Στην τοποθέτηση του στην Ημερίδα για τη Νησιωτικότητα που διοργάνωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στο Ευγενίδιο Ίδρυμα , παρουσία και της Επιτρόπου Αλιείας και Θαλασσίων Υποθέσεων Μαρίας Δαμανάκη , ο Νίκος Συρμαλένιος , μεταξύ άλλων είπε :
"..... Η υπόθεση της Νησιωτικότητας απαιτεί μια συζήτηση με πολύ μεγάλη συμμετοχή πολιτικών και κοινωνικών φορέων , για να υπάρξει κοινή στρατηγική διεκδίκησης τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο . Θα πρέπει εξάλλου να διεκδικηθούν πρόσθετα ευρωπαϊκά κονδύλια , αφού τα νησιά μας χαρακτηρίζονται από διαφορετικό επίπεδο ανάπτυξης και δεν είναι δυνατόν στο όνομα πέντε νησιών π . χ . στο Νότιο Αιγαίο , τα οποία και αυτά έχουν δικές τους εσωτερικές ανισότητες , να θεωρούνται όλα ανεπτυγμένα και να αποκλείονται από κονδύλια υποδομών .
Στα νησιά μας , πριν από το 2010 , διεκδικούσαμε βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη και πολιτικές νησιωτικότητας , που τώρα δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν , αν δεν ξεπεραστούν οι επιπτώσεις των μνημονιακών πολιτικών . Οι κυριότερες επιπτώσεις είναι :
Η μείωση των επιδοτήσεων στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες , με αποτέλεσμα πολλά μικρά νησιά να μένουν για πολλές μέρες δίχως πλοία , η κατάργηση των φοροαπαλλαγών στα μικρά νησιά , η κατάργηση πολλών υπηρεσιών , όπως ΔΟΥ , ΙΚΑ , Επιθεωρήσεις Εργασίας , Τελωνεία , Ειρηνοδικεία , ακόμα και γραφεία του ΕΟΤ , με αποτέλεσμα πολλοί κάτοικοι των νησιών να υποβάλλονται σε μεγάλη ταλαιπωρία και έξοδα για να λύσουν το πρόβλημα τους , μέσω Αθήνας , ή μέσω Σύρου , η δραματική υποβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας . Σήμερα που μιλάμε , τέσσερα νησιά ( Ανάφη , Σίκινος , Φολέγανδρος , Κίμωλο ) δεν έχουν κανένα γιατρό και αν έχουν , καλύπτονται περιοδικά από μετακινήσεις προσωρινές από άλλα νησιά και αυτό για δεκαπέντε μέρες ...
ΟΙ βασικές Προτάσεις Μας ΓΙΑ ΤΗ νησιωτικότητα ΕΙΝΑΙ :
α ) Η συνέχιση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που πρέπει στο Αιγαίο να διατηρηθούν ως κόρη οφθαλμού
β ) Η επαναφορά των φοροαπαλλαγών για τους κατοίκους και τους μικρούς επιχειρηματίες των μικρών νησιών
γ ) Η θεσμική κατοχύρωση ενός ελάχιστου δημόσιου συγκοινωνιακού δικτύου με ισχυρή ακτοπλοϊα
δ ) Η δημιουργία ενός δημόσιου - κοινωνικού φορέα ακτοπλοϊας , κατά τα πρότυπα των σκανδιναβικών χωρών , που θα αναλάβει κατά κύριο λόγο τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος ( άγονες γραμμές ). Ο δημόσιος αυτός φορέας , δεν θα καταργήσει τις ιδιωτικές εταιρείες , αλλά θα σχεδιάσει και θα εκτελεί , είτε με δικά του πλοία , είτε με εκμίσθωση τις αναγκαίες δρομολογιακές γραμμές . Επίσης στο βαθμό που υπάρχει Κοινοπραξία με συμμετοχή του δημοσίου , αυτή θα μπορεί να χρηματοδοτείται και από ευρωπαϊκά κονδύλια , ακόμα και για την κατασκευή ή επισκευή πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία π . χ . Νεώριο .
ε ) Η στήριξη της πρωτοβάθμιας υγείας , με κίνητρα για στελέχωση του δημόσιων υπηρεσιών υγείας , με δημιουργία περιφερειακών ΕΚΑΒ , με εφαρμογή της τηλεϊατρικής , που θα μας γλυτώσει από περιττά έξοδα μετακίνησης , που σήμερα κοστίζουν δυσβάστακτα ποσά .
στ ) Ποιοτικός Τουρισμός με αξιοποίηση όλων των εναλλακτικών μορφών , ανάλογα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του κάθε νησιού , με στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου .
ζ ) Στήριξη της αγροτικής παραγωγής , με μείωση του κόστους παραγωγής για διακίνηση των ντόπιων προϊόντων , έτσι ώστε αυτά να αποτελέσουν το μέσο για τη σύνδεση τουρισμού με τη ντόπια παραγωγή .
η ) Αξιοποίηση των ΑΠΕ , με σεβασμό στο τοπίο και στο φυσικό περιβάλλον . αποκλείοντας την εγκατάσταση των βιομηχανικών ΑΠΕ , που εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο ιδιωτικά συμφέροντα .
θ ) Χωροταξικό σχεδιασμό ανά νησί , για να προσδιοριστεί ακριβώς το πλαίσιο των χρήσεων γης , που θα ξεκαθαρίσει ποιός κάνει τι και πού .
ι ) Περιβαλλοντικές υποδομές στο θέμα των απορριμμάτων , λυμάτων και των αποβλήτων , έτσι ώστε αυτές να ολοκληρωθούν και να σταματήσουν επιτέλους να υπάρχουν εικόνες όπως αυτές της ανάφλεξης του σκουπιδότοπου στη Μύκονο
Για όλους αυτούς τους στόχους , απαιτείται διαβούλευση και εμπλοκή όλων των συναρμόδιων φορέων και των νησιωτικών κοινωνιών , έτσι ώστε να χαραχθούν παντού πολιτικές νησιωτικότητας .
Ο ΣΥΡΙΖΑ εφόσον γίνει κυβέρνηση , θα επιδιώξει ένα τέτοιο διάλογο , για να γίνουν πράξη , οι συγκεκριμένες πολιτικές ...."
04/04/2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου