Το Μονομελές Πρωτοδικείο Νάξου έκανε δεκτά εν μέρει τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε ο Δήμος μας και διέταξε την απομάκρυνση του συρματοπλέγματος που τοποθετήθηκε περιμετρικά του Ναού του Απόλλωνα στα Παλάτια.
Το ιστορικό
Το Μονομελές Πρωτοδικείο Νάξου έκανε δεκτά εν μέρει τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε ο Δήμος μας και διέταξε την απομάκρυνση του συρματοπλέγματος που τοποθετήθηκε περιμετρικά του Ναού του Απόλλωνα στα Παλάτια.
Το ιστορικό
Ο Δήμαρχος και η Δημοτική Αρχή του Δήμου μας μαζί με τους Δημότες μας, όταν άλλοι λιποψύχησαν, έπραξαν το αυτονόητο για την προστασία του Μνημείου του Δηλίου Απόλλωνα, εκπληρώνοντας στο ακέραιο την ισχυρή και αυτοδύναμη εντολή που έλαβαν τον Οκτώβριο του 2023, για την προστασία των συμφερόντων του Δήμου μας και των Δημοτών του. Αυτό, άλλωστε, θα πράττουμε και σε κάθε άλλη περίπτωση.
Η συντοπίτισσας μας, Ελένη Σαλτερή-Γρατσία, παρουσιάζει τα δύο νέα της βιβλία , την Κυριακή στις 24.8.2025 και ώρα 7 μ.μ, στο "Ανδρονίκειο" πολιτιστικό κέντρο στο Δαμαριώνα.
Για τα βιβλία θα μιλήσουν :
Ο κ.Μανόλης Σέργης ομότιμος Καθηγητής Λαογραφίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Η κ. Νάντια Σαλτερή , Δικηγόρος
Προλογίζει η Κατερίνα Σιδερή
Ακολουθεί η ανάρτηση της συγγραφέως :
Για μικρούς και μεγάλους
Για μαθητές και φοιτητές
για μαμάδες και μπαμπάδες
Διαβάζουμε, κουβεντιάζουμε, διορθώνουμε τους εαυτούς μας και διδάσκουμε τους διπλανούς μας:
Σας περιμένω στην παρουσίαση, που θα γίνει στις 24.8.25 Κυριακή στο "Ανδρονίκειο" πολιτιστικό κέντρο στο Δαμαριώνα, ώρα 7.00 μ.μ.
Ο Βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάρκος Καφούρος, βρέθηκε στην Κύθνο για τον εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου, συμμετέχοντας στις θρησκευτικές εκδηλώσεις της Παναγία του Νίκους και της Παναγία της Κανάλας.
Κατά την παραμονή του στο νησί είχε συναντήσεις εργασίας με τον Δήμαρχο Σταμάτη Γαρδέρη, τους Αντιδημάρχους και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, για τα ζητήματα που απασχολούν το νησί, με ιδιαίτερη αναφορά στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Κύθνου με τον Πειραιά. Επίσης, επισκέφθηκε το Περιφερειακό Ιατρείο Κύθνου, όπου ενημερώθηκε από το προσωπικό για τις ανάγκες στελέχωσης του.
Παράλληλα, επισκέφθηκε μονάδες τυροκομίας, μελισσοκομίας και κτηνοτροφίας, συζητώντας με τους παραγωγούς για τις προκλήσεις του πρωτογενούς τομέα, με ιδιαίτερη έμφαση στο πρόβλημα της μπαστούρας.
Ο Βουλευτής τόνισε ότι η Κύθνος, με την πλούσια παράδοση, τον πολιτισμό και τους δραστήριους ανθρώπους της, αποτελεί παράδειγμα ανάπτυξης για τα νησιά μας, ενώ διαβεβαίωσε ότι θα συνεχίσει να βρίσκεται στο πλευρό τους, και στα πλαίσια των κοινοβουλευτικών καθηκόντων του, θα αναδεικνύει με συνέπεια τα αιτήματά τους στα αρμόδια όργανα της πολιτείας.
ΚΥΚΛΑΔΩΝ
Η Νέα Αριστερά Κυκλάδων καταδικάζει απερίφραστα το απαράδεκτο γεγονός που εκτυλίχθηκε την Τρίτη 12 Αυγούστου: Το προσωπικό της αποκομιδής απορριμμάτων του Δήμου Μήλου κρατήθηκε στο Αστυνομικό Τμήμα του νησιού και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στη Σύρο, θέτοντας σε κίνδυνο τη λειτουργία της καθαριότητας και την υγεία της τοπικής κοινωνίας, εν μέσω τουριστικής αιχμής.
Το γεγονός είναι αποτέλεσμα του μοντέλου που ακολουθείται στο Νότιο Αιγαίο για τη διαχείριση, επεξεργασία, εναπόθεση και υγειονομική ταφή απορριμμάτων. Υπεύθυνη για όλα τα παραπάνω είναι η Περιφερειακή Εταιρεία: "Ειδικός Περιφερειακός Διαβαθμιδικός Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Νοτίου Αιγαίου ΑΕ" η οποία διαχειρίζεται συγκεντρωτικά τα απορρίμματα σε όλο το Νότιο Αιγαίο.
Η δημιουργία της ΦΟΔΣΑ Α.Ε. αποτελεί επιλογή της Νέας Δημοκρατίας από το 2021 και πρόεδρός της είναι ο Περιφερειάρχης. Ωστόσο, η περιφερειακή αυτή εταιρεία, αποτυγχάνει να προσφέρει έργο ανάλογο με το ύψος των Δημοτικών Τελών που εισπράττει και όχι για πρώτη φορά.
Η αδυναμία της ΦΟΔΣΑ ΑΕ να εξασφαλίσει πού θα οδηγούνται τα απορρίμματα της Μήλου, πέντε έτη μετά τη σύστασή της, είναι απλά άλλη μία πτυχή του μοντέλου λειτουργίας της, το οποίο αντί να θεραπεύσει τις παθογένειες του παρελθόντος, την υποστελέχωση και τις εργολαβίες, τις διατηρεί, τις επικροτεί και τις πολλαπλασιάζει, μοιράζοντας τα χρήματα των πολιτών σε εργολάβους, συνήθως με απευθείας αναθέσεις.
Καλούμε τη διοίκηση της "ΦΟΔΣΑ Α.Ε.":
Να στηρίξει στη δικαιοσύνη το Δήμο Μήλου που υπέστη ζημία, και το προσωπικό της αποκομιδής που ταλαιπωρήθηκε άδικα εξαιτίας της αδυναμίας της ΦΟΔΣΑ ΑΕ της επί πέντε έτη να δρομολογήσει τα απαιτούμενα έργα.
Να ενημερώσει τους πολίτες πως διαχειρίζεται σήμερα η ΦΟΔΣΑ ΑΕ τα απορρίμματα στη Μήλο. Υπάρχει ακόμα Δεματοποιητής;
Να ενημερώσει για την πορεία της κατασκευής του ΧΥΤΥ Μήλου.
Καλούμε επίσης και τους Δήμους των Κυκλάδων και τους Πολίτες να μην αποδεχτούν ως «κανονικότητα» αυτή τη νοσηρή κατάσταση. Τους καλούμε να απαιτούν υποδομές ανάλογες με το ύψος των Δημοτικών Τελών που πληρώνουν και λογοδοσία για τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Η Νέα Αριστερά Κυκλάδων στέκεται δίπλα στο προσωπικό καθαριότητας του Δήμου Μήλου, το οποίο η πολιτική της ΝΔ έστειλε «χρονιάρες μέρες» στα κρατητήρια και τον εισαγγελέα και παλεύει για μία δίκαιη διαχείριση απορριμμάτων με εύλογα κόστη, τήρηση της νομιμότητας, λογοδοσία και το πιο βασικό: Στην άμεση διαχείριση των Δήμων.
Η Σαβίνα Γιαννάτου και ο πιανίστας Σπύρος Μάνεσης
σε μία μοναδική μουσική συνάντηση
Πέμπτη 21/8/2025, 21:30
Πύργος Μπαζαίου – Είσοδος 20€
Η Σαβίνα Γιαννάτου είναι γνωστή εδώ και χρόνια για την πρόθεση της να συνδυάζει στοιχεία ελεύθερου αυτοσχεδιασμού με την παράδοση της Μεσογείου. Διεθνώς καταξιωμένη, με σπάνιες ερμηνευτικές δυνατότητες, έχει μαγέψει με την ερμηνεία της τα ακροατήρια των χωρών που επισκέπτεται και έχει ενθουσιάσει τους πιο απαιτητικούς
κριτικούς μουσικής σε όλο τον κόσμο.
Ο Σπύρος Μάνεσης ανήκει στη νέα γενιά Ελλήνων μουσικών της τζαζ, με πολύχρονες σπουδές σε Ελλάδα και Ολλανδία και καλλιτεχνική δραστηριότητα σε όλη την Ευρώπη.
Με την συνάντησή τους στη σκηνή, η Σαβίνα Γιαννάτου και ο Σπύρος Μάνεσης επιχειρούν την αλληλεπίδραση διαφορετικών μουσικών κόσμων, ερμηνεύοντας τραγούδια σε διαφορετικές γλώσσες και διαλέκτους.
Παραδοσιακά τραγούδια από την Κάτω Ιταλία, Σαρδηνία, Κορσική, Λίβανο, Ισπανία, Ελλάδα, παρουσιάζονται εδώ διασκευασμένα για πιάνο και φωνή. Επίσης τραγούδια της Λένας Πλάτωνος και του Μάνου Χατζιδάκι.
Γενική είσοδος: 20€
Εισιτήρια για τις παραστάσεις του Φεστιβάλ Νάξου πωλούνται:
- Πύργος Μπαζαίου, μνημείο 17ου αιώνα, στην ενδοχώρα της Νάξου,
12ο χλμ. Οδού Χώρας Νάξου-Αγιασσού.. T. 22850 31402
- Café Cream on top: Παραλία Χώρας Νάξου. Τ. 22850 24312
Χώρος: Πύργος Μπαζαίου, μνημείο 17ου αιώνα, στην ενδοχώρα της Νάξου,
12ο χλμ. Οδού Χώρας Νάξου-Αγιασσού.
Τ. 22850 31402
E. naxosculture@gmail.com
www.bazeostower.com | www.naxosfestival.gr | |
PRESS RELEASE
21/8 Thursday | 21.30 | Concert by Savina Yannatou and Spyros Manesis
Savina Yannatou has long been known for her intention to combine elements of free improvisation with the tradition of the Mediterranean region.
With their meeting on stage, Savina Yannatou and Spyros Manesis attempt the interaction of different musical worlds, featuring, among other things, the coexistence of Mediterranean sounds with poetry-set-to-music and songs by Manos Hadjidakis, Lena Platonos and other leading creators.
Ticket: 20€
Ticket Sales Points:
- Bazeos Tower, 17th-century monument, in the hinterland of Naxos,
12th km of Naxos Chora–Agiassos road, Τ. +30 2285 031402
- Café Cream on top: Naxos City (Chora), Paralia. T. +30 2285 024312
INFO:
Venue: Bazeos Tower, 17th-century monument, in the hinterland of Naxos, 12th km of Naxos Chora–Agiassos road.
T. +30 2285 031402
www.bazeostower.com | www.naxosfestival.gr | |
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η Σαβίνα Γιαννάτου και ο πιανίστας Σπύρος Μάνεσης
σε μία μοναδική μουσική συνάντηση
Πέμπτη 21/8/2025, 21:30
Πύργος Μπαζαίου – Είσοδος 20€
Με την συνάντησή τους στη σκηνή, η Σαβίνα Γιαννάτου και ο Σπύρος Μάνεσης επιχειρούν την αλληλεπίδραση διαφορετικών μουσικών κόσμων, ερμηνεύοντας τραγούδια σε διαφορετικές γλώσσες και διαλέκτους. Παραδοσιακά τραγούδια από την Κάτω Ιταλία, Σαρδηνία, Κορσική, Λίβανο, Ισπανία, Ελλάδα, παρουσιάζονται εδώ διασκευασμένα για πιάνο και φωνή. Επίσης τραγούδια της Λένας Πλάτωνος και του Μάνου Χατζιδάκι.
Γραμματέα Περιφερειακού Συμβούλου Νοτίου Αιγαίου, Διδάκτορα Μηχανικού ΕΜΠ
Πριν μερικές μέρες με αφορμή τη διαδικτυακή ανάρτηση φωτογραφίας ενός νεαρού τουρίστα που ανυψώνει μαρμάρινο μέλος του αρχαϊκού ναού του Απόλλωνα στη Νάξο (Πορτάρα), ακολούθησαν στο νησί μια σειρά πρωτοφανή γεγονότα, που απασχόλησαν την κοινή γνώμη.
Ενώ ο Δήμος Νάξου δεν αντέδρασε στη φωτογραφία βεβήλωσης του μνημείου, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων (ΕΦΑ) απούσα μέχρι τότε, ασχολούμενη με άλλες επείγουσες προτεραιότητες για τις αρχαιότητες στο νησί, ως όφειλε, επιβάλλει άμεσα τους όρους προστασίας στο κυρίως μνημείο και στα διάσπαρτα μαρμάρινα μέλη. Τοποθετεί εργοταξιακή περίφραξη με συρματόπλεγμα και δρομολογεί μελέτη μετατροπής του μνημείου σε οργανωμένο αρχαιολογικό χώρο. Επίσης επισκευάζει το περιμετρικό μονοπάτι θέασης του ναού. Ο υπόλοιπος χώρος της νησίδας Βάκχος – Παλάτια παραμένει ελεύθερος για τους επισκέπτες.
Ο Δήμος θεωρεί ότι η περίφραξη δεν αρμόζει αισθητικά στο μνημείο και με κοινοποίηση καταγγελίας του στην Εισαγγελία Νάξου, προκαλείται η σύλληψη της υπεύθυνου αρχαιολόγου και των εργαζομένων στην περίφραξη. Σε έκτακτο δε Δ.Σ. αποφασίζει την προσφυγή με ένδικα μέσα κατά της ΕΦΑ, ισχυριζόμενος ότι με την περίφραξη προβαίνει σε αλλοίωση του μνημείου.
Με τα γεγονότα αυτά έρχεται στην επιφάνεια με έντονο τρόπο το θέμα της τουριστικοποίησης των ανοιχτών αφύλακτων μνημείων, οι κίνδυνοι που διατρέχουν από την μεγάλη επισκεψιμότητα – υπερτουρισμό. Αναδεικνύεται η αντίθεση μεταξύ αρχαιολογίας (ως επιστήμης - προστασίας) και των τουριστικών συμφερόντων όπως προασπίζονται ή εκφράζονται καθαρά από τους τουριστικούς Δήμους και τις Περιφέρειες.
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η νησίδα Βάκχος - Παλάτια στη Νάξο, λειτουργεί λιγότερο ως αρχαιολογικός χώρος του αρχαϊκού ναού και περισσότερο ως μαγευτικό σκηνικό φωτογράφισης του ηλιοβασιλέματος, προσφέροντας στον επισκέπτη βιωματικές εμπειρίες. Αυτό καταγράφει η μεγάλη ψαλίδα ανάμεσα στην μικρή πρωινή και στη μεγάλη απογευματινή επισκεψιμότητα.
Ο τουρισμός δηλαδή μεταλλάσσει σταδιακά έναν αρχαιολογικό χώρο, τόπο με μυθολογικά και ιστορικά βιώματα για τους κατοίκους, σε ένα επιτυχημένο εμπορικό σύνθετο αξιοθέατο, επενδυμένο με διάφορα τουριστικά, φαντασιακά αφηγήματα. Η ορθογώνια στροφή της φωτογραφικής εστίασης από την Δήλο προς τη Δύση, την Πάρο καταγράφει «γεωμετρικά» τη μεταβολή.
Με τη μορφή του σύνθετου φυσικού – αρχαιολογικού αξιοθέατου, το ηλιοβασίλεμα στα Παλάτια έχει καταστεί ένα τουριστικό προϊόν της Νάξου. Αποτελεί μέρος της υψηλής τιμής των τουριστικών πακέτων της Νάξου και έχει δημιουργήσει ένα οικονομικό οικοσύστημα γύρω του.
Η Πορτάρα από ιστορική ταυτότητα της Νάξου, μετατρέπεται στην τουριστική ταυτότητα της, δίνοντας στο νησί την αναγνωρίσιμοτητά του ως διεθνής προορισμός. Ο Δήμος πρωτοστατεί παρουσιάζοντας στις διεθνείς εκθέσεις και διαφημίσεις την Πορτάρα συχνά σε κατάσταση ηλιοβασιλέματος. Παρόμοια την παρουσιάζουν οι φορείς και επαγγελματίες του τουρισμού στις διαφημίσεις τους.
Ο Δήμος δεν ασχολήθηκε ποτέ με τη διαχείριση του απογευματινού πλήθους επισκεπτών, των επιπτώσεων τους στη νησίδα και στο μνημείο. Δεν αντέδρασέ στην χρησιμοποίηση της Πορτάρας σε χυδαίες διαφημίσεις. Ούτε παλαιότερα αντέδρασε στις υλικές παρεμβάσεις που έγιναν μέσα στον ναό και τη διεθνή προβολή της βεβήλωσης του, από το Ινδικό Bollywood.
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν την πραγματική αλλοίωση που έχει υποστεί το μνημείο, την απαξίωση του ως αρχαιολογική αξία, τη μετάλλαξή του σε τουριστική «υπεραξία».
Όταν ο Δήμος Νάξου αναφέρεται σε αλλοίωση μνημείου δεν εννοεί τον αρχαϊκό ναό που έκτισε ο Λύγδαμις, αλλά την αλλοίωση του τουριστικού αξιοθέατου της Πορτάρας που έχτισε ο Δήμος με κόπο και κόστος στη διεθνή τουριστική αγορά. Θίγεται και προσφεύγει ακριβώς για αυτό.
Ο λαϊκισμός εκμετάλλευσης των βιωματικών αισθημάτων των κατοίκων, των μικρών και μεγάλων τουριστικών συμφερόντων στο όνομα της αλλοίωσης του μνημείου, δημιουργεί από τον Δήμο ένα νέο μνημείο, μνημείο υποκρισίας.
Είναι απαραίτητο να αναγνωριστεί από τον Δήμο, πολίτες και φορείς τουρισμού, ο θεσμικός και επιστημονικός ρόλος της Αρχαιολογίας και να εκτιμηθεί θετικά το πλούσιο έργο προστασίας, διάσωσης και ανάδειξης μνημείων στα νησιά του Δήμου, το μεγάλο έργο της νησίδας των μουσείων στο Κάστρο Νάξου, έργα που πρέπει να συνεχιστούν χωρίς εκφοβισμούς.
Από την άλλη η ΕΦΑ παρόλο που δεν υποχρεούται, πρέπει να θέσει σε διαβούλευση την μελέτη μετατροπής σε «οργανωμένο αρχαιολογικό χώρο», σεβόμενη την τοπική κοινωνία που βιώνει αδιάλειπτα ως σήμερα τα Παλάτια - Πορτάρα ως ιερό τόπο και αποτελούν την ιστορική της ταυτότητα.
Η μελέτη για τα Παλάτια πρέπει να δώσει μία βιώσιμη λύση, που θα εξασφαλίζει την ακεραιότητα του μνημείου, τη στελέχωση με προσωπικό, τη δυνατότητα βιωματικής μετάδοσης και πρόσληψης αξιών, τη συνέχιση της ενεργής ανοιχτής σχέσης του με την τοπική κοινωνία. Το μνημείο μπορεί να λειτουργήσει αρμονικά μέσα σε στο πλαίσιο ενός άλλου μοντέλου ήπιου πολιτιστικού τουρισμού.
ΑΡΘΡΟ στην σημερινή ΕΦΣΥΝ και αναφορά στο πρωτοσέλιδο
Μιχάλης Φραγκίσκος
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνεχίζει να προωθεί ένα αντιδημοκρατικό και περιβαλλοντικά καταστροφικό σχέδιο ιδιωτικής πολεοδόμησης στις Κολυμπήθρες Πάρου. Αυτή η προσπάθεια γίνεται παρά την απόρριψή του από το Συμβούλιο της Επικρατείας και τις έντονες εναντιώσεις του Δήμου Πάρου, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και των ίδιων των κατοίκων.
Κατερίνα Μονογυιού
Βουλευτής Κυκλάδων Νέας Δημοκρατίας
Email : katerinamonogiou@gmail.com
Τηλέφωνο Επικοινωνίας: 2103709461
Μητροπόλεως 1, Σύνταγμα
http://www.katerinamonogiou.gr
Τιμώντας τον Νάξιο συγγραφέα Ιάκωβο Καμπανέλλη, μέσα από τις σελίδες του νέου βιβλίου του Ομότιμου Καθηγητή του Πανεπιστημίου Θράκης, Μανόλη Σέργη, που φωτίζει τη σχέση θεατρικής δημιουργίας και λαογραφίας, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων διοργανώνει την παρουσίαση του έργου Μελέτες Ναξιακής Λαογραφίας, τ. Ε΄. Θεατρικά Κείμενα και Λαογραφία. Η περίπτωση του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 16 Αυγούστου 2025, στις 20:30, στον αύλειο χώρο του Α΄ Γυμνασίου Νάξου.
Για το έργο θα μιλήσουν η κόρη του συγγραφέα, Κατερίνα Καμπανέλλη, και η εκπαιδευτικός – γεωπόνος Αναστασία Δεουδέ, ενώ αποσπάσματα θα αποδώσουν η ηθοποιός Βίβιαν Κοντομάρη και ο Δημήτρης Βασαλάκης. Την παρουσίαση θα συντονίσει ο νομικός Ιάκωβος Ναυπλιώτης-Σαραντηνός.
Η μελέτη του Μανόλη Σέργη επιχειρεί να αναδείξει το έργο και την προσωπικότητα του Ιάκωβου Καμπανέλλη σε ένα κοινό που αγαπά το θέατρο και τον μεταπολεμικό λαϊκό πολιτισμό, παραδοσιακό και σύγχρονο. Βασισμένος αποκλειστικά στη θεατρική δημιουργία του Καμπανέλλη, ο συγγραφέας εξετάζει τις αναπαραστάσεις της ελληνικής κοινωνίας από τα μέσα της δεκαετίας του '40 έως τις αρχές του 21ου αιώνα, τις «ανασκηνοθεσίες» ιστορικών γεγονότων, τη δημιουργική αξιοποίηση αρχαιοελληνικών μύθων, καθώς και τον ελληνικό χαρακτήρα και τις πολιτικές, κοινωνικές και ρεαλιστικές διαστάσεις της δραματουργίας του. Παράλληλα, εστιάζει στις λαογραφικού ενδιαφέροντος απόψεις του συγγραφέα και αναλύει δεκαπέντε χαρακτηριστικά λαογραφικά μοτίβα, σύμβολα και τελετουργικές πράξεις που εντοπίζονται στα έργα του