Του Σταύρου Χ. Σπηλιάκου
Δρ. Χορολογίας Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Με πίστη σ’ αυτή την υπόσχεση ζωής, εδώ και 40 χρόνια, δημοσιοποιώ και τούτες τις σκέψεις (θέσεις) μου!!
………………………………………………………………………………………………………
“Νάξος η πολυκόρφαρη” ήτανε ο τίτλος μιας εκδήλωσης που είχα εισηγηθεί πριν 2-3 χρόνια (μέσω Ο.ΝΑ.Σ.) στον ΝΟΠΑΑΠΑΑΑ (ο compact Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων) και είχε απορριφθεί ως αδιάφορη. Πολλά είχαν ακουστεί τότε ως άλλοι λόγοι απόρριψης, αλλά ας είναι…
Κάπου κάπου, οι διοργανωτές εκδηλώσεων στο νησί, εμφανίζουν μια ζηλευτή προσήλωση στην λογική της πολυμορφίας του Πανναξιακού λαϊκού πολιτισμού («Νάξος η πολυκόρφαρη»), όπως φανερώνει και η λογική της σύνθεσης των εκδηλώσεων χάριν της Αποκριάς, όπως καταδεικνύεται και στο πρόγραμμα που αναρτήθηκε από το ιντερνετικό site:Culture.gr, αλλά και στο διαφημιστικό σποτάκι, όπου η ενδοχώρα με τα λαϊκά της δρώμενα καταλαμβάνει διαφημιστικό χρόνο 12’’ στο σύνολο του ενός λεπτού!!!! (βλέπε εδώ)
Αφήνουμε πίσω τα Διονυσιακά πάθη και μπαίνουμε σε άλλη περίοδο χρόνου και καταστάσεων. Οι μέρες συννεφιασμένες με την κίτρινη σκόνη να σκεπάζει τον ουρανό και να κρύβει τον μακρινό ορίζοντα.
Ενώ οδηγούμε τ’ αυτοκίνητό μας, ας ρίχνουμε που και που και μια ματιά στους τρεις καθρέφτες του, στους οποίους βλέπουμε τι αφήνουμε πίσω (συνήθως αυτοί οι καθρέφτες είναι κυρτοί), αλλά και μπροστά μας από το άνοιγμα του παρμπρίζ!!!
Μπορούμε λοιπόν να δούμε, να εντοπίσουμε ότι υπάρχουν “ασάφειες” εθνικής εμβέλειας (!!!!), αλλά και ασάφειες τοπικής εμβέλειας, που όμως αναδεικνυόμενες από το διαδίκτυο και μάλιστα ως κυρίαρχες ή “ξαναγράφουν” την τοπική ιστορία ή απλά ανατρέπουν όλους τους κώδικες ενδοσυνεννόησης των τοπικών κοινωνιών στα ίδια τα μέλη τους, αλλά και στους ανά την Ελλάδα τηλεθεατές και σοσιαλμιντιαζόμενους!!!
Ποιος δεν αναγνωρίζει τις ευεργετικές δράσεις τοπικών επιχειρηματικών φορέων ιδιωτικών ή συνεταιριστικών;
Ποιος δεν τους ευχαριστεί για την αύξηση (ως αποτέλεσμα των δράσεών τους) του κατά κεφαλήν εισοδήματος των κατοίκων του νησιού;
Όμως, μόνο με τα παραγόμενα και διατιθέμενα εμπορικά ή χορηγικά προϊόντα και τις υπηρεσίες δεν χτίζεται το μέλλον των ζώντων απάνω στο νησί.
Επανάληψη: “Όμως, ΜΟΝΟ….” (προς αποφυγήν παρεξηγήσεων)!
Μέγας χορηγός, τις τελευταίες μέρες της Αποκριάς, ήτανε και ο θεός Διόνυσος με τη δυνατή παρέμβασή του και τις τρέλες του!!!
Και όταν κάνεις τρέλες οδηγείσαι και σε ολισθήματα. Άλλωστε, γι’ αυτό και ποτέ δεν κατάφερε ν’ ανεβεί και να στρογγυλοκαθίσει στον Όλυμπο και πέρασε μια ζωή σ’ ένα καράβι όλο περιπέτειες!!!!
Καλά!!! Πού θέλεις να καταλήξεις;
Επειδή τα καλά, τα πρέποντα, τα ευχάριστα, τα συμμετοχικά, τα ξανάστρεφα του καρνάβαλου, τα ωραία καλύφθηκαν δημοσιογραφικά και ατομικά από τα διαδικτυακά μέσα, είπα να εστιάσω σε μια παραπλανητική, πλαστή, πλαστική, κακοβέρσουλη, απαξιωτική εκδοχή αποκριάτικων δρωμένων, που αφενός παρουσιάστηκαν από τηλεοπτικά κανάλια και αφετέρου αποδόθηκαν με λόγο από μικροφώνου σε συνεστίαση γονέων μαθητών Λυκείου της Νάξου. Τις αλλοιώσεις στους συνταγματικούς κανόνες των δρωμένων που τις λέμε αδικαιολόγητα “εξέλιξη” θα τις αναδείξουμε σε κάποια άλλη ανάρτησή μας!
Ιδιαίτερα αναφέρομαι στο αποκριάτικο δρώμενο του “θιάσου” των Φουστανελάδων – Κορδελάδων – Κορδελάτων (ανάλογα σε πιο χωριό δράσης αναφερόμαστε), και ιδιαίτερα σ’ αυτά των δυο πρώτων κατηγοριών, δηλ. στην έξοδο από τα χωριά, ως θίασοι, των ανδρών που τους συνθέτουν και στη μετάβασή τους σε κάποιο διπλανό (Κινίδαρο, Μέλανες, Κουρουνοχώρι-Μύλοι, Εγγαρές, Γαλήνη, Άχαψη και παλαιότερα Δαμαριώνα, Φιλώτι ή από το Σαγκρί στα κοντινά Λειβαδοχώρια).
Η συστηματική επιστημονική καταγραφή του χορευτικού δρωμένου των Φουστανελάδων του Κινιδάρου έχει γίνει από τον υπογράφοντα στα τέλη του 1980 και στις αρχές του 1990. Έχει ανακοινωθεί στο 6ο Διεθνές Συνέδριο της UNESCO–C για τον λαϊκό πολιτισμό (1992). Έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό “Αιγαιοπελαγίτικα θέματα” (1994). Έχει συμπεριληφθεί ως συστηματική εργασία στον Τιμητικό τόμο για τον Αξώτη Λαογράφο Δημήτρη Οικονομίδη “Δρυς Υψικάρηνος” (2007). Επίσης, έχει αναρτηθεί διαδικτυακά στις δ/νσεις:
α) XOΡEYTIKA ΔΡΩΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΙΑΣ ΣΤΗ ΝΑΞΟ
β) Χορευτικά Δρώμενα της Αποκριάς στη Νάξο (Φουστανελάδες ή Κορδελάτοι ή Λεβέντες),
(373 views μέχρι την τελευταία εβδομάδα).
Επίσης, έχει γίνει εθνογραφικό ντοκιμαντέρ από την ΕΡΤ το 1975 (ερευνητικό κέντρο ο Κινίδαρος και το δρώμενο των Φουστανελάδων): (βλέπε εδώ:)
Εάν και πάλι όλα αυτά που καταγράφονται, μελετώνται και αναλύονται στην εργασία αυτή αποτελούν στρεβλά και καντουνάτα στοιχεία, τότε μπορούν να μας απαγγείλουν την αλήθεια παλαιότεροι και αξιότεροι εμού αναγνωρισμένοι Αξώτες ερευνητές επιστήμονες, όπως οι λαογράφοι του νησιού Ακαδημαϊκοί, Πανεπιστημιακοί και Καθηγητές στη Μ.Ε., ο Δημήτρης Οικονομίδης, ο Στέφανος Ήμελλος, ο ιστοριοδίφης Νίκος Κεφαλληνιάδης, ο Μανώλης Ψαρράς, ο Μανώλης Σέργης, ο Νίκος Λεβογιάννης και άλλοι μέσα από τα δικά τους κείμενα.
Σε ό,τι αφορά το “ολίσθημα του Διονύσου” και τη δράση των Φουστανελάδων σε σχέση με τις γυναίκες του άλλου (επισκεπτόμενου) χωριού, στην εργασία κατατίθενται τα εξής :
Το “ολίσθημα του Διονύσου”, δηλ. όχι η αντιγραφή (έστω και χωρίς την άδεια των δημιουργών από τους ξενικούς αντιγραφείς), αλλά η επανεγγραφή (ξαναγράψιμο) εθνογραφικών ιστορικών δεδομένων, εντοπίζεται (για φέτος) σε τηλεοπτικές εκδοχές ιδιωτικών καναλιών πανελλήνιας εμβέλειας, αλλά και σε μια ενδοχώρια ανάρτηση στο Youtube:
1) Τυρνό Σάββατο 12/3/2016. Τηλεοπτικό κανάλι MEGA, ρεπορτάζ στη πρωινή εκπομπή “Καλημερούδια”:
2) Καθαρή Δευτέρα στον Άγιο Προκόπη 14/3/2016: Τηλεοπτικό κανάλι MEGA, ρεπορτάζ στη πρωινή εκπομπή “κοινωνία ώρα MEGA”:
3) Και εάν εμείς και κάποιοι άλλοι αγανακτήσαμε – θυμώσαμε με τα δυο παραπάνω ρεπορτάζ και την αντι-Διονυσιακή ανατροπή των παραδομένων και όλες τις ανακρίβειες, με τούτο που σας κοινοποιώ στη συνέχεια, αναλογίζομαι ποια θα ήταν η θεμιτή, ανθρώπινη και επιστημονική αντίδραση.
Στην εκδήλωση αυτή του Συλλόγου Γονέων του Γ.Ε.Λ. Νάξου, όπου ακούστηκαν και κατεγράφησαν στο διαδίκτυο: (άκου – βλέπε στο 04’ 50’’ του βίντεο), παρόντων των γονέων και των καθηγητών των μαθητών του Λυκείου, ουδείς αντέδρασε, ούτε κάποιος καθηγητής φιλόλογος ή έστω ντόπιος άλλης ειδικότητας;
Αν η κυρία (η εκφωνήτρια ή αφηγήτρια) είναι μάνα μαθητή και λέει αυτά τα πράγματα, που τα λέει στην πηγή των δρωμένων, στο ίδιο το νησί, τι να πει κανείς;;;;;;;;;;
Το κατάφερε πάντως το ρήμα παραδί-δ-ω να το μετατρέψει σε παραδί-ν-ω.
Περιμένετε του χρόνου τις Απόκριες μήπως κι έρθουν Μελανίτες, Εγγαρίτες ή Κινιδαριώτες στα χωριά σας και μαζί με τον Διονυσιακό θίασο φέρουν και τον έρωτα σε κανένα 4Χ4 και σας ξοδέψουν οι γονείς σας !!!
ΩΩΩΩφου Παναγία μου!!!!
Πού είσαι βρε Μπουμπουλίνα;;;;
Δρ. Χορολογίας Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Με πίστη σ’ αυτή την υπόσχεση ζωής, εδώ και 40 χρόνια, δημοσιοποιώ και τούτες τις σκέψεις (θέσεις) μου!!
Κάπως έτσι θα μπορούσε να είναι η υπόσχεση (όρκος??) που έπρεπε να δίνει ο εκπαιδευτικός πριν αρχίσει με λόγο και πράξη να καθηγείται των νέων!!!· «….. να φροντίσω με τις δυνάμεις μου, ώστε η ερχόμενη γενιά να βρει έναν κόσμο, στον οποίο αξίζει να ζει και στον οποίο τα κληρονομημένα βάρη και δυσκολίες δεν καταπνίγουν τις ιδέες και τις δυνατότητές της,
· να παρεμβαίνω με δημόσιο λόγο στα δρώμενα των κοινοτήτων, που τ’ αποτελέσματα των δράσεών τους επηρεάζουν το μέλλον των νέων,
· να αιτιολογώ δημόσια τις πεποιθήσεις μου και τις πράξεις μου, να εκτίθεμαι στην κριτική – ιδιαίτερα εκείνων που υφίστανται τις συνέπειες των πράξεών μου και των ειδικών, να εξετάζω ευσυνείδητα τις αποφάσεις μου».
………………………………………………………………………………………………………
“Νάξος η πολυκόρφαρη” ήτανε ο τίτλος μιας εκδήλωσης που είχα εισηγηθεί πριν 2-3 χρόνια (μέσω Ο.ΝΑ.Σ.) στον ΝΟΠΑΑΠΑΑΑ (ο compact Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων) και είχε απορριφθεί ως αδιάφορη. Πολλά είχαν ακουστεί τότε ως άλλοι λόγοι απόρριψης, αλλά ας είναι…
Κάπου κάπου, οι διοργανωτές εκδηλώσεων στο νησί, εμφανίζουν μια ζηλευτή προσήλωση στην λογική της πολυμορφίας του Πανναξιακού λαϊκού πολιτισμού («Νάξος η πολυκόρφαρη»), όπως φανερώνει και η λογική της σύνθεσης των εκδηλώσεων χάριν της Αποκριάς, όπως καταδεικνύεται και στο πρόγραμμα που αναρτήθηκε από το ιντερνετικό site:Culture.gr, αλλά και στο διαφημιστικό σποτάκι, όπου η ενδοχώρα με τα λαϊκά της δρώμενα καταλαμβάνει διαφημιστικό χρόνο 12’’ στο σύνολο του ενός λεπτού!!!! (βλέπε εδώ)
Αφήνουμε πίσω τα Διονυσιακά πάθη και μπαίνουμε σε άλλη περίοδο χρόνου και καταστάσεων. Οι μέρες συννεφιασμένες με την κίτρινη σκόνη να σκεπάζει τον ουρανό και να κρύβει τον μακρινό ορίζοντα.
Ενώ οδηγούμε τ’ αυτοκίνητό μας, ας ρίχνουμε που και που και μια ματιά στους τρεις καθρέφτες του, στους οποίους βλέπουμε τι αφήνουμε πίσω (συνήθως αυτοί οι καθρέφτες είναι κυρτοί), αλλά και μπροστά μας από το άνοιγμα του παρμπρίζ!!!
Μπορούμε λοιπόν να δούμε, να εντοπίσουμε ότι υπάρχουν “ασάφειες” εθνικής εμβέλειας (!!!!), αλλά και ασάφειες τοπικής εμβέλειας, που όμως αναδεικνυόμενες από το διαδίκτυο και μάλιστα ως κυρίαρχες ή “ξαναγράφουν” την τοπική ιστορία ή απλά ανατρέπουν όλους τους κώδικες ενδοσυνεννόησης των τοπικών κοινωνιών στα ίδια τα μέλη τους, αλλά και στους ανά την Ελλάδα τηλεθεατές και σοσιαλμιντιαζόμενους!!!
Ποιος δεν αναγνωρίζει τις ευεργετικές δράσεις τοπικών επιχειρηματικών φορέων ιδιωτικών ή συνεταιριστικών;
Ποιος δεν τους ευχαριστεί για την αύξηση (ως αποτέλεσμα των δράσεών τους) του κατά κεφαλήν εισοδήματος των κατοίκων του νησιού;
Όμως, μόνο με τα παραγόμενα και διατιθέμενα εμπορικά ή χορηγικά προϊόντα και τις υπηρεσίες δεν χτίζεται το μέλλον των ζώντων απάνω στο νησί.
Επανάληψη: “Όμως, ΜΟΝΟ….” (προς αποφυγήν παρεξηγήσεων)!
Μέγας χορηγός, τις τελευταίες μέρες της Αποκριάς, ήτανε και ο θεός Διόνυσος με τη δυνατή παρέμβασή του και τις τρέλες του!!!
Και όταν κάνεις τρέλες οδηγείσαι και σε ολισθήματα. Άλλωστε, γι’ αυτό και ποτέ δεν κατάφερε ν’ ανεβεί και να στρογγυλοκαθίσει στον Όλυμπο και πέρασε μια ζωή σ’ ένα καράβι όλο περιπέτειες!!!!
Καλά!!! Πού θέλεις να καταλήξεις;
Επειδή τα καλά, τα πρέποντα, τα ευχάριστα, τα συμμετοχικά, τα ξανάστρεφα του καρνάβαλου, τα ωραία καλύφθηκαν δημοσιογραφικά και ατομικά από τα διαδικτυακά μέσα, είπα να εστιάσω σε μια παραπλανητική, πλαστή, πλαστική, κακοβέρσουλη, απαξιωτική εκδοχή αποκριάτικων δρωμένων, που αφενός παρουσιάστηκαν από τηλεοπτικά κανάλια και αφετέρου αποδόθηκαν με λόγο από μικροφώνου σε συνεστίαση γονέων μαθητών Λυκείου της Νάξου. Τις αλλοιώσεις στους συνταγματικούς κανόνες των δρωμένων που τις λέμε αδικαιολόγητα “εξέλιξη” θα τις αναδείξουμε σε κάποια άλλη ανάρτησή μας!
Ιδιαίτερα αναφέρομαι στο αποκριάτικο δρώμενο του “θιάσου” των Φουστανελάδων – Κορδελάδων – Κορδελάτων (ανάλογα σε πιο χωριό δράσης αναφερόμαστε), και ιδιαίτερα σ’ αυτά των δυο πρώτων κατηγοριών, δηλ. στην έξοδο από τα χωριά, ως θίασοι, των ανδρών που τους συνθέτουν και στη μετάβασή τους σε κάποιο διπλανό (Κινίδαρο, Μέλανες, Κουρουνοχώρι-Μύλοι, Εγγαρές, Γαλήνη, Άχαψη και παλαιότερα Δαμαριώνα, Φιλώτι ή από το Σαγκρί στα κοντινά Λειβαδοχώρια).
Η συστηματική επιστημονική καταγραφή του χορευτικού δρωμένου των Φουστανελάδων του Κινιδάρου έχει γίνει από τον υπογράφοντα στα τέλη του 1980 και στις αρχές του 1990. Έχει ανακοινωθεί στο 6ο Διεθνές Συνέδριο της UNESCO–C για τον λαϊκό πολιτισμό (1992). Έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό “Αιγαιοπελαγίτικα θέματα” (1994). Έχει συμπεριληφθεί ως συστηματική εργασία στον Τιμητικό τόμο για τον Αξώτη Λαογράφο Δημήτρη Οικονομίδη “Δρυς Υψικάρηνος” (2007). Επίσης, έχει αναρτηθεί διαδικτυακά στις δ/νσεις:
α) XOΡEYTIKA ΔΡΩΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΙΑΣ ΣΤΗ ΝΑΞΟ
β) Χορευτικά Δρώμενα της Αποκριάς στη Νάξο (Φουστανελάδες ή Κορδελάτοι ή Λεβέντες),
(373 views μέχρι την τελευταία εβδομάδα).
Επίσης, έχει γίνει εθνογραφικό ντοκιμαντέρ από την ΕΡΤ το 1975 (ερευνητικό κέντρο ο Κινίδαρος και το δρώμενο των Φουστανελάδων): (βλέπε εδώ:)
Εάν και πάλι όλα αυτά που καταγράφονται, μελετώνται και αναλύονται στην εργασία αυτή αποτελούν στρεβλά και καντουνάτα στοιχεία, τότε μπορούν να μας απαγγείλουν την αλήθεια παλαιότεροι και αξιότεροι εμού αναγνωρισμένοι Αξώτες ερευνητές επιστήμονες, όπως οι λαογράφοι του νησιού Ακαδημαϊκοί, Πανεπιστημιακοί και Καθηγητές στη Μ.Ε., ο Δημήτρης Οικονομίδης, ο Στέφανος Ήμελλος, ο ιστοριοδίφης Νίκος Κεφαλληνιάδης, ο Μανώλης Ψαρράς, ο Μανώλης Σέργης, ο Νίκος Λεβογιάννης και άλλοι μέσα από τα δικά τους κείμενα.
Σε ό,τι αφορά το “ολίσθημα του Διονύσου” και τη δράση των Φουστανελάδων σε σχέση με τις γυναίκες του άλλου (επισκεπτόμενου) χωριού, στην εργασία κατατίθενται τα εξής :
Το “ολίσθημα του Διονύσου”, δηλ. όχι η αντιγραφή (έστω και χωρίς την άδεια των δημιουργών από τους ξενικούς αντιγραφείς), αλλά η επανεγγραφή (ξαναγράψιμο) εθνογραφικών ιστορικών δεδομένων, εντοπίζεται (για φέτος) σε τηλεοπτικές εκδοχές ιδιωτικών καναλιών πανελλήνιας εμβέλειας, αλλά και σε μια ενδοχώρια ανάρτηση στο Youtube:
1) Τυρνό Σάββατο 12/3/2016. Τηλεοπτικό κανάλι MEGA, ρεπορτάζ στη πρωινή εκπομπή “Καλημερούδια”:
2) Καθαρή Δευτέρα στον Άγιο Προκόπη 14/3/2016: Τηλεοπτικό κανάλι MEGA, ρεπορτάζ στη πρωινή εκπομπή “κοινωνία ώρα MEGA”:
3) Και εάν εμείς και κάποιοι άλλοι αγανακτήσαμε – θυμώσαμε με τα δυο παραπάνω ρεπορτάζ και την αντι-Διονυσιακή ανατροπή των παραδομένων και όλες τις ανακρίβειες, με τούτο που σας κοινοποιώ στη συνέχεια, αναλογίζομαι ποια θα ήταν η θεμιτή, ανθρώπινη και επιστημονική αντίδραση.
Στην εκδήλωση αυτή του Συλλόγου Γονέων του Γ.Ε.Λ. Νάξου, όπου ακούστηκαν και κατεγράφησαν στο διαδίκτυο: (άκου – βλέπε στο 04’ 50’’ του βίντεο), παρόντων των γονέων και των καθηγητών των μαθητών του Λυκείου, ουδείς αντέδρασε, ούτε κάποιος καθηγητής φιλόλογος ή έστω ντόπιος άλλης ειδικότητας;
Αν η κυρία (η εκφωνήτρια ή αφηγήτρια) είναι μάνα μαθητή και λέει αυτά τα πράγματα, που τα λέει στην πηγή των δρωμένων, στο ίδιο το νησί, τι να πει κανείς;;;;;;;;;;
Το κατάφερε πάντως το ρήμα παραδί-δ-ω να το μετατρέψει σε παραδί-ν-ω.
Περιμένετε του χρόνου τις Απόκριες μήπως κι έρθουν Μελανίτες, Εγγαρίτες ή Κινιδαριώτες στα χωριά σας και μαζί με τον Διονυσιακό θίασο φέρουν και τον έρωτα σε κανένα 4Χ4 και σας ξοδέψουν οι γονείς σας !!!
ΩΩΩΩφου Παναγία μου!!!!
Πού είσαι βρε Μπουμπουλίνα;;;;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου