Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου καλείται από την περιοδική έκδοση “travel times” να ιεραρχήσει προτεραιότητες και στόχους σε σχέση με την τουριστική βιομηχανία των νησιών μας, στο πλαίσιο της νέας τάξης πραγμάτων που διαμορφώνει ο «Καλλικράτης».
Ο κ. Μαχαιρίδης, υπογραμμίζει τη μοναδικότητα των νησιών του Νότιου Αιγαίου, λέγοντας ότι ….
...ο τόπος δεν μπορεί να υποκύπτει στις πιέσεις της διεθνούς αγοράς, που αποσκοπούν στο να «πωλούνται φτηνά τα νησιά μας».
Ερ. Αν και στεριανός στην καταγωγή, περάσετε το μεγαλύτερο μέρος της ενήλικης ζωής σας, σε νησί. Τι σημαίνει για σας το Αιγαίο πέλαγος;
Πατρίδα είναι αυτή που επιλέγεις να ζήσεις. Οι συγκυρίες της ζωής, και της πολιτικής βέβαια, με έφεραν σε αυτόν τον ευλογημένο τόπο τη δεκαετία του ’80, και από τότε τα Δωδεκάνησα έγιναν η πατρίδα μου, ο τόπος μου.
Το Αιγαίο συνολικά είναι μονάκριβο και ακριβό, τόσο για το κράτος, όσο και για τους πολίτες. Είναι όμορφο και μαγευτικό. Έχει όμως και απαιτήσεις, ανάγκες και χρειάζεται την ειδική φροντίδα της Πολιτείας.
Τα σαράντα οκτώ κατοικημένα νησιά του Νοτίου Αιγαίου είναι κάτι σαν περιδέραιο με μαργαριτάρια στο λαιμό της πατρίδας μας. Αυτό το πολύτιμο, το ανεκτίμητο κεφάλαιο για την πατρίδα μας υπηρετούμε από την 1η Ιανουαρίου με όρεξη και με υψηλό αίσθημα ευθύνης και χρέους απέναντι στους νησιώτες.
Ερ. Αναλάβατε περιφερειάρχης σε μία από τις τρεις περιφέρειες της χώρας όπου τα επόμενα χρόνια θα κριθεί το μεγάλο στοίχημα του τουρισμού. Ποιες είναι οι πρώτες κινήσεις που θα κάνετε για να μπορέσει αυτό το στοίχημα να κερδηθεί;
Ο τουρισμός είναι ο βασικός πυλώνας της εθνικής μας οικονομίας. Τα Δωδεκάνησα και οι Κυκλάδες αποτελούν ισχυρά θεμέλια αυτού του οικοδομήματος έχοντας διαμορφώσει το δικό τους “brand name” στη διεθνή τουριστική αγορά, με αποτέλεσμα να αντέχουν στην πίεση της οικονομικής κρίσης.
Φυσικά οι απόλυτοι αριθμοί, από μόνοι τους, δεν λένε όλη την αλήθεια για τα νησιά μας. Η περυσινή αύξηση του τουριστικού ρεύματος σε αφίξεις πρέπει φέτος να συνοδευτεί και με αύξηση εσόδων. Αυτό είναι το αιτούμενο για την τοπική οικονομία, τις παραγωγικές μας τάξεις, για την ίδια την κοινωνία.
Δύσκολος ο στόχος, όταν ο τουρ οπερέητορ βρίσκεται σήμερα, κακώς, σε πλεονεκτική θέση όταν διαπραγματεύεται με τον νησιώτη ξενοδόχο. Χαίρομαι διότι οι ντόπιοι επιχειρηματίες έχουν πλέον συμφωνήσει πως για όλα υπάρχει ένα όριο. Τα μαργαριτάρια δεν μπορείς να τα πουλάς φτηνά, δεν μπορείς να τα ξεπουλάς.
Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να διατηρήσουμε πολύ ψηλά το επίπεδο της ποιότητας των υπηρεσιών μας, και αυτό είναι ένα από τα στοιχήματα που πρέπει να κερδίσουμε.
Η καλύτερη διαφήμιση είναι ο ευχαριστημένος επισκέπτης των νησιών μας. Το χαμόγελο ικανοποίησης και η υπόσχεση «θα έλθω ξανά» είναι, ή πρέπει να είναι, ο στόχος και η ανταμοιβή μας. Αυτό μπορεί να γίνει αν αντισταθούμε στην εύκολη λύση και στη «φτηνή» υπηρεσία.
Η «διπλωματία»
της Αυτοδιοίκησης
Ερ. Ποιες ενέργειες θα αναλάβετε για την προβολή του τουριστικού προϊόντος του Νοτίου Αιγαίου στο εξωτερικό.
Η ετήσια προβολή και η συμμετοχή μας στις τουριστικές εκθέσεις είναι υποχρέωσή μας. Όμως η οικοδόμηση καλών σχέσεων με τους φορείς που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη στις αντίστοιχες χώρες και διακινούν τον μεγάλο όγκο των επισκεπτών μας πρέπει να είναι καθημερινό μας μέλημα.
Ό, τι πετύχαμε στα Δωδεκάνησα, ανοίγοντας πόρτες σε νέες αγορές, με καινοτόμες δράσεις και με άσκηση – επιτρέψτε μου την έκφραση - «διπλωματίας» σε επίπεδο Αυτοδιοίκησης, μπορούμε να το κάνουμε και σε επίπεδο Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Στα Δωδεκάνησα καταφέραμε να πολλαπλασιάσουμε τις αφίξεις από τη Ρωσική αγορά, κάτι που σημαίνει ότι το πείραμα μπορεί να πετύχει και στο Νότιο Αιγαίο συνολικά.
Χάρηκα ιδιαιτέρως όταν αμέσως μετά την εκλογή μου επικοινώνησε μαζί μας ένας πολύ καλός πλέον φίλος, ο υπουργός Εξωτερικών της Μόσχας, που εξέφρασε την ελπίδα να συνεχιστεί η συνεργασία μας και στο Νότιο Αιγαίο.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσέχουμε σαν κόρη οφθαλμού τις παραδοσιακές μας αγορές έχοντας πλέον κερδίσει την εμπιστοσύνη τους.
Με εξωστρέφεια, εμπιστοσύνη στο «προϊόν» μας, με άρτιο σχεδιασμό, ορθολογική αξιοποίηση των πόρων που θα έχουμε στη διάθεσή μας και συνεργασία όλων των φορέων, αυτοδιοικητικών και παραγωγικών, μπορούμε να πετύχουμε πολλά.
Με πρωταρχικό κοινωνό την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση οφείλουμε να φροντίσουμε ώστε να μεταλαμπαδευτεί το αίσθημα της ομαδικότητας, και πάντα με την παραδοχή ότι κάθε νησί αποτελεί ένα ξεχωριστό και αναπόσπαστο κομμάτι του συνόλου, και ότι όλα αλληλοσυμπληρώνονται και δημιουργούν το μοναδικό Νότιο Αιγαίο.
Μόνο με τη δημιουργία «επώνυμου προϊόντος» στις διεθνείς αγορές και με την εκπροσώπηση ενός τόσο πολυποίκιλου «προϊόντος» με εξαιρετική πληθώρα ομορφιών, υποδομών και εναλλακτικών τουριστικών εμπειριών, κάτω από την ομπρέλα «Αρχιπέλαγος Νοτίου Αιγαίου», μπορούμε να προβάλλουμε ολοκληρωμένα την αδιαμφισβήτητη μοναδικότητα του τόπου μας.
Ερ. Είστε άνθρωπος με μακρά θητεία στον Τοπική Αυτοδιοίκηση. Θα ήθελα να μου απαριθμήσετε «καλές πρακτικές» σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον τομέα του τουρισμού.
Ως νομάρχης Δωδεκανήσου επί οκτώ χρόνια έχω πλήρη εικόνα και σαφή άποψη για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στη χάραξη τουριστικής στρατηγικής. Πολλές φορές, ναι, με μια πανσπερμία φορέων και απόψεων, όμως το αποτέλεσμα ήταν πάντα θετικό.
Και αυτό διότι, ειδικά τα τελευταία χρόνια, συμφωνήσαμε να επενδύσουμε στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Στο περιβάλλον και στον πολιτισμό. Η βράβευση, για παράδειγμα, της Νομαρχίας Δωδεκανήσου δύο φορές για τις περιβαλλοντικές της δράσεις, πιστεύω πως είναι το καλύτερο μήνυμα προς τους επισκέπτες μας που αναζητούν «πράσινες» πρακτικές και νοοτροπίες στους τόπους που επισκέπτονται.
Μόλις πρόσφατα υποδεχθήκαμε μία ακόμα αντιπροσωπεία από την Κινεζική Περιφέρεια Ανχούι, ο πληθυσμός της οποίας ξεπερνά τα εβδομήντα εκατομμύρια κατοίκους. Θέλουν και θέλουμε να ανοίξουν οι δίαυλοι συνεργασίας, εκτιμώντας οι ίδιοι ότι περίπου μισό εκατομμύριο κάτοικοι της περιοχής θέλουν να ζήσουν στο φυσικό περιβάλλον των νησιών μας και ονειρεύονται πότε θα έλθουν να τα γνωρίσουν.
Και αυτή η κυοφορούμενη συνεργασία είναι αποτέλεσμα πρωτοβουλιών της Νομαρχίας. Της Αυτοδιοίκησης δηλαδή, όταν όσοι τη διακονούμε δεν μένουμε στην απλή διαχείριση των πραγμάτων.
Κάθε νησί
με ταυτότητα
Ερ. Η πλειοψηφία των τουριστικών προορισμών, σε παγκόσμιο επίπεδο, που βάσισαν την ανάπτυξή τους στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού δέχεται ήδη ισχυρά πλήγματα και αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα αδιέξοδα. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου περιλαμβάνει «ναούς» του μαζικού τουρισμού αλλά και παραδείσους του εναλλακτικού – θεματικού τουρισμού. Ποιο είναι το όραμά σας για τον τουρισμό στην Περιφέρεια και ποιες οι ενέργειες που θα το κάνουν πραγματικότητα.
Πιστεύω περισσότερο στη σημασία του «στόχου», μιας και η έννοια του «οράματος» είναι συχνά παρεξηγημένη. Είναι ώρα για συγκεκριμένους στόχους, ρεαλιστικούς και υλοποιήσιμους. Έχουμε στη φαρέτρα μας τα «όπλα» εκείνα και τα πλεονεκτήματα που μπορούν να υποστηρίξουν έναν σχεδιασμό που να επιβεβαιώνει και να ισχυροποιεί τη θέση του Νότιου Αιγαίου, της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων, στον διεθνή τουριστικό χάρτη.
Με το ανυπέρβλητο κάλλος του Αιγαιοπελαγίτικου τοπίου, με τη βαριά πολιτιστική κληρονομιά και τον περιβαλλοντικό πλούτο των νησιών μας μπορούμε να ανοίξουμε μια πόρτα στο μέλλον.
Βέβαια, όταν μιλάμε για πολιτισμό, όπως είπα και πριν, δεν εννοούμε μόνο τα κάστρα, τα μνημεία και την ιστορία μας, αλλά και τον καθημερινό πολιτισμό, που ιδιαίτερα στο Αιγαίο εκφράζεται και με το «καλημέρα» του πολίτη, την εικόνα του νησιού, το δομημένο περιβάλλον, την αισθητική και την ομορφιά, τη συμπεριφορά μας, τη δράση μας, κλπ.
Είναι και αυτοί «πολιτιστικοί πόροι», που ταυτοποιούν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, που έχουν εξελιχθεί σε διεθνείς τουριστικούς προορισμούς. Και σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον η ταυτότητα είναι παράλληλα και διαβατήριο.
Και είναι κοινά παραδεκτό, πως προϊόν χωρίς ταυτότητα ή με ολοένα υποβαθμιζόμενη και θολή ταυτότητα, είναι καταδικασμένο να εξαφανιστεί από την αγορά.
Ερ. Αποτιμώντας τα αποτελέσματα από την λειτουργία του Δωδεκανησιακού Οργανισμού Τουρισμού καθώς και του Οργανισμού Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού, εκτιμάτε ότι είναι χρήσιμη η λειτουργία ενός Γραφείου για τον Τουρισμό σε επίπεδο πλέον περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου;
Ο απολογισμός της δράσης και παρέμβασης του Δωδεκανησιακού Οργανισμού Τουρισμού και του ΠΡΟΤΟΥΡ στο διεθνές τουριστικό γίγνεσθαι, έχουν καταξιώσει και τους δύο αυτούς φορείς στα μάτια και στη συνείδηση των παραγωγικών τάξεων και επαγγελματιών της περιοχής.
Δομές λοιπόν που διαχρονικά έχουν αποδείξει πως παράγουν ουσιαστικό έργο, πρέπει να εξακολουθήσουν να λειτουργούν κάτω από οποιαδήποτε μορφή και σε Περιφερειακό επίπεδο. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.