slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

"Η ΜΑΡΜΑΡΟΓΛΥΠΤΙΚΗ ΣΤΗ ΝΑΞΟ - Από το 15ο αιώνα μέχρι σήμερα"

Ο Αλέκος ΕΦλωράκηςΔρΕθνολόγος-Λαογράφοςμε καταγωγήαπό τη Νάξο συγκεντρώνει σε αυτό τοβιβλίο την πολυετή έρευνά του στοθέμα της μαρμαρογλυπτικής στη Νάξο.Παραθέτουμε αυτούσιο τον Πρόλογοτου βιβλίου που είναι και η περίληψητων περιεχομένων του.
 Κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ “ΦΙΛΙΠΠΟΤΗ”Στη Νάξο μπορείτε να το βρείτεστο “Παλιό Βιβλιοπωλείο” και.....
στο “ΖΟΟΜ”Λιανική Τιμή: 20 ευρώ.

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Κοντά στα μεγάλα κυκλαδίτικα κέντρα της νεοελληνικής μαρμαροτεχνίαςτηνΤήνο και την Πάροτα οποία επεξέτειναν τη δραστηριότητά τους σε ευρύτερογεωγραφικό χώροη Νάξος λειτούργησε ως τοπικό κέντροδιαθέτοντας πρώτη ύληκαι τεχνίτεςΟι αφετηρίες της ναξιακής μαρμαρογλυπτικής τοποθετούνται στατελευταία χρόνια της ΛατινοκρατίαςΤότε η προϋπάρχουσα βυζαντινή παράδοσηεμπλουτίστηκε σταδιακά με δυτικές επιρροέςΗ θέση του νησιού ως έδρας τουΔουκάτου του Αιγαίου (1207 – 1566) και η παρουσία των Βενετών αρχόντωνεξασφάλισαν από νωρίς ευκαιρίες εφαρμογήςκυρίως μέσω των οικοσήμων και τωναρχιτεκτονικών κατασκευών.

Αν και οι μαστόροι που φιλοτέχνησαν τα πρώιμα εκείνα μαρμαρόγλυπτα πρέπει ναήταν κατά το πλείστον Ναξιώτεςφαίνεται πιθανήσε ορισμένες περιπτώσειςημετάκληση τεχνιτών από την Ιταλία και τη βενετοκρατούμενη Κρήτηοι οποίοιενίσχυσαν τη ντόπια μαστοροσύνηεισάγοντας τεχνικές και μορφολογικέςκαινοτομίεςΑπό το 17ο και κυρίως το 18ο αιώναεντυπωσιακή είναι η επίδρασητης Πάρουως αποτέλεσμα της άμεσης γειτνίασης των δύο νησιών και της κοινήςδιοικητικής υπαγωγής τους στην Οθωμανική ΑυτοκρατορίαΗ καταφανήςσυγγένεια τύπωνμορφολογίας και τεχνικής μάς επιτρέπει σε αρκετές περιπτώσειςνα μιλήσουμε για μια κοινή « παροναξιακή » παράδοση στα χρόνια τηςΤουρκοκρατίαςΑργότερααπό τα τέλη του 18ου αιώνα έως και τον 20οεπισημαίνεται έντονη επίδραση και παρουσία του άλλου μεγάλου κέντρουμαρμαρογλυπτικής των Κυκλάδωντης ΤήνουΠάντωςσε όλο αυτό το διάστημα,παράλληλα με τους Παριανούς και τους Τηνιακούςδεν έπαψαν να εργάζονται στονησί και οι Ναξιώτες.

Δεν γνωρίζουμε μέχρι πότε συνεχίστηκε στη Νάξο η ντόπια μαρμαροτεχνικήαπασχόλησηΤο 1972, κατά μαρτυρία του Νίκου Κεφαλληνιάδη« μαρμαράδεςκαλλιτέχνες δεν υπάρχουν »Αξίζει ωστόσο να τονιστεί ότι τα τελευταία χρόνιαπαρατηρείται επαναδραστηριοποίησηκαθώς ορισμένοι νέοι του νησιούαπόφοιτοιτης Σχολής Μαρμαροτεχνίας Πανόρμου Τήνου ή αυτοδίδακτοιέχουν ξαναρχίσεινα δουλεύουν το μάρμαροστο πλαίσιο της σύγχρονης χειροτεχνίας.

Στο βιβλίο αυτόη ναξιακή μαρμαρογλυπτική παρακολουθείται από το 15ο αιώναμέχρι σήμεραΟι διαδοχικές φάσεις τηςτο ύφος και η τεχνικήοι επιδράσεις πουδέχτηκεοι ανώνυμοι μαρμαράδες τηςαλλά και όσων τα ονόματα κατέστη δυνατόννα επισημανθούντα ποικίλα και ποιοτικά προϊόντα τηςη σύγχρονη παρουσία καιοι προοπτικές της διερευνώνται και διαφωτίζονται μέσα από συγκεκριμέναπαραδείγματαΕιδικότερατο βιβλίο απαρτίζεται από τρεις ενότητεςοι οποίεςσυγκεφαλαιώνουν έξι παλαιότερες μελέτες του συγγραφέα και μεγάλο αριθμόφωτογραφιώνΣτο τέλος παρατίθεται συγκεντρωτική βιβλιογραφία.

Στην πρώτη και εκτενέστερη ενότηταμε τον τίτλο « Δρόμοι και επιδράσεις στηναξιακή μαρμαρογλυπτική »μελετάται η διαδρομή της τοπικής μαρμαρογλυπτικήςστο διάστημα των έξι τελευταίων αιώνων και τεκμηριώνεται η θέση της Νάξου ωςαυτόνομου κέντρου της τέχνης του μαρμάρουπλάι στα άλλα κυκλαδίτικα κέντρα.Η έρευνα ανακοινώθηκε αρχικά στο Δ´ Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα « Η Νάξοςδιά μέσου των αιώνων » (Κωμιακή 4 – Σεπτεμβρίου 2008) και δημοσιεύτηκε σεπεριληπτική μορφήμε λίγες ενδεικτικές φωτογραφίες και με επιλογήβιβλιογραφίαςστον τόμο των πρακτικών του Συνεδρίου (2013, σσ. 201 – 223). Εδώδημοσιεύεται στην πλήρη μορφή τηςμε την τεκμηρίωση και το σύνολο τωνφωτογραφιών.

Η δεύτερη ενότηταμε τον τίτλο « Απεραθίτισσα και Φιλωτίτισσαδύοχαρακτηριστικά μνημεία μαρμαρογλυπτικής »επικεντρώνεται αναλυτικά σε δύοσυγκεκριμένα παραδείγματαμε αντίστοιχες μελέτεςτις ενοριακές εκκλησίες τ’Απεράθου και του Φιλωτιούοι οποίες διαθέτουν πλούσιο μαρμαρόγλυπτοδιάκοσμο και συνδέονται με το πρόσωπο του ίδιου τεχνίτητου ΓιαννούληΣκούτραλη ή « Ντηνιακού » (αρχές 19ου αιώνα). Η πρώτη από τις μελέτες αυτές (« Ο μαρμαράς Γιαννούλης Σκούτραλης στη Νάξο και η Παναγία η Απεραθίτισσα »)συμπεριλήφθηκε στον τιμητικό τόμο για τον καθηγητή Δημήτριο ΒΟικονομίδηΔρυς Υψικάρηνος (Αθήνα 2007, σσ. 647 – 674). Η δεύτερη μελέτη (« Ο μαρμάρινοςγλυπτός διάκοσμος της Παναγίας της Φιλωτίτισσας Νάξου »ανακοινώθηκε στο « Διήμερον πνευματικόν συμπόσιον Παναγία η Φιλωτίτισσα, 200ή επέτειος εγκαινίωντου ιερού ναού », (Φιλώτι 21 – 22 Αυγούστου 2006) και δημοσιεύτηκε στον τόμοΝαξιακά 2(2012), σσ. 263 – 312.

Την τρίτη ενότηταμε τίτλο « Το μάρμαρο στη σημερινή Νάξο »συνθέτουν τρίαμικρότερα άρθρααναφερόμενα στη λατομική αλλά και τη μαρμαροτεχνικήδραστηριότητα της σύγχρονης Νάξουπου φαίνεται να επανακάμπτει« Τασύγχρονα λατομεία της Νάξου και ο Σανιδάς των αδελφών Καρποντίνη » (ΝαξιακάΓράμματααρ. 4, Ιούλ. – Σεπτ. 2012, σσ. 60 – 68), « Νικόλας ΒερύκοκκοςΗ τέχνητου μαρμάρου επιστρέφει στη Νάξο » (Ναξιακά Γράμματααρ. 1, Οκτ. – Δεκ. 2011,σσ. 50 – 54) και « Χρήστος ΜπουλαξήςΔουλεύοντας το μάρμαρο και την πέτραστις Εγκαρές Νάξου » (Ναξιακάαρ. 36/74, Μάρτ. – Μάι. 2010, σσ. 76 – 85). Καιστα τρία έχουν γίνει προσθήκες.


Το βιβλίο αυτό έχει για μένα και μια ξεχωριστή σημασίακαθώς αναφέρεται στοντόπο της καταγωγής μουτη ΝάξοΠέραν λοιπόν του επιστημονικού μουενδιαφέροντος για το αντικείμενοτο θεωρώ και ως τιμή οφειλόμενη στην πατρικήμου οικογένεια (Εγκαρές και Γαλήνηκαι κατά ένα μικρό μέρος στη μητρική μου(Απεράθου). Γι’ αυτό και οφείλω χάριτες στους αδελφούς ΝίκοΜανούσο καιΑπόστολο Καρποντίνη και στο γιο του πρώτουΓιάννηιδιοκτήτες των λατομικώνεπιχειρήσεων « Αφοί Καρποντίνη Ναξιακά Μάρμαρα Ο.Ε. »οι οποίοιμε τοενδιαφέρον και την αγάπη τους για το νησίανέλαβαν σημαντικό μέρος τηςεκδοτικής δαπάνηςΑνάλογες ευχαριστίεςγια οικονομική ενίσχυση μέσωπαραγγελίας αντιτύπωνοφείλω και στην Περιφέρεια Νοτίου ΑιγαίουΤμήμαΚοινωνικής Αλληλεγγύης ΚυκλάδωνΟι ευχαριστίες μουτέλοςπρος τον παλαιόσυνεργάτη και φίλοτον εκδότη Στρατή ΓΦιλιππότη και το γιο του Ανδρέα,παραμένουν διαρκείς και αμέριστες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: