάσεις κτιρίων, συστεγάσεις υπηρεσιών κ.λπ. Παράδειγμα, μετά από 60 ολόκληρα χρόνια οι υπηρεσίες του υπουργείου εγκατέλειψαν το ιστορικό κτίριο της οδού Πειραιώς και εγκαταστάθηκαν στη Σταδίου μαζί με τη Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ενώ η ΗΔΙΚΑ αφήνει τα κτίρια που νοίκιαζε από ιδιώτες στη Λ. Συγγρού και αξιοποιεί ένα υπέροχο -αλλά για πολλά χρόνια αναξιοποίητο- νεοκλασσικό κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων στο κέντρο της Αθήνας.
Μένουν πολλά ακόμη να γίνουν, ωστόσο σκεφτείτε ότι ήδη εξοικονομήσαμε 10 εκ ευρώ, μόλις μέσα σε ένα χρόνο, μειώνοντας την ετήσια δαπάνη του υπουργείου σε ενοίκια από τα 25 στα 15 εκ ευρώ.
Στο πλαίσιο, μάλιστα, του νέου «ασφαλιστικού χάρτη» της χώρας θα υπάρχουν τεκμηριωμένες προτάσεις για μια ακόμη πιο οργανωμένη και αποτελεσματική πολιτική συστεγάσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των φορέων του υπουργείου Εργασίας.

10. Μιλάτε συχνά για την απλοποίηση των διαδικασιών και την καλύτερη εξυπηρέτηση εργαζομένων και ασφαλισμένων. Τι άλλο σχεδιάζετε προς αυτή την κατεύθυνση;
Αξιοποιούμε τα νέα πληροφοριακά συστήματα που έχουμε αναπτύξει στο υπουργείο Εργασίας, όχι μόνο για τον πιο εύστοχο και αποτελεσματικό σχεδιασμό των πολιτικών μας, αλλά και για τη δραστική βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών.
Ήδη:
* 2,8 εκατ. συνταξιούχοι όλων των ασφαλιστικών ταμείων, για πρώτη φορά φέτος ούτε περίμεναν στις ουρές των ασφαλιστικών ταμείων ούτε έλαβαν βεβαιώσεις συντάξεων, αλλά είδαν προσυμπληρωμένες και έτοιμες τις ηλεκτρονικές φορολογικές τους δηλώσεις.
* 196.695 επιχειρήσεις της χώρας, δηλώνουν πλέον όλες τις μεταβολές του προσωπικού τους με ένα κλικ στον προσωπικό τους υπολογιστή και το σύστημα «Εργάνη», χωρίς να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία εργοδοτών στις υπηρεσίες του ΣΕΠΕ και του ΟΑΕΔ.
* Για τα 10 εκατ. ελλήνων και τα έμμεσα ασφαλισμένα μέλη τους έχει καταργηθεί πλέον η θεώρηση των βιβλιαρίων υγείας τους.
Με δυο λόγια, καταργούμε παντού ουρές και ταλαιπωρία!
Και αυτό που θα γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα, είναι εξίσου πολύ σημαντικό.
Φέρνουμε αυτές τις ημέρες νομοθετική ρύθμιση με την οποία τελειώνουν για πάντα οι ουρές και η ταλαιπωρία και στις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ. Από εδώ και εμπρός, οι περίπου 1 εκατ. άνεργοι που είναι καταχωρημένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ θα μπορούν από το σπίτι τους και από τον προσωπικό τους υπολογιστή να ανανεώνουν την κάρτα ανεργίας τους ή και να υποβάλλουν αίτηση για επίδομα ανεργίας.
Πρόκειται για μια ριζική απλοποίηση των διαδικασιών που βελτιώνει δραστικά την εξυπηρέτηση των ανέργων και η οποία έγινε τεχνικά εφικτή χάρις στη δυνατότητα πολλαπλών διασταυρώσεων των στοιχείων τόσο με το πληροφοριακό σύστημα του ΟΑΕΔ, όσο κυρίως με το πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη», μέσω του οποίου εξασφαλίζεται η αποτροπή καταχρηστικών πρακτικών και, συνεπώς, η προαγωγή του δημόσιου συμφέροντος.
Σημαντικότερο, ωστόσο, είναι ότι περίπου 800 εργασιακοί σύμβουλοι του ΟΑΕΔ «απελευθερώνονται» από γραφειοκρατικές εργασίες ρουτίνας και αφοσιώνονται σε πιο παραγωγικές παρεμβάσεις. Την ουσιαστική, δηλαδή, υποστήριξη του ανέργου, με συμβουλευτικές υπηρεσίες, με την κατάρτιση Ατομικών Σχεδίων επανένταξης στην εργασία, με επιπλέον προσφορά ευκαιριών απασχόλησης και κατάρτισης. Με διαφορετικά λόγια, θα κάνουν αυτό που είναι ο πραγματικός τους ρόλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: