Η Οδική Συγκοινωνία Αττικής (ΟΣΥ) ετοιμάζεται να ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα καταγραφής και επιτήρησης των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) μέσω ενός στόλου 600 λεωφορείων, εξοπλισμένων με ψηφιακές κάμερες υψηλής ανάλυσης και τεχνητή νοημοσύνη (AI). Στόχος του έργου είναι διττός: η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων και η συλλογή δεδομένων για την αναβάθμιση της ποιότητας των αστικών μετακινήσεων στην Αττική.
Το νέο σύστημα έρχεται σε συνέχεια της πιλοτικής εφαρμογής σε 10 λεωφορειακές γραμμές, όπου οι ψηφιακές κάμερες έχουν ήδη αποδώσει σημαντικά αποτελέσματα. Οι κάμερες εντοπίζουν παραβάσεις, όπως παράνομη στάση ή κίνηση σε λεωφορειολωρίδες, καταγράφουν την κατάσταση του οδικού δικτύου και προσφέρουν πολύτιμα δεδομένα για τη βελτίωση της κυκλοφορίας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τόνισε ότι το σύστημα «δεν έχει στόχο την τιμωρία, αλλά την προστασία του πολίτη και την ομαλή λειτουργία των συγκοινωνιών». Σύμφωνα με τον ίδιο, «όσο περισσότερο προστατεύουμε τις λεωφορειολωρίδες από παράνομη χρήση, τόσο πιο γρήγορα κινούνται τα λεωφορεία και αυτό γίνεται αισθητό στους επιβάτες».
Η προκήρυξη του έργου, με τίτλο «Σύστημα Καταγραφής και Ανάλυσης Συνθηκών Οδικού Δικτύου, Κυκλοφοριακής Κίνησης και Τροχαίων Παραβάσεων με Ειδικές Ηλεκτρονικές Συσκευές (Σταθερές Κάμερες)», προβλέπει συνολικό κόστος άνω του 1,56 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και διάρκεια υλοποίησης 12 μήνες, με δυνατότητα παράτασης σε περίπτωση καθυστέρησης. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών ορίζεται στις 8 Δεκεμβρίου 2025, ενώ η αποσφράγιση των προσφορών θα πραγματοποιηθεί στις 11 Δεκεμβρίου.
Το σύστημα συνδυάζει τεχνολογίες αιχμής: ψηφιακές κάμερες, αισθητήρες IoT, αλγορίθμους μηχανικής όρασης και AI, καθώς και πλατφόρμα cloud για τη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Η τεχνολογία αυτή θα επιτρέπει την αναγνώριση αντικειμένων, οχημάτων και παραβάσεων, τη μέτρηση της κυκλοφορίας, τον εντοπισμό σημείων συμφόρησης, καθώς και την αξιολόγηση της δομικής υγείας των οδικών αρτηριών.
Η πλατφόρμα του συστήματος περιλαμβάνει τέσσερα βασικά υποσυστήματα:
Αξιολόγηση συμπεριφοράς οδηγών και εντοπισμός παραβάσεων ΚΟΚ: Καταγραφή παραβάσεων όπως παράνομη στάση ή παραβίαση σηματοδότη, με αποστολή κλήσεων απευθείας στον πολίτη.
Πολλαπλή παρακολούθηση οχημάτων και στόλου: Παροχή ζωντανής εικόνας των λεωφορείων και της κυκλοφορίας μέσω διαδραστικών χαρτών.
Αξιολόγηση δομικής υγείας οδικών αρτηριών: Αναγνώριση φθορών, ρωγμών και ανωμαλιών, ταξινομώντας τις ανάλογα με τη σοβαρότητα.
Οπτικοποίηση στατιστικών και δεδομένων: Παρουσίαση όλων των ευρημάτων μέσα από γραφήματα, πίνακες και χάρτες θερμότητας.
Η τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιείται έχει εκπαιδευτεί με πραγματικά δεδομένα κυκλοφορίας, επιτρέποντας στο σύστημα να αναγνωρίζει διαφορετικά είδη οχημάτων (αυτοκίνητα, φορτηγά, μοτοσικλέτες, λεωφορεία) και να υπολογίζει κρίσιμες μετρικές, όπως ο μέσος χρόνος καθυστέρησης, η ταχύτητα και η πυκνότητα κυκλοφορίας, καθώς και οι εκπομπές CO2 ανά ροή οχημάτων.
Τα δεδομένα αυτά θα εμφανίζονται σε θερμικούς χάρτες, επιτρέποντας στον οργανισμό να εντοπίζει προβληματικά σημεία του δικτύου και να λαμβάνει αποφάσεις για βελτιώσεις. Η συλλογή και ανάλυση των δεδομένων θα γίνεται σύμφωνα με τους κανονισμούς GDPR, εξασφαλίζοντας την προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών και προσωπικού.
Το σύστημα θα διαλειτουργεί με τα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου Τομέα, όπως το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών, το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ, το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών και το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας. Στο μέλλον προβλέπεται επέκταση ώστε να αναγνωρίζει νέες παραβάσεις, όπως υπέρβαση ταχύτητας, παραβίαση διάβασης πεζών ή επικίνδυνη οδήγηση.
Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 1.116.000 ευρώ με ΦΠΑ, με δικαίωμα προαίρεσης 446.400 ευρώ, δηλαδή δυνατότητα επέκτασης του έργου έως 40% του αρχικού προϋπολογισμού. Η πιλοτική λειτουργία θα επιτρέψει την προσαρμογή των παραμέτρων στις πραγματικές συνθήκες, ενώ το προσωπικό της Ο.ΣΥ. θα εκπαιδευτεί στη χρήση των εργαλείων και της πλατφόρμας ανάλυσης.
Με την εφαρμογή αυτού του συστήματος, αναμένεται βελτίωση της ασφάλειας οδηγών και επιβατών, μείωση των καθυστερήσεων, βελτιστοποίηση των δρομολογίων και βελτίωση των οδικών υποδομών μέσω της ανάλυσης των φθορών. Η Ο.ΣΥ. εστιάζει στην προστασία του πολίτη, στην ομαλή λειτουργία των συγκοινωνιών και στη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε: «Η τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε συνεπή δρομολόγια, μικρότερες χρονοαποστάσεις και ένα επίπεδο ελέγχου που ενισχύει την οδική ασφάλεια για όλους. Δεν τιμωρούμε, σεβόμαστε τον άνθρωπο που περιμένει καθημερινά το λεωφορείο για να φτάσει στη δουλειά του, στο σπίτι του, στις υποχρεώσεις του».
Με το νέο σύστημα, η ΟΣΥ μπαίνει σε μια νέα εποχή διαχείρισης των αστικών συγκοινωνιών, αξιοποιώντας την τεχνολογία για την προστασία των πολιτών και την αποτελεσματική λειτουργία του δικτύου. Η εγκατάσταση των 600 νέων καμερών και η σύνδεση με τις ήδη υπάρχουσες θα προσφέρει ολοκληρωμένη εικόνα και δεδομένα, που θα οδηγήσουν σε αποφάσεις βελτίωσης και βιώσιμης κινητικότητας για όλους τους κατοίκους της Αττικής
Από kalithea Press Team Νοέ 22, 2025 #AI, #ασφάλεια, #Αττική, #δημόσιες συγκοινωνίες, #ΚΟΚ, #κυκλοφορία, #λεωφορεία, #ΟΣΥ, #τεχνητή νοημοσύνη, #ψηφιακές κάμερες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου