Άρθρο του Νικόλα Μουστάκη Δυο τάσεις είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια στη βιομηχανία της Κρουαζιέρας:
• η συνεχής μείωση του μεριδίου των αμερικάνων επιβατών στην παγκόσμια κίνηση (17,3 εκατ. για το 2009), από 67% το 2005 σε 59% το 2009, με αντίστοιχη αύξηση, κυρίως των ευρωπαίων που έφτασαν τα 4,95 εκατ. το 2009
• η συνεχής αύξηση των κυκλικών ταξιδίων στην περιοχή της Ευρώπης, ιδιαίτερα στη Μεσόγειο, σε σχέση με την Καραϊβική
Αν σε αυτά προστεθεί το καλό νέο της άρσης του cabotage, τότε είναι σίγουρο ότι ζούμε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανατροπή των δεδομένων του θαλάσσιου τουρισμού.
Πώς απαντά η Νάξος στη μεγάλη αυτή πρόκληση;
Έχει τη δυνατότητα να πάρει κάποιο μερίδιο της υπό μεγέθυνση αγοράς;
Σχετικά με το πρώτο ερώτημα, η απάντηση είναι: θετικά.
Η Νάξος συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται για να επιλεγεί ως προορισμός για Κρουαζιέρες, αφού στο πακέτο που μπορεί να προσφέρει περιλαμβάνονται ενδιαφέρουσες:
• φυσιολατρικές
• εκκλησιαστικές
• παραδοσιακές
• αρχαιολογικές
διαδρομές για περιηγήσεις μιας ημέρας, που είναι το ζητούμενο για την Κρουαζιέρα. Η Νάξος μπορεί να ικανοποιήσει μια μεγάλη γκάμα ενδιαφερόντων και προτιμήσεων που είναι λογικό να υπάρχουν σε ένα τόσο μεγάλο σύνολο -2.000 έως 4.000- επιβατών / ταξίδι.
Η αναφορά στις ασύγκριτες νότιες παραλίες του νησιού περιττεύει.
Ποιά είναι τα ενδιαφέροντα οικονομικά στοιχεία της Βιομηχανίας Κρουαζιέρας;
• η δραστηριότητα διαρκεί όλο το χρόνο, όπως προκύπτει από τα παρατιθέμενα στοιχεία της επιβατικής κίνησης Κρουαζιέρας του Πειραιά.
Μήνας.................Αριθμός Προσεγγίσεων.......Αριθμός Επιβατών
Ιανουάριος.....................13.....................46.806
Φεβρουάριος................... 5.....................29.504
Μάρτιος..........................22.....................52.791
Απρίλιος.........................60....................134.397
Μάιος............................108....................201.261
Ιούνιος...........................113....................256.734
Ιούλιος...........................110....................275.185
Αύγουστος.....................113....................284.931
Σεπτέμβριος..................123....................281.803
Οκτώβριος....................135....................265.514
Νοέμβριος.......................57....................141.836
Δεκέμβριος.....................18.....................57.244
Σύνολο..........................877..................2.028.006
Στοιχεία έτους 2009. Πηγή: ΟΛΠ Α.Ε.
•μπορεί να επωφεληθεί το σύνολο του νησιού
•κρατά σε διαρκή ετήσια λειτουργία την τουριστική και εμπορική υποδομή
•ενισχύει την καλλιέργεια κηπευτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, αφού -εκτός από τη βέβαιη αύξηση της κατανάλωσης στα εστιατόρια του νησιού- η Νάξος είναι το μόνο νησί που μπορεί να γίνει λιμάνι ανεφοδιασμού των πλοίων σε οπωροκηπευτικά
Τί προτείνω:
-μετατροπή του Λιμανιού της Χώρας σε Λιμάνι Κρουαζιέρας
-μεταφορά του εμπορικού και επιβατικού λιμανιού (ακτοπλοΐας) σε άλλο σημείο του νησιού. Το πού, θα πρέπει να αφεθεί στους ειδικούς και μόνο
-lifting στα κτίρια της παραλίας της χώρας, με κατεδάφιση ορόφων κ.τ.λ.
-συντήρηση όλων των ανεμόμυλων και κάποιων νερόμυλων
-συντήρηση όλων των εκκλησιών – μοναστηριών – πύργων
-ανάδειξη ενδιαφερουσών φυσιολατρικών περιπατητικών διαδρομών (μονοπατιών)
-υιοθέτηση πρακτικών και μεθόδων –εκ μέρους της τοπικής κοινωνίας και της αυτοδιοίκησης- που θα υποστηρίζουν και θα ενισχύουν το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν (φροντίδα και καθαριότητα χώρων, εκδηλώσεις κ.τ.λ.)
-αναβάθμιση του ρόλου του ενιαίου Δήμου, όσον αφορά στην εκτέλεση κάποιων ενισχυτικών της κρουαζιέρας έργων
-ίδρυση Ιδιωτικής Αναπτυξιακής Εταιρίας που θα αναλάβει την οργάνωση και τον συντονισμό της όλης προσπάθειας
-πρόσκληση σε διεθνείς επιχειρήσεις Κρουαζιέρας να αναλάβουν ή να συμμετάσχουν στην ανάπτυξη των υποδομών του Λιμανιού
-κατάρτιση προγραμματικών συμφωνιών της Αναπτυξιακής Εταιρίας με τις εταιρίες Κρουαζιέρας, για τον εφοδιασμό των πλοίων
Η έλλειψη περιφερειακών Λιμανιών -ικανών να εξυπηρετήσουν την Κρουαζιέρα- αποτελεί εμπόδιο για τη σκοπούμενη ανάπτυξη της δραστηριότητας στην Ελλάδα. Γι' αυτό πιστεύω ότι το επόμενο βήμα θα αφορά στην προσπάθεια του Κράτους για την ανάπτυξή τους. Μόνο με τον Πειραιά δεν γίνεται Κρουαζιέρα, ούτε μπορεί να διαφοροποιηθεί το προϊόν αν ο κύκλος συνεχίσει να περιλαμβάνει μόνο τη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Η ανταπόκριση σ' αυτή την ανάγκη δεν μπορεί να αφήσει έξω τη Νάξο. Έχουμε όλες τις προϋποθέσεις για να το πετύχουμε. Αρκεί να εκτιμήσουμε την ευκαιρία και να προσπαθήσουμε έγκαιρα και συστηματικά να την εκμεταλλευτούμε.