Για το ενδεχόμενο νέων αυξήσεων στα εισιτήρια των πλοίων μίλησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλης συμμετέχοντας σε ημερίδα για το «Σχεδιασμό Ακτοπλοϊκού Δικτυού» που διοργανώθηκε στα Χανιά από το Δήμο Χανίων, το
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τον Ελληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών. Όπως είπε χαρακτηριστικά «από τα νέα μέτρα που συζητούνται η αναμενόμενη δαπάνη ανά επιβάτη θα είναι 5,4 ευρώ (από τη δαπάνη 2,2 ευρώ που είναι σήμερα) ενώ η αύξηση του μέσου ναύλου ακτοπλοϊας 27%».
Ο κ. Σακέλης επισήμανε ότι «στα τέλη Οκτωβρίου και Νοεμβρίου θα συζητηθούν στον ΙΜΟ, στη
ν επιτροπή για την προστασία του περιβάλλοντος, πολύ σοβαρά θέματα, τα οποία θα επηρεάσουν τις ακτοπλοϊκές μας υπηρεσίες λόγω των σημαντικών σχεδιαστικών και κατασκευαστικών αλλαγών, οι οποίες προτείνονται για τα ROPAX. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν την ταχύτητα των πλοίων, συνεπώς και τα δρομολόγια όπως εκτελούνται σήμερα, αλλά και το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Είναι βέβαιο ότι το κόστος κίνησης θα αυξηθεί άμεσα ή έμμεσα σημαντικά, όπως είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των πλοίων για την εκτέλεση του ίδιου αριθμού δρομολογίων».
Πρόσθεσε ότι «επιθυμούμε να τονίσουμε ότι λαμβάνουν χώρα συζητήσεις, κατά τις οποίες η ναυτιλία αδίκως ενοχοποιείται / στοχοποιείται για τις περιβαλλοντικές της επιδόσεις, λαμβανομένου υπόψη ότι οι θαλάσσιες μεταφορές συμβάλλουν μόλις κατά 20% στις παγκόσμιες εκπομπές GHG παρά το γεγονός ότι ο κύριος όγκος (90%) του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης επίσης ότι η Ναυτιλία υιοθετεί περιβαλλοντικές ωφέλιμες πολιτικές και λειτουργεί κάτω από ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο. Οι διάσπαρτοι και συχνά αντικρουόμενοι κανονισμοί που επίκεινται, αναφορικά με τα επιβατηγά πλοία, είναι πιθανό να επιφέρουν αδικαιολόγητο / υπέρμετρο οικονομικό κόστος στις εταιρίες με αποτέλεσμα την συνεπαγόμενη αύξηση των εισιτήριων και την προώθηση επιβατικής και μεταφορικής κίνηση προς άλλα μέσα μεταφοράς) τα οποία έχουν υψηλότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο.»
Κατά συνέπεια, συμπλήρωσε, «οι αρμόδιοι θα πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους τις ιδιαιτερότητες του κλάδου, τον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει, τον ανταγωνισμό που υφίσταται σε σχέση με άλλα μέσα μεταφορά, την περιβαλλοντική του επίδοση, την επιβάρυνση που ήδη υφίσταται και τέλος το γεγονός ότι είναι το μόνο μέσο που προσφέρει υπηρεσίες και συνδέσεις στα απομακρυσμένα μικρά νησιά της ΕΕ. Οι προσπάθειες που γίνονται από τον κλάδο μας και τα μέτρα που παίρνονται για την προστασία του περιβάλλοντος είναι πολύ σημαντικά όπως είναι σημαντικές και οι περιβαλλοντολογικές δαπάνες που ήδη υλοποιούνται. Υπολογίζουμε ότι κάθε πλοίο επιβαρύνεται με 150.000 ευρώ κάθε χρόνο με διάφορα έξοδα, όπως επιθεωρήσεις, εκπαιδεύσεις, υλικά, διάθεση υγρών και στερεών αποβλήτων. Επίσης τα καύσιμα επιβαρύνονται με 35 ευρώ τον τόνο».
Επιπροσθέτως κατέθεσε μια σειρά προτάσεων για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, όπως «αποποινικοποίηση του κλάδου, απαλλαγή των εταιρειών από την επιβολή υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας και παρεμβάσεων στην εμπορική πολιτική των εταιρειών, ανάθεση της ευθύνης για την εκτέλεση των δρομολογίων στις εταιρείες αντί στα πλοία, ταυτόχρονη ανακοίνωση των δρομολογίων των ταχυπλόων και των συμβατικών κάθε Ιανουάριο, να παραταθεί η δυνατότητα για αλλαγές στα ανακοινωθέντα δρομολόγια μέχρι τον Αύγουστο (αντί τον Φεβρουάριο), θέσπιση ειδικών κανόνων σχετικά με τη δρομολόγηση πλοίων RO-RO».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας στο χαιρετισμό του έκανε λόγο για «ημερίδα ανίχνευσης του πεδίου πριν αρχίσει ο διάλογος…» και τόνισε ότι, πρόκειται να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος για τον επανασχεδιασμό και την βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας και για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας, ώστε να αναζητηθούν οι βέλτιστες δυνατές λύσεις και στους δύο τομείς και να βελτιωθεί περαιτέρω η ποιότητα των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και των μικρών νησιών της χώρας.
Οι επιδοτούμενες γραμμές δημοσίου συμφέροντος, το ύψος των επιδοτήσεων, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μερικά από τα θέματα που, όπως σημείωσε, πρέπει να εξεταστούν κατά τη διάρκεια αυτού του διαλόγου.
Διονύσης Βυθούλκας
Ο κ. Σακέλης επισήμανε ότι «στα τέλη Οκτωβρίου και Νοεμβρίου θα συζητηθούν στον ΙΜΟ, στη
ν επιτροπή για την προστασία του περιβάλλοντος, πολύ σοβαρά θέματα, τα οποία θα επηρεάσουν τις ακτοπλοϊκές μας υπηρεσίες λόγω των σημαντικών σχεδιαστικών και κατασκευαστικών αλλαγών, οι οποίες προτείνονται για τα ROPAX. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν την ταχύτητα των πλοίων, συνεπώς και τα δρομολόγια όπως εκτελούνται σήμερα, αλλά και το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Είναι βέβαιο ότι το κόστος κίνησης θα αυξηθεί άμεσα ή έμμεσα σημαντικά, όπως είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των πλοίων για την εκτέλεση του ίδιου αριθμού δρομολογίων».
Πρόσθεσε ότι «επιθυμούμε να τονίσουμε ότι λαμβάνουν χώρα συζητήσεις, κατά τις οποίες η ναυτιλία αδίκως ενοχοποιείται / στοχοποιείται για τις περιβαλλοντικές της επιδόσεις, λαμβανομένου υπόψη ότι οι θαλάσσιες μεταφορές συμβάλλουν μόλις κατά 20% στις παγκόσμιες εκπομπές GHG παρά το γεγονός ότι ο κύριος όγκος (90%) του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης επίσης ότι η Ναυτιλία υιοθετεί περιβαλλοντικές ωφέλιμες πολιτικές και λειτουργεί κάτω από ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο. Οι διάσπαρτοι και συχνά αντικρουόμενοι κανονισμοί που επίκεινται, αναφορικά με τα επιβατηγά πλοία, είναι πιθανό να επιφέρουν αδικαιολόγητο / υπέρμετρο οικονομικό κόστος στις εταιρίες με αποτέλεσμα την συνεπαγόμενη αύξηση των εισιτήριων και την προώθηση επιβατικής και μεταφορικής κίνηση προς άλλα μέσα μεταφοράς) τα οποία έχουν υψηλότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο.»
Κατά συνέπεια, συμπλήρωσε, «οι αρμόδιοι θα πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους τις ιδιαιτερότητες του κλάδου, τον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει, τον ανταγωνισμό που υφίσταται σε σχέση με άλλα μέσα μεταφορά, την περιβαλλοντική του επίδοση, την επιβάρυνση που ήδη υφίσταται και τέλος το γεγονός ότι είναι το μόνο μέσο που προσφέρει υπηρεσίες και συνδέσεις στα απομακρυσμένα μικρά νησιά της ΕΕ. Οι προσπάθειες που γίνονται από τον κλάδο μας και τα μέτρα που παίρνονται για την προστασία του περιβάλλοντος είναι πολύ σημαντικά όπως είναι σημαντικές και οι περιβαλλοντολογικές δαπάνες που ήδη υλοποιούνται. Υπολογίζουμε ότι κάθε πλοίο επιβαρύνεται με 150.000 ευρώ κάθε χρόνο με διάφορα έξοδα, όπως επιθεωρήσεις, εκπαιδεύσεις, υλικά, διάθεση υγρών και στερεών αποβλήτων. Επίσης τα καύσιμα επιβαρύνονται με 35 ευρώ τον τόνο».
Επιπροσθέτως κατέθεσε μια σειρά προτάσεων για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, όπως «αποποινικοποίηση του κλάδου, απαλλαγή των εταιρειών από την επιβολή υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας και παρεμβάσεων στην εμπορική πολιτική των εταιρειών, ανάθεση της ευθύνης για την εκτέλεση των δρομολογίων στις εταιρείες αντί στα πλοία, ταυτόχρονη ανακοίνωση των δρομολογίων των ταχυπλόων και των συμβατικών κάθε Ιανουάριο, να παραταθεί η δυνατότητα για αλλαγές στα ανακοινωθέντα δρομολόγια μέχρι τον Αύγουστο (αντί τον Φεβρουάριο), θέσπιση ειδικών κανόνων σχετικά με τη δρομολόγηση πλοίων RO-RO».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας στο χαιρετισμό του έκανε λόγο για «ημερίδα ανίχνευσης του πεδίου πριν αρχίσει ο διάλογος…» και τόνισε ότι, πρόκειται να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος για τον επανασχεδιασμό και την βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας και για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας, ώστε να αναζητηθούν οι βέλτιστες δυνατές λύσεις και στους δύο τομείς και να βελτιωθεί περαιτέρω η ποιότητα των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και των μικρών νησιών της χώρας.
Οι επιδοτούμενες γραμμές δημοσίου συμφέροντος, το ύψος των επιδοτήσεων, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μερικά από τα θέματα που, όπως σημείωσε, πρέπει να εξεταστούν κατά τη διάρκεια αυτού του διαλόγου.
Διονύσης Βυθούλκας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου