Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου κατατέθηκε ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον υπουργό Πολιτισμού με την οποία αναδεικνύεται η, εδώ και τέσσερα χρόνια, επιδίωξη διάνοιξης δρόμου Ασφοντυλίτη – Χάλαρα σε παρθένα περιοχή, εντός αρχαιολογικής ζώνης και περιοχής natura 2000, με πρόσχημα την εξυπηρέτηση των αγροτών και χωρίς οριοθέτηση χρήσεων γης. Σύμφωνα μάλιστα, με μελέτη που κατέθεσε ο Δήμος Αμοργού πρόκειται για οδό που θα εξυπηρετήσει τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, αλλά φυσικά και τους τουρίστες που θα αποκτήσουν έτσι πρόσβαση σε παραλίες, οι οποίες μέχρι σήμερα είναι προσβάσιμες μόνο από μονοπάτι.
Το έργο αυτό, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες δεκάδων περιβαλλοντικών οργανώσεων τόσο από τις Κυκλάδες, ανάμεσα τους ο Σύλλογος Νήσος της Αμοργού, όσο και από όλη την Ελλάδα, όπως επίσης παρά τις αρχικές αντιρρήσεις βασικών υπηρεσιών (αρχαιολογική υπηρεσία, διεύθυνση περιβαλλοντικού και χωρικού σχεδιασμού των Κυκλάδων), εγκρίθηκε τελικά στις 28/12/2023. Η έγκριση του έργου πέρασε από πολλές αναβολές, αλλά και από διαφανείς και αδιαφανείς διαδικασίες (όπως την αντιφατική γνωμοδότηση του ΟΦΥΠΕΚΑ ημέρα Κυριακή στις 17/4/2022 με αρ.πρωτ.4564/17-04-22 με κλειστή την υπηρεσία), μεταξύ απόρριψης και έγκρισης, υπό όρους, από τις συναρμόδιες υπηρεσίες. Στις 26/6/2023 είχε συμπεριληφθεί και στο Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. της Αμοργού με Απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, στο οποίο όμως η ευρύτερη περιοχή του Ασφοντυλίτη δεν καθορίζεται ως ζώνη αγροτικής προτεραιότητας, παρά μόνον ως ζώνη αγροτικών μνημείων.
Ταυτόχρονα δεν απαγορεύεται η δόμηση, παρά μόνο με αρτιότητα 6 στρεμμάτων και ούτε απαγορεύεται η λειτουργία εμπορικών επιχειρήσεων ούτε μικρών ξενοδοχείων παρόλο, που η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου απέρριψε δύο φορές στις 20/4/2022 (αρ.πρωτ.30556/342) και στις 15/12/2022 (αρ.πρωτ.155750/2582) τον φάκελο του έργου για λόγους περιβαλλοντικής ευαισθησίας της περιοχής. Τελικά ο φάκελος εγκρίθηκε στις 28/12/23 με μόνο επιχείρημα την έγκριση του Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. Ωστόσο, το ΦΕΚ του Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. αναφέρει ρητά στη σελίδα 5762 «Για κάθε έργο και δραστηριότητα που πρόκειται να κατασκευαστεί ή εγκατασταθεί πρέπει η εγκατάσταση-κατασκευή να γίνεται κατόπιν λήψης όλων των προβλεπόμενων ανά κατηγορία εγκρίσεων και αδειών και των προβλεπόμενων μελετών εφόσον απαιτείται». Συνεπώς, η ένταξη ενός έργου στο χωροταξικό σχεδιασμό δε συνιστά αυτομάτως την έγκριση του. Ειδικά, σε μια περίπτωση όπως τη συγκεκριμένη, όπου και οι σχετικές υπηρεσίες έχουν εκφράσει εντονότατες ενστάσεις.
Με αυτά τα δεδομένα ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:
1.Πως μπορούν οι αρμόδιες αρχές να ισχυρίζονται ότι πρόκειται για διάνοιξη αγροτικής οδού, όταν δεν διασφαλίζεται η συνέχιση και ανάπτυξη της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής;
2.Με ποιο τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχιση της ύπαρξης τόσο του πλούσιου φυσικού τοπίου, της βιοποικιλότητας, αλλά και της ιστορικής πολιτιστικής κληρονομιάς και της ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου, με τις εγκεκριμένες αποφάσεις των κρατικών υπηρεσιών;
3.Προτίθενται οι αρμόδιοι υπουργοί να διασφαλίσουν ρητά και κατηγορηματικά την αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή των κατοίκων της περιοχής, με καθορισμό της ως αποκλειστικής ζώνης αγροτικής ανάπτυξης;
4.Προτίθεται η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο έργο μετά από τόσες αντιδράσεις φορέων και υπηρεσιών;
Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης.
ΟΖΓΚΙΟΥΡ ΦΕΡΧΑΤ
24/4/2024
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
· Περιβάλλοντος και Ενέργειας
· Πολιτισμού
Θέμα: Προσχηματική υπέρ της αξιοποίησης της αγροτικής γης, η διάνοιξη δρόμου Ασφοντυλίτη – Χάλαρα στην Αμοργό
Με πρωτοβουλία του Δήμου Αμοργού και με πρόσχημα τη διάνοιξη δρόμου για εξυπηρέτηση των αγροτών της περιοχής, επιδιώκεται εδώ και τέσσερα χρόνια η κατασκευή δρόμου Ασφοντυλίτη – Χάλαρα σε παρθένα περιοχή εντός αρχαιολογικής ζώνης και περιοχής natura 2000, χωρίς βεβαίως οριοθέτηση χρήσεων γης. Σύμφωνα με τη μελέτη που κατέθεσε ο Δήμος πρόκειται για οδό που θα εξυπηρετήσει τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, αλλά φυσικά και τους τουρίστες που θα αποκτήσουν έτσι πρόσβαση σε παραλίες που μέχρι σήμερα είναι προσβάσιμες μόνο από μονοπάτι.
Το έργο αυτό, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες δεκάδων περιβαλλοντικών οργανώσεων τόσο από τις Κυκλάδες, ανάμεσα τους ο Σύλλογος Νήσος της Αμοργού, όσο και από όλη την Ελλάδα, όπως επίσης παρά τις αρχικές αντιρρήσεις βασικών υπηρεσιών (αρχαιολογική υπηρεσία, διεύθυνση περιβαλλοντικού και χωρικού σχεδιασμού των Κυκλάδων), εγκρίθηκε τελικά στις 28/12/2023.
Η έγκριση του έργου πέρασε από πολλές αναβολές, αλλά και από διαφανείς και αδιαφανείς διαδικασίες (όπως την αντιφατική γνωμοδότηση του ΟΦΥΠΕΚΑ ημέρα Κυριακή στις 17/4/2022 με αρ.πρωτ.4564/17-04-22 με κλειστή την υπηρεσία), μεταξύ απόρριψης και έγκρισης, υπό όρους, από τις συναρμόδιες υπηρεσίες.
Στις 26/6/2023 είχε συμπεριληφθεί και στο Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. της Αμοργού με Απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, στο οποίο όμως η ευρύτερη περιοχή του Ασφοντυλίτη δεν καθορίζεται ως ζώνη αγροτικής προτεραιότητας, παρά μόνον ως ζώνη αγροτικών μνημείων. Ταυτόχρονα δεν απαγορεύεται η δόμηση, παρά μόνο με αρτιότητα 6 στρεμμάτων και ούτε απαγορεύεται η λειτουργία εμπορικών επιχειρήσεων ούτε μικρών ξενοδοχείων παρόλο, που η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου απέρριψε δύο φορές στις 20/4/2022 (αρ.πρωτ.30556/342) και στις 15/12/2022 (αρ.πρωτ.155750/2582) τον φάκελο του έργου για λόγους περιβαλλοντικής ευαισθησίας της περιοχής. Τελικά ο φάκελος εγκρίθηκε στις 28/12/23 με μόνο επιχείρημα την έγκριση του Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.
Ωστόσο, το ΦΕΚ του Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. αναφέρει ρητά στη σελίδα 5762 «Για κάθε έργο και δραστηριότητα που πρόκειται να κατασκευαστεί ή εγκατασταθεί πρέπει η εγκατάσταση-κατασκευή να γίνεται κατόπιν λήψης όλων των προβλεπόμενων ανά κατηγορία εγκρίσεων και αδειών και των προβλεπόμενων μελετών εφόσον απαιτείται». Συνεπώς, η ένταξη ενός έργου στο χωροταξικό σχεδιασμό δε συνιστά αυτομάτως την έγκριση του. Ειδικά, σε μια περίπτωση όπως τη συγκεκριμένη, όπου και οι σχετικές υπηρεσίες έχουν εκφράσει εντονότατες ενστάσεις.
Επειδή ο απόκρημνος χαρακτήρας, οι χαράδρες, οι απότομες κλίσεις, συνετέλεσαν να διατηρηθεί αναλλοίωτο τόσο το πλούσιο φυσικό περιβάλλον, όσο και ο αρχαιολογικός χώρος τα οποία είναι ούτως ή άλλως προσβάσιμα από παραδοσιακό λιθόστρωτο μονοπάτι.
Επειδή η διάνοιξη του δρόμου χωρίς χαρακτηρισμό των χρήσεων γης αλλά και χωρίς αναφορά για διασφάλιση της αγροτικής χρήσης, αποτελεί το πρώτο βήμα για την οικοπεδοποίηση της ευρύτερης περιοχής με όσες γνωστές συνέπειες δημιουργούνται τόσο στο μοναδικό και πλούσιο περιβάλλον, όσο και στην καταστροφή του αρχαιολογικού και πολιτιστικού αποτυπώματος του νησιού.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
1.Πως μπορούν οι αρμόδιες αρχές να ισχυρίζονται ότι πρόκειται για διάνοιξη αγροτικής οδού, όταν δεν διασφαλίζεται η συνέχιση και ανάπτυξη της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής;
2.Με ποιο τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχιση της ύπαρξης τόσο του πλούσιου φυσικού τοπίου, της βιοποικιλότητας, αλλά και της ιστορικής πολιτιστικής κληρονομιάς και της ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου, με τις εγκεκριμένες αποφάσεις των κρατικών υπηρεσιών;
3.Προτίθενται οι αρμόδιοι υπουργοί να διασφαλίσουν ρητά και κατηγορηματικά την αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή των κατοίκων της περιοχής, με καθορισμό της ως αποκλειστικής ζώνης αγροτικής ανάπτυξης;
4.Προτίθεται η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο έργο μετά από τόσες αντιδράσεις φορέων και υπηρεσιών;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Οζγκιούρ Φερχάτ
Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα
Σία Αναγνωστοπούλου
Θεανώ Φωτίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου