slider

Naxios Το πρώτο blog των Κυκλάδων

Naxios

Δραστηριότητες βουλευτών

Θέμα: «Μέτρα για την ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού στη νησιωτική χώρα, απλοποίηση των διαδικασιών και μείωση του κόστους έκδοσης θεώρησης εισόδου για τουρίστες από χώρες εκτός ζώνης Σένγκεν»
Θέμα: Με καθαρά πολιτική για την αυθαίρετη δόμηση εισπρακτικούς στόχους η κυβερνητική
Θέμα: «Κατάρρευση του Ναυπηγοεπισκευαστικού Κλάδου και Κυβερνητική απραξία»


       
ΕΡΩΤΗΣH & Α.Κ.Ε.


23.01.13






Προς τους κ.κ. Υπουργούς


- Εξωτερικών


- Τουρισμού


- Ναυτιλίας & Αιγαίου


- Δημοσίας Τάξης & Προστασίας του Πολίτη


- Οικονομικών






Θέμα: «Μέτρα για την ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού στη νησιωτική χώρα, απλοποίηση των διαδικασιών και μείωση του κόστους έκδοσης θεώρησης εισόδου για τουρίστες από χώρες εκτός ζώνης Σένγκεν»


Ο εισερχόμενος τουρισμός, κυρίως από τις νέες αγορές της Ρωσίας, της Ουκρανίας, της Κίνας, της Ινδίας, αλλά και από τη γειτονική Τουρκία, είναι ένας σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης της τουριστικής κίνησης στα νησιά του Αιγαίου.


Επανερχόμαστε στο θέμα του «πιλοτικού προγράμματος», που αφορά σε χορηγήσεις θεωρήσεων εισόδου για τουριστικές επισκέψεις βραχείας διάρκειας σε πολίτες τρίτων χωρών που ταξιδεύουν από την Τουρκία σε πέντε ελληνικά νησιά στο Ανατολικό και Νότιο Αιγαίο (Ρόδος, Κως, Σάμος, Χίος και Λέσβος) και απασχολεί έντονα τις τοπικές κοινωνίες των νησιών των περιφερειών του Αιγαίου. Οι επαγγελματίες και οι εργαζόμενοι του Αρχιπελάγους, αναμένουν από καιρό μια συγκεκριμένη και αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος της γραφειοκρατίας και της ασυνεννοησίας που υπάρχει μεταξύ των εμπλεκόμενων υπουργείων.


Το θέμα «τουριστική βίζα – θεώρηση SCHENGEN», είναι ακόμα υπό συζήτηση, με γενικές αναφορές από το Υπουργείο Εξωτερικών, ότι θα διευρύνει το δίκτυο διευκόλυνσης της παροχής θεωρήσεων στις αναδυόμενες οικονομικά χώρες. Ειδικότερα για το πιλοτικό πρόγραμμα, στη SA΄ συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων, της 13η Δεκεμβρίου 2012, ο υφυπουργός Εξωτερικών κ. Δ. Κούρκουλας, είχε δηλώσει ότι «…έχουμε ήδη υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Ένωση την έκθεση για να αποδείξουμε ότι όλα έγιναν όπως έπρεπε, τηρήσαμε όλες τις υποχρεώσεις μας και έχουμε υποβάλει αίτημα για την επανάληψη αυτού του πιλοτικού προγράμματος για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου το επόμενο καλοκαίρι».


Παρά τις διαβεβαιώσεις των εμπλεκόμενων υπουργείων, παραμένει η έντονη ανησυχία της τοπικής κοινωνίας και των τουριστικών φορέων στα νησιά του Αιγαίου, για την επανάληψη του προγράμματος στην επόμενη τουριστική σεζόν.


Οι αρμόδιοι τουριστικοί φορείς, ιδιαίτερα στη νησιωτική χώρα, διεκδικούν την επιτάχυνση και τη βελτίωση των διαδικασιών χορήγησης θεωρήσεων εσόδου, που θα βοηθήσει σημαντικά στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στην ανάπτυξη ποιοτικότερου τουρισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατη έρευνα που αφορά στο προφίλ του τουρίστα που επισκέπτεται την Ελλάδα βάσει των στατιστικών στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδας, αναφέρει, ότι η μισή και πλέον τουριστική κίνηση στη Ρόδο (μέσω του αεροδρομίου), γίνεται σε τρεις μόνο μήνες (Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο).


Η βελτίωση των διαδικασιών σε όλα τα επίπεδα (από τη χορήγηση βίζας, το κόστος της θεώρησης, μέχρι και τη βελτίωση των υποδομών και τη στελέχωση στις πύλες εισόδου), σε συνδυασμό με διευκολύνσεις στον προγραμματισμό, στην προβολή των νήσων και στις υποδομές για τη στήριξη ειδικών τουριστικών προϊόντων (όπως η κρουαζιέρα, οι ιστιοπλοϊκοί αγώνες και γενικότερα ο θαλάσσιος τουρισμός, ο αθλητικός-προπονητικός τουρισμός, ο εκπαιδευτικός /μαθητικός και γενικότερα ο πολιτιστικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός κλπ) θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη του κλάδου, των τοπικών οικονομιών και στην ποιότητα του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος.


Κατόπιν των ανωτέρω,


Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:


1. Ποιά μέτρα έχουν σχεδιάσει, ενόψει της έναρξης της επόμενης τουριστικής περιόδου για την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος σε μονιμότερη βάση και διευρυμένο κατά δύο μήνες, όπως προτείνουν οι τουριστικοί φορείς και η τοπική κοινωνία; Υπάρχει στον σχεδιασμό, πρόβλεψη για επέκταση του προγράμματος σε περισσότερα νησιά του Αιγαίου;


2. Ποιά μέτρα και σε ποιές ενέργειες έχουν σχεδιάσει να προβούν, για τη διασφάλιση της πρόσβασης στα ελληνικά νησιά των τουριστών από τα κρουαζιερόπλοια που χρειάζονται βίζα, απλουστεύοντας τις διαδικασίες για την είσοδό τους στα νησιά του πιλοτικού προγράμματος που επισκέπτονται;


3. Ποιός είναι ο σχεδιασμός των ενεργειών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επίλυση του θέματος της μείωσης του κόστους θεώρησης εισόδου, αναφορικά με τους τουρίστες τρίτων χωρών που εντάσσονται στο πιλοτικό πρόγραμμα;


4. Σε ποιές άμεσες ενέργειες προτίθενται να προβούν, προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία χορήγησης τουριστικής βίζας βραχείας διάρκειας με μειωμένο κόστος σε ιδιαίτερες κοινωνικές ομάδες, όπως πολύτεκνες οικογένειες καθώς και σε ειδικές ομάδες τουριστών όπως αθλητές, μαθητές και πολίτες τρίτης ηλικίας;


5. Επιτρέπει το ΜΠΔΣ, τη στελέχωση με το αναγκαίο προσωπικό για την άρτια λειτουργία των πυλών εισόδου στη διάρκεια της εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος;


6. Έχουν αξιολογηθεί τα αποτελέσματα και οι οικονομικές, διοικητικές και λοιπές διαχειριστικές επιπτώσεις σε επίπεδο διαλειτουργικότητας των εμπλεκόμενων υπουργείων από την εφαρμογή του πρώτου πιλοτικού προγράμματος;


7. Έχουν διενεργηθεί εναλλακτικές μελέτες σκοπιμότητας για το συγκεκριμένο πρόγραμμα; Έχουν αξιολογηθεί σχετικές μελέτες και αν ναι, ποιές και με ποιό τρόπο έχουν ενταχθεί στον αντίστοιχο σχεδιασμό της κυβέρνησης καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε νησιωτικές ή άλλες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με το θέμα: «Μειωμένο κόστος τουριστικής βίζας βραχείας διάρκειας»;


Αίτηση κατάθεσης εγγράφων


Καλούνται οι ερωτώμενοι αρμόδιοι Υπουργοί να μας κοινοποιήσουν τα παρακάτω έγγραφα, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας αιτήσεως κατάθεσης εγγράφων:


1. Την έκθεση που έχουμε υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το αίτημα για την επανάληψη του πιλοτικού προγράμματος για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου το επόμενο καλοκαίρι, σύμφωνα με τη δήλωση του κ. υφυπουργού Εξωτερικών κ. Δ. Κούρκουλα στη συνεδρίαση της Βουλής των Ελλήνων, την 13.12.2012.


Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές:










Δημήτριος Γάκης






Μιχάλης Κριτσωτάκης






Ρένα Δούρου






Θεόδωρος Δρίτσας






Ιωάννης Ζερδελής






Νίκος Συρμαλένιος


Συρμαλένιος Νίκος


Βουλευτής Κυκλάδων






ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Με καθαρά εισπρακτικούς στόχους


η κυβερνητική πολιτική για την αυθαίρετη δόμηση






Το πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης, το οποίο τα τελευταία 35 χρόνια οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ χρησιμοποιούν ως μέσο για να αποκομίσουν εισπρακτικά ή πολιτικά οφέλη, επεσήμανε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, σε ομιλία του στη Βουλή, κατά τη συζήτηση πράξης νομοθετικού περιεχομένου με αντικείμενο τις νέες άδειες δόμησης και τον έλεγχο των κατασκευών. Όπως ανέφερε ο κ. Συρμαλένιος, το νομοσχέδιο θα έπρεπε να έχει τον τίτλο «Νομιμοποίηση της Αυθαίρετης Δόμησης», καθώς τα μέτρα που προτείνονται από την κυβέρνηση είναι αποσπασματικά, χωρίς χωροταξικό σχεδιασμό, χωρίς δασολόγιο, χωρίς κτηματολόγιο και ευνοούν αυτούς που αυθαιρετούν, ειδικότερα όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν αδρά για τις παρανομίες τους. Ακολουθείται η πάγια πολιτική είσπραξης προστίμων, δίνοντας συνεχώς παρατάσεις για νέα πρόστιμα, ενώ αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία η θέσπιση από την κυβέρνηση «προστίμου διατήρησης αυθαιρέτων», που δίνει τη δυνατότητα νομιμοποίησης των αυθαιρέτων με ένα σχετικά μικρό χρηματικό ποσό και μάλιστα έναντι του αρχικά υπολογισθέντος προστίμου.


Τόνισε ότι οι Κυκλάδες για χρόνια βρίσκονταν στο απόγειο της αυθαίρετης δόμησης, έχοντας ανάλογες «διευκολύνσεις» από προϊσταμένους πολεοδομιών που πλέον έχουν απομακρυνθεί από τις θέσεις που κατείχαν. Σε προσωπική έρευνα που έκανα για το θέμα ως αιρετός της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης, διαπίστωσα ότι σε δωμάτια της πρώην Νομαρχίας Κυκλάδων υπάρχουν τόνοι φακέλων με πρόστιμα που δεν έχουν εισπραχθεί εδώ και πολλά χρόνια.


Ο κ. Συρμαλένιος επεσήμανε το θέμα της ενεργοποίησης της Υπηρεσίας Κατεδάφισης που ενώ είχε προταθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ ουδέποτε συστάθηκε.


Τέλος, έκανε αναφορά στο πρόβλημα που έχει προκύψει με τους ιδιοκτήτες ακινήτων στη Σαντορίνη, καθώς μετά τους σεισμούς του 1956 δόθηκε η δυνατότητα στους κατοίκους να χτίσουν σπίτια χωρίς πολεοδομικές άδειες, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες αυτών των ακινήτων να βρίσκονται στη δυσμενή θέση να μην μπορούν να μεταβιβάσουν ή να πουλήσουν αυτά τα ακίνητα.


24/01/2013










Συρμαλένιος Νίκος


Βουλευτής Κυκλάδων






ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Με καθαρά εισπρακτικούς στόχους


η κυβερνητική πολιτική για την αυθαίρετη δόμηση






Το πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης, το οποίο τα τελευταία 35 χρόνια οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ χρησιμοποιούν ως μέσο για να αποκομίσουν εισπρακτικά ή πολιτικά οφέλη, επεσήμανε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, σε ομιλία του στη Βουλή, κατά τη συζήτηση πράξης νομοθετικού περιεχομένου με αντικείμενο τις νέες άδειες δόμησης και τον έλεγχο των κατασκευών. Όπως ανέφερε ο κ. Συρμαλένιος, το νομοσχέδιο θα έπρεπε να έχει τον τίτλο «Νομιμοποίηση της Αυθαίρετης Δόμησης», καθώς τα μέτρα που προτείνονται από την κυβέρνηση είναι αποσπασματικά, χωρίς χωροταξικό σχεδιασμό, χωρίς δασολόγιο, χωρίς κτηματολόγιο και ευνοούν αυτούς που αυθαιρετούν, ειδικότερα όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν αδρά για τις παρανομίες τους. Ακολουθείται η πάγια πολιτική είσπραξης προστίμων, δίνοντας συνεχώς παρατάσεις για νέα πρόστιμα, ενώ αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία η θέσπιση από την κυβέρνηση «προστίμου διατήρησης αυθαιρέτων», που δίνει τη δυνατότητα νομιμοποίησης των αυθαιρέτων με ένα σχετικά μικρό χρηματικό ποσό και μάλιστα έναντι του αρχικά υπολογισθέντος προστίμου.


Τόνισε ότι οι Κυκλάδες για χρόνια βρίσκονταν στο απόγειο της αυθαίρετης δόμησης, έχοντας ανάλογες «διευκολύνσεις» από προϊσταμένους πολεοδομιών που πλέον έχουν απομακρυνθεί από τις θέσεις που κατείχαν. Σε προσωπική έρευνα που έκανα για το θέμα ως αιρετός της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης, διαπίστωσα ότι σε δωμάτια της πρώην Νομαρχίας Κυκλάδων υπάρχουν τόνοι φακέλων με πρόστιμα που δεν έχουν εισπραχθεί εδώ και πολλά χρόνια.


Ο κ. Συρμαλένιος επεσήμανε το θέμα της ενεργοποίησης της Υπηρεσίας Κατεδάφισης που ενώ είχε προταθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ ουδέποτε συστάθηκε.


Τέλος, έκανε αναφορά στο πρόβλημα που έχει προκύψει με τους ιδιοκτήτες ακινήτων στη Σαντορίνη, καθώς μετά τους σεισμούς του 1956 δόθηκε η δυνατότητα στους κατοίκους να χτίσουν σπίτια χωρίς πολεοδομικές άδειες, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες αυτών των ακινήτων να βρίσκονται στη δυσμενή θέση να μην μπορούν να μεταβιβάσουν ή να πουλήσουν αυτά τα ακίνητα.


24/01/2013














ΕΡΩΤΗΣΗ



προς του Υπουργούς
Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων
Οικονομικών
Εθνικής Άμυνας
Ναυτιλίας και ΑΙγαίου


κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ



Αθανασίου Νάσος, Δούρου Ρένα


Δρίτσας Θεόδωρος, Παναγούλης Στάθης


Σταθάκης Γιώργος και Συρμαλένιος Νίκος
με θέμα "Κατάρρευση του Ναυπηγοεπισκευαστικού Κλάδου και Κυβερνητική απραξία"









Θέμα: «Κατάρρευση του Ναυπηγοεπισκευαστικού Κλάδου και Κυβερνητική απραξία»






Τα τελευταία χρόνια οι εξελίξεις που αφορούν την εξέλιξη του Ναυπηγοεπισκευαστικού Κλάδου της Χώρας, με κύρια θύματα τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ – Σκαραμαγκάς), καθώς και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου, αποτελούν τη δραματική παρακαταθήκη σωρείας Κυβερνητικών λαθών και πολιτικής απραξίας των Κυβερνήσεων της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ. Σήμερα, οι κυρίαρχες ναυπηγικές μονάδες της χώρας υπολειτουργούν και έχουν εισέλθει σε ένα οικονομικό αδιέξοδο δίχως τέλος, το οποίο αντιμετωπίζεται με περίσσεια γραφειοκρατική υποκρισία, τόσο από τα θεσμικά όργανα της ελληνικής πολιτείας, όσο και από αυτά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μαζί τους έχουν συμπαρασύρει ένα σύνολο επιχειρήσεων του ναυτιλιακού πλέγματος, οδηγώντας σε κοινωνική εξαθλίωση και οικονομικό μαρασμό ολόκληρες περιοχές της χώρας (ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες).






Ειδικότερα και ως γνωστόν, τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, σύμφωνα και με τις αποφάσεις Ε (2008) 3118 και Ε(2010) 8374/2010 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχουν καταδικαστεί για τη χορήγηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων από την πρώην ΕΤΒΑ, κυρίως υπό μορφή δανείων, εγγυήσεων και εισφορών κεφαλαίου, με την πρωτοφανούς αυστηρότητας απαγόρευση να αναλάβουν οποιασδήποτε ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα, εκτός αυτών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Με την εκ νέου προσφυγή του αρμοδίου Επιτρόπου επί θεμάτων Ανταγωνισμού κ. Χοακίν Αλμούνια, στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ), στις 28 Ιουνίου 2012, επαναβεβαιώθηκαν οι ανωτέρω αποφάσεις και ταυτόχρονα υπερδιπλασιάστηκε το συνολικό ποσό ανάκτησης, το οποίο μαζί με τους τόκους ανέρχεται πλέον σε 562 εκατ. Ευρώ!






Μετά την έκδοση της παραπάνω απόφασης, τα ΕΝΑΕ περιέρχονται σε μειονεκτική θέση σε σχέση με άλλα ανταγωνιστικά ναυπηγεία κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υφίστανται συντριπτικό πλήγμα στην δυνατότητά τους να εκτελέσουν οιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα για τα επόμενα 15 χρόνια. Μάλιστα στην από 23/01/2012 επιστολή του ο Ισπανός Επίτροπος κ. Αλμούνια αναφέρει «Μια τέτοια προοπτική δεν είχε ποτέ αναφερθεί στην Επιτροπή στο πλαίσιο των συνομιλιών οι οποίες οδήγησαν στη στρατιωτική απόφαση» ξεπερνώντας κάθε όριο λογικής και ταυτόχρονα καταδεικνύοντας το μέγεθος της ανεπάρκειας των χειρισμών της τότε ελληνικής κυβέρνησης.






Η τρικομματική Κυβέρνηση αντί να αντιπαλέψει σε ανώτατο Ευρωπαϊκό θεσμικό επίπεδο την απελευθέρωση των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. από τα «δεσμά» ανεφάρμοστων και εκτός οικονομικής λογικής αποφάσεων που οδηγούν στον αφανισμό του βασικότερου παραγωγικού κλάδου της Χώρας, με το αρθ.169, του Ν.4099/12 σπρώχνει το εμπορικό τμήμα των ΕΝΑΕ στην κατάρρευση, την ίδια ώρα που συνεχίζει να τηρεί σιγή ιχθύος σχετικά με την διαμόρφωση ενός σχεδίου βιώσιμης συνεργασίας τους με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ιδίως μετά το οριστικό ναυάγιο των επενδυτικών σχεδίων, που το έτος 2010 ανακοίνωσε ο τότε Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο, από 1η Ιανουαρίου 2013, καταργείται το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης που παραχωρήθηκε από το 1950 στην εταιρία «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» της μόνιμης δεξαμενής Νο. 5 χωρητικότητας 250.000 τόνων και 214,5 στρέμματα από το σύνολο της έκτασης των εγκαταστάσεων. Η διάταξη αυτή γεννά εύλογες αμφιβολίες σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης να προβεί στην παραγωγική ανασυγκρότηση ενός από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Μεσογείου.


Μάλιστα, η πολιτική ηγεσία έχοντας παγιδευτεί από τις διατάξεις της ζημιογόνου για τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, σύμβασης μεταβίβασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Abu Dhabi Mar του Ν.3885/10 και της κατασκευής των υποβρυχίων Τύπου 214, αντί να στοχεύει στην απεμπλοκή των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. από την αδιέξοδη κατάσταση, χάνει πολύτιμο χρόνο ταυτίζοντας το μέλλον του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου μόνο με την εξέλιξη της κατασκευής των υποβρυχίων. Μάλιστα προτάσεις του Ειδικού Συντονιστή για το θέμα αυτό που είδαν το φως της επικαιρότητας (όπως π.χ. η πρόταση για την πώληση σε άλλη χώρα δύο υποβρυχίων Type 214 από τα ΕΝΑΕ), και με τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ έχει ήδη διαφωνήσει δημόσια, ακόμα και αν υλοποιηθούν, δύνανται να οδηγήσουν σε νέο φαύλο κύκλο καταγγελιών για παράνομες κρατικές ενισχύσεις.


Όλα αυτά συμβαίνουν, τη στιγμή που σύμφωνα με έγκυρα οικονομικά στοιχεία ο κύκλος εργασιών του συνόλου των κλάδων της παγκόσμιας ναυτιλίας ξεπερνά μέσα στο 2012 τα 400δις. $, ενώ πάνω από 100 δισ.€ του τζίρου αυτού γίνεται από Ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα ο κλάδος της ναυτιλίας είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγικός τομέας της Ελλάδας και ισοδυναμεί με το με το 65% των συνολικών υπηρεσιών που εξάγονται[1]. Σύμφωνα δε με πρόσφατα στοιχεία των Lloyd’s στο σύνολο των 23 κυρίαρχων Χωρών στον κλάδο της ναυπήγησης για πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 1000 GT η Ελλάδα από το 2006 μέχρι και το 2011 παρουσιάζει μηδενικές ναυπηγήσεις (Πίνακας 1). Μάλιστα τα υπό ναυπήγηση πλοία ελληνικών συμφερόντων έφτασαν τα 85 για το 2012, τα 127 για το 2011 και τα 189 το 2010.


Απέναντι στις τεράστιες ευκαιρίες που ανοίγονται για την δημιουργία πόλων ανάπτυξης και ενίσχυσης της παραγωγικής δυναμικότητας της Χώρας, ιδιαίτερα στη σημερινή οικονομική συγκυρία, οι αποφάσεις τόσο των Ευρωπαϊκών Θεσμικών Οργάνων όσο και της Ελληνικής Κυβέρνησης, δεν μπορεί παρά να δημιουργούν σκιές τόσο για την σκοπιμότητα, όσο και για την ορθολογικότητά τους. Μάλιστα, την ίδια στιγμή που ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος στη χώρα καταρρέει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με ανακοίνωση της στις 7/12/2011, τροποποίησε τον σχετικό κανονισμό επιλεξιμότητας, όσον αφορά τις κρατικές ενισχύσεις στην ναυπηγική βιομηχανία και από 1/1/2012 επαναφέρει «τη χορήγηση ενισχύσεων σε ναυπηγεία ή, στην περίπτωση εξαγωγικών πιστώσεων, τη χορήγηση ενισχύσεων προς τους πλοιοκτήτες για την ναυπήγηση, επισκευή ή μετατροπή πλοίων καθώς και τη χορήγηση ενισχύσεων καινοτομίας για την κατασκευή πλωτών και κινητών κατασκευών ανοικτής θαλάσσης»[2].






Πίνακας 1: Σύνολο ναυπηγήσεων πλοίων (>1000GT) σε παγκόσμια κλίμακα




Χώρα/ Έτος


2006


2007


2008


2009


2010



Αρ.


GT (1000)


Μερίδιο (%)


Αρ.


GT (1000)


Μερίδιο (%)


Αρ.


GT (1000)


Μερίδιο (%)


Αρ.


GT (1000)


Μερίδιο (%)


Αρ.


GT (1000)


Μερίδιο (%)



Japan


653


22557


22.6


606


20667


653


22557


22.6


606


20667


653


22557


385


10594


13.6



S. Korea


699


38109


38.3


1231


67962


699


38109


38.3


1231


67962


699


38109


467


27712


35.6



China


1106


27352


27.5


1698


58012


1106


27352


27.5


1698


58012


1106


27352


926


33460


43.0



Belgium


0


0


0.0


0


0


0


0


0.0


0


0


0


0


0


0


0.0



Denmark


1


0


0.0


15


720


1


0


0.0


15


720


1


0


1


0


0.0



France


12


395


0.4


9


102


12


395


0.4


9


102


12


395


8


282


0.4



Germany


74


1432


1.4


61


1196


74


1432


1.4


61


1196


74


1432


21


539


0.7



Greece


0


0


0.0


0


0


0


0


0.0


0


0


0


0


0


0


0.0



Italy


31


354


0.4


46


977


31


354


0.4


46


977


31


354


6


565


0.7



Netherlands


126


344


0.3


112


245


126


344


0.3


112


245


126


344


9


22


0.0



UK


2


1


0.0


0


0


2


1


0.0


0


0


2


1


1


0


0.0



Finland


4


495


0.5


2


46


4


495


0.5


2


46


4


495


3


71


0.1



Norway


80


283


0.3


48


266


80


283


0.3


48


266


80


283


13


62


0.1



Sweden


1


10


0.0


0


0


1


10


0.0


0


0


1


10


0


0


0.0



Spain


86


412


0.4


69


288


86


412


0.4


69


288


86


412


25


35


0.0



Portugal


4


32


0.0


2


0


4


32


0.0


2


0


4


32


0


0


0.0



Brazil


8


100


0.1


17


504


8


100


0.1


17


504


8


100


21


89


0.1



Poland


49


631


0.6


38


146


49


631


0.6


38


146


49


631


13


83


0.1



Singapore


46


90


0.1


31


88


46


90


0.1


31


88


46


90


3


40


0.1



Taiwan


20


832


0.8 Romania (’00), Croatia (’02), Lithuania & Bulgaria (’09) for comparisons with former periods










27


1218


20


832


0.8


27


1218


20


832


8


246


0.3



USA


94


384


0.4


40


46


94


384


0.4


40


46


94


384


40


64


0.1



Croatia


14


275


0.3


26


613


14


275


0.3


26


613


14


275


6


142


0.2



World Total


3.828


99.600


100


4.851


164.833


3.828


99.600


100


4.851


164.833


3.828


99.600


2.526


77.806


100






Πηγή: Lloyd’s Register of Shipping “World Shipbuilding Statistics” (Note: Ship Size Coverage:100 Gross Tonnage and over, Europe total=Former AWES (present CESA) countries. Excludes Poland (member from ’95),







Καθίσταται συνεπώς αντιληπτό ότι πίσω από αποφάσεις κάποιων θεσμικών οργάνων των Βρυξελλών κρύβονται ταυτόχρονα δύο πράγματα. Πρώτον, η παντελής αδυναμία να υπερασπιστεί η Κυβέρνηση της Χώρας με βάσιμα επιχειρήματα, την αποτροπή αφανισμού του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου και την χάραξη ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού πλαισίου. Δεύτερον, πίσω από αποφάσεις Ευρωπαϊκών Οργάνων παρεισφρύουν εθνικές σκοπιμότητες που υπηρετούν άλλες πολιτικές.






Για τους ανωτέρω λόγους και προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ να προβεί σε όλες τις αναγκαίες, ως αξιωματική αντιπολίτευση και ως εκπρόσωπος του ελληνικού λαού στα Ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα (Ευρωκοινοβούλιο), ενέργειες:










Ερωτώνται οι συναρμόδιοι Υπουργοί:


· Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών, Δικτύων


· Οικονομικών


· Ναυτιλίας και Αιγαίου










· 1) Σκοπεύει η Ελληνική Κυβέρνηση να αναλάβει πολιτική πρωτοβουλία και να θέσει τόσο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και σε άλλα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., το ζήτημα της ανεδαφικότητας και του απαράδεκτου των υφιστάμενων περιορισμών, έτσι ώστε να τροποποιηθούν οι περιορισμοί και να επιτραπεί η εκ νέου ανάληψη ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων στα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε;






· 2) Έχουν εξαντληθεί όλα τα ένδικα μέσα για την νομική αντίκρουση του πυρήνα των αποφάσεων τόσο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και του ΔΕΚ;






· 3) Έχει διερευνήσει η Κυβέρνηση τη δυνατότητα να εισαχθούν ειδικά κίνητρα για την τόνωση των ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, κατά παρέκκλιση της 7ης Κοινοτικής Οδηγίας, είτε βασιζόμενη στην πρόσφατη τροποποίηση του κανονισμού κρατικών ενισχύσεων (2011/C 364/06), είτε στο γεγονός ότι η Ελλάδα εκ της γεωγραφικής της θέσεως, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις θαλάσσιες μεταφορές και ταυτόχρονα βιώνει μια πρωτοφανή οικονομική κρίση;






· 4) Ποιά μέτρα προτίθενται να λάβουν οι ερωτώμενοι Υπουργοί στο πλαίσιο του κανονισμού ανταγωνιστικότητας όσον αφορά τις κρατικές επιδοτήσεις στην ναυπηγική βιομηχανία και να ενισχύσουν την καινοτομία και κατασκευή πλωτών και κινητών υπεράκτιων κατασκευών για εκμετάλλευση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ;










· 5) Έχει διερευνηθεί η δυνατότητα συμψηφισμού των επιβληθέντων ποινών ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων βάσει της τελευταίας τροποποίησης του κανονισμού (2011/C 364/06 );


· 6) Ποιές πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί μέχρι σήμερα για την άντληση χρηματοδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για την παραγωγή φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων ;






· 7) Ποιές ενέργειες έχουν γίνει μέχρι σήμερα για την άντληση κονδυλίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση, προκειμένου να παρασχεθεί βοήθεια προς το προσωπικό των ναυπηγείων ;










· 8) Ποιες είναι οι δυνατότητες αξιοποίησης κονδυλίων του ΕΣΠΑ για την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής, όπως είχε δεσμευτεί να εξετάσει το υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνάντηση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων της Ζώνης Περάματος και των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Νεωρίου και Ελευσίνας;






Ερωτώνται οι Υπουργοί


-Οικονομικών


-Εθνικής Άμυνας :






· 1) Πόσα και ποιά προγράμματα αντισταθμιστικών ωφελημάτων «νέου τύπου» έχουν υλοποιηθεί σε ελληνικά ναυπηγεία μετά το 2010 (άρθρο 87 Νόμου 3883/2010) ;






· 2) Ποιές συγκεκριμένες δράσεις έχει αναλάβει το Ελληνικό Δημόσιο και ιδίως το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την ανάπτυξη πολεμικών πλοίων ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής;






· 3) Ποιά ποσά διατέθηκαν την τελευταία 10ετία από το Ταμείο Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) για κάθε έναν από τους παρακάτω καταστατικούς του σκοπούς (α) ναυπήγηση μάχιμων πολεμικών πλοίων και όχι αγορά έτοιμων, (β) χορήγηση δανείων για την ναυπήγηση μάχιμων πολεμικών πλοίων, (γ) ανέγερση εγκαταστάσεων ; ποιά μάχιμα πολεμικά πλοία ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα με χρήματα του ΤΕΣ την τελευταία 10ετία ; Ποιο είναι το ύψος των πιστώσεων, που προϋπολογίζεται να διατεθούν από το ΤΕΣ μέσα στο 2013 για την ναυπήγηση πλοίων των Ενόπλων Δυνάμεων;






· 4)Ποιό είναι το ετήσιο κόστος ναύλωσης πλοίων από τρίτους για την μεταφορά προσωπικού, υλικού και μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;






· 5) Ποιο είναι σήμερα το ύψος των σε ισχύ εγγυητικών επιστολών των ΕΝΑΕ ΑΕ, που έχει στα χέρια του το Ελληνικό Δημόσιο για την ολοκλήρωση του προγράμματος των υποβρυχίων; Πως εξασφαλίζονται οι πάσης φύσης ενδεχόμενες απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου από την εκτέλεση του προγράμματος αυτού ;






· 6) Ποιο είναι το μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών-μετόχων των ΕΝΑΕ ΑΕ; Επαρκεί αυτό για την χρηματοδότηση των Ναυπηγείων και την ικανοποίηση τυχόν απαιτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου;






· 7) Ποιο είναι το ύψος των ποινικών ρητρών, που έχουν από το 2010 και μέχρι σήμερα επιβληθεί στην ΕΝΑΕ ΑΕ, για τις καθυστερήσεις στην παράδοση των υποβρυχίων;






· 8)Ποιά ήταν η αξία της τεχνογνωσίας, που μεταφέρθηκε στην ΕΝΑΕ ΑΕ, από την αγοράστρια εταιρεία PRIVINVEST; Σε τι αφορούσε η τεχνογνωσία αυτή και με ποιόν τρόπο έγινε η μεταφορά της;






· 9) Έχουν σήμερα τα ΕΝΑΕ ενεργή υπεργολαβική σύμβαση με την HDW για την κατασκευή των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού; Για ποιους λόγους η αγοράστρια εταιρεία δεν προχώρησε στην ολοκλήρωση της κατασκευής των υποβρυχίων με δικά της μέσα και ανέθεσε στην HDW υπεργολαβικά σημαντικό ποσοστό της σύμβασης με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τα υποβρύχια;






· 10) Ποιο είναι το κόστος της παράδοσης των υποβρυχίων στο Πολεμικό Ναυτικό; Έχει το Ελληνιικό Δημόσιο εξασφαλίσει τις απαραίτητες πιστώσεις στον προϋπολογισμό 2013; Σε ποιο ΚΑΕ έχουν εγγραφεί οι πιστώσεις αυτές;






· 11) Διαθέτει το Ελληνικό Δημόσιο πιστώσεις επαρκείς για την κατασκευή δυο (2) νέων υποβρυχίων τ. 214, που παραγγέλθηκαν το 2010; Σε ποιο ΚΑΕ έχουν εγγραφεί οι πιστώσεις αυτές;






· 12) Ποιες ήταν οι προτάσεις του ΥΠΕΘΑ σχετικά με την άρση του επιβληθέντος από την ΕΕ προστίμου και της απαγόρευσης κάθε εμπορικής δραστηριότητας των ΕΝΑΕ;






· 13) Ποιες πιστώσεις έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό έτους 2013 για την ναυπήγηση και επισκευή των πλωτών μέσων του Πολεμικού Ναυτικού;






Οι ερωτώντες βουλευτές


Αθανασίου Νάσος


Δούρου Ρένα


Δρίτσας Θεόδωρος


Παναγούλης Στάθης


Σταθάκης Γιώργος


Συρμαλένιος Νίκος










[1] Βλ. Icana, L., Marzo, S., Popa, T., Sahbaz. U., and Saravelos, G., (2009)


[2] 2011/C 364/06 - Πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις στη ναυπηγική βιομηχανία














Δεν υπάρχουν σχόλια: