Χρειάστηκαν 3,5 χρόνια, για να αντιληφθεί η Κυβέρνηση το αδιέξοδο στο οποίο οδήγησε συνταξιούχους και εργαζομένους ο νόμος “Κατρούγκαλου”. Οι ανακοινώσεις του κ. Τσίπρα για αναθεώρηση ορισμένων πτυχών του νόμου, ουσιαστικά σηματοδοτούν το “ξήλωμά” του και την αναγνώριση της αποτυχίας του.
Του Ιωάννη Βρούτση *
Ο Νόμος “Κατρούγκαλου” έχει
μετατρέψει το ασφαλιστικό σε ένα άδικο και μη ανταποδοτικό σύστημα, με φιλοσοφία και δομή που ακολουθούν την κοντόφθαλμη ιδεοληπτική της αντίληψη. Με συντελεστές αναπλήρωσης που δεν ανταποδίδουν δίκαια τις καταβαλλόμενες εισφορές, λειτουργώντας περισσότερο ως προνοιακό σύστημα και λιγότερο ως ασφαλιστικό. Ένα σύστημα που αυτοϋπονομεύεται, καθώς δημιουργεί αντικίνητρα για παραμονή σε αυτό μετά το 20ο και 25ο έτος, ενώ ταυτόχρονα εξοντώνει κάθε τι δημιουργικό. Ένα σύστημα που συνολικά αντιστρατεύεται την επιδιωκόμενη ανάπτυξη, με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση. Ένα σύστημα, που ενθαρρύνει και ενισχύει την ήσσονα προσπάθεια.
Ο Νόμος “Κατρούγκαλου” επέβαλλε συνειδητά δυσβάσταχτες εισφορές, σε επιστήμονες και ελεύθερους επαγγελματίες, “γονατίζοντας” και αποθαρρύνοντας κυριολεκτικά το πιο παραγωγικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας. Εισφορές, που “πνίγουν” την ανάπτυξη, ενισχύουν την εισφοροδιαφυγή και τη φοροδιαφυγή, τιμωρούν τη δημιουργικότητα υπονομεύοντας το μέλλον του ασφαλιστικού συστήματος. Εισφορές, που θα αυξηθούν περαιτέρω - κατά 17,64%- από 1/1/2019.
Παράλληλα, όμως που λειτουργούν και ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη και την απασχόληση.
Πρόκειται για ένα άδικο και υπερβολικά ακριβό σύστημα και που επιβάλλεται άμεσα η ανάγκη για την κατάργησή του. Η πρότασή της Ν.Δ. και του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι ήδη γνωστή και σαφής
Ι. Η νέα αρχιτεκτονική που σχεδιάζουμε για το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας μας, καταργώντας το νόμο “Κατρούγκαλου”, έχει στο επίκεντρο τον εργαζόμενο και τον συνταξιούχο.
Ισχυροποιούμε τους 3 πυλώνες του συστήματος, οι οποίοι συνυπάρχουν αρμονικά και λειτουργούν συμπληρωματικά σε όλα τα ασφαλιστικά συστήματα των ανεπτυγμένων χωρών του κόσμου, χωρίς προβλήματα.
Συγκεκριμένα, ο 1ος πυλώνας, θα είναι δημόσιος, καθολικός και υποχρεωτικός με βάση το αναδιανεμητικό και ένα γενναία ανταποδοτικό σύστημα. Ένα σύστημα διαφανές, αποτελεσματικό και αναλογιστικά δίκαιο.
Ο 2ος πυλώνας θα είναι επίσης υποχρεωτικός, κάτω από την αυστηρή εποπτεία του κράτους και ισχυρών κανόνων διαφάνειας με βάση το σημερινό σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης, το οποίο όμως θα μεταρρυθμιστεί σε αμιγώς κεφαλαιοποιητικό σύστημα. Κάτι που θα συμβάλλει αφενός σε πολύ υψηλότερες αποδόσεις συγκριτικά με τις σημερινές και αφετέρου η λειτουργία του ατομικού κουμπαρά σε κάθε εργαζόμενο θα επαναφέρει την χαμένη και αναγκαία ασφαλιστική συνείδηση, κυρίως στους νέους.
Τέλος, ο 3ος πυλώνας θα είναι η ιδιωτική ασφάλιση -όπως ισχύει και σήμερα- ενισχυμένη όμως με περισσότερα κίνητρα.
Θυμίζω ότι από το 2014, το επικουρικό σύστημα της χώρας μας μετά την ενοποίηση όλων των ταμείων λειτουργεί με όρους νοητής κεφαλαιοποίησης. Ο ατομικός ηλεκτρονικός κουμπαράς είναι έτοιμος και ήδη υφίσταται για κάθε εργαζόμενο από την 1/1/2014. Το τελικό στάδιο της μετάβασης από το σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης, στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα θα γίνει με απόλυτα ισορροπημένο τρόπο και σε βάθος χρόνου προς όφελος των μελλοντικών ασφαλισμένων και συνταξιούχων.
Στην πορεία αυτών των ετών, το Ενιαίο Επικουρικό Ταμείο (ΕΤΕΑΕΠ) θα ενισχύεται συνεχώς με νέους πόρους που θα προκύπτουν από:
• Τη δυναμική αύξηση του ΑΕΠ (ισχυρή ανάπτυξη), που θα οδηγεί σε υψηλότερους μισθούς, που με τη σειρά τους θα ενισχύουν με επιπλέον εισφορές το σύστημα.
• Μέρος των αυξημένων αποδόσεων των ατομικών λογαριασμών του κάθε νέου ασφαλισμένου που θα εντάσσεται στην αγορά εργασίας, θα χρησιμοποιείται για τη στήριξη του προηγούμενου καθεστώτος.
Έτσι, με έναν αρμονικό και ισορροπημένο τρόπο θα ολοκληρωθεί η μετάβαση στο νέο σύστημα, με κερδισμένους όλους τους νέους και την εθνική μας οικονομία. Και μάλιστα, χωρίς να θιχτούν οι σημερινοί συνταξιούχοι.
Επιπλέον, η πρόταση μας συμπεριλαμβάνει και μείωση –κατά 5 μονάδες- του δυσβάσταχτου μη μισθολογικού κόστους που σήμερα αποτελεί τροχοπέδη για την απασχόληση, ενισχύει την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας και φορτώνει τις επιχειρήσεις με υψηλά κόστη, καθιστώντας αυτές μη ανταγωνιστικές. Αντίστοιχη μείωση, κατά 6 μονάδες (5 από την κύρια και 1 από την επικουρική), υλοποίησα ως υπουργός στην κυβέρνηση Σαμαρά με θεαματικά αποτελέσματα. Αυτή είναι η απάντηση στις ατεκμηρίωτες κραυγές και τα λανθασμένα επιχειρήματα των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Η αντίστοιχη μείωση των εισφορών την περίοδο 2013-2014, σε συνδυασμό με τα αυστηρά κατασταλτικά μέτρα για την αδήλωτη εργασία (πρόστιμό 10.500 ευρώ), έφεραν άμεσα και χειροπιαστά αποτελέσματα. Η αδήλωτη εργασία μειώθηκε από το 40,2 % (Φεβρουάριος 2013) στο 13,2 % (Δεκέμβριος 2014). Η ανεργία από το 27,9% (Ιούνιος 2013) μειώθηκε στο 25,7% (Ιανουάριος 2015) και τον Αύγουστο του 2015 στο 24,5%. Ενώ ταυτόχρονα ενισχύθηκαν τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος, αποκαθιστώντας αναλογιστική ισορροπία.
Η ίδια μείωση –κατά 5 μονάδες στις ασφαλιστικές εισφορές- συνδυαστικά με γενναία μείωση του εξοντωτικού ασφαλιστικού πλαφόν που σήμερα ανέρχεται στα 70.320 ευρώ (586 ευρώ x10x12) θα ελαφρύνουν το δυσβάσταχτο ασφαλιστικό κόστος των αυτοαπασχολούμενων, ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών, δημιουργώντας κίνητρα για επαναφορά στη νομιμότητα και αποκαθιστώντας τη δικαιοσύνη στο παραγωγικό και δημιουργικό κομμάτι της οικονομίας μας, που συνειδητά τιμωρήθηκε και “κυνηγήθηκε” από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Είναι αυτονόητο, ότι ειδικές περιπτώσεις –όπως είναι οι συντάξεις χηρείας- όπου ο Νόμος “Κατρούγκαλου” επέφερε τεράστιες μειώσεις και αδικίες, θα αποκατασταθούν άμεσα με ευαισθησία και δικαιοσύνη από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
* Αρθρο του Ιωάννη Βρούτση στην ιστοσελίδα skai.gr - Ο κ. Ιωάννης Βρούτσης είναι Τομεάρχης Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Κυκλάδων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου